فاجعه زلزله دری به روی سوریه گشوده است تا از انزوای بین المللی تحمیل شده، خارج شود.

به گزارش جماران به نقل از الخلیج آنلاین به نظر می رسد نظام سوریه از زلزله ویرانگر اخیر راهی برای بهره برداری از این بحران برای عادی سازی روابط با کشورهایی که با آن در پی ناآرامی از سال 2011، قطع رابطه کردند، یافته است.

 اندکی از زلزله ویرانگر که هزاران قربانی و مصدوم داشت، نگذشته بود که برخی کشورهای عربی از این بحران برای ارتباط گرفتن با حکومت سوریه استفاده کردند.

این بحران، دری به روی  سوریه گشوده است تا از انزوای بین المللی تحمیل شده، خارج شود، حال باید دید این امر با کشورهای عربی که تاکنون ارتباطی با سوریه برقرار نکردند نیز، محقق می شود.

همه گام ها به سوی دمشق

با فاجعه زلزله در مناطق مختلفی از سوریه که برخی از آن خارج از کنترل حکومت است، رؤسای جمهور و سران مصر، الجزائر، اردن، عمان، امارات و بحرین با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تماس گرفتند و ضمن اعلام همبستگی خود، جان باختن شهروندان در این زلزله را تسلیت گفتند.

این مساله به اینجا ختم نشد بلکه برخی نظیر عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات به دمشق سفر و با اسد دیدار کرد.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن نیز چند روز پس از دیدار با بن زاید، با اسد و فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه پس از 12 سال دیدار کرد.

سوریه در پی زلزله کمک های بشردوستانه امدادی و پزشکی از چندین کشور نظیر مصر، اردن، تونس، ارمنستان، پاکستان، هند، روسیه، ایران، الجزائر، ونزوئلا، عمان، صربستان، عراق، امارات، لیبی، بحرین، لبنان و عربستان دریافت کرد و برخی کشورها نیز تیم های امداد و نجات برای کمک به عملیات امداد و نجات به سوریه ارسال کردند.

دو خبرگزاری روسیا الیوم و اسپوتنیک نیز اخبار ضد و نقیضی درباره سفر احتمالی فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان به دمشق پس از 11 سال قطعی روابط منتشر کرده بودند.

در حالی که اسپوتنیک نوشته بود بن فرحان به زودی به دمشق می رود، روسیا الیوم منتشر کرده بود که وزیر امور خارجه عربستان قصد سفر به دمشق را ندارد؛ متعاقبا این مساله توسط وزیر امور خارجه عربستان تکذیب شد.

 

شورای همکاری خلیج فارس و سوریه

حدود 12 سال از آغاز ناآرامی ها در سوریه در 15 مارس 2011 می گذرد؛ ناآرامی هایی که با یک تظاهرات کوچک در جنوب سوریه آغاز شد و متعاقبا در همه شهرهای سوریه گسترش یافت.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از موضع طرح عربی که توسط شورای وزارتی اتحادیه عرب در پی تداوم ناآرامی ها در سوریه اتخاذ شد، حمایت کردند و در این راستا، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تصمیم به خارج کردن سفرای خود از سوریه گرفتند و همه آنها از سفرای سوریه خواستند، خاکشان را ترک کنند.

پس از گذشت 11 سال از بحران در سوریه، برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ارزیابی مجدد روابط با حکومت سوریه از طریق سفر به این کشور، گشایش سفارت و غیره را آغاز کردند.

امارات گویا بیشترین تمایل به عادی سازی روابط با دمشق را در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس داشته و در سال 2021 خواستار بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب شده است.

امارات در سال 2018 سفارت خود در دمشق را پس از 7 سال بازگشایی کرد و اسد نیز سال گذشته پس از سفر وزیر امور خارجه امارات به دمشق، به ابوظبی رفت.

در همین رابطه، انستیتو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در واشنگتن از دیدار خالد الحمیدان، رئیس اطلاعات عربستان با همتای سوری خود در دمشق در اوایل ماه مه سال گذشته و همچنین دیدار او با اسد خبر داده است.

بحرین نیز پا جای پای امارات گذاشت و در دسامبر 2021 نخستین سفیر خود در دمشق پس از بحران در سوریه را معرفی کرد.

پیش از بحرین نیز عمان سفیر خود را در سال 2020 معرفی کرده بود اما همچنان قطر، کویت و عربستان تا به امروز مخالف هرگونه عادی سازی روابط و نزدیکی به حکومت سوریه هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی زلزله سوریه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.