جبهه‌‌ «مقاومت ملی» افغانستان به رهبری احمد مسعود امضای قرارداد استخراج نفت این کشور میان طالبان و چین را «غیرقانونی، غیرمسئولانه و خلاف اصول و موازین بین‌المللی» دانست.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، جبهه‌‌ «مقاومت ملی» افغانستان به رهبری احمد مسعود امضای قرارداد استخراج نفت این کشور میان طالبان و چین را «غیرقانونی، غیرمسئولانه و خلاف اصول و موازین بین‌المللی» دانست.

جبهه‌‌ «مقاومت ملی» افغانستان به رهبری احمد مسعود با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به امضای قراردادی برای استخراج نفت از حوضه آمودریا و توسعه میدان نفتی در ولایت سرپل در شمال این کشور با یک شرکت چینی اعلام کرد: «امضای هر گونه سند حقوقی الزام آور بین‌المللی از جمله قرارداد استخراج نفت حوزه آمودریا میان شرکت نفت و گاز آسیای میانه سین کیانگ (CAPEIC) چین و طالبان به دلیل عدم مشروعیت داخلی و اعتبار بین‌المللی این گروه، غیر قانونی و غیر مسئولانه و مخالف اصول و موازین بین المللی است».

در این بیانیه آمده است: «با در نظرداشت اهمیت استراتیژیک روابط تاریخی و عمیق افغانستان و جمهوری مردم چین، از پکن می‌خواهد به همچون مواردی که خلاف تعهدات این کشور به قوانین بین‌المللی و حسن همجواری است، و باعث رنجش و تحریک حساسیت مردم و عمیق‌تر شدن بحران کنونی افغانستان می‌شود، اقدام نکند».

جبهه‌‌ «مقاومت ملی» افغانستان تاکید کرد: «منابع طبیعی کشور ملکیت یک گروه و جنبش مشخص نبوده، سرمایه‌ ملی ماست. هر نوع تصمیم در این موارد باید تنها از طریق مراجع قانونی و مشروع مردمی صورت گیرد».

همچنین در این بیانیه از تمامی کشورهای منطقه و جهان خواسته شده «با درک ماهیت اصلی طالبان و خطرات ناشی از حاکمیت غیر مشروع و ظالمانه‌ شان، به‌ویژه در یک و نیم سال گذشته، در راستای ایجاد روندی که منجر به برقراری نظام مشروع با حضور همه‌ مردم افغانستان، برقراری صلح و امنیت دایمی و تأمین منافع مردم افغانستان،‌ منطقه و جهان شود، تلاش و همکاری کنند».

گفتنی است، قرارداد چین و طالبان برای برداشت نفت در افغانستان نخستین قرارداد بزرگ استخراج در افغانستان با یک کشور خارجی از زمانی است که طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این باره جزئیات اعلام کرد: طبق قرارداد مذکور شرکت چینی سالانه 150 میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این قرارداد 25 ساله است و شرکت چینی طی سه سال آینده 450 میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.