«همه ما سوگند خوردیم که به دیگران آسیبی نرسانیم و آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد جنایت علیه بشریت است و نمی توانیم درباره آن سکوت کنیم.»

به گزارش جماران، سرتاسر ایالات متحده در سه هفته اخیر شاهد اعتراض های بی سابقه به حمله بی امان رژیم اسرائیل به نوار غزه و کشتار زنان و کودکان بوده است. نیویورک تایمز در تازه ترین گزارش میدانی به سراغ این اعتراض ها رفته و با شهروندان آمریکایی که در این راهپیمایی ها شرکت کردند، گفت و گو کرده است.

راهپیمایی ها در واشنگتن، دی سی، اوهایو، یوتا و کالیفرنیا، با ده ها هزار معترض، منعکس کننده تنوع گروه های مختلف است که خواهان آتش بس و لغو محاصره غزه هستند.

ده‌ها هزار تظاهرکننده روز شنبه با حمل پرچم فلسطین در خیابان‌های شهرهای آمریکا تجمع کردند تا  عملیات نظامی اسرائیل در غزه را محکوم کنند.

این تظاهرات در مقابل ساختمان های دولتی در واشنگتن و همچنین در مکان‌هایی مانند نیویورک، نشویل (مرکز ایالت تنسی ) ، سینسیناتی ( شهری در ایالت اوهایو) ، لاس‌وگاس و حتی ارونو ( شهری در ایالت مین) ، برگزار شد و در همه آنها معترضان خواهان آتش‌بس و پایان محاصره در غزه شدند. البته این اعتراض های گسترده در شهرهای مختلف ایالات متحده دیرتر از اعتراض های گسترده در پایتخت‌های آسیایی و اروپایی آغاز شد و زمانی شدت گرفت که ایالات متحده با قطعنامه مطرح شده برای برقراری آتش بس بشردوستانه در غزه مخالفت کرده بود.

تظاهرکنندگان روز شنبه در سرتاسر ایالات متحده صرفا برای برقراری آتش بس فریاد نمی زدند و بر روی تابلوهایی که در دست داشتند نوشته شده بود : «سوگواری برای مردگان است، مبارزه تا آخرین نفس برای زنده‌ها» و «بگذارید غزه زنده بماند». این معترضان  خواهان قطع کمک های آمریکا به اسرائیل بودند. همزمان باید گفت که  برخی از شعارها، به ویژه از رودخانه تا دریا! به عنوان یک فراخوان یهودی ستیزانه برای نابودی اسرائیل محکوم شده اند، اگرچه بسیاری از معترضان از این شعار به عنوان فریاد آزادی دفاع کرده اند.

تظاهرات در پایتخت و جاهای دیگر ایالات متحده در حالی انجام شد که براساس نظرسنجی ها آمریکایی ها از عملیات اسرائیل علیه حماس پس از 7 اکتبر حمایت می کنند اما همزمان نگرانی ها درباره کشتار غیرنظامیان در غزه هم در داخل ایالات متحده افزایش پیدا کرده است.  تقریباً 1400 اسرائیلی در حمله حماس کشته شدند و بیش از 9000 فلسطینی در حملات اسرائیل کشته(شهید) شدند.

تظاهرات روز شنبه  منعکس کننده مجموعه ای از  گروه هایی بود که مدت هاست خود را به آرمان فلسطین گره زده اند، از جمله فعالان سیاه پوست، سازمان های دانشجویی، اتحادیه های کارگری و گروه های ضد جنگ و طرفداران محیط زیست.

سینسیناتی (شهری در ایالت اوهایو)

محله اوور راین این شهر، که  مهاجران آلمانی در دهه 1800 در آن اسکان گزیدند، با چند صد نفر از راهپیمایان که جاده‌ها را مسدود کرده‌اند، تقاطع‌ها را بسته و شعارهایی در طرفداری از فلسطین در سایه حضور سنگین نیروهای پلیس سر دادند به منطقه ای کاملا در اختیار حامیان فلسطین تبدیل شد. گروه های متفاوتی از مردم در این تظاهرات و راهپیمایی دور هم جمع شدند. هرچند که سوسیالیست های این شهر مبتکر برگزاری آن بودند اما  مسلمانان، فعالان سیاهپوست، دانشجویان  و طرفداران صلح در آن شرکت کردند.

جنگ غزه 2023

یاسمین آلن، 49 ساله، مسلمانی که 26 سال پیش از عراق به سینسیناتی نقل مکان کرد، می گوید که جمعیت مسلمان این شهر طیف متنوعی از کشورها را تشکیل می دهند، اما یک چیز وجود دارد که آنها را متحد می کند: حمایت از فلسطینی ها. خانم آلن گفت: «جمعیت مسلمانان در 26 سالی که من در اینجا هستم به طور قابل توجهی افزایش یافته  و تنوع آن بیشتر شده است.»

در این اعتراض ها آنچه که بیش از همه از سوی مردم مطرح شد انتقاد از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای حمایت او از اسرائیل و درخواست تظاهرکنندگان برای آتش بس فوری بود. یاسمین درباره رویکرد بایدن می گوید:«  او مرا خیلی عصبانی کرد.  مدت زیادی است که نسبت به کسی این خشم را احساس نکرده ام.»

جنگ غزه 2023

زید منام، 55 ساله، یک مهندس که سه سال پیش از استرالیا به سینسیناتی نقل مکان کرد، می گوید  که از مهاجران مختلف مسلمان این شهر قدردانی می کند. او که اصالتاً مصری است، می گوید که جامعه مسلمان این شهر  از شمال آفریقا، ازبک‌ها، عرب‌ها و عده ای هم از اتحاد جماهیر شوروی سابق است و دیدگاه های مردم منعکس کننده تغییر بافت جمعیتی این شهر در سالهای اخیر است. به گفته او جامعه آمریکا در حال پوست اندازی است و  نسل جدید بسیار آگاه تر شده است.

سانفرانسیسکو

هزاران معترض، که بسیاری از آنها اعضای اتحادیه هایی چون معلم ها و نیروهای خدمات درمانی و بهداشتی بودند در مقابل ساختمان شهرداری در مرکز شهر جمع شدند.  بسیاری پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و یادبودها و گل‌هایی را در محرابی که بر روی سنگفرش پهن شده بود، برای ادای احترام به هزاران فلسطینی در که در جنگ جاری در غزه کشته شده‌اند، گذاشتند.

جنگ غزه 2023

بکا روزو مارش که در آکادمی آمادگی کالج کولیسئوم در اوکلند به دانش‌آموزان و دانش‌آموزان ارشد علوم انسانی تدریس می‌کند، به همراه همسرش که دستیار مدیر مدرسه او است و پسر 9 ساله‌اش در این مراسم شرکت کردند. اتحادیه خانم روزو مارش، انجمن آموزش اوکلند، ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی که رهبران دولت اسرائیل را به استفاده از « سیاست‌های نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها متهم کرد، جنجال برانگیخت. برخی از معلمان و والدین در  مدرسه به شدت به این بیانیه اعتراض کردند، اما خانم روزو مارش، 36 ساله، می گوید که او نیمه یهودی است و برای یهودیان مهم است که آنچه را که او به عنوان «جنایت جنگی» اسرائیل در غزه می داند،  محکوم کنند.  او افزود که برای مربیان مهم است که به دانش آموزان خود در مورد رویدادهای جاری، سواد رسانه ای و چگونگی تبدیل شدن به افراد خوب و آگاه آموزش دهند.

جنگ غزه 2023

در همان نزدیکی، یونگی تام، پزشک 34 ساله در بیمارستان عمومی سانفرانسیسکو و عضو کمیته اتحادیه کارورزان و رزیدنت‌ها، می گوید که برای کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی ضروری است که علیه بمباران غزه توسط اسرائیل صحبت کرده و آن را محکوم کنند.  او گفت: «همه ما سوگند خوردیم که به دیگران آسیبی نرسانیم و آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد جنایت علیه بشریت است و نمی توانیم درباره آن سکوت کنیم.»

پروو ( شهری در ایالت یوتا )

گروهی متشکل از 200 تظاهرکننده که در مقابل کتابخانه شهر پروو تجمع کردند، طیف وسیعی از نژادها از جمله مسلمانان، آمریکایی های عرب -آمریکایی و مهاجران را تشکیل می دادند. بسیاری از آنها در همخوانی با رنگ پرچم فلسطین، سبز، سفید و قرمز پوشیده بودند. در این شهر جمعیت مسیحی ها هم قابل توجه است و بسیاری از آنها در اعتراض شرکت کردند.

جنگ غزه 2023

یکی از سازمان دهندگان تظاهرات، آگوستین دیاز، 38 ساله، که از اعضای کلیسا شهر است، از رهبری کلیسا انتقاد کرده و می گوید: « کلیسا با سکوت کردن خود در حقیقت موضع خود را بیان کرده است اما من تاکید می کنم که ارزش‌های شخصی من کاملاً با طرفداری از فلسطین منطبق است.»

جنگ غزه 2023

امیلی کالیر، عضو 22 ساله کلیسا و دانشجوی دانشگاه بریگام یانگ، همراه با یکی از دوستانش در این تجمع شرکت کرد. او گفت: « من فکر می کنم برای مردم خارج از یوتا آسان است که همه جمعیت این شهر را یکپارچه ببینند اما تجربه شخصی من می گوید که قطعا تفاوت‌هایی در دیدگاه‌ها وجود دارد.  این درگیری را نمی توان به مسئله مسلمان و یهودی تقلیل داد. فکر می‌کنم درک این واقعیت که یهودیان در طول تاریخ مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، مهم است، اما این کشتار مسلمانان بی‌گناه در غزه را توجیه نمی‌کند.»

واشنگتن

خیابان‌های پایتخت مملو از تظاهرکنندگان و جمعیت به هم فشرده بود. برخی از معترضان بر روی طاقچه  بیرون مرکز بازدیدکنندگان کاخ سفید نشستند و پیام های خود را به شکل واضح بر روی تابلوهایی نوشته بودند :  «کمک نظامی آمریکا به اسرائیل را متوقف کنید» و «رای من را از دست دادی آقای بایدن»

جنگ غزه 2023

این تجمع شرکت کنندگان و گروه هایی را از سراسر کشور متحد کرد اما فعالان سیاهپوست همگی کراوات هایی داشتند که آنها را متمایز می کرد. ارتباط بین فعالان سیاهپوست و فلسطینیان به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. بسیاری از فعالان فلسطینی کشتار سیاهپوستان غیرمسلح توسط پلیس آمریکا را به وضعیت غزه و کرانه باختری شبیه می دانند. در جریان اعتراضات به قتل جورج فلوید در سال 2020، تابلوهایی که بر روی آنها نوشته شده بود « فلسطین باید آزاد شود » بسیار دیده می شد. ارتباط میان مسلمانان و سیاهپوستان در این اعتراض های اخیر هم برجسته شده است.  یک مددکار اجتماعی 24 ساله می گوید: « اولین شرکت من در اعتراض هایی از این جنس به سال 2020 و قتل فلوید باز می گردد. با این سابقه تصمیم برای شرکت در اعتراض به آنچه در غزه می گذرد هم برای من سخت نبود. من می خواهم از صدایم برای حمایت از مردم غزه استفاده کنم. »

اشون کرولی، 43 ساله، یکی از اعضای گروه سیاه برای فلسطین، می گوید: « مسلمانان همواره از ما حمایت کردند و ما حالا باید این حمایت را به آنها بازگردانیم.  این مهم است که در اینجا با فلسطینی‌ها همبستگی کنیم، همانطور که آنها با سیاه‌پوستان در ایالات متحده و در سطح جهان همبستگی کردند. آنها سالهاست که از اشغال رنج می برند. »

جنگ غزه 2023

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.