رژیم اسرائیل از 7 اکتبر تا کنون بیش از یک میلیون دلار خرج تبلیغ های اینترنتی علیه حماس و گروه های مقاومت کرده است.

به گزارش جماران، رویترز در گزارشی نوشت: ماریا  در خانه تراس دار خود در شمال لندن برای صرف غذا نشسته بود که پسر 6 ساله اش با صورت رنگ پریده به اتاق غذاخوری دوید. بازی پازل روی تلفن اندرویدی او با ویدیویی که شبه نظامیان حماس، خانواده های اسرائیلی وحشت زده و تصاویر گرافیکی تار را نشان می داد، قطع شد. روی یک صفحه سیاه، پیامی از وزارت امور خارجه اسرائیل به دانش‌آموز کلاس اولی می‌گوید: ما مطمئن خواهیم شد که کسانی که به ما آسیب می‌زنند بهای سنگینی بپردازند.

ماریا یک باریستای 28 ساله از برزیل می گوید که این تبلیغ پسرش را شوکه کرده بود و به همین دلیل او به سرعت بازی را حذف کرد.  ماریا به رویترز می گوید: پسرم با تعجب می پرسید : این تبلیغ خونین در بازی من چه می کند؟

بازی کامپیوتری

رویترز نتوانسته چگونگی ورود این تبلیغ به بازی ویدیویی پسر ماریا را مشخص کند، اما خانواده او تنها نیستند.  این خبرگزاری حداقل پنج مورد دیگر را در سراسر اروپا مستند کرده که در آن همان ویدئوی طرفدار اسرائیل، که حاوی تصاویری از حملات موشکی، انفجار آتشین و افراد مسلح نقابدار بود، در میانه بازی کامپیوتری چند کودک دیگر ظاهر شده است.

حداقل در یک مورد، تبلیغات در بازی محبوب "Angry Birds" به چشم خورده که سازنده این بازی ها با تایید این موضوع می گوید این تبلیغات با محتوای ناراحت کننده به اشتباه به بازی ما راه یافته اند  و اکنون به صورت دستی مسدود می شوند.  سخنگوی این شرکت در مورد اینکه کدام شرکت تبلیغاتی طرف قرار داد آن این تبلیغ را ارائه کرده اطلاعاتی نداده است.

دیوید سارانگا، رئیس بخش دیجیتال وزارت امور خارجه اسرائیل، تأیید کرد که این ویدیو یک تبلیغ دولتی است اما  او «نمی‌داند» چگونه در بازی‌های مختلف مخصوص کودکان ظاهر شده است . به گفته این مقام اسرائیلی  این فیلم بخشی از یک برنامه حمایتی بزرگتر توسط وزارت خارجه اسرائیل است که از روز 7 اکتبر تاکنون ، یک و نیم میلیون دلار برای تبلیغات اینترنتی هزینه کرده است . او گفت که مقامات به طور خاص به تبلیغ کنندگان دستور داده اند دسترسی به آن را برای افراد زیر 18 سال مسدود کنند.

سارانگا از ماهیت گرافیکی کمپین تبلیغاتی دفاع کرده و می گوید: «ما می‌خواهیم جهان آنچه را که اینجا در اسرائیل اتفاق افتاد، درک کند، این یک قتل عام است.»

رویترز با 43 شرکت تبلیغاتی که شرکت سازنده و پشتییان Angry Birds در  وب سایت خود به عنوان شخص ثالث مشارکت داده شده فهرست کرده بود تماس گرفت تا مشخص کند چه کسی تبلیغ را در بازی ها قرار داده است. از این شرکا، 12 نفر از جمله آمازون (AMZN.O)،   Index Exchange  و Pinterest (PINS.N)  پاسخ دادند و گفتند که مسئولیتی در قبال نمایش آگهی اسرائیلی در میانه این بازی ندارند.

رویترز هیچ مدرکی مبنی بر تلاش مشابه از سوی فلسطینی ها برای  تبلیغات دیجیتال پیدا نکرد، به جز چند ویدیوی عربی زبان که توسط تلویزیون فلسطین مستقر در کرانه باختری، یک خبرگزاری وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین تبلیغ می‌شود.

یکی از نمایندگان وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین بیانیه ای را به رویترز نشان داد که در آن نوشته شده بود این وزارتخانه در تلاش است افکار عمومی را با به اشتراک گذاشتن شواهدی از رنج غزه تحت بمباران اسرائیل پس از حمله 7 اکتبر تحت تاثیر قرار دهد، اما نگفت که آیا از تبلیغات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کند یا خیر.

رویترز شش مورد را در بریتانیا، فرانسه، اتریش، آلمان و هلند ثبت کرد که در آن افراد،  تبلیغاتی مشابه آنچه پسر کارا دیده را در میانه بازی های کامپیوتری دیده اند.  الکساندرا  یک کارآموز 24 ساله ساکن مونیخ، گفت که از دیدن ویدیوی طرفدار اسرائیل در میانه بازی  شگفت زده شد و واکنش تندی هم داشت.

اپل (AAPL.O) و گوگل (GOOGL.O) آلفابت، که به ترتیب برنامه ها را در پلتفرم های نرم افزاری داخلی خود برای آیفون ها و تلفن های اندرویدی کنترل می کنند به سوال های ما مستقیما پاسخ ندادند. قوانین مربوط به تبلیغات در کشورهای مختلف متفاوت است، اما در بریتانیا، سازمان استانداردهای تبلیغاتی وجود دارد که بر کمپین های تبلیغاتی نظارت می کند . یک مقام این سازمان به رویترز گفت که هرچند در حال حاضر بررسی هیچ گونه تبلیغی در حمایت از اسرائیل در دستور کار این سازمان نیست اما  هرگونه تبلیغات با تصاویر گرافیکی باید با دقت به دور از دسترس افراد زیر 18 سال قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.