آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داد که روسیه تلاش می کند نیروهای ویژه سابق افغانستان را که با آمریکا همکاری کردند به منظور جنگ در اوکراین در کنار نیروهای روسی در مقابل پول جذب کند.

به گزارش جماران به نقل از نووستی، وزارت خارجه روسیه گمانه زنی های رسانه های  غربی درباره اینکه روسیه تلاش می کند که نیروهای ویژه سابق افغانستان را برای جنگ در اوکراین جذب کند را تکذیب کرد و این  گونه گمانه زنی ها را «دروغ» توصیف کرد.

«زامیر کابولوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان و مدیر بخش دوم وزارت خارجه روسیه در واکنش به چنین اخباری گفت که وی حاضر نیست درباره این اخبار جعلی اظهار نظر کند.

کابولوف ماه آگوست گذشته گفت که بخشی از نیروهای ویژه سابق افغانستان به نیروهای اوکراینی ملحق شدند.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا گزارش داد که روسیه تلاش می کند نیروهای ویژه سابق افغانستان را که با آمریکا همکاری کردند به منظور جنگ در اوکراین در کنار نیروهای روسی در مقابل پول جذب کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با ارائه گزارشی با استناد به ادعاهای ۳ فرمانده پیشین افغانستان می‌نویسد؛ دستمزد ماهانه ۱۵۰۰ دلار در کنار وعده «بهشتی امن» برای این کماندوهای پیشین و همچنین خانواده‌هایشان پیشنهادی است که بسیاری از این افراد با توجه به شرایط زندگی فعلی‌شان نمی‌توانند در برابرش مقاومت کنند.

‍‍‍‍بسیاری از آن‌ها با به‌قدرت رسیدن طالبان و هرج و مرجی که در پی خروج آمریکا افغانستان را فرا گرفت، ترک وطن کرده و به کشورهمسایه ایران پناه آورده‌اند و از بازگشت به افغانستان تحت حاکمیت طالبان بیمناک هستند و خطر نمی‌کنند. 

عبدلرئوف ارغندیوال یکی از فرماندهان پیشین افغان می‌گوید: «آن‌ها دوست ندارند جنگ کنند ولی چاره‌ای هم ندارند.» از نظر این فرمانده «ترس بازگردانده‌ شدن به افغانستان، نگرانی غالب این کماندوهای سابق است که از دست آمریکا هم عصبانی‌ هستند.»

او ادامه می دهد: « آن‌ها از من می‌پرسند که راه‌حلی در اختیارشان بگذارم. اینکه چه کار کنند؟ اگر به افغانستان برگردند طالبان آن‌ها را می‌کشد.»

یکی از این فرماندهان می‌گوید پیشنهاد ویزای روسیه برای خود و خانواده‌اش را دریافت کرده است. 

استخدام این نیروها برای اعزام به جبهه اوکراین احتمالا بصورت غیررسمی توسط شرکت روسی واگنرهدایت می‌شود که در کار اجیر کردن نیروهای مزدور مشهور است. هیبت‌الله علی‌زی، از آخرین فرماندهان ارتش افغانستان قبل از به قدرت رسیدن دوباره طالبان می‌گوید: « یکی از فرماندهان سابق نیروی ویژه افغانستان که اکنون مقیم روسیه است و به زبان روسی مسلط است در این کار با آن‌ها همکاری می‌کند.»

سربازان آمریکایی که در کنار این نیروهای ویژه افغانستان جنگیده‌اند ماه هاست نسبت به احتمال پیوستن آن‌ها به دشمنان آمریکا برای زنده‌ماندن هشدار داده‌اند؛ چرا که بازگشت آن‌ها به کشورشان احتمالا مساوی با مرگ خواهد بود. 

میکائیل مرلوی، یکی از افسران بازنشسته سی‌آی‌ای که سابقه خدمت در افغانستان دارد در این باره می‌گوید: «ما این افراد را بر خلاف وعده‌ای که داده بودیم خارج نکردیم و مشکل کنونی نتیجه اقدام ما در گذشته است. او اضافه می‌کند: « نمی‌خواهم شاهد جنگیدن آن‌ها درهیچ نبردی باشم به‌ویژه در اوکراین.»

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که بیش از ۱۰۰ سرباز، افسر اطلاعاتی و پلیس سابق افغانستان تنها در عرض ۳ ماه بعد از به قدرت رسیدن طالبان علیرغم وعده عفو، کشته یا ناپدید شده‌اند. سازمان ملل متحد هم در گزارش ماه اکتبر خود ۱۶۰ مورد «قتل فراقانونی» و ۱۷۸ مورد بازداشت مقامات دولتی و ارتشی سابق افغانستان اشاره کرده است.

کنگره آمریکا هم چند ماه پیش با انتشار گزارشی نسبت به خطر انتقال داده‌های مربوط به تاکتیک‌های جنگی آمریکا به گروه داعش یا روسیه، هشدار داده بود.

وزارت دفاع روسیه به درخواست‌ آسوشیتدپرس در تائید یا تکذیب این موضوع پاسخی نداده است. با این‌حال سخنگوی یوگنی پریگوژین از نزدیکان ولایمیر پوتین و شخصی که از او به‌عنوان بنیانگذار گروه واگنر یاد می‌شود ایده جذب سربازان افغان را «مزخرف و بی‌معنا» توصیف و این موضوع را تکذیب کرده است.

همزمان سرویس اطلاعاتی ارتش بریتانیا ادعا می‌کند که دست‌کم ۱۰۰۰ مزدور گروه واگنر در حال حاضر در جبهه اوکراین حضور دارند و اعلام کرده که اسناد مرتبط با ارتکاب جنایات جنگی یا نقض حقوق بشر از سوی این افراد در اوکراین و کشورهای آفریقایی موجود است. 

یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا نیز اجیر کردن چنین افرادی را با توجه به عملکرد و سابقه واگنر در کشورهای آفریقایی مایه حیرت و شگفتی نمی‌داند.

با این حال مشخص نیست واگنر موفق به جذب چه تعداد از این کماندوهای سابق افغانستان شده باشد. یکی از شاهدان به آسوشیتدپرس گفته که از طریق واتس‌آپ پیشنهاد استخدام دریافت کرده و در این گروه واتس‌آپی حدود ۴۰۰ نفر دیگر هم عضو هستند که آن‌ها هم در حال بررسی این پیشنهادها هستند.

 

اگر روسیه به اوکراین حمله اتمی کند غرب چه‌کار می‌کند؟ 

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با افزایش آمار کشته شدگان در میان نظامیان روس و پیشروی نیروهای اوکراینی در شرق این کشور نگاهی به گزینه های به جز جنگ کلاسیک با اوکراین دارد. گزینه ای که کشورهای غربی را به شدت نگران می کند: استفاده از بمب اتمی. 

با مانور نظامی اخیر که رئیس جمهوری روسیه نیز در آن حضور یافت نگرانی از حمله به تاسیسات و نیروگاه های تامین انرژی اوکراین افزایش یافته و از سخنان برخی از فرماندهان ارتش روسیه مشخص است که گزینه حمله اتمی همچنان روی میز قرار دارد. 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چند روز پیش در اظهار نظری غیرمنتظره در گفتگو با چند تن از همتایان آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی خود مدعی شد که «شواهدی در دست دارد که نشان می دهد اوکراینی‌ها به زودی از یک بمب کثیف» استفاده می‌کنند. 

به گفته وزیر دفاع روسیه، این «بمب‌های کثیف» صرفاً مواد منفجره بزرگی هستند که به مواد رادیواکتیو آلوده‌اند. به گفته ناتو و کشورهای عضو این پیمان، ادعاهای وزیر دفاع روسیه تنها «بهانه ای واهی» برای استفاده احتمالی از سلاح هسته ای است.

اما آیا اگر ولادیمیر پوتین به اندازه کافی از به سرانجام رساندن جنگ اوکراین ناامید شود و همزمان و به اندازه کافی، توسط راست افراطی روسیه برای استفاده از بمب اتمی مورد حمایت قرار گیرد، امکان دارد به فکر بمباران هسته ای اوکراین بیفتد؟  رئیس جمهوری روسیه بارها در ماه های اخیر گفته است که از تمام ابزارهای موجود از جمله سلاح‌ های اتمی برای دفاع از خاک روسیه استفاده می کند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده یک ماه پیش،  گفت که «پوتین جهان را بیش از هر زمان دیگری از زمان بحران موشکی کوبا به جنگ آخرالزمانی هسته‌ای نزدیک کرده است»

اما در صورتی که روسیه به چنین گزینه ای فکر کند، اروپا و ایالات متحده چه راهی برای مقابله خواهند داشت؟

به گفته تحلیلگران اولین کاری که کشورهای عضو ناتو می توانند انجام دهند فرا رفتن از روندهای بی نتیجه نشست های «شورای امنیت سازمان ملل» و عبور از طرح وتوی احتمالی چین و خود روسیه است.

در همین راستا، باید عضویت روسیه از سازمان ملل سریعتر قطع شود و محدودیت ها تا جایی گسترش پیدا کنند که کشورهایی چون هند و  چین نتوانند به مراودات تجاری و اقتصادی با روسیه ادامه دهند.

از طرف دیگر کشورهای غربی می توانند نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه روسیه در اروپا و ایالات متحده را مسدود کنند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هم می تواند با همکاری تل آویو، طرح گنبد آهنین را در آسمان اوکراین اجرایی کند تا موشک‌های احتمالی قدرت برخورد به خاک اوکراین را نداشته باشند.

همه این اقدامات باید اکنون به عنوان یک هشدار در مقابل دیدگان پوتین قرار گیرد تا او بهتر درک کند که واکنش به گزینه استفاده از سلاح های رادیواکتیو «سریع و مهیب» خواهد بود. همزمان، تحلیلگران نظامی بر این باورند که اروپا و ایالات متحده باید بتوانند به هر ترتیبی از «مقابله به مثل» در صورت حمله هسته ای روسیه خودداری کند. به گفته آنها، ناتو باید طرحی پیشگیرانه بریزد تا هیچگاه پوتین نتواند به یک حمله هسته ای حتی فکر کند.                                                                                                                                                                                                                                            

تلاش برای «استخدام» دیپلمات‌های روس در سازمان‌های اطلاعاتی غربی

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که سفیر هلند در مسکو را برای آنچه «اعتراض شدید» به تلاش‌ها برای «استخدام» دیپلمات‌های روسی در این کشور اروپایی خوانده شده، احضار کرده است.

کرملین مدعی است که سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی تلاش کرده‌اند که برخی دیپلمات‌های روسیه را در هلند اغوا و به استخدام خود درآورند.

در بیانیه دستگاه دیپلماسی روسیه آمده است که در همین راستا سفیر هلند در مسکو روز ۳۱ اکتبر به وزارت خارجه احضار شد.

در این بیانیه تصریح شده است که در جریان این احضار نسبت به «تلاش‌های صورت گرفته در روز ۲۰ اکتبر برای جذب وابسته نظامی سفارت روسیه در لاهه توسط نماینده سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا» به شدت اعتراض شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود می‌افزاید: «این گونه اقدامات تحریک آمیز غیرقابل قبول است (...) و مانع از عملکرد عادی مؤسسات روسیه در خارج از کشور می شود.»

به ادعای دستگاه دیپلماسی روسیه، جدا از مورد یاد شده، چندین اقدام «تحریک آمیز» مشابه دیگر طی سال‌های اخیر توسط سرویس‌های ویژه غرب علیه دیپلمات‌های روس صورت گرفته است.

از جمله این موارد به «تلاش نمایندگان سیا در دسامبر ۲۰۱۸ در یک پارک برای به خدمت گرفتن یک دیپلمات از هیئت نمایندگی روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» اشاره شده است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که در دسامبر سال ۲۰۱۹ نیز تلاش‌هایی به طور مشخص در یک منطقه خصوصی فرودگاه شیپخول در شهر آمستردام برای تشویق یک وابسته سفارت روسیه در هلند به «همکاری» صورت گرفته است.

دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین هلند را متهم می‌کند که نه تنها مانع انجام این «اقدامات نامشروع» نشده بلکه در فراهم شدن زمینه روی دادن آنها مشارکت هم کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که اعضای سرویس‌های ویژه هلند ماه آوریل گذشته تلاش کردند تا سه دیپلمات روسی را که قبلاً «عنصر نامطلوب» خوانده بودند به استخدام خود درآورند.

این بیانیه می‌افزاید: «ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ نیز تجهیزات نظارتی و شنود در خودروی بک دیپلمات سفارت روسیه در لاهه کشف شد.»

روسیه ضمن درخواست برای انجام «اقداماتی همه‌جانبه با هدف جلوگیری از وقوع مجدد چنین حوادثی در آینده»، مقامات هلندی را به همکاری و ممانعت از تکرار این «اقدامات خصمانه که منجر به وخامت بیشتر روابط دوجانبه می شود» فراخوانده است.

حمله‌ای که روسیه از ۲۴ فوریه به خاک اوکراین آغاز کرد، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و انبوهی از تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه غرب را به سوی مسکو سرازیر کرد که اخراج صد‌ها دیپلمات روس توسط کشورهای غربی بخشی از آن بود.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که در برخی موارد، این اخراج‌ها با اتهام جاسوسی و دادن عنوان «عنصر نامطلوب» به دیپلمات‌ها همراه بوده است.

مسکو نیز پیش‌تر ده‌ها دیپلمات غربی در واکنشی متقابل اخراج کرده و وعده داده است که به هر یک از این اقدامات پاسخ مناسب می‌دهد.                                                                                          

پوتین: اوکراین کشتی‌های روسی و غیرنظامی را تهدید می‌کند

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه حمله پهپادی به کشتی‌های روسی از طریق گذرگاه امنی انجام شد که برای صادرات غلات ایجاد گردیده بود، گفت اوکراین کشتی‌های غیرنظامی را نیز تهدید می‌کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بامداد سه‌شنبه از اوکراین خواست که طبق تعهدات خود در توافقنامه صادرات غلات، امنیت کشتی‌ها را حفظ کند.

پوتین طی سخنرانی گفت که روسیه با توافق غلات برای کمک به فقیرترین کشورها موافقت کرد، اما ۳۵ درصد غله اوکراین به کشورهای اروپایی و تنها ۳ تا ۵ درصد به کشورهای نیازمند رفت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه دولت اوکراین کشتی‌های روسی و غیرنظامی در دریای سیاه را تهدید می‌کند، اظهار داشت: «ما می‌خواهیم امنیت این کشتی‌ها را تضمین کنیم».

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «اوکراین باید اطمینان حاصل کند که کشتی‌هایی که طبق توافقنامه غلات حرکت می‌کنند، تهدید نمی‌شوند و سازمان ملل باید با کی‌یف در این موضوع ارتباط باشد».

پوتین در واکنش به اتهام‌زنی کشورهای غربی به روسیه مبنی بر خروج این کشور از توافق صادرات غلات اوکراینی، توضیح داد: «ما به مشارکت خود در توافقنامه صادرات غلات از طریق دریای سیاه پایان نداده‌ایم، بلکه آن را به حالت تعلیق درآورده‌ایم».

طبق این گزارش، وی دلیل این تعلیق را نیز اینگونه بیان کرد: «پهپادهایی که به کشتی‌های ناوگان روسیه در دریای سیاه حمله کردند از گذرگاه امنی که برای صادرات غلات ایجاد شده بود، استفاده کردند».

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه بسیاری از مردم کشورهای جهان مایل به خرید گاز از این کشور هستند، گفت به دلیل دشواری ارتباط دولت‌های اروپایی با مسکو برای این منظور، ترکیه را که روابط خوبی با روسیه دارد به عنوان مرکز انتقال گاز به این قاره انتخاب کردند.

به نوشته اسپوتنیک، پوتین درباره واقعه خرابکاری در خطوط لوله انتقال گاز «نورد استریم» نیز خبر داد که کشورهای اروپایی به شرکت «گازپروم» اجازه دادند تا محل حادثه در این خطوط را بررسی کنند.

عصر شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مشارکت این کشور در توافقنامه صادرات غلات با اوکراین پس از هدف قرار گرفته شدن سواستوپول با پهپاد به حالت تعلیق در آمده است.

پیش از آن، مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» گفته بودند که پس از حمله پهپادی صبح امروز به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند.                                                                       

توافق ترکیه و اوکراین برای راه اندازی مجدد کریدور غلات

بر اساس توافق ترکیه و اوکراین، ۱۶ کشتی حامل غلات به سوی بنادر ترکیه به راه افتاده است.

سازمان ملل روز دوشنبه از توافق ترکیه و اوکراین برای انتقال 16 کشتی غلات از دریای سیاه خبر داد که 12 فروند آنها به راه افتاده اند.

بنا بر اعلام منابع اوکراینی، این کشتی ها به بندر مرسین ترکیه رفته و از آنجا به کشورهای دیگر خواهند رفت.

روسیه روز شنبه اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در قرارداد غلات را به دنبال حمله پهپادی اوکراین به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل به حالت تعلیق درآورده است.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرده بود که کارشناسان نیروی دریایی انگلیس مستقر در شهر اوچاکوف در منطقه نیکالئف در آماده سازی و فراهم آوری مقدمات این حمله تروریستی و آموزش نظامیان مرکز عملیات ویژه دریایی کمک کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، کارشناسان نیروی دریای انگلیس در برنامه‌ریزی و اجرای انفجار خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم در تاریخ 26 سپتامبر نیز نقش داشته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.