در ماه دسامبر اتحادیه اروپا به همراه کشورهای گروه هفت و بر سر تعیین سقف حداکثر «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل شود توافق کردند.

به گزارش جماران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز یکشنبه ممنوعیت واردات سوخت‌های دیزلی و سایر محصولات نفتی پالایش شده از روسیه را اجرایی کردند. 

این ممنوعیت همزمان با نزدیک شدن به اولین سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و در راستای تلاش‌های اروپا برای کاهش وابستگی به منابع انرژی وارداتی از روسیه و «تنبیه» مسکو صورت می‌گیرد.

این ممنوعیت دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که کشورهای «گروه هفت» روز جمعه برای این محصولات سقف قیمتی تعیین کرده بودند؛ بدین معنی که کشورهای غیرغربی همچون چین و هند همچنان خواهند توانست سوخت‌های دیزلی مورد نیازشان را از روسیه وارد کنند ولی برای محدود کردن منابع درآمدی روسیه، برای این ارقام سقف قیمتی تعیین شد. اگر این معافیت به این کشورها داده نمی‌شد ممکن بود قیمت‌های جهانی انرژی به یکباره افزایش یابد. 

بدین ترتیب، قیمت تعیین شده به ازای هر بشکه گازوئیل، سوخت جت و بنزین «حداکثر ۱۰۰ دلار» خواهد بود. در ماه دسامبر نیز اتحادیه اروپا به همراه کشورهای گروه هفت و بر سر تعیین سقف حداکثر «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل شود توافق کردند.

به دلیل رونق گرفتن کسب و کارها و افزایش بخش تقاضا پس از بحران همه گیری کووید-۱۹ و در عین حال پاسخگو نبودن ظرفیت پالایشگاه‌ها، قیمت سوخت‌های دیزلی افزایش یافته است و اثرات تورمی آن به سایر کالاها نیز سرایت کرده است.

 

این سیاست‌ها چه میزان و چگونه حیطه عمل روسیه را کاهش می‌دهد؟

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سعی دارند با واردات سوخت دیزل از آمریکا، خاورمیانه و هند به دنبال جایگزینی برای روسیه باشند؛ روسیه‌ای که در مقطعی ۱۰ درصد از کل سوخت‌های دیزلی مورد نیاز اروپا را تامین می‌کرد. 

تحریم‌های جدید اروپایی علیه روسیه در عین حال باعث ایجاد بی ثباتی در تعیین قیمت‌های تمام شده می‌شود، چرا که نسبت به بنادر روسیه، مسیر انتقال انرژی جدید طولانی تر و هزینه‌ها بالاتر خواهد بود.

تعیین سقف قیمت سوخت دیزلی اثر فوری بر روسیه نخواهد داشت چرا که قیمت تعیین شده تقریبا همان قیمتی است که روسیه می‌فروشد؛ با این حال، این تعیین سقف قیمتی روسیه را با دو چالش رو برو می‌کند: اول اینکه مسکو باید به دنبال مشتریان جدید باشد و دوم آنکه مانع افزایش ناگهانی قیمت فراورده‌های نفتی پالایش شده خود شود.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که واردکنندگان سوخت‌های پالایش‌شده از زمان اعلام این ممنوعیت در ماه ژوئن تا زمان اجرایی شدن آن در روز یکشنبه ۵ فوریه فرصت داشتد تا خود را با شرایط جدید مطابقت دهند. به نظر می‌رسد این واردکنندگان قبل از اجرایی شدن این ممنوعیت، سفارش‌های خود از روسیه را افزایش داده بودند چرا که روسیه تنها از فروش سوخت دیزلی به اروپا در ماه دسامبر، بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اروپا پیش‌تر واردات زغال سنگ و بخش زیادی از واردات نفت خام از روسیه را ممنوع کرده بود، از آن طرف نیز مسکو صادرات گاز طبیعی به اروپا را به شدت محدود کرده است.

 

اوکراین دو سامانه از نادرترین سیستم دفاع هوایی روسیه را با گلوله‌های آمریکایی منهدم کرد 

برای اولین بار دو سامانه از نادرترین سیستم دفاع هوایی «تور» روسیه در دو حمله جداگانه توسط ارتش اوکراین منهدم شد. کی‌یف می‌گوید مختصات دقیق این سامانه‌های روسی را از طریق پهپاد به دست آورده بوده است.

در پیام نیروی دریایی ارتش اوکراین آمده است: «یگان‌های توپخانه‌ای و یگان‌های فرماندهی پیاده نظام دریایی اوکراین با شلیک به مهاجمان، یک سامانه موشکی ضد هوایی تور و دو سرباز روسی را منهدم کردند.»

سامانه دفاع هوایی «Arctic TOR-M2DT»  در حقیقت نسخه بازطراحی شده سامانه تور است که صرفا برای عملیات در دمای بسیار سرد و زیر صفر به کار می‌رود. این نسخه از سامانه تور، اولین بار در سال ۲۰۱۸ به ارتش روسیه تحویل داده شد و در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت.

در ویدئو اول که وزارت دفاع اوکراین روز پنجشنبه منتشر کرد لحظه هدف گرفته شدن قسمت جلویی یکی از این سامانه‌ها به تصویر کشیده شده است. پس از آن بلافاصله چند سرباز روسی با کپسول‌های آتش نشانی سعی می‌کنند شعله‌های آتش را خاموش کنند.

وزارت دفاع اوکراین در تایید این خبر نوشته است، زمانی که روسیه سامانه پدافند هوایی «Arctic TOR-M2DT» را به اوکراین گسیل می‌کرد تبلیغات زیادی برای آن کرد و «ستاره تلویزیون روسیه تبدیل شد» اما این سامانه «در شعله آتش سوخت و کپسول آتش‌نشانی هم چاره‌ساز نشد.»

در پی اعلام این خبر وب سایت موسوم به Ukraine Weapons Tracker روز جمعه از انهدام دومین سامانه «Arctic TOR-M2DT» خبر داد. این دو مورد انهدام، اولین حملات ثبت شده موفق به این سامانه پدافند هوایی پیشرفته است.

هر دو سامانه «Arctic TOR-M2DT» در ناحیه خرسون و با استفاده از گلوله‌های توپخانه‌ای «اکسکالیبور» منهدم شده‌اند، گلوله‌هایی که با جی‌پی‌اس هدایت می‌شوند و جزئی از بسته‌های دفاعی آمریکا به اوکراین است.

بر اساس رسانه دولتی روسیه «تاس»، سامانه تور قابلیت رهگیری حملات موشکی کروز، بمب‌های پرنده، جنگنده‌ها، هلیکوپتر و پهپادها را دارد.

 

«درگیری‌های بی‌امان»؛ زلنسکی: شرایط نیروهای اوکراینی در باهموت پیچیده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین همزمان با درگیری‌های شدید در محله‌های شمالی شهر «باهموت» پذیرفت که شرایط برای نیروهای اوکراینی در این شهر «پیچیده» شده است.

ارتش روسیه از تابستان گذشته تاکنون به کمک شبه‌نظامیان گروه واگنر برای تصرف شهر باهموت در شرق اوکراین تلاش می‌کند. تداوم درگیری‌ها در باهموت باعث تخریب بخش بزرگی از شهر شده است. هر دو طرف در جریان نبرد بر سر کنترل این شهر تلفات زیادی متحمل شده‌اند. 

مسکو طی هفته‌های گذشته با تصرف شهر سولدار و یکی از روستاهای شمال باهموت پیروزی در نبرد بر سر کنترل این شهر را دست‌یافتنی‌تر از پیش می‌بیند. 

ایوگنی پریگوژین، رهبر شبه‌نظامیان واگنر روز یکشنبه گفت: «درگیری‌های بی‌امان در محله‌های شمال باهموت برای کنترل هر خیابان، هر خانه و حتی هر راه‌پله روی می‌دهد.»

وی افزود که نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی نمی‌کنند و تا آخرین نفر به مبارزه ادامه می‌دهند. در مقابل ستاد مشترک ارتش اوکراین بدون ارائه جزئیات تداوم درگیری‌ها را در چند منطقه از شرق این کشور تائید کرد. مقامات محلی در شرق اوکراین اعلام کرده‌اند که طی ۲۴ ساعت گذشته دستکم چهار غیرنظامی کشته‌اند و ۱۱ نفر نیز مجروح شده‌اند. 

این در حالی است که پنج نفر نیز روز یکشنبه بر اثر حملات ارتش روسیه به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین زخمی شدند. به گفته یک مقام محلی در خارکیف ارتش روسیه چند ساختمان مسکونی و یک مرکز آموزش عالی را در این شهر هدف گرفت. 

رئیس‌جمهوری اوکراین در حالی شنبه شب از وضعیت «پیچیده» در باهموت سخن گفت که پیش از این وعده داده بود که نیروهای این کشور «تا حد ممکن هر چه قدر که طول بکشد» از این شهر دفاع خواهند کرد. ولودیمیر زلنسکی گفت: «اشغالگر نیروهایش را بیشتر و بیشتر بسیج می‌کند تا دفاع ما را درهم بشکند.»

مقام‌های اوکراینی از احتمال تهاجم گسترده ارتش روسیه در آینده نزدیک سخن گفته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.