اوکراین می‌گوید، یک میلیون نفر را برای بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده خود توسط روسیه در جنوب این کشور گردآورده است

به گزارش جماران، بیش از چهارماه و نیم از آغاز حمله روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد و هم اکنون نبرد در مناطق شرقی این کشور با شدت ادامه دارد.

مقامات اوکراینی از شهروندان این کشور خواسته‌اند از شهر اشغال شدۀ خرسون خارج شوند چراکه ارتش قصد ضدحمله و بازپس گیری این مناطق را دارد. کی‌یف می‌گوید در جریان بمباران یک انبار تسلیحات روسیه در این منطقه، دست‌کم ۵۲ سرباز روس کشته شده‌اند.

 

مسکو:400فرد مسلح خارجی را در اوکراین کشتیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور طی 3 هفته اخیر نزدیک به 400 فرد مسلح خارجی که بیشتر آنها لهستانی هستند را در اوکراین کشته است.

سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که در نتیجه عملیات های هجومی ارتش روسیه در اوکراین تعداد افراد مسلح خارجی از سه هزار و دویست و بیست و یک نفر به دو هزار و هفتصد و چهل و یک فرد مسلح کاهش پیدا کرد.

 

مذاکرات بر سر غلات در ترکیه با حضور روسیه، اوکراین و سازمان ملل

وزیر دفاع ترکیه روز سه‌شنبه گفت، هیات‌های روسیه و اوکراین در استانبول برای گفتگو درباره از سرگیری بارگیری محموله‌های غلات در دریای سیاه، روز چهارشنبه دیدار خواهند کرد.

خلوصی آکار در بیانیه‌ای گفت: این نشست چهارجانبه شامل نمایندگان سازمان ملل نیز خواهد بود. راه‌ حل های پیشنهاد شده برای از سرگیری تحویل غلات در پی ایجاد کریدورهای امن از بنادر مسدود شده اوکراین در دستور کار این مذاکرات است.

 

کی‌یف می‌گوید پنج اوکراینی را پس از «عملیات ویژه» در منطقه خرسون آزاد کرده است

کی‌یف روز سه‌شنبه اعلام کرد، پنج اوکراینی که در منطقه خرسون در جنوب اوکراین در اسارت نیروهای روسی بودند، به لطف «عملیات ویژه» اطلاعات ارتش اوکراین آزاد شدند.

سرویس اطلاعات ارتش اوکراین (GUR) در اطلاعیه ای تاکید کرد: طی یک عملیات ویژه در سرزمین های موقتا اشغال شده منطقه خرسون، پنج شهروند اوکراینی که در اسارت اشغالگران روسی بودند، آزاد شدند.  یک از پنج فرد آزاد شده سرباز بوده و  یک نفر دیگر هم سابقه خدمت در نیروهای پلیس را دارد.

یک نفر از پنج فرد آزاد شده سرباز بوده و  یک نفر دیگر هم سابقه خدمت در نیروهای پلیس را دارد.

 

اتحادیه اروپا حدود ۱۳.۸ میلیارد یورو از دارایی های الیگارش‌های روس را مسدود کرد

کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از توقیف حدود ۱۳.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های الیگارش‌های روس و افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین خبر داد.

این مبلغ هنگفت عمدتا از سوی پنج عضو اتحادیه اروپا و در واکنش به تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین مسدود شده‌اند. 

در همین حال وزرای دارایی کشورهای اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو دیگر را برای کمک به کی‌یف تصویب کردند. به این ترتیب مجموع کمک های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به اوکراین به ۲.۲ میلیارد یورو بالغ خواهد شد.

تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی با یک میلیون سرباز

اوکراین می‌گوید، یک میلیون نفر را برای بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده خود توسط روسیه در جنوب این کشور گردآورده است. هم‌زمان از غیرنظامیان خواسته شد مناطق جنوبی مانند خرسون و زاپوریژیا را ترک کنند تا در معرض خطر قرار نگیرند.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که حدود یک میلیون نیرو را برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال روسیه در جنوب این کشور گرد هم آورده است. آلکسی رسنیکوف، وزیر دفاع اوکراین به روزنامه بریتانایی ساندی تایمز گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور به ارتش دستور داده است تا مناطق ساحلی جنوب را با کمک سلاح‌های ارسال شده از غرب بازپس گیرند.

این مناطق به ویژه برای اقتصاد اوکراین اهمیت زیادی دارند و زلنسکی در گذشته نیز بارها تاکید کرده که کشورش می‌خواهد آنها را پس بگیرد. به گفته وزیر دفاع اوکراین این کشور ظرف سه ماه تسلحیات قدیمی خود را که متعلق به دوران شوروی سابق بودند، تغییر داده است. 

رسنیکوف به ساندی تایمز گفت، اوکراین از کمک‌های تسلیحاتی شرکای ناتو خشنود است، اما همچنان خواستار تحویل سلاح‌هایبیشتر است. او تاکید کرد: "ما به سرعت بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم جان سربازان خود را نجات دهیم". به گفته او هر روز تاخیر در تحویل این سلاح‌هابه قیمت جان ۱۰۰ سرباز این کشور تمام می‌شود. 

رسنیکوف تصریح کرد، بیش از ۴۰۰ هزار دواطلب و بستگان آنها در نقاط مختلف جهان تصمیم گرفته‌اند "برای دفاع از میهن خود به اوکراین بازگردند". به گفته وزیر دفاع اوکراین شمار نیروهای مسلح این کشور اکنون "تقریبا ۷۰۰ هزار سرباز است که اگر گارد ملی، پلیس و پلیس مرزی نیز به این تعداد افزوده شود، ارتشی یک میلیونی" خواهد بود.

او عقب‌نشینی نیروهای مسلح اوکراین از سیویرودونتسک و لیسیچانسکرا که برای روسیه یک پیروزی استراتژیک تلقی می‌شود،  اقدامی تاکتیکی" و "برای نجات جان شهروندان اوکراین" توصیف کرد.

هم‌زمان از هزاران غیرنظامی در جنوب اوکراین که در اشغال روسیه است خواسته شده از این منطقه دور شوند. ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر از ساکنان مناطق خرسون و زاپوریژیا خواست، "فورا خانه‌های خود را ترک کنند و در صورت لزوم به سوی شبه جزیره کریمه در دریای سیاه بروند".

به گفته او این امر ضروری است تا جان مردم در جنگی که برای به دست گرفتن کنترل دوباره این منطقه درمی‌گیرد، به خطر نیافتد. کریمه از سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.