لندن ارسال جنگنده های نظامی به اوکراین را در حال حاضر مناسب نمی بیند.

به گزارش جماران به نقل از نووستی، پس از مخالفت آلمان و آمریکا با ارسال جنگنده نظامی به اوکراین انگلیس نیز تردید خود را در این زمینه اعلام کرد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که لندن ارسال جنگنده های نظامی به اوکراین را در حال حاضر مناسب نمی بیند.

روزنامه اونینگ استاندارد  نیز به نقل از نخست وزیری انگلیس نوشت که جنگنده های نظامی «تایفون» انگلیس و «اف35 » آمریکا دارای سیستم های بسیار پیچیده ای هستند و برای آموزش برای کنترل آنها ماه ها باید وقت صرف کرد.

نخست وزیری  انگلیس تأکید کرد که لندن به حمایت از اوکراین با تسلیحات و تجهیزات نظامی و نیازمندی های این کشور برای رسیدن به اهدافش ادامه می دهد و اخیرا تانک های «چلنجر» به این کشور فرستاده و به زودی به اوکراین می رسند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس در پاسخ به این پرسش که آیا دولت انگلیس با فرستادن هواپیماهای سطح پایین تر از تایفون و اف35 توسط همپیمانان غربی موافقت می کند یا نه جواب داد که انگلیس درباره پایه و اساس حمایتی که برای اوکراین مناسب می داند با همپیمانانش رایزنی می کند.

در همین حال، رهبران آلمان و آمریکا با درخواست اوکراین برای ارسال جنگنده به این کشور برای  مقابله با حملات روس ها و نیز بازپس گیری اراضی اشغالی اش از دست روسیه مخالفت کردند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) گفت که این کشور هواپیماهای جت خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.

کی‌یف پیش از این به دفعات از کشورهای غربی به ویژه آلمان خواسته بود تسلیحات تهاجمی بیشتری از جمله جنگنده را برای مقابله با حمله روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد.

صدراعظم آلمان که در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل شرکت کرده بود در این باره گفت: «مسئله هواپیماهای جنگنده حتی مطرح نیز نشده است. من فقط می‌توانم این توصیه را بکنم که نباید با مسئله تسلیحات جنگی همچون مزایده برخورد کرد.»

وی گفت صحبت از مواردی که هنوز به صورت جدی مطرح نشده‌اند، اعتماد شهروندان به تصمیمات دولت را تضعیف می‌کند.

آقای شولتس همچنین با هشدار نسبت به افزایش تنش با مسکو گفت: «هیچ جنگی بین ناتو و روسیه وجود ندارد. ما اجازه چنین تشدید تنشی را نخواهیم داد.»

آلمان پس از چند هفته تردید سرانجام روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ خود را به اوکراین می‌فرستد و به سایر کشورها نیز اجازه خواهد داد تا چنین کاری را انجام دهند. کرملین این اقدام را «تحریک آشکار» نامیده و محکوم کرده بود. 

تصمیم برای ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین با تصمیم مشابهی از سوی دولت آمریکا برای ارسال تانک‌های آبرامز برای ارتش اوکراین همزمان بود. رسانه‌ها گزارش کرده بودند که برلین ارسال تانک‌های خود را منوط به ارسال تانک‌های آمریکا کرده بود.

در پی این اقدامات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ضمن قدردانی از برلین و واشنگتن خواستار درخواست تسلیحات بیشتر از جمله هواپیماهای جنگنده و موشک‌های دوربرد شده بود.

اولاف شولتس در مصاحبه تازه خود همچنین گفتگو با ولادیمیر پوتین را برای خاتمه دادن به جنگ «ضروری» خوانده است. او با این حال اضافه کرد: «البته این نیز واضح است که تا زمانی که روسیه با تهاجم بی‌امان به جنگ ادامه دهد، وضعیت فعلی تغییر نخواهد کرد.»

در حالی که کی‌یف لیست تسلیحات مورد نیاز خود را گسترش می‌دهد تا بتواند نیروهای روسیه را از سرزمین‌های اشغالی بیرون کند، جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده گفت که این کشور جت‌های جنگنده اف‌۱۶ را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد.

نبرد در نقاط کلیدی ادامه دارد و در عین حال نیروهای روسیه به دنبال گسترش کنترل خود در منطقه دونتسک در شرق اوکراین هستند.

دنیس پوشیلین، رهبر منصوب شده کرملین در دونتسک ادعا کرد که نیروهای روس در حال پیشروی در نزدیکی «ووهلدار»، شهری با ارزش استراتژیک در جنوب غربی شهر دونتسک هستند. خبرگزاری‌های روسیه به نقل از پوشیلین نوشتند: «اکنون می‌توان گفت که یگان‌ها در قسمت شرقی ووهلدار مواضع خود را ایجاد کرده‌اند و اقداماتی در مجاورت آن در حال انجام است.» کی‌یف این ادعا را رد کرده، البته پذیرفته که جنگ در این منطقه شدید بوده است.

هفته گذشته، کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و آلمان تحویل تانک‌های سنگین به اواکراین را تایید کردند. این حرکت انحراف از موقعیت قبلی بود، چرا که تانک‌ها گامی بیش از حد بزرگ در حمایت از اوکراین تلقی می‌شود و ممکن است با واکنش گسترده روسیه مواجه شود. اما حالا به نظر می‌رسد بایدن با تحویل ندادن جنگنده‌های اف‌۱۶ به اوکراین این وضعیت را به حالت قبل درآورده باشد.

در همین حال، بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران در کاخ سفید که آیا طرفدار ارسال اف۱۶ یا جنگنده‌های دیگر به اوکراین هستید، گفت: «خیر.»

به گزارش روسیا الیوم، روسیه اما سخنان بایدن را کافی ندانسته و اعلام کرده است که آمریکا باید بر همپیمانان خود فشار بیاورد تا به اوکراین اف16 ندهند.

اما رهبران اروپایی گفته‌اند که آنها پذیرای این ایده هستند، حتی اگر اوکراین هنوز رسما از متحدان خود، جنگنده‌های پیشرفته برای جنگ را درخواست نکرده باشد.

تحلیلگران بر این باورند که اوکراین و روسیه برای تحرکات تهاجمی قابل توجهی در ماه‌های آینده آماده می‌شوند و هواپیماهای غربی می‌توانند قدرت کی‌یف را افزایش دهند، چرا که قدرت نیروی هوایی این کشور به طور قابل توجهی در اثر ۱۱ ماه جنگ کاهش یافته است.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که اعطای هواپیماهای جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند اما نسبت به خطر تشدید درگیری‌ها هشدار داد.

آقای ماکرون با مارک روته، نخست وزیر هلند که قبلا ایده ارسال جنگنده‌های اف۱۶ هلندی به اوکراین را مطرح کرده بود، صحبت کرده است. او گفت: «هرگونه تحویل تسلیحاتی نباید ظرفیت نیروهای مسلح فرانسه را تضعیف کند و فرانسه باید مطمئن شود که از این تسلیحات برای حمله به داخل روسیه استفاده نخواهد شد، چرا که این موضوع باعث تشدید جنگ می‌شود.» آقای روته هم اعلام کرد: «هیچ تابویی وجود ندارد اما این یک قدم بزرگ خواهد بود.»

نخست وزیر هلند تأکید کرد که اگر اوکراین درخواست جنگنده اف16 از این کشور بکند آن را بررسی می کند.

در همین  حال، «جان کربی» هماهنگ کننده تماس های رهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که آمریکا بدون دادن جنگنده اف16 هم مقادیر بسیار زیادی اسلحه به اوکراین می دهد.

کربی تأکید کرد که در حال حاضر مقادیر بسیار زیادی اسلحه به اوکراین داده می شود و در هفته ها و ماه های آینده این اقدام ادامه پیدا می کند.

وی تصریح کرد که سلاح های مختلفی که به اوکراین داده می شود به نیروهای اوکراین در بردهای کنونی در فصل زمستان و نیز در نبردهایی که انتظار می  رود در بهار آینده رخ دهد کمک شایانی می کند.

از جهتی دیگر، واشنگتن تجهیز ارتش اوکراین به زره پوش های مدرن و پیشرفته را آغاز کرده است.

آمریکا هفته پیش بیش از 60 زره پوش از نوع «برادلی» را به اوکراین فرستاده است و قرار است زره پوش های «استریکر» و تانک های «آبرامز» به اوکراین تحویل دهد.

از طرف دیگر، در آمریکای جنوبی، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهوری برزیل در دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که این برزیل «هیچ علاقه‌ای به ارسال مهمات به اوکراین ندارد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.