اوکراین تأکید کرد که هیچ جایگزینی برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه که در اشغال روسیه است ، وجود ندارد.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد که هیچ جایگزینی برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه که در اشغال روسیه است ، وجود ندارد.

زلنسکی در ویدیویی که دفترش منتشر کرد تأکید کرد که جهان باید بداند که احترام و نظم زمانی به روابط بین الملل باز می گردد که پرچم اوکراین در کریمه به اهتزاز دربیاید.

وی در ویدیوی جداگانه دیگری در نشستی با نظامیان مسلمان از جمله نمایندگانی از تاتارهای کریمه گفت که پایان اشغال کریمه گریز ناپذیر است نه فقط برای اوکراین بلکه برای همه جهان.

شایان ذکر است که تاتارها اقلیت نژادی مسلمان و ساکنان اصلی شبه جزیره کریمه هستند و بسیاری از آنها از بیم فشارهای سیاسی مجبور به فرار از منطقه شدند و تعداد زیادی نیز در بازداشت روسیه هستند.

سخنان رئیس جمهور اوکراین پاسخ به پیشنهاد «لولا دا سیلوا» رئیس جمهور برزیل زده شده است که  گفته بود کی یف از کریمه که از سال 2014 به اشغال روسیه در آمد جهت صلح با  روسیه چشم پوشی کند.

روسیه امروز مدعی شد که یک موشک اوکراینی که به سمت شبه جزیره کریمه شلیک شده است را سرنگون کرده است.

 

 

یک مقام ارشد نظامی اوکراین می‌گوید ارتش روسیه با استفاده از جنگنده‌های پیشرفته خود روزانه تا ۲۰ بمب هدایت شونده بر مواضع اوکراین می‌اندازد.

یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در گفتگو با یک رسانه محلی اذعان کرد که نیروهای اشغال‌گر از بمب‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند ده‌ها کیلومتر را با سرعت بالا بپیمایند.

او با اشاره به این که این بمب‌ها توسط جنگنده‌های سوخو سو-۳۵ و سو-۳۴ درست در مرز برد سامانه‌های پدافند هوایی کی‌یف پرتاب می‌شوند، افزود: «این موضوع برای ما تهدید است و ما ناگزیر به پاسخ فوری هستیم.» 

 

حمله‌های گزارش شده

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین ماه گذشته اعلام کرد که مسکو به استان سومی در شمال شرقی اوکراین با ۱۱ بمب هدایت شونده حمله کرده است.

کشف یک بمب هوایی فاب-۵۰۰ (FAB-500) منفجر نشده در ۱۲ مارس در دونتسک ثابت کرد که نیروهای هوایی روسیه از بمب سُرشی با دقت بالا استفاده می‌کنند.  

در ماه ژانویه تصویری که به نظر بمب FAB-500M-62 می‌آمد در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد. بر اساس گزارش‌ها، این بمب که دارای تجهیزات پرواز و کیت بال ناشناخته‌ای بود، توسط یک جت جنگنده‌ سوخوی سو-۳۴ فول‌بک حمل شده بود.

 

کمبود تجهیزات دفاعی

آقای ایهنات می‌گوید که به رغم رسیدن سامانه‌های پدافند هوایی غربی به ارتش اوکراین، این نیروها هنوز به علت کمبود تجهیزات قادر به پاسخ درخور به تهدید بمب‌های هدایت‌شونده روسیه نیستند. 

وی با تاکید بر نیاز این ارتش به سامانه دفاعی «پاتریوت» و جنگنده‌های پیشرفته برای دفع جنگنده‌های بمب‌افکن روسیه گفت: «برای این که جت‌‌های آن‌ها را از مرزهایمان دور نگه داریم، به سامانه‌های دفاع هوایی دوربرد مانند پاتریوت و جنگنده‌های چندمنظوره پیشرفته نیاز داریم.» 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.