سی ان ان نوشت: براساس اطلاعات ویژه ای که ایالات متحده جمع آوری کرده این ایده که ایران مستقیماً در برنامه‌ریزی، تأمین منابع یا تأیید حمله روز شنبه به اسرائیل توسط حماس دست داشته است، مورد تردید قرار دارد.»

به گزارش جماران، شبکه آمریکایی سی ان ان در گزارشی نوشته که یافته های اطلاعاتی ایالات متحده ثابت نمی کند که جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی که صبح روز شنبه گذشته توسط شاخه نظامی حماس در سرزمین های اشغالی انجام شد، دست داشته است.

در این گزارش آمده است: « براساس اطلاعات ویژه ای که ایالات متحده جمع آوری کرده این ایده  که ایران مستقیماً در برنامه‌ریزی، تأمین منابع یا تأیید حمله  روز شنبه به اسرائیل توسط حماس دست داشته است، مورد تردید قرار دارد.»

با این حال، جامعه اطلاعاتی برای رسیدن به یک نتیجه کامل آماده نیست زیرا آنها همچنان به دنبال شواهدی مبنی بر دخالت ایران در حمله ای هستند که اسرائیل و ایالات متحده را غافلگیر کرد.

علاوه بر این، از زمان حمله، مقامات دولتی همگی به حمایت قابل توجه ایران از حماس، از جمله تسلیحات و تامین مالی، اشاره کرده‌اند که حتی اگر به صورت مستقیم نبود، اما در سالهای گذشته انجام شده است.  این منابع هیچ جزئیاتی در مورد ماهیت این اطلاعات فاش نکردند. این منابع به سی ان ان گفته اند که همین اطلاعات درباره همکاری ایران با حماس در گذشته  باعث شده است که تحلیلگران آمریکایی به ارزیابی اولیه مبنی بر عدم نقش مستقیم دولت ایران در این حمله تا حدودی متقاعد شوند. نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده این تردید درباره دخالت ایران در عملیات اخیر حماس را به اطلاع اعضای کنگره نیز رسانده اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روز سه شنبه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستیم.  در حالی که ایران این نقش گسترده ای در کمک به حماس در گذشته داشته اما در حال حاضر اطلاعاتی مبنی بر دخالت ایران در عملیات جدید حماس علیه ایران نداریم.

سی ان ان در انتهای این گزارش برای چندمین بار به حمایت مالی و معنوی ایران از حماس اشاره کرده اما می نویسد که  حماس تا حدودی از ایران مستقل است . به گفته مقامات امنیتی سابق و دیگر تحلیلگران منطقه، تهران در غزه مستشاری در میدان  ندارد و فعالیت های این گروه را کنترل نمی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی طوفان الاقصی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.