اوغلو در حالی که کشورش همچنان بخش هایی از شمال سوریه را در اشغال خود دارد تأکید کرد که ترکیه به «وحدت اراضی سوریه» احترام می گذارد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، ترکیه قصد خود را برای خروج از مناطقی که در سوریه به اشغال خود درآورده و تحویل آنها به دمشق اعلام کرد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه د سخنرانی خود در «نشست ارزیابی پایان سال» گفت که ترکیه بارها عزم خود را برا انتقال سیطره مناطق تحت کنترل خود در حال حاضر به سوریه در صورت برقراری ثبات سیاسی و بازگشت اوضاع به حالت طبیعی اعلام کرده است.

وی همچنین به امکان کار مشترک در آینده در صورت ایجاد بستر مشترک میان دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد.

اوغلو در حالی که کشورش همچنان بخش هایی از شمال سوریه را در اشغال خود دارد تأکید کرد که ترکیه به «وحدت اراضی سوریه» احترام می گذارد.

وی درباره درخواست دمشق در زمینه خروج نیروهای ترکیه از سوریه گفت که هدف از حضور نیروهای کشورش در سوریه مبارزه با تروریسم است.

وزیر  خارجه ترکیه ضمن تاکید بر اینکه دولت سوریه  خواستار بازگشت سوری‌ها به کشورشان است، تصریح کرد بازگشت آنها به شکل مثبت و تامین امنیت جانی‌شان حائز اهمیت است.

وی درباره نشست سه‌جانبه روز گذشته در مسکو که با حضور مقامات ارشد نظامی ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شد، اظهار داشت: دیدار مفیدی بود. تعامل با دمشق برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار مهم است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تعامل با سوریه برای بازگشت امن پناهجویان، تصریح کرد: دولت سوریه همچنین خواستار بازگشت سوری‌ها به کشورشان است. بازگشت این افراد به شکلی مثبت و با تامین امنیت جانی‌شان حائز اهمیت است. پس از همکاری ترکیه و روسیه در تخلیه حلب، فرمت آستانه ایجاد شد و ایران و  سوریه نیز در جلسات این فرمت حضور داشتند.

چاووش اوغلو همچنین گفت: نشستی در سطح وزرای خارجه به عنوان مرحله دوم نقشه راه در آینده برنامه ریزی شده است، اما تاریخ مشخصی در خصوص زمان برگزاری این نشست وجود ندارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.