دولت اوکراین روسیه را به ارتکاب جنایت جدیدی در این کشور متهم کرد.

به گزارش جماران، حمله روسیه به مرکز خرسون؛ زلنسکی: کرملین برای لذت کشتار راه می‌اندازد.

به گزارش رویترز، بر اساس اعلام مقامات محلی، حمله روز شنبه ۲۴ دسامبر روسیه به شهر خرسون حداقل ۷ نفر کشته و ۵۸ نفر زخمی برجای گذاشته است. شهر خرسون به تازگی توسط ارتش اوکراین بازپس‌گرفته شد.

 کی‌یف، کرملین را به کشتار عمدی مردم اوکراین با هدف لذت‌بردن متهم می‌کند.   

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که به تازگی از سفر آمریکا بازگشته است، عکس‌هایی از خیابان‌های مملو از اتوموبیل‌های غرق در آتش، شیشه‌های شکسته و اجساد رها شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و نوشته است: «این محتوای حساس نیست، زندگی واقعی در روز کریسمس در مرکز شهر خرسون اوکراین است. این ترور است. این کشتار با هدف ارعاب و لذت است. دنیا باید ببیند ما با چه شیطانی درحال نبرد هستیم.» 

یوری سوبولوسکی، نایب رئیس پارلمان منطقه‌ای خرسون گفت که موشکی به کنار سوپرمارکتی درمجاورت میدان آزادی شهر برخورد کرده است. وی در توصیف موقعیت منطقه پیش از برخورد موشک با ذکر این‌که دختری درحال فروش سیم‌کارت و چند نفر دیگر مشغول تخلیه وسایل از یک کامیون بودند، گفت: «در این منطقه غیرنظامیان زندگی می‌کردند و هرکس دنبال کار و زندگی خودش بود.»

مسکو هیچ واکنشی نسبت به این حمله نشان نداده است. روسیه مکررا هدف قرار دادن غیر نظامیان را انکار می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مدعی است که نیروهای این کشور در حال مبارزه با فاشیسم در اوکراین و مقاومت دربرابر تهدید غرب هستند.

خرسون تنها مرکز منطقه‌ای است که روسیه از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در ۲۴ فوریه آن را تصرف کرده بود. اوکراین در ماه نوامبر این شهر را بازپس گرفت. کی‌یف از آن هنگام خبر ازآتش سنگین نیروهای روسیه به روی این شهر از طرف رودخانه دنیپر می‌دهد.  

ارتش اوکراین در کشاکش جنگ، نیروهای روس را از مناطق پیرامون کی‌یف، پایتخت و خارکیف دومین شهر بزرگ این کشور بیرون راند و ارتش روسیه اکنون بر حفظ مناطقی که در جنوب و شرق اوکراین اشغال کرده، متمرکز است، مناطق تقریبا یک پنجم وسعت قلمرو اوکراین است.

 

نظر وزیر دفاع ترکیه درباره ادامه جنگ اوکراین

وزیر دفاع ترکیه شنبه شب در سخنانی با بیان اینکه جنگ اوکراین به راحتی پایان نخواهد یافت، گفت: این جنگ در سال ۲۰۲۳ هم ادامه خواهد داشت چرا که حمایت آمریکا و اروپا از کی‌یف ادامه دارد.

خلوصی آکار در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت: این جنگ به راحتی پایان نخواهد یافت زیرا حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین ادامه دارد.

وزیر دفاع ترکیه  افزود: آمادگی‌ها و برنامه‌هایی برای تخصیص بودجه (در بودجه کشورهای حامی کی‌یف) با پیش بینی ادامه جنگ وجود دارد و از سوی دیگر اظهاراتی از سوی روسیه در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد، وقتی همه اینها را کنار هم بگذاریم متوجه می‌شویم که اشتباه نیست اگر بگوئیم این جنگ به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

پیش تر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان گفته بود پایان جنگ روسیه و اوکراین به سیاست‌های ارسال سلاح واشنگتن به کی‌یف بستگی دارد.

نخست وزیر مجارستان افزود: پایان جنگ روسیه و اوکراین به سیاست‌های واشنگتن بستگی دارد چون یکی از حامیان اصلی کی‌یف محسوب می‌شود.

از زمان آغاز درگیری در اوکراین در اواخر فوریه، واشنگتن میلیاردها دلار کمک نظامی و مالی و همچنین اطلاعات نظامی به کی‌یف ارسال کرده است. از عمده‌ترین کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌توان به موشک‌های هیمارس و سامانه‌های هویتزر و همچنین پهپادهای جنگی اشاره کرد.

به تازگی هم اعلام شد که ارتش اوکراین نیز سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را دریافت خواهد کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار ولودیمیر زلنسکی خطاب به همتای اوکراینی خود در کاخ سفید گفت: تا زمانی که جنگ طول بکشد، در کنار شما خواهیم ماند.

روسیه مدت‌هاست که می‌گوید آمریکا و ناتو جنگ نیابتی علیه این کشور در اوکراین به راه انداخته‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.