گارد ساحلی فیلیپین می گوید کشتی چینی یکی از شناورهای آن را با لیزر هدف قرار داده است

به گزارش جمار ان به نقل از سی ان ان، گارد ساحلی فیلیپین یک کشتی گارد ساحلی چین را متهم کرده است که هفته گذشته در یک کشتی در آب های مورد مناقشه جنوب چین با لیزر "نظامی" به سمت برخی از خدمه اش نشانه رفته و آنها را به طور موقت کور کرده است.گارد ساحلی فیلیپین مدعی شد که یک ناو چینی ضمن انجام مانورهای «خطرناک» در نزدیکی ناو فیلیپینی، از «لیزر نظامی» استفاده کرده و خدمه این ناو را هدف قرار داده و در نتیجه برخورد اشعه لیزر به چشم آنها، خدمه به طور موقت بینایی خود را از دست دادند.

گارد ساحلی فیلیپین در بیانیه‌ای مدعی شد که ناو چینی مانورهای خطرناکی را در فاصله ۱۳۷ متری ناو فیلیپینی انجام داده و علاوه بر این تصاویری از نور سبز لیزر نظامی که ناو فیلیپینی را هدف قرار داده، منتشر کرد.

گارد ساحلی فیلیپین در بیانیه ای که در صفحه رسمی فیس بوک خود منتشر کرد، ادعا کرد که کشتی چینی برای نزدیک شدن به 150 یارد (137 متر) کشتی فیلیپین "مانورهای خطرناکی" انجام داده است و عکس هایی که ظاهراً پرتو سبز لیزر را نشان می دهد.

ظاهراً این حادثه در 6 فوریه در نزدیکی منطقه‌ای موسوم به «آب‌تَل توماس دوم/ Second Thomas Shoal» در مجمع‌الجزایر اسپراتلی در دریای جنوبی چین که مالکیت آن مورد مناقشه است، رخ داده است.

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد کشتی فیلیپینی بدون اجازه طرف چینی به آبهای ریف رنا وارد شده است.

وانگ ونبین، سخنگوی این سازمان، بدون اشاره به اینکه طرف چینی چه اقدامی انجام داده است، گفت: کشتی پلیس دریایی چین از حاکمیت و نظم دریایی چین مطابق با قوانین داخلی چین و قوانین بین المللی دفاع کرد.

چین مدعی «حاکمیت غیرقابل انکار» بر تقریباً تمام 1.3 میلیون مایل مربع دریای چین جنوبی و همچنین بیشتر جزایر داخل آن است. این شامل Spratlys، مجمع الجزایری متشکل از 100 جزیره کوچک و صخره است که فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان نیز به طور کامل یا بخشی از آنها ادعای مالکیت آن را دارند.

فیلیپین این منطقه را دریای فیلیپین غربی می نامد و در سال 1999 عمداً یک کشتی حمل و نقل نیروی دریایی به نام BRP Sierra Madre را در دوم توماس شول متوقف کرد، که هنوز توسط تفنگداران دریایی فیلیپینی برای اجرای ادعای مانیل در مورد منطقه مستقر است.

در حادثه 6 فوریه، کشتی فیلیپینی BRP Malapascua در ماموریتی برای تامین مجدد کشتی Sierra Madre بود که توسط کشتی چینی به چالش کشیده شد، ادعای آزادسازی فیلیپین.

کشتی چینی دو بار نور لیزر سبز را به سمت BRP Malapascua روشن کرد و باعث کوری موقت خدمه خود در پل شد. این کشتی چینی همچنین با نزدیک شدن به حدود 150 یارد از سمت راست کشتی مانورهای خطرناکی انجام داد.

 

حوادث قبلی لیزر

پیش از این نیز ادعاهایی مبنی بر هدف قرار دادن لیزر توسط کشتی های چینی به عنوان کشتی های دشمن مطرح شده بود.اتهامات لیزر انداختن ناوهای چینی روی کشتی‌ها و هواپیماهای سایر کشورها پیش از این نیز مطرح شده بود. در فوریه ۲۰۲۲، استرالیا مدعی شد که ناو جنگی ارتش نیروی دریایی جمهوری خلق چین، یک فروند هواپیمای شناسایی و ضد زیردریایی استرالیایی را بر فراز دریای «آرافورا» با لیزر هدف قرار داده است. در آن برهه، چین ادعای استرالیا را «نادرست» خواند.

وانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه، سال گذشته گفت: «دریانوردی عادی کشتی چینی در دریای آزاد با قوانین و رویه بین‌المللی مرتبط مطابقت دارد و کاملاً مشروع و قانونی است.

در ماه می 2019، خلبانان استرالیایی گفتند که چندین بار در طول ماموریت بر فراز دریای چین جنوبی مورد هدف لیزرهای تجاری قرار گرفتند.

و در گزارشی در ژوئن 2018، مقامات نظامی ایالات متحده به CNN گفتند که حداقل 20 حادثه مشکوک لیزری چینی در شرق اقیانوس آرام از سپتامبر 2017 تا ژوئن 2018 رخ داده است.

حادثه ادعایی در 6 فوریه تنها چند روز پس از آن رخ داد که مانیل، که یک معاهده دفاعی متقابل با واشنگتن دارد، اعلام کرد که قصد دارد به ارتش آمریکا اجازه دسترسی به پایگاه‌های بیشتری در فیلیپین را بدهد.

در 2 فوریه، سخنگوی وزارت خارجه چین، مائو نینگ گفت که این اقدام "تنش در منطقه را تشدید کرد و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخت."

ایالات متحده هیچ ادعای ارضی در دریای چین جنوبی ندارد، اما کشتی های نظامی ایالات متحده به طور معمول در این آبراه مطابق با قوانین بین المللی و آزادی دریاهای آزاد فعالیت می کنند.

سال گذشته، بیانیه ای از وزارت امور خارجه ایالات متحده به طور خاص به دوم توماس شول اشاره کرد که از چین خواست "به اقدامات تحریک آمیز خود پایان دهد و به قوانین بین المللی در دریای چین جنوبی احترام بگذارد."

در بیانیه 17 ژوئن 2022 آمده است که پکن در حال "مداخله با حقوق حاکمیت فیلیپین در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین در نزدیکی دوم توماس شول" بوده است.

بیانیه گارد ساحلی فیلیپین در روز دوشنبه گفت کشتی‌های چینی نیز در آگوست گذشته ماموریت تدارکات فیلیپین به سیرا مادره را مسدود کردند.

فرمانده گارد ساحلی فیلیپین گفت که هیچ گونه اقدام چین در آنچه که به عنوان آب های فیلیپین ادعا می کند، خدمات وی را متوقف نخواهد کرد.

دریاسالار آرترمیو ام، گفت علیرغم مانور خطرناک کشتی‌های بسیار بزرگتر (چینی) و اقدامات تهاجمی آنها در دریا، کشتی‌های (گارد ساحلی فیلیپین) همیشه در دریای فیلیپین غربی خواهند بود تا حضور ما را حفظ کنند و حقوق حاکمیت خود را حفظ کنند.

چین بر سر حدود ۱.۳ میلیون مایل مربع از دریای جنوبی چین و تقریباً اکثر جزایر واقع‌شده در آن، ادعای مالکیت بلامنازع دارد که اسپراتلی را نیز شامل شده و ۱۰۰ جزیره کوچک دارد که فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان بر سر تمام یا بخشی از آن ادعای مالکیت دارند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی چین فیلیپین

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.