این یک شکست بزرگ برای سرویس های اطلاعاتی اسرائیل است. شکستی که حتی می‌توان آن را تاریخی و بدون اغراق توصیف و آن را با آنچه در سال 1973 اتفاق افتاد مقایسه کرد. اسرائیل در حالت آماده باش دائمی قرار دارد و آماده است تا در هر زمان وارد نبرد شود. همیشه انگشتانش روی ماشه است. واضح است که درجاتی از عدم آمادگی وجود داشته است، احتمالاً اشتباهی در تحلیل و تخمین سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و همچنین در آماده‌سازی نیروهای ویژه اسرائیل [برای حمله‌ای مانند این] رخ داده است. به نظر می رسد که ارتش اسرائیل خود در شوک به سر می برد.

پایگاه خبری جماران: «چندین ساعت پس از آغاز تهاجم، حماس همچنان در حال نبرد در چند محله اسرائیلی در نزدیکی غزه بود. براساس آماری که تاکنون اعلام شده، این تهاجم مرگبارترین حمله در سال های اخیر است.»  

به گزارش جماران، فرانس 24 در این باره می نویسد: تشدید تنش در شرایطی صورت می‌گیرد که خشونت‌ها میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن، که همراه با نوار غزه بخشی از سرزمین‌هایی است که فلسطینی‌ها مدت‌ها به دنبال تشکیل کشوری در آن هستند، رخ می‌دهد.

این تهاجم در زمان تحولات سیاسی در اسرائیل رخ می‌دهد که در ماه‌های اخیر با اختلافات عمیق بر سر اقدامات برای بازنگری قوه قضائیه مواجه شده است.

 دیوید خلفا، یکی از مدیران رصدخانه شمال آفریقا و خاورمیانه در اندیشکده فرانسوی بنیاد ژان ژورس، می گوید حماس از آسیب پذیری اسرائیل برای اجرای عملیات مرگبار «طوفان الاقصی» استفاده کرده است.

چرا این حمله تا این حد بی سابقه تلقی می شود؟

این حمله هم از نظر مقیاس و هم از نظر پیچیدگی بی سابقه است. از زمان جنگ یوم کیپور [در 6 اکتبر 1973، یک ائتلاف عربی متشکل از نیروهای مصر و سوریه حمله غافلگیرانه ای را به اسرائیل در یوم کیپور انجام داد]، اسرائیل هرگز با یک حمله کامل و تهاجم زمینی در این مقیاس مواجه نشده بود. ما در مورد نیروهای کماندویی حماس صحبت می کنیم - نیروهای ویژه ای که در عمق خاک اسرائیل با همان راه و روش هایی که از یک ارتش واقعی سراغ داریم، می جنگند.

این کماندوها که در نتیجه سالها مبارزه ورزیده شده اند آموزش می بینند و به منابع تاکتیکی مدرن مجهز می شوند و در چندین مکان در یک زمان مبارزه می کنند. آنها 8 وانت را با حدود 8 نفر از افراد مسلح حماس در خیابان های شهرها و روستاها به سمت جنوب اسرائیل به گشت زنی فرستادند، غیرنظامیان زیادی را  کشتند و تعداد زیادی را گروگان گرفتند.

این وضعیت کاملاً ناشناخته است. این یک حمله غافلگیرانه عظیم است، یک حمله هماهنگ که مستلزم سطحی از اطلاعات و آمادگی از سوی حماس است. احتمالاً حمایت لجستیکی نیز از سوی جهاد اسلامی از یک سو و حزب الله و ایران از سوی دیگر دریافت کرده اند. باید زمان زیادی بگذرد تا ببینیم که واقعا چه اتفاقی در این ساعات رخ داد.

چرا سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل متوجه این تحولات نشدند؟

این یک شکست بزرگ برای سرویس های اطلاعاتی اسرائیل است. شکستی که حتی می‌توان آن را تاریخی و بدون اغراق توصیف و آن  را با آنچه در سال 1973 اتفاق افتاد مقایسه کرد. اسرائیل در حالت آماده باش دائمی قرار دارد و آماده است تا در هر زمان وارد نبرد شود. همیشه انگشتانش روی ماشه است. واضح است که درجاتی از عدم آمادگی وجود داشته است؛ احتمالاً اشتباهی در تحلیل و تخمین سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و همچنین در آماده‌سازی نیروهای ویژه اسرائیل [برای حمله‌ای مانند این] رخ داده است.

به نظر می رسد که ارتش اسرائیل خود در شوک به سر می برد. کشور در مه جنگ قرار دارد و موفقیت عملیات حماس تا حد زیادی به عنصر غافلگیری و همچنین به مانورهای مشترک ارتش بستگی دارد. حمله سه بعدی در خشکی، دریا و هوا صورت گرفت. احتمالاً این همان چیزی است که اسرائیلی ها را شگفت زده کرده است. اسرائیل برای پیش بینی تهدیدها و خنثی کردن آنها قبل از وقوع، به فناوری خود متکی است. واضح است که آنها در تحلیل سطح تهدید دچار مشکل شدند . سناریویی که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل انتظار داشتند، تهاجم از شمال، از طریق حزب‌الله در جنوب لبنان بود.

چرا حماس اکنون را برای این حمله انتخاب کرد؟

این عملیات در زمانی انجام می شود که اسرائیل با بحران سیاسی بی سابقه و البته نوعی  بحران هویت که جامعه را به شدت دو قطبی کرده مواجه است. حماس قصد خود را برای استفاده از آسیب پذیری اسرائیل برای انجام این نوع حمله پنهان نکرد. چند ماه است که یک بحران ملی اسرائیل را بی‌ثبات کرده است و هر هفته تظاهراتی برگزار می‌شود. از سوی دیگر پنجاهمین سالگرد جنگ «یوم کیپور»است .

حماس آشکارا مصمم است که هم از نظر کیفیت و هم کمیت همان کاری را انجام دهد که ائتلاف عربی سالها قبل  انجام داد : ضربه سخت و سریع. همین ویژگی های این عملیات، اسرائیلی ها را در شوک و حیرت فرو برده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.