در جدیدترین حادثه مشکوک منابع خبری روسیه از انفجار در انبار مهمات در شمال کریمه خبر می‌دهند.

به گزارش جماران، انفجارهای مشکوک در مراکز نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه همچنان ادامه دارد. در کمتر از یک هفته دو انفجار بزرگ در مراکز نظامی روسی در کریمه رخ داده است.

در جدیدترین حادثه مشکوک منابع خبری روسیه از انفجار در انبار مهمات در شمال کریمه خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش داد سه‌شنبه (۱۶ اوت) یک انبار مهمات در شمال کریمه منفجر شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد صبح سه‌شنبه در یک انبار مهمات محصور شده در روستای «مایسکویه» در منطقه جانکوی شبه‌جزیره کریمه آتش‌سوزی رخ داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۱۶ اوت آتش‌سوزی در قلمرو یک سایت محصور نگهداری موقت مهمات در یکی واحدهای نظامی رخ داد. در نتیجه آتش‌سوزی، مهمات ذخیره شده منفجر شد.

وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه تاکنون خسارت جدی گزارش نشده، گفت: اقدامات برای اطفای حریق و بررسی علل حادثه در حال انجام است.

پیش‌تر اداره محلی مایسکویه اعلام کرد که مهمات موجود در یک انبار در این منطقه منفجر شد و باعث تخلیه حدود ۲۰۰۰ نفر از ساکنان شد.

نهم اوت برخی منابع خبری از وقوع همزمان چند انفجار در شبه‌جزیره کریمه خبر دادند. بعد از آن، یک مقام دولت کی‌یف در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» ادعا کرد که انفجارها در پایگاه هوایی روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بوده است.

در پی آن بخش اطلاعات ارتش انگلیس در همین خصوص مدعی شد در حمله نیروهای اوکراینی به پایگاه«ساکی» روسیه در شبه‌جزیره کریمه، حداقل ۸ جنگنده روسی نابود شد.

کی‌یف از تایید یا تکذیب رسمی دست داشتن اوکراینی‌ها در این حمله خودداری کرده است. اما همان شب «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین سخنرانی شبانه‌اش را بر کریمه متمرکز کرد و وعده داد که این سرزمین را پس بگیرد. او بدون اشاره به پایگاه هوایی روسیه یا حمله مذکور گفت: کریمه اوکراینی است و ما هرگز از آن دست نخواهیم کشید.

مقامات اوکراین اخیرا درباره بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه از روسیه با استفاده از تسلیحات نظامی آمریکا سخن گفته بودند. این اظهارات با واکنش تند روسیه مواجه شد. چندی قبل «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که احتمال دارد این کشور با استفاده از موشک‌های آمریکایی، شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار دهد.

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور در واکنش، هشدار داد که هر گونه تعرض خارجی به خاک کریمه با پاسخ قاطع و کوبنده مسکو مواجه خواهد داشت.

 

 

هشدار زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین عصر دوشنبه هشدار داد چنانچه «فاجعه‌ای» در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا روی دهد، امنیت کل اروپا تهدید خواهد شد.

این نیروگاهِ واقع در جنوب اوکراین، در حال حاضر تحت کنترل روسیه است و زلنسکی می‌گوید که «اشغالگران تحت پوشش این نیروگاه، شهرها و مناطق اطراف را گلوله باران می‌کنند».

رئیس جمهور اوکراین دربارۀ تهدیدات امنیتی اشغال این نیروگاه نیز گفت: «هر گونه حادثه مرتبط با تشعشعات اتمی در این نیروگاه، کل اتحادیه اروپا همچنین کشورهای ترکیه، گرجستان و حتی مناطق دورتر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در صورت بروز حادثه، همه چیز فقط به جهت و سرعت باد بستگی دارد.»

زلنسکی هشدار داد که «اگر اقدامات روسیه باعث وقوع فاجعه‌ای بشود، عواقب آن حتی به کسانی که تاکنون در قبال این جنگ سکوت کرده‌اند نیز ضربه می‌زند».

او بر این اساس از جامعه بین‌المللی خواست تا «تحریم‌های سخت‌گیرانه جدیدی علیه روسیه» وضع کنند و تسلیم «باج‌خواهی هسته‌ای» مسکو نشوند.

زلنسکی همچنین اعلام کرد که «همه نیروهای روسیه باید فوراً و بدون هیچ قید و شرطی از این نیروگاه و مناطق همجوار آن خارج شوند».

نیروگاه زاپوریژیا که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، در اوایل ماه مارس یعنی تنها اندک زمانی پس از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین، به تصرف نیروهای روسیه درآمد.

از اواخر ماه ژوئیه، بار دیگر نیروگاه زاپوریژیا هدف حملات نظامی قرار گرفت و مسکو و کی‌یف یکدیگر متهم می کنند که عامل این گلوله باران‌ها بوده‌اند.

اوکراین همچنین روسیه را متهم کرده که از این نیروگاه به عنوان پایگاهی برای انجام حملات بیشتر در آینده و ذخیره سلاح استفاده می‌کند.

جامعه جهانی از خطرات تداوم درگیری‌ها در این منطقۀ هسته‌ای آگاه است و به همین دلیل پنج‌شنبه گذشته تحولات این نیروگاه موضوع نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه خواستار پایان دادن به فعالیت‌های نظامی در اطراف این نیروگاه شد و در همان روز با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه درباره وضعیت ایمنی زاپوریژیا گفتگو کرد.

سازمان ملل می‌گوید امکانات لجستیکی و امنیتی لازم را برای حمایت از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نیروگاه را دارد، اما روسیه با این کار مخالف است و می‌گوید اجرای هر ماموریتی از مسیر پایتخت اوکراین خطرناک است.

ایگور ویشنوتسکی، معاون گسترش تسلیحات هسته‌ای در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «عبور از کی‌یف به این معناست که آنها از طریق خط مقدم به نیروگاه هسته‌ای برسند. این یک خطر بزرگ است، بویژه آنکه نیروهای مسلح اوکراین یکدست و هماهنگ نیستند.»

او همچنین تاکید کرد حتی اگر چنین ماموریتی عملی شود، بازرسان نمی‌توانند آنطور که کی‌یف درخواست کرده، اقدام به «غیرنظامی» کردن این نیروگاه کنند.

بر همین اساس استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که اگرچه این سازمان همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحقق این بازدید دارد و آماده پشتیبانی از این سفر است، اما اجرای این ماموریت در صورتی ممکن است که هر دو کشور اوکراین و روسیه نیز با آن موافقت کنند.

 

مخالفت آلمان با طرح ممنوعیت صدور ویزای گردشگری برای شهروندان روسیه 

 

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز دوشنبه در جریان سخنرانی خود در نشست سران کشورهای شمال اروپا اعلام کرد که از طرح برخی کشورها که خواستار اقدامی در سطح اتحادیه اروپا برای توقف صدور ویزای توریستی برای شهروندان روسیه هستند، حمایت نخواهد کرد.

او همچنین اعلام کرد از پناهندگان روسی که به اتحادیه اروپا می‌آیند، حمایت خواهد کرد و در توجیه دیدگاه‌هایش گفت: «این جنگ مردم روسیه نیست؛ بلکه جنگ پوتین است و ما باید در این موضوع کاملاً شفاف باشیم. همچنین توجه به این موضوع مهم است که افراد زیادی نیز از روسیه فرار می‌کنند زیرا با رژیم کنونی مخالفند.»

آقای شولتز تاکید کرد که هر تصمیمی در سطح اتحادیه اروپا گرفته می‌شود، نباید «ترک روسیه» را برای منتقدان کرملین که «به دنبال آزادی» هستند «پیچیده‌تر» کند.

کشورهایی که از چنین ممنوعیتی حمایت می‌کنند، می‌گویند در حالی که مسکو در حال جنگ با اوکراین است و خاک این کشور را اشغال کرده، روس‌ها نباید بتوانند برای گذراندن تعطیلات به اروپا بیایند.

چه کشورهایی طرفدار ممنوعیت صدور ویزای گردشگری هستند؟

فنلاند و دانمارک خواستار تصمیم روشن اتحادیه اروپا در این باره شده‌اند و لیتوانی و استونی، دو کشور عضو اتحادیه اروپا که با روسیه همسایه هستند، دیگر برای روس‌ها ویزا صادر نمی‌کنند.

فنلاند نیز از طرح ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان روسیه حمایت کرده است.

انتظار می‌رود این طرح در نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا که ۳۱ اوت برگزار خواهد شد، به بحث گذاشته شود و سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند که از طرفداران این طرح است، معتقد است که باید پیامدهای تایید یا رد آن به‌طور دقیق ارزیابی شود.

خانم مارین گفت اگرچه به نظر او درست نیست در حالی که ارتش روسیه «مردم را در اوکراین می‌کشد» به شهروندان روس اجازۀ «گشت و گذار» در اتحادیه اروپا داده شود، اما منع صدور ویزای گردشگری یک موضوع سیاه و سفید نیست و «سایه‌های خاکستری» نیز دارد.

اتحادیه اروپا پس از آغاز حملات روسیه به اوکراین، سفرهای هوایی از مبدأ این کشور به قلمرو خود را ممنوع کرد؛ با این وجود روس‌ها همچنان می‌توانند بصورت زمینی به کشورهای همسایه خود سفر کنند و از آنجا با هواپیما رهسپار کشورهای عضو این اتحادیه شوند.

صدور ویزا در کشورهای عضو شنگتن به شهروندان روسیه اجازه می‌دهد که بتوانند به ۲۶ کشور عضو این پیمان که ۲۲ کشور آن نیز عضو اتحادیه اروپا هستند، آزادانه و بدون کنترل‌های مرزی رفت و آمد داشته باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.