سخنگوی دستگاه دیپلماسی اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا "همه عاملان و همدستان جنایات جنگی" در اوکراین را بازخواست خواهد کرد.

به گزارش جماران، کرملین روز چهارشنبه خواستار بررسی اصالت ویدیویی شد که صحنه هولناک سربریدن یک اسیر اوکراینی توسط یک سرباز روس در آن به تصویر کشیده شده است.

بر اساس آنچه در این ویدئو به نمایش گذاشته شده یک سرباز روس با چاقو در حال گردن زدن یک سرباز اوکراینی به اسارت گرفته شده و زندانی است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «البته که این تصاویر وحشتناک هستند.» وی افزود: «در دنیای جعل‌ها (فیک‌ها) که در آن زندگی می کنیم باید از صحت این ویدیو اطمینان حاصل کرد.»

انتشار این ویدیوی دلخراش و مشمئزکننده که فرانس‌پرس و دیگر خبرگزاری‌های بین‌المللی همچون رویترز در گزارش خود اعلام کرده قادر به تایید صحت آن و یا بررسی مکان و زمان تصویربرداری آن دست کم در کوتاه مدت نیست خشم مقامات اوکراینی را برانگیخته است.

اوکراین روز چهارشنبه روسیه را همتراز داعش دانست و از دیوان کیفری بین‌المللی خواست در این باره تحقیق کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی اقدام تازه «هیولاهای روسی» را محکوم کرد و گفت: «جهان نباید این موضوع را نادیده بگیرد که این جانوران چقدر راحت آدم می‌کشند.»

وی با اشاره به تصاویر ویدیویی منتشر شده از اقدام یک سرباز روسی در حال گردن زدن یک اسیر اوکراینی، تاکید کرد که این ویدئو «روسیه را آنگونه که هست نشان می‌دهد.»

رئیس جمهوری اوکراین سپس با یادآوری جنایات منتسب به ارتش روسیه که پیش‌تر در حومه کی‌یف به وقوع پیوسته بود افزود: « این جنایات پیش‌تر در بوچا و هزاران بار دیگر انجام شده است.»

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز با انتشار توییتی نوشت: «ویدئوی وحشتناکی از سر بریدن یک اسیر جنگی اوکراینی توسط نیروهای روسی در فضای مجازی منتشر شده است.»

او با اشاره به شورای امنیت سازمان ملل متحد که روسیه در ماه جاری ریاست دوره‌ای آن را برعهده گرفت، افزود: «بیهوده است که روسیه، با رویکردی بدتر از داعش، ریاست شورای امنیت را بر عهده گیرد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «تروریست های روسی باید از اوکراین رانده و از سازمان ملل متحد بیرون اخراج شوند و نیز پاسخگوی جنایات خود باشند.»

اتحادیه اروپا: جنایتکاران جنگی در اوکراین را بازخواست می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اروپا روز چهارشنبه پس از انتشار ویدئوی یاد شده اعلام کرد که اتحادیه اروپا "همه عاملان و همدستان جنایات جنگی" در اوکراین را بازخواست خواهد کرد.

نبیلا مصرالی، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه هنوز هیچ اطلاعاتی دال بر صحت این ویدئوی هولناک به دست بروکسل نرسیده تاکید کرد در صورت تایید صحت آن بار دیگر «ماهیت غیرانسانی تجاوز روسیه به اوکراین» یادآوری و بر همگان عیان خواهد شد.

هیأت نظارت بر حقوق بشر در اوکراین تصاویر منتشر شده در این ویدئو را هولناک خوانده و از ویدئوی دومی خبر داده که در آن «اجساد مثله شده افرادی که گفته می‌شود اسیران جنگی اوکراینی» هستند خبر داده است.

اعضای این هیأت با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاثر و انزجار از صحنه‌های به تصویر کشیده شده تاکید کردند: «متاسفانه این یک حادثه مجزا نیست.»

کی‌یف و مسکو از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مدام یکدیگر را به بدرفتاری با زندانیان که مصداق جنایات جنگی است، متهم می‌کنند.

مقامات روسی پیش‌تر در پی ادعای کی‌یف در خصوص دست داشتن مسکو در جنایات جنگی، به انکار هرگونه دخالت نظامیان کشورشان در چنین جنایاتی اکتفا و اوکراین را به «صحنه‌سازی» متهم کرده بودند.

 

نبردهای خیابانی در باخموت

رهبر گروه واگنر روسیه گفته است نیروهایش پس از یک درگیری سنگین و خونین‌ توانسته‌اند کنترل ۸۰ درصد از شهر ویران شده باخموت در شرق اوکراین را در اختیار بگیرد.

مقامات اوکراینی مستقیماً به این ادعاها پاسخ ندادند اما گفته‌اند که نیروی‌ نظامی این کشور در برابر حملات نیروهای روسی ایستادگی کردند.

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی است که به صورت غیر مستقیم با استخدام داوطلبان، در جنگ‌های نیابتی با ارتش روسیه مشارکت می‌کند. 

در چند ماه گذشته جنگنده‌های این گروه رهبری حملات به شهر باخموت را به عهده داشته‌‌اند. درگیری‌ها در این شهر به دلیل نبرد سنگر به سنگر، حملات مداوم توپخانه‌ای و تلفات بالایی که به دو طرف وارد شده با جنگ جهانی اول مقایسه می‌شود.

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر به‌تازگی مدعی شده است نیروهایش که نقش مهمی در پیشروی‌های روسیه در شرق اوکراین داشته‌اند، شهر باخموت را محاصره کرده‌اند.

او در ویدئویی که توسط یک وبلاگ نویس نظامی روس منتشر شده است گفت: «بیش از ۸۰ درصد باهموت از جمله مراکز اداری، کارخانه‌ها و انبارها تحت کنترل ما است».

با این حال سرهئی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی شرق اوکراین، می‌گوید که اوضاع در باخموت تحت کنترل است و کی‌یف اجازه نخواهد داد که نیروهایش محاصره شوند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین  نیز گفته است که نیروهای روس «به طور کلی در نبردهای خیابانی از ما شکست خورده‌اند، به همین خاطر آنها تمام ساختمان‌ها و سازه‌های این شهر را تخریب کرده‌اند.»

کی‌یف می‌گوید برای شکست روسیه به سلاح‌ بیشتر و همچنین تسلیحات پیشرفته غربی نیاز دارد. مقامات اوکراین در تلاشند تا متحدان خود را برای ارسال ادوات جنگی بیشتر متقاعد کنند.

در همین راستا دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز گذشته در توییتی اعلام کرد که از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تضمین‌هایی مبنی بر حمایت «آهنین» واشنگتن دریافت کرده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز قول داد که تدارکات جدیدی از جمله سلاح‌های تهاجمی، مسلسل و مهمات برای کمک به اوکراین ارسال کند.

روسیه می‌گوید که تصرف باخموت امکان حملات آتی در سراسر اوکراین را راحت‌تر می‌کند، در حالی که کی‌یف و غرب می‌گویند که این شهر ویران شده فقط اهمیت نمادین دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین قول داده است که به دفاع از باخموت ادامه دهد. با این حال او هفته گذشته اظهار کرد که اگر این شهر در خطر محاصره قرار گیرند، دستور عقب نشینی می‌دهد.

 

اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا حاکی از حضور نیروهای ویژه غربی در اوکراین است 

اسناد لو رفته از وزارت دفاع آمریکا حاکی از حضور نیروهای ویژه غربی در اوکراین است.

بر اساس این اسناد محرمانه بریتانیا با ۵۰ نیرو بزرگترین واحد نیروهای ویژه غربی در اوکراین را دارد و پس از آن لتونی با ۱۷، فرانسه با ۱۵، ایالات متحده با ۱۴و هلند با یک نفر قرار گرفته‌اند. در این مدارک مشخص نشده است که این نیروها دقیقا کجا مستقر و مشغول چه نوع فعالیتی هستند.

اخیراً مجموعه‌ای از اسناد وزارت دفاع ایالات متحده با مهر «محرمانه» و «فوق محرمانه» در فضای مجازی منتشر شده است. بیشتر این مدارک در مورد جنگ اوکراین و روسیه و نقش متحدان آمریکا در آن است.

بیش از یک سال است که حدس گمان‌هایی درباره حضور نیروهای غربی در این جنگ مطرح می‌شدند، موضوعی که حالا با افشای این اطلاعات می‌توان آن را تایید کرد.

وزارت دفاع بریتانیا روز سه شنبه اعلام کرد این اسناد حاوی اطلاعاتی است که «دقت آنها به طور جدی زیر سوال است». در این بیانیه آمده است: «خوانندگان (این اسناد) باید محتاط باشند و ادعاهایی را قبول نکنند که بالقوه ممکن است باعث انتشار اطلاعات نادرست شود.»

هرچند تعداد نیروهای غربی در اوکراین ناچیز به نظر می‌رسد اما همین تعداد نیز می‌توانند نقش موثری در این جنگ ایفا کنند.

نیروهای ویژه بریتانیا از چندین واحد نخبه نظامی با زمینه‌های تخصصی متمایز تشکیل شده‌اند و به عنوان یکی از تواناترین‌ها در جهان شناخته می‌شوند.

به گزارش یورونیوز، به نظر می‌رسد در روزهای آینده درز این اطلاعات توسط مقامات روسیه مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد. کرملین پیش از این بارها ناتو را به مشارکت در این جنگ متهم کرده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه نیز پیش از این عنوان کرده بود «کشورهای غربی تنها یک هدف دارند و آن نابودی اتحاد جماهیر شوروی سابق و بخش اصلی آن یعنی فدراسیون روسیه است.»

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که ایالات متحده درباره دستاوردهای قابل توجه کی‌یف در یک ضد حمله احتمالی تردید جدی دارد.

انتظار می‌رود کی‌یف در بهار امسال با تجهیزات جدید و آموزش نیروهای خود توسط غرب حمله‌ای را علیه روسیه آغاز کند.

مقامات ایالات متحده در اوایل این هفته درز این اسناد را «خطری جدی برای امنیت ملی آمریکا» خواندند و درباره احتمال انتشار مطالب حساس‌تر هشدار دادند.

این بزرگ‌ترین نشت اطلاعات محرمانه‌ آمریکا از آغاز حمله روسیه به اوکراین است. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از این اسناد مانند آمار تلفات در اوکراین دستکاری شده‌ باشند اما مقامات پنتاگون گفته‌‌اند که بسیاری از این مدارک اصالت دارند.

مقامات ایالات متحده تلاش کرده‌اند تا این اطلاعات را از شبکه‌های اجتماعی پاک کنند. آن‌ها همچنین در حال تحقیق درباره نحوه لو رفتن این اسناد هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.