در گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا با هشدار درباره واکسن جانسون و جانسون آمده است: «این واکسن می‌ تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به یک بیماری عصبی نادر شود. اگرچه احتمال ابتلا به این بیماری بسیار کم است اما این اختلال عصبی در برخی از افراد مشاهده شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان ، بروز ده‌ ها مورد از یک بیماری عصبی نادر در واکسینه‌ شدگان با واکسن کرونای «جانسون اند جانسون» به هشدار جدید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) منجر شده است.

این بیماری سندرم «گیلن ـ باره» (Guillain-Barré) نام دارد و این هشدار بعد از بروز ده‌ ها مورد این بیماری در میان واکسینه‌ شدگان با واکسن «جانسون اند جانسون» داده شده است.

سندرم گیلن ـ باره ناشی از یک اختلال خودایمنی است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد.

100 گزارش راجع به بروز این بیماری

به گفته محافل آگاه، از میان حدود 12.5 میلیون نفری که با واکسن جانسون اند جانسون واکسینه شده‌ اند تاکنون 100 نفر به این بیماری با علائم فلج مبتلا شده‌ اند. 95 نفر به بیمارستان منتقل شده‌ اند و یک نفر جان خود را از دست داده است.

سالانه بین 3 تا 6 هزار نفر در آمریکا به این بیماری عصبی التهابی دچار می‌ شوند که به ضعف عضلانی منجر شده و ممکن است باعث فلج نیز بشود.

اکثر بیماران سلامت خود را دوباره به دست آورده و بهبود می‌ یابند. این بیماری در تعدادی از افرادی که واکسن آنفولانزا زده‌ اند نیز مشاهده شده است.

یک ناکامی دیگر برای جانسون اند جانسون

هشدار جدید سازمان غذا و داروی آمریکا ناکامی دیگری برای واکسن جانسون اند جانسون محسوب می‌ شود.

در آوریل سال 2021 بروز موارد نادری از لختگی خون‌ در زنان جوان واکسینه‌ شده با این واکسن، تزریق این محصول شرکت دارویی آمریکایی جانسون اند جانسون را متوقف کرده بود.

اثبات اثربخشی واکسن «اسپوتنیک وی»

در حالی ناکامی جدید واکسن آمریکایی بروز کرده که اثربخشی واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه در برابر انواع جدید ویروس های کرونا اثبات شد.

مرکز تحقیقات ملی اپیدمیلوژی و میکروبیولوژی گامالیا وزارت بهداشت روسیه و بنیاد سرمایه گذاری مستقیم روسیه از نتایج مثبت مطالعه فعالیت خنثی سازی سرم خونی گرفته شده از افراد واکسینه با اسپوتنیک وی علیه سویه های جدیدی SARS-CoV-2 خبر داد.

واکسیناسیون با اسپوتنیک وی، آنتی بادی خنثی کننده محافظتی در برابر سویه های جدید ایجاد می کند، از جمله آلفا ( که اولین بار در انگلیس شناسایی شد)، بتا ( که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد)، گاما ( که اولین بار در برزیل شناسایی شد)، دلتا وB.1.617.3 ( که اولین بار در هند شناسایی شدند) و انواع B.1.1.141 وB.1.1.317 که با جهش در بخش اتصالی (RBD) در مسکو شناسایی شدند.

روش تحقیق مبتنی بر ارزیابی فعالیت خنثی سازی ویروس با استفاده از ویروس زنده است که امکان دستیابی به قابل اطمینان ترین داده ها را فراهم کرده و استاندارد طلایی محسوب می شود. طی مطالعه فعالیت خنثی سازی ویروس سرم خونی افراد واکسینه شده با اسپوتنیک وی بر روی نمونه های انتشار یافته بین المللی ویروس با فعالیت خنثی سازی در مقابل نوع B.1.1.1 مقایسه شد.  سرم خونی در افراد واکسینه شده با هر دو دوز اسپوتنیک وی مورد مطالعه قرار گرفت.​

داده های بدست آمده گویای آن است که اسپوتنیک وی خواص محافظتی خود را در برابر سویه های جدید ویروس کرونا حفظ می کند. کاهش میزان فعالیت خنثی سازی ویروس توسط اسپوتنیک وی نسبت به تعدادی از سویه ها در مقایسه با داده های منتشر شده توسط تولید کنندگان واکسن های دیگر که قبلا اثر واکسن ها را در برابر جهش های جدید ویروس کرونا تایید کرده بودند، به طور قابل توجهی کمتر بود.  

مرکز تحقیقات گامالیا به طور فعال سویه های جدید ویروس کرونا را برای ارزیابی فعالیت خنثی سازی ویروس و کارایی واکسن اسپوتنیک وی بلافاصله بعد از آنکه در مناطق مختلف جهان شناسایی می شوند، مطالعه و بررسی می کند. 

در حال حاضر واکسن اسپوتنیک وی در 67 کشور جهان با بیش از3.5 میلیارد نفر جمعیت ثبت شده است. داده های رسیده از این کشورها گویای آن است که اسپوتنیک وی یکی از مطمئن ترین و موثرترین واکسن ها علیه ویروس کروناست.

​واکسن «اسپوتنیک وی» بر پایه ناقل آدنوویروس انسانی است. ایمنی واکسن های مبتنی بر آدنوویروس های انسانی در بیش از 75 نشریه بین المللی و در 250 مطالعه بالینی که طی دو دهه در سراسر جهان انجام شده، تایید شده است. 

دلتا بر سرعت واکسیناسیون در سراسر جهان افزوده است

رعت روزانه واکسیناسیون کووید19 در برخی کشورها به واسطه پدیدار شدن گونه جدید کرونا موسوم به «دلتا» افزایش یافته است. در هلند، نروژ، پرتغال، عربستان، سنگاپور و اسپانیا عملیات واکسیناسیون با سریعترین سرعت انجام می شود. بلژیک، دانمارک، فنلاند و سوئد نیز از این قافله عقب نمانده اند و درصد واکسیناسیون در سرزمین های اشغالی شاهد رشدی سریع بوده است.

اما ماجرا در آمریکا متفاوت  است. براساس تحلیل داده های رویترز، با سرعت در حال کاهش واکسیناسیون در آمریکا، 70 درصد از مردم این کشور تا اول دسامبر دوز اول واکسن کرونا را دریافت نخواهند کرد. تا قبل از پایان ماه جاری میلادی، کانادا، شیلی، انگلیس و هشت کشور دیگر به این معیار دست می یابند. اگر سرعت فعلی واکسیناسیون حفظ شود، پنج کشور دیگر تا پایان ماه اوت (9 شهریور) به رقم 70 درصدی واکسیناسیون می رسند.

تاریخ های تعیین شده به نسبت عوامل بسیاری چون موافقت با واکسن زدن به جوان ترها ممکن است تغییر کند.

همچنین در بسیاری کشورها سرعت واکسیناسیون قبل از رسیدن به واکسینه کردن 70 درصد جمعیت یا بیشتر کند شده است. کارشناسان می گویند این رقم، آستانه ای است که می تواند تا حد زیادی زنجیره انتقال کووید19 را از طریق ایمنی جمعی قطع کند.

واکسن فایزر/بایون تک در آمریکا و اتحادیه اروپا برای افراد 12سال و بیشتر مجاز است، اما واکسن های دیگر چون آسترازنکا تنها برای بزرگسالان در دسترس است.

حال با گسترش گونه دلتا، کشورهای مختلف درتلاشند با غلبه بر بدبینی نسبت به واکسن و تعابیر غلط در این مورد که جوان ها نیازی به واکسن ندارند، بر کارزار خود در زمینه واکسیناسیون سرعت بخشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.