نخستین کشتی های حامل غلات و حبوبات اوکراین امروز بندر«اودسا» را ترک می کنند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، برخی منابع آگاه گفتند که نخستین کشتی های حامل غلات و حبوبات اوکراین امروز  بندر«اودسا» را ترک می کنند.

این منابع گفتند که اگر پیشامدی یا اتفاقی خاص نیفتد این کشتی ها امروز بندر اودسا را ترک می کنند.

این در حالی است که پیش از این «مارتین گریفیت» هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که کشتی های حامل غلات و حبوبات اوکراین پنجشنبه 28 یا جمعه 29 ژوئن بنادر اوکراین را ترک کنند.

اخیرا روسیه و اوکراین توافقنامه هایی را در استانبول با ترکیه و سازمان ملل برای برداشتن ممنوعیت های صادرات تولیدات کشاوری روسیه به بازارهای جهانی و ایجاد راهی برای صادارت حبوبات و غلات اوکراین از راه دریای سیاه امضا کردند.

قرار است که این حبوبات از سه بندر « اودسا، چیرنومورسک و یوژنی» در طول گذرگاه های امنی که ارتش روسیه باز کرده است، صادر شود.

در همین حال، همزمان با تشدید حملات اخیر ارتش اوکراین به مواضع نیروهای روسیه در جبهه جنوب، مسکو برای نخستین بار طی چند هفته اخیر مناطق حومه کی‌یف، پایتخت، و دیگر شهرهای این کشور را با موشک هدف گرفت. 

درگیری‌های نظامی در اوکراین که از آن به عنوان بزرگترین مناقشه نظامی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی یاد می‌شود پس از تغییر استراتژی روسیه ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و بار دیگر سراسر اوکراین در معرض تهدید‌های مسکو واقع شده است.

به گفته اولکسی کوله‌با، فرماندار منطقه کی‌یف «اصابت موشک به تاسیسات نظامی ویشهورود، واقع در حومه پایتخت دست کم پانزده زخمی به جا گذاشته است.»

کی‌یف در حالی بار دیگر در تیر‌رس حملات روسیه قرار گرفته که روز پنجشنبه هنگام سخنرانی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پارلمان این کشور صدای آٓژیر خطر که حکایت از قریب الوقوع بودن یک حمله موشکی یا هوایی داشت در پایتخت به صدا درآمد.

ساکنان کی‌یف که پس از عقب‌نشینی روس‌ها از مناطق اطراف پایتخت در روزهای نخستین تهاجم نظامی به کشورشان به تدریج حس بازگشت به زندگی عادی را تجربه می‌کردند با موج تازه تهدیدهای مسکو بار دیگر نگران جان و منازل مسکونی خود هستند.

به گفته یک فرمانده ارشد نظامی اوکراین، منطقه چرنیهیف واقع در شمال شرق این کشور که همانند پایتخت هفته‌ها مورد تهدید نیروهای روسیه قرار نگرفته بود به تازگی هدف ۱۰ موشک قرار گرفته است.

از سوی دیگر فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین در جبهه شمال نیز اعلام کرد که بیش از ۲۰ موشک از پایگاهی در بلاروس به منطقه چرنیهیف که در نزدیکی مرز روسیه واقع شده شلیک شده است.

حملات اوکراین به مواضع نیروهای روسیه در جنوب

در جبهه جنوب اما اوکراین مدعی شد که هواپیماهای نظامی این کشور به پنج پایگاه روسیه در اطراف شهر اشغال شده خرسون و یکی دیگر از شهرهای مجاور آن حمله کرده‌اند.

منطقه خرسون که با کریمه، بخش ضمیمه شده به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ هم مرز است، در نخستین روزهای آغاز تهاجم نظامی مسکو تحت اشغال نظامیان تحت امر ولادیمیر پوتین قرار گرفت.

اوکراین در هفته‌های اخیر از سامانه‌های موشکی دوربرد غربی برای آسیب رساندن به سه پل در رودخانه دنیپرو استفاده کرده و این امر روسیه را برای تامین و پشتیبانی نیروهای خود در کرانه غربی این رودخانه با مشکل مواجه کرده است.

منابع اطلاعاتی بریتانیا اعلام کرده‌اند که این استراتژی آغازی برای به انزوا کشاندن نیروهای روسیه در منطقه خرسون است.

بر اساس آنچه در یک بولتن اطلاعاتی آمده است: «یگان ۴۹ ارتش روسیه مستقر در ساحل غربی رودخانه دنیپرو، اکنون بیش از پیش آسیب پذیر شده است.

اوکراین می‌گوید در هفته‌های اخیر ضمن تلاش برای عقب راندن نیروهای روسی برخی از شهرک‌های کوچک بخش شمالی این منطقه را پس گرفته است.

این در حالیست که وزارت دفاع روسیه مدعی شد که در حمله اخیر هواپیماهای این کشور به یک تیپ پیاده نظام اوکراینی در شمال منطقه خرسون بیش از ۱۳۰ سرباز اوکراینی کشته‌اند.

خبرگزاری رویترز ضمن انتشار مطلبی از آخرین تحولات مناطق نبرد در اوکراین اعلام کرد که نمی‌تواند صحت ادعاهای دو طرف و گزارش‌های اخیر میدانی را تایید کند.

بر اساس گزارش دیگر رسانه‌های خبری،‌ روسیه همزمان با گسترش حملات خود علیه اهدافی در سرتاسر اوکراین تلاش می‌کند تا کنترل 

کامل منطقه صنعتی دونباس شامل استان‌های دونتسک و لوهانسک واقع در شرق این کشور را در دست گیرد.

با شدت گرفتن درگیری‌ها، تلاش‌های بین‌المللی برای بازگشایی بنادر اوکراین و اجازه صادرات غلات و سایر کالاها به خارج این کشور ادامه دارد.

 

 

خبرنگار روس بار دیگر به‌دلیل مخالفت با جنگ در اوکراین به پرداخت جریمه محکوم شد

مارینا اوسیانیکوا، خبرنگار روس که در یک برنامه زنده تلویزیون ملی روسیه به جنگ در اوکراین اعتراض کرده بود، روز پنجشنبه ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) به‌دلیل محکوم کردن مجدد جنگ جریمه شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه دادگاهی در مسکو، این خبرنگار را به اتهام «بی‌اعتبار کردن» نیروهای مسلح روسیه به پرداخت ۵۰ هزار روبل (۸۰۰ یورو) جریمه کرد.

او متهم شد که در تاریخ ۱۳ ژوئیه هنگام صحبت با خبرنگاران در جلسه دادگاه ایلیا یاشین، مخالف زندانی گفته است که عملیات در اوکراین یک «جنایت» است.اوسیانیکوا در اواسط ماه مارس با دست‌نوشته‌ای وارد استودیوی پخش زنده خبر شد که روی آن نوشته شده بود: «جنگ را متوقف کنید. 

تبلیغات را باور نکنید، اینجا به شما دروغ می‌گویند.» او با این کار به شهرت رسید اما پس از آن مدتی بازداشت و با پرداخت جریمه آزاد شد.

با این حال اپوزیسیون روسیه روی وی اتفاق نظر ندارند و او را به‌خاطر سال‌هایی که در شبکه «پروی کانال» وابسته به کرملین گذرانده سرزنش می‌کنند.

او پس از چندین ماه کار در خارج از روسیه در اوایل ژوئیه اعلام کرد برای حل و فصل اختلافات مربوط به حضانت دو فرزندش به روسیه بازگشته است. پدر خانم اوسیانیکوا اوکراینی است.

 

شکست غرب در منزوی کردن مسکو 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی نوشت: با اینکه دولت آمریکا می خواهد روسیه را در پی حمله به اوکراین در سطح بین المللی منزوی نشان دهد اما به سختی می توان گفت که سران روسیه در چارچوب کرملین محدود شده اند و اکنون کار به جایی رسیده که حتی واشنگتن خواهان گفت و گو با مسکو شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در روزهای گذشته با سران کشورهای جهان شامل رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که در ناتو عضویت دارد، دیدار کرده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه اش در سفرهای پرشمار به گوشه و کنار جهان، لبخند بر لب با سران کشورهای خارجی دست می دهد و عکس می گیرد که برخی از انها دوستان ایالات متحده به شمار می روند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه برای پایان دادن به دوری چند ماهه سطح بالای دیپلماتیک، برای مذاکره با همتای روس خود به منظور بررسی رهایی زندانیان آمریکایی و همچنین مسائل اوکراین ابراز تمایل کرد. هر چند برای این درخواست برنامه ریزی نشده ،اما پیش بینی می شود که در روزهای آتی اجرا شود.

این تماس های حضوری و تلفنی بر هسته سیاست راهبردی ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ اوکراین که منزوی سازی دیپلماتیک و اقتصادی مسکو به همراه شکست نیروهایش در جبهه نبرد برای وادار کردن روسیه برای بیرون رفتن از اوکراین است، سایه شک و تردید می افکند.

بلینکن حتی هم زمان با اعلان برنامه هایی برای تماس با همتای روسی خود، باز هم به پافشاری بر در انزوا قرار داشتن واقعی مسکو ادامه داد و مدعی شد که سفر مقام های بلندپایه روسیه تنها برای مهار آسیب های وارد شده به این کشور و واکنشی به انتقادات بین المللی از مسکو برای جنگ اوکراین است.

به گفته مقام های ایالات متحده، روسیه برای تقویت معدود ائتلاف ها و هم پیمان های باقی مانده که برخی مانند ایران دشمن واشنگتن هستند، تلاش می کند. اما باید توچه داشت که حتی کشورهایی که شریک آمریکا هستند مانند مصر و اوگاندا هم از مقام های بلندپایه روسیه استقبال گرمی کرده اند.

واشنگتن پس از ماه ها استدلال از هنگام آغاز جنگ اوکراین به این سو در این باره مذاکره نکردن با روسیه به علت جدی گرفته نشدن دیپلماسی توسط مسکو و غیرقابل اعتماد بودن آن، لزوم تعامل با مسکو را پذیرفته است. درخواست علنی کاخ سفید برای تعامل و برقراری ارتباط با لاوروف با اعلام یک پیشنهاد مهم به روسیه برای رهایی پاول ولان و بریتنی گرینر شهروندان آمریکا، موجب شگفت زدگی بسیاری شده است.

مذاکرات بلینکن و لاوروف، بلندپایه ترین تماس میان ایالات متحده و روسیه از ۱۵ فوریه یعنی پیش از حمله روسیه به اوکراین به شمار می رود که شاید زمینه مذاکرات شخصی دو طرف را آماده کند. هر چند مقام های دولت بایدن می گویند که برنامه ای برای دیدار حضوری وجود ندارد.

احتمال دارد کرملین هم زمان با افشای خبر درخواست واشنگتن برای تعامل، روند برقراری تماس میان دو طرف را برای دستیابی به بیشترین امتیاز به تاخیر اندازد.

با توجه به دیدار های لاوروف در کشورهای جهان، تاکنون کشورهای آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه درخواست های غرب را برای دوری از روسیه نادیده گرفته اند.

بلینکن تلاش کرده که دیدارهای لاوروف را کم اهمیت جلوه دهد و آن را واکنشی به برخورد سرد جهانی با روسیه به علت کمبود گندم و غلات صادراتی اوکراین دانسته که اکنون بخش های بزرگی از کشورهای در حال رشد را تحت تاثیر قرارداده است، به ویژه که توافقنامه مورد حمایت سازمان ملل متحد برای عرضه موجودی انبارها به بازارهای جهانی هنوز به اجرا نیامده است.

بنا بر ادعای ایالات متحده و اروپا، روسیه به علت حمله به اوکراین و کمبود مواد غذایی و انرژی ناشی از آن، زیر انتقاد سنگینی قرارگرفته است.

با وجود خروج لاوروف از نشست اخیر گروه ۲۰ در اندونزی در پی گلایه های همتایانش در باره تاثیر جهانی این جنگ، اما نشان دیگری از بیرون رانده شدن روسیه از رخدادها و نشست های مهم بین المللی مانند مجمع منطقه ای آسه آن در هفته آینده، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر یا اجلاس سران سه کشور آسیایی در نوامبر وجود ندارد.

روابط نزدیک روسیه با چین و هند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا ادامه یافته که بسیاری به رغم وابستگی به غلات اوکراین، به انرژی روسیه و یا دیگر صادرات روسیه نیز وابسته هستند. دهلی نو که روابط نزدیک و دیربنی با مسکو دارد، به رغم عضویت در گروه چهارجانبه با ایالات متحده، استرالیا و ژاپن، واردات انرژی از روسیه را به رغم فشار غرب افزایش داده است. داده های شرکت کپلر نشان می دهد که هند در ۲۰۲۲ تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیون بشکه نفت از روسیه خریداری کرده، در حالی که این میزان در سراسر ۲۰۲۱ تنها ۱۲ میلیون بشکه بوده است.

اما فیلیپین هم پیمان دیگر ایالات متحده به علت نگرانی از تحریم های احتمالی آمریکا، قرارداد خرید ۱۶ فروند بالگرد ترابری نظامی از روسیه لغو کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار هیجان زده تصاویر دیدار لاوروف از پایتخت های کشورهای جهان، ادعاها در باره انزوای روسیه را به چالش کشیده که در میان آنها، دیدار او با همتایان چینی، هندی و اندونزیایی، یووری موسوینی رئیس جمهوری اوگاندا و هم پیمان دیرباز واشنگتن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر که با دریافت سالانه میلیاردها دلار کمک از ایالات متحده متحد نزدیک آن به شمار می رود، دیده می شود.

 

عقب‌نشینی مسکو از پایان زودهنگام همکاری با ناسا؛ روسیه «فعلا» در ایستگاه فضایی می‌ماند

ناسا می‌گوید مقام‌های فضایی روسیه به آمریکا اطلاع داده‌اند که مسکو مایل است تا زمان ساخت و عملیاتی شدن پایگاه فضایی خود به حضور فضانوردان خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه دهد. 

اظهار نظر جدید مقام‌های روسی نشان می‌دهد که مسکو دست‌کم تا شش سال دیگر به همکاری فضایی خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد. پیشتر یوری بوریسف، مدیر کل تازه منصوب شده آژانس فضایی روسیه به ناسا اعلام کرده بود که مسکو قصد دارد پس از سال ۲۰۲۴ به شراکت با آمریکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی پایان و به بیش از دو دهه همکاری دو کشور در این عرصه خاتمه دهد. 

با این حال حالا کتی لودرز، رئیس عملیات فضایی ناسا در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته که مقام‌های روسی اعلام کرده‌اند که روند پایان همکاری طرفین دیرتر از زمان اعلام شده پایان می‌یابد. روس‌ها در تلاش هستند تا یک پایگاه فضایی مختص خود به نام ROSS را راه‌اندازی کنند. 

لودرز همچنین تاکید کرد که ناسا هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه سطح همکاری میان دو کشور تغییر کرده، مشاهده نمی‌کند. 

ایستگاه فضایی، یک آزمایشگاه علمی به اندازه یک زمین فوتبال و در مداری حدود ۴۰۰ کیلومتری بالای زمین است که در بیش از دو دهه اخیر آمریکا و روسیه بوده به طور مداوم در مدیریت و استفاده از آن مشارکت کردند و کشورهای دیگری چون ژاپن و کانادا و ۱۱ کشور اروپایی نیز در آن حضور داشته‌اند. 

همکاری آمریکا و روسیه در عرصه فضایی یکی از آخرین نقاط مشترک دو کشور بعد از حمله روسیه به اوکراین به شمار می‌رود. درگیری‌های اوکراین روابط میان آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی روسیه را متشنج کرده است. 

ناسا می‌گوید هنوز توافق رسمی برای تمدید مشارکت برای حضور روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی بعد از سال ۲۰۲۴ حاصل نشده است. قرار است سازمان فضایی روسیه، آژانس فضایی اروپا و ناسا در طول نشست دو روزه‌ای که روز جمعه ۲۹ ژوئیه برگزار می‌شود در خصوص چشم‌انداز تمدید حضور در این پایگاه فضایی تا سال ۲۰۳۰ بحث و گفتگو کنند. 

سازمان فضایی روسیه روز چهارشنبه به نقل از ولادیمر سولویوف، مدیر بخش روسی ایستگاه فضایی گفته بود که مسکو تا زمانی که پایگاه فضایی خود راه‌اندازی شود در ایستگاه کنونی حضور خواهد داشت. سولویوف گفته بود که انتظار می‌رود ایستگاه ROSS در سال ۲۰۲۸ به صورت کامل در مدار زمین قرار گیرد. 

آقای سولویوف همچنین با اشاره به اینکه روسیه حتما باید به حضور خود در پایگاه فضای بین‌المللی ادامه دهد تاکید کرد این حضور تا زمان استقرار و فعالیت کامل ایستگاه ROSS باید ادامه یابد چرا که به باور او توقف چند ساله پروازهای فضانوردان روس می‌توانند مشکلات بسیار زیادی برای بازگشت به حالت پیشین پدید آورد. 

بخش‌های آمریکایی و روسی ایستگاه فضایی عمدا به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در هم تنیده و از نظر فنی به یکدیگر وابسته باشند. این اقدام بدین منظور صورت گرفته تا یکی از طرفین نتواند به صورت یک‌طرفه طرف دیگر را کنار بگذارد. در نقطه مقابل هم عقب‌نشینی ناگهانی روسیه از همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند برنامه‌های پرواز فضایی انسانی به فضا را که از سوی ناسا دنبال می‌شود، مختل کند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۱۹۹۸ و با همکاری مشترک آمریکا و روسیه به بهره‌‌برداری رسید. از زمانی که شاتل فضایی آمریکا بازنشسته شد، ایستگاه فضایی بین‌المللی به سیستم‌های روسی برای تقویت دوره‌ای برای حفظ مدار خود در ارتفاع متکی بوده است. آمریکا اخیرا در تلاش بوده تا بتواند این امر را با دستیابی به به یک سیستم محرکه مستقل از طریق فضاپیمای سیگنوس محقق کند. اما اجرایی شدن این کار نیازمند زمان است. ضمن اینکه ارتفاع تنها بخشی از ماجرا است و جهت‌گیری فضاپیما هم برای ادامه فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی ضروری است. 

جاناتان مک داول، اخترشناس در این خصوص می‌گوید که سیگنوس از این توانایی برخوردار نیست که ایستگاه را در جهت درست نگه دارد. 

بر این اساس اگر روس‌ها از ایستگاه بین‌المللی فضایی خارج شوند آمریکا باید برای رفع این مشکل به دنبال راه‌حل‌های دائمی‌تر و مطمئن‌تری باشد. 

ناسا تلاش می‌کند خود را برای چنین شرایطی آماده کند، اما ناظران بر این باورند که این روند چندان آسان نخواهد بود. برخی معتقدند که خروج روسیه می‌تواند فرصت‌های خوبی برای بخش خصوصی ایجاد کند اما مک داول چندان در این خصوص مطمئن نیست. او می‌گوید: «شاید این اقدام درستی نباشد که آمریکا برای نجات ایستگاه فضایی بیش از اندازه تلاش کند. شاید بهتر باشد که خروج روسیه را بهانه بگیرند و به این پروژه پایان دهند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.