تقریبا تمام داروهای آزمایشی قبلی با استفاده از این رویکرد مشابه شکست خورده بودند.

به گزارش جماران، سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز جمعه داروی آلزایمر «لِکانِمَب» (lecanemab) را تایید کرد. این دارو توسط دو شرکت ایزای (Eisai) و بایوژن (Biogen) برای بیمارانی که در مراحل اول بیماری زوال عقل هستند، ساخته شده است. 

این دارو که با نام تجاری لکمبی (Leqembi) به فروش می‌رسد به دسته‌ای از درمان‌ها تعلق دارد که هدف آن کند کردن پیشرفت این بیماری عصبی با حذف تولید بتا آمیلوئید است. بتا آمیلوئید پروتئینی چسبنده است که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر جمع می‌شود.

تقریبا تمام داروهای آزمایشی قبلی با استفاده از این رویکرد مشابه شکست خورده بودند.

شرکت ایزای گفته است که این دارو با قیمت سالانه ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد.

دسترسی اولیه بیماران به این دارو توسط تعدادی از عوامل محدود خواهد شد؛ از جمله تصمیمات بازپرداخت مدیکر (Medicare)، برنامه بیمه دولت ایالات متحده برای «امریکایی‌های 65 ساله و بالاتر» که 90 درصد از افرادی که احتمالا واجد شرایط دریافت این دارو هستند را در برمی‌گیرد.

این دارو برای بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف یا زوال اولیه عقل و آلزایمر در نظر گرفته شده است. 

مقامات شرکت ایزای گفته‌اند این شرکت همچنین قصد دارد داده‌های یک کارآزمایی بالینی موفق برروی ۱۸۰۰ بیمار را به عنوان مبنایی برای بررسی استاندارد کامل لکمبی ارائه کند.

این کارآزمایی نشان می‌دهد که لکمبی‌ای که به صورت تزریقی به بیماران داده شده در مقایسه با دارونماها، سرعت زوال شناختی را در بیماران مبتلا به آلزایمر اولیه تا ۲۷ درصد کاهش داده است. البته نزدیک به ۱۳ درصد از بیماران تحت درمان با لکمبی در کارآزمایی به تورم مغزی مبتلا شده‌اند.

دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو گفته است کالبدشکافی یک بیمار ۶۵ ساله که لِکانِمَب دریافت کرده و دچار سکته مغزی شده نشان ‌می‌دهد، این درمان اورژانسی همراه با یک داروی ضدلخته منجر به خونریزی مغزی کشنده می‌شود.

حداقل یک بیمار دیگر در مطالعات بعدی هم بر اثر خونریزی مغزی جان خود را از دست داده است. این وضعیت این نگرانی را ایجاد کرده که مصرف این دارو همراه با رقیق‌کننده‌های خون ممکن است خطر تورم مغزی را افزایش دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.