نشانه هایی از احتمال عقب نشینی طالبان از تصمیم های جنجالی جدید خود علیه زنان دیده می شود.

به گزارش جماران، در حالی که ندا محمد ندیم، وزیر آموزش عالی حکومت طالبان روز دوشنبه بار دیگر از تصمیم این گروه تندرو در ممنوعیت تحصیل زنان و دختران افغان دفاع کرده و گفته بود «حتی اگر بر سر ما بمب اتم هم بیندازند از تصمیم منع تحصیلات دانشگاهی زنان کوتاه نمی‌آییم» و اینکه «آماده تحریم‌های جامعه جهانی در این باره هستیم»، رسانه‌های این کشور عصر دوشنبه خبر متفاوتی را دراینباره به نقل از «معاون سیاسی ریاست الوزراء امارت اسلامی» منتشر کردند.

گفته می‌شود که مولوی عبدالکبیر دوشنبه شب در جریان دیدار با هیأت اتحادیه‌‌ دانشگاه‌های خصوصی اعلام کرده است که «امارت اسلامی مخالف تعلیم زنان نیست» و تلاش می‌کند که تأخیر به وجود آمده به زودی پایان یابد.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، دفتر ریاست الوزراء امارت اسلامی شب گذشته خبرنامه‌‌ای را منتشر و از دیدار مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء با هیأت رهبری اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان به ریاست قاضی گل الرحمن خبر داده است. 

در جریان این دیدار، مولوی عبدالکبیر اعلام کرده است که «افغانستان و امارت اسلامی خانه مشترک همه افغان‌هاست» و در پاسخ به درخواست اعضای این هیأت که «خواهان بازگشایی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران» بودند، گفته است: «امارت اسلامی مخالف تعلیم زنان نیست و تلاش می‌کند که تأخیر به وجود آمده به زودی خاتمه یابد».

مولوی عبدالکبیر همچنین اعلام کرده است که افغانستان در بخش‌های مختلف به کادرهای متعهد نیاز دارد و اطمینان داده که از نظریات و پیشنهادات نیروهای متخصص استفاده کند.

حدود یک هفته پیش از این، وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای خطاب به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان اعلام کرد «تا اطلاع ثانوی» دختران حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت و ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز گفت که این دستور باید فورا به اجرا گذاشته شود.

چهار روز پس از صدور این دستور و در حالی که جامعه بین‌الملل به شدت به این تصمیم طالبان واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده بود؛ این گروه تندرو در اطلاعیه جدیدی از کلیه سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی افغانستان خواست تا اشتغال زنان را نیز به حالت تعلیق درآورند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.