پس‌زمینه طولانی‌مدت این رویدادها وضعیت غزه است که از سال 2006 تحت محاصره بوده است. به یاد داشته باشید که بسیاری از شرکت‌کنندگان امروزی احتمالاً در زمان شروع محاصره، کودکان نوپا یا خردسال بودند.

به گزارش جماران ، Jerome Drevon تحلیل گر ارشد گروه بین المللی بحران در نخستین واکنش به تحولات امروز میان فلسطین و رژیم اسرائیل در حساب کاربری خود در فضای مجازی ایکس ( توئیتر سابق ) نوشت : هنوز برای اظهار نظر درباره آنچه که صبح امروز رخ داده و هنوز هم ادامه دارد زود است اما چند نکته حائز اهمیت است:

  • آماده شدن برای هماهنگی نیروهای زمینی/هوایی/دریایی در یک عملیات هماهنگ، که هرکدام دارای اهداف و آمادگی تاکتیکی مشخص و مجزا هستند، باید ماه ها طول بکشد. این نمی تواند فقط یک پاسخ کوتاه مدت به تحولات اخیر از جمله تسریع عادی سازی رابطه  اسرائیل با عربستان سعودی باشد.
  •  این عملیات یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل است که حتی با ناتوانی سال 2006 این ( رژِیم ) در پیش بینی حمله حزب الله در شمال قابل مقایسه نیست.
  • این عملیات تبعات داخلی خواهد داشت .
  • این اتفاق 50 سال پس از جنگ 1973 رخ می دهد که نمی تواند تصادفی باشد.  هدف از جنگ در آن زمان، پیروزی نظامی مصر نبود، بلکه تغییر معادلات منطقه ای با نشان دادن اینکه وضعیت موجود پایدار نیست، بود.
  • این عملیات بسیار متفاوت از رویارویی های قبلی است که در آن گروه های فلسطینی سعی داشتند با حملات موشکی به اسرائیل فشار بیاورند. گروه های فلسطینی وارد شهرهای اسرائیل شده و برخی را گروگان گرفته اند (بنابراین آنها می خواهند با اسرائیل وارد مذاکره شوند.)
  • پس‌زمینه طولانی‌مدت این رویدادها وضعیت غزه است که از سال 2006 تحت محاصره بوده است.  به یاد داشته باشید که بسیاری از شرکت‌کنندگان امروزی احتمالاً در زمان شروع محاصره، کودکان نوپا یا خردسال بودند.
  • پس حماس به دنبال چیست؟ این احتمال وجود دارد که حماس به جهان بگوید که دور قبلی درگیری ها که چیزی را برای غزه تغییر نداد، نمی تواند ادامه یابد.
  • در عوض، حماس احتمالا تمام توان خود را برای تحمیل فرمول جدیدی به کار می گیرد که بازیگران خارجی اعم از عرب ها و غربی ها را وادار به درک این موضوع کند که وضعیت فعلی بخصوص در غزه نمی تواند ادامه پیدا کند.  اما این نیز یک شرط بندی است که به راحتی می تواند منجر به یک پیروزی بزرگ برای اسرائیل شود. اسرائیل می تواند حمله ای بی سابقه را آغاز کند. هیچ بازیگر خارجی مایل یا قادر به مهار این حمله نخواهد بود و  و پیامدهای آن غیرقابل پیش بینی است.
  • آنچه مسلم است این است که این روز بسیار شبیه به روزی است که در آن معادله های فعلی موجود تغییر می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.