بر اساس این گزارش‌ها اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تنها در صورتی حاضر به فرستادن تانک‌های لئوپارد خواهد شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز با فرستادن تانک‌های آبرامز آمریکایی موافقت کند.

به گزارش جماران، برلین تنها در صورتی تانک‌های جنگی خود را به اوکراین می‌فرستد که واشنگتن نیز اقدام مشابهی انجام دهد؛ این خبری بود که از سوی چندین رسانه بین‌المللی منتشر شد.

به گزارش آنها، در حالی که آلمان تحت فشارهای فزاینده داخلی و بین‌المللی برای فرستادن تانک‌های پیشرفتۀ ساخت این کشور موسوم به «لئوپارد» به اوکراین یا دست‌کم تایید تحویل آنها از سوی کشوری ثالث است، برلین همچنان بر موضع رسمی خود تاکید می‌کند و در حال مذاکره با آمریکاست.

بر اساس این گزارش‌ها اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تنها در صورتی حاضر به فرستادن تانک‌های لئوپارد خواهد شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز با فرستادن تانک‌های آبرامز آمریکایی موافقت کند.

بسیاری امیدوارند که تا فردا، یعنی پس از پایان نشست متحدان غربی اوکراین در پایگاه نظامی آمریکایی رامشتاین در جنوب‌غرب آلمان، تصمیم روشنی در این باره اعلام شود.

علت تردیدهای برلین و واشنگتن چیست؟

پنتاگون از آن رو با فرستادن تانک‌های آبرامز به اوکراین تردید دارد که به گفتۀ کالین کال، مشاور ارشد امنیتی وزارت دفاع آمریکا، این تانک‌ها «گران و دارای تجهیزات بسیار پیچیده‌ای هستند و آموزش آنها نیز دشوار است. این تانک‌ها همچنین دارای موتور جت است».

فرستادن تانک‌های پیشرفته به اوکراین در حالی به چالشی برای آلمان و ایالات متحده تبدیل شده که بنا بر نظر کارشناسان جنگ، فراهم بودن تانک‌های جنگی غربی آنهم به میزان کافی، برای شکست دادن روسیه یا دست‌کم دفاع اوکراین از خود در برابر حملات پیاپی نیروهای مسکو، یک مسأله حیاتی است.

با این حال تا به امروز، تنها بریتانیا به وعدۀ خود درباره فرستادن چنین تجهیزاتی به اوکراین عمل کرده و دیگر کشورهای قدرتمند اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و آمریکا، یا صرفا خودروهای زرهی و سیستم‌های دفاع هوایی و سایر تجهیزات سنگین را فرستاده‌اند و یا تنها در همین محدوده خود را متعهد کرده‌اند.

گفته می‌شود که آلمان نگران تشدید تنش و چگونگی واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به عرضه تسلیحات تهاجمی است؛ استدلالی که از نظر بسیاری از کارشناسان غیرقابل توجیه است.

به نظر می‌رسد که برلین نگران افکار عمومی مردم خود نیز باشد؛ چراکه حضور تانک‌های آلمانی در خاک اوکراین ممکن است بار دیگر برای آلمانی‌ها یادآور حوادث جنگ جهانی دوم باشد و به همین دلیل آقای صدراعظم نگران نتایج نظرسنجی‌های داخلی است.

علاوه بر این، سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری در صنایع نظامی آلمان باعث شده که نیروهای مسلح این کشور در وضعیت بدی قرار بگیرند و حتی اگر اولاف شولتز برای ارسال این تانک‌ها چراغ سبز نشان دهد، تولید کنندگان اسلحه هشدار داده‌اند که بازسازی و آماده سازی آنها برای تحویل ماه‌ها طول می‌کشد.

سفر شارل میشل به کی‌یف با پیام حمایت از اوکراین

روز پنج‌شنبه همچنین شارل میشل، رئیس اتحادیه اروپا به اوکراین سفر و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. هدف از این سفر تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین در مبارزه با تهاجم‌های روسیه، همچنین گفتگو با مقامات این کشور درباره روند انجام اصلاحات مدنظر اتحادیه اروپا برای پیوستن اوکراین به این اتحادیه است.

آقای زلنسکی در جریان نشست مشترک خود با شارل میشل، بار دیگر از متحدان اوکراین خواست تا هرچه سریع‌تر تسلیحات بیشتری در اختیار کی‌یف بگذارند و افزود که این کار به «تضمین امنیت اوکراین و اروپا» کمک می‌کند.

او همچنین گفت: «در برابر هزاران تانک روسیه، شجاعت ارتش ما و انگیزه مردم اوکراین کافی نیست.»

رئیس اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد اوکراین به انجام اصلاحات بیشتری برای بهبود وضعیت «حاکمیت قانون» نیاز دارد تا بتواند پس از پایان جنگ به این اتحادیه بپیوندد.

لهستان: برای فرستادن تانک‌ها «نیازی به مجوز آلمان نداریم»

در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود فنلاند و لهستان آماده فرستادن تانک‌های لئوپارد خود به اوکراین هستند اما برای عملی کردن آن به مجوز آلمان نیاز دارند، روز پنج‌شنبه نخست وزیر لهستان گفت که می‌توان این تانک‌ها را حتی بدون موافقت آلمان تحویل اوکراین داد.

ماتئوش موراویتسکی در جریان گفتگو با یکی از شبکه‌های خبری کشورش اعلام کرد: «اکنون مسأله رضایت در درجه دوم اهمیت قرار دارد. ما یا به سرعت موافقت آلمان را کسب می‌کنیم و یا آنچه را که لازم است خودمان انجام می‌دهیم.»

قرار است روز جمعه، نمایندگان آلمان و ایالات متحده به همراه نمایندگان ده‌ها متحد دیگر اوکراین، در پایگاه هوایی رامشتاین جمع شوند تا با برگزاری نشستی درباره چگونگی تامین تسلیحات مورد نیاز اوکراین در سال جدید میلادی تصمیم گیری کنند و به نظر می‌رسد که این سخنان نخست وزیر لهستان، فشارها بر برلین را در آستانۀ این نشست افزایش دهد.

اوکراین: تاخیر در تحویل تانک‌ها به بهای جان‌های بیشتری تمام می‌شود

اوکراین که بشدت از این موضوع نگران است که «زمستان» به نیروهای روسی فرصت سازماندهی دوباره و انجام حملات بزرگتر را بدهد، خواستار دریافت تانک‌های جنگی لئوپاردی است که در حال حاضر در اختیار گروهی از کشورهای عضو ناتو است؛ اما تردیدهای آلمان مانع از انجام هر اقدامی در این زمینه شده است.

بر همین اساس، آندری یرماک رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در پیامی با اشاره به نشست روز جمعه متحدان کی‌یف نوشت: «ما وقت نداریم، دنیا وقت زیادی ندارد. مسئله تانک‌ها برای اوکراین باید در اسرع وقت حل شود. درست مانند مسائل مربوط به سیستم‌های دفاع هوایی. تاوان تاخیر در تحویل این تجهیزات را مردم با جانشان می‌دهند.»

وزرای خارجه و دفاع اوکراین نیز در بیانیه مشترکی با اشاره به «برتری قابل توجه روسیه» در نیرو، تسلیحات و تجهیزات نظامی اعلام کردند که تهدید وقوع یک حمله تمام عیار جدید توسط مسکو «بسیار واقعی» است.

بر این اساس الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین از همه کشورهایی که تانک‌های لئوپارد۲ دارند، شامل یونان، دانمارک، اسپانیا، کانادا، هلند، آلمان، نروژ، لهستان، پرتغال، ترکیه، فنلاند و سوئد خواست تا این نیاز اوکراین را تامین کنند.

دیدار روز پنج‌شنبه وزرای دفاع آلمان و آمریکا

یک روز پیش از نشست بزرگ متحدان کی‌یف، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و بوریس پیستوریوس وزیر دفاع جدید آلمان، با برگزاری یک نشست دوجانبه در برلین موضوع ارسال تانک به اوکراین را به بحث گذاشتند. با این وجود هیچ خبری از نتیجه این گفتگوها منتشر نشد.

به گزارش یورونیوز، انتظار می‌رود در نشست روز جمعه، بار دیگر درباره تحویل میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین در سال جدید میلادی گفتگو و درباره زمان تحویل خودروهای زرهی و سیستم‌های پدافند هوایی که پیش از این کشورهایی همچون کانادا، هلند و سوئد وعده آن را به اوکراین داده بودند، تبادل نظر شود.

واشنگتن و بسیاری از متحدان غربی می‌گویند تانک‌های لئوپارد که آلمان هزاران دستگاه از آنها را در طول جنگ سرد ساخته و برای متحدانش صادر کرده، تنها گزینه مناسب برای تقویت بنیه نظامی اوکراین در زمان کوتاه است.

بریتانیا ۶۰۰ موشک بریمستون به اوکراین می‌دهد

در ادامه کشاکش‌ها بر سر تجهیز کی‌یف به تانک‌های پیشرفته غربی، وزیر دفاع بریتانیا که روز پنج‌شنبه در استونی بود، اعلام کرد که کشورش بار دیگر ۶۰۰ موشک بریمستون را برای مقابلۀ اوکراین با حملات روسیه به این کشور ارسال خواهد کرد.

بریمستون یک موشک ضد زرۀ زمین به زمین یا هوا به سطح و قابل نصب روی انواع خودروهای زرهی است. این موشک با برد ۶۰ کیلومتر، مجهز به هدایت لیزری و رادار میلیمتری برای اصابت موثر به اهداف متحرک است.

دانمارک تمام توپخانه‌های «سزار» خود را به کی‌یف هدیه می‌دهد

دولت دانمارک نیز اعلام کرد که تصمیم گرفته است همۀ ۱۹ توپخانه دوربرد «سزار» ساخت کشور فرانسه که اکثر آنها هنوز تحویل داده نشده‌اند را، به اوکراین هدیه دهد. این خبر از سوی وزیر دفاع دانمارک و با موافقت پارلمان این کشور اعلام شد.

توپخانه‌های «سزار» دانمارکی که ساخت آنها به فرانسه سفارش داده شده بودند، ظرفیت حمل ۳۶ گلوله توپ را دارند و مجهز به کابین زرهی هستند.

هشدار کرملین: درگیری‌ها را وارد سطح جدیدی نکنید

کرملین روز پنج‌شنبه در هشداری صریح اعلام کرد که تحویل تسلیحات دوربرد به این معناست که «درگیری به سطح جدیدی خواهد رسید» و این اتفاق اصلا «چیز خوبی برای امنیت اروپا نیست».

مقامات اوکراین همچنین می‌گویند که به سیستم‌های موشکی با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارند تا بتوانند به زنجیره تامین روسیه، از جمله انبارهای مهمات ضربه بزنند. اما غربی‌ها از این نگرانند که کی‌یف با استفاده از این سلاح‌ها، به عمق خاک روسیه و پایگاه‌های هوایی و دریایی آن در کریمه حمله کند و باعث تشدید تنش‌ها شود.

با این وجود، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که دولت جو بایدن مشغول فکر کردن در این باره است که احتمالا به اوکراین چراغ سبز «حمله به کریمه» را بدهد؛ چراکه این شبه‌جزیره در حال حاضر پایگاه اصلی جنگی روسیه است. 

 ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی‌های اخیر خود، بار دیگر بر تمایلش برای بازپس گیری تمام سرزمین‌های تحت اشغال روسیه از جمله شبه‌جزیره کریمه تاکید کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.