وزرای خارجه اتحادیه اروگا امروز تحریم های بیشتر روسیه و کمک 2میلیاردی به اوکراین را بررسی می کنند.

به گزارش جماران، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای توافق بر سر وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و نیز دستیابی به توافق برای اعطای کمک تسلیحاتی ۲ میلیارد یورویی به اوکراین تشکیل جلسه می‌دهند. 

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در این جلسه، در مورد نهمین بسته تحریمی علیه روسیه که منجر به قرار گرفتن نام حدود ۲۰۰ فرد و نهاد دیگر در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خواهد شد، با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.

وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در عین حال قصد دارند، در مورد واریز ۲ میلیارد یورو به صندوق مشترک در نظر گرفته شده برای تامین مالی خرید تسلیحات مورد نیاز اوکراین گفتگو کنند.

دیگر تحولات

 

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ترکیه و اوکراین

رئیس جمهور ترکیه با همتای اوکراینی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش آناتولی، نهاد مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

اردوغان در این گفت‌وگو تاکید کرد که به تلاش‌های خود برای تامین کمک‌های بشردوستانه مردم اوکراین در ماه‌های سخت زمستان ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور ترکیه اذعان داشت که همسرش امینه اردوغان با 1033 نفره متشکل از ایتام اوکراینی و همراهان آنها که در آنکارا به سر می‌برند، دیدار کرده است.

 اردوغان با بیان اینکه می‌توان کریدور غلات را برای انتقال سایر محصولات غذایی ارتقا داد، گفت: امیدوارم راه‌حلی برای نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا پیدا شود.

اردوغان همچنین اظهار داشت: کمک‌هایی که می‌توان در راستای اجرای طرح صلح اعلام شده توسط رئیس جمهور اوکراین در اجلاس گروه 20 انجام داد را ارزیابی کردیم.

 

حمله مرگبار ارتش اوکراین به مزدوران روسی

فرماندار منطقه لوهانسک می‌گوید که نیروهای اوکراینی مقر «مزدوران» گروه واگنر را که «ارتش سایه» روسیه خوانده می شوند، هدف قرار داده‌اند.

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک، یکی از استان‌های شرقی اوکراین که ولادیمیر پوتین اخیرا آن را به همراه سه منطقه دیگر بخشی از خاک روسیه خواند از حمله به هتل محل استقرار نظامیان واگنر خبر داد و اعلام کرد روس‌ها در این حمله متحمل تلفات سنگینی شده‌اند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی با اختصاص گزارشی به این موضوع یادآور شده است که نمی‌تواند به طول مستقل حضور نیروهای واگنر در هتلی که هدف حمله نیروهای اوکراینی قرار گرفته است را تایید کند.

واگنر یک شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات نظامی است که توسط یِوگنی پریگوژین، رستوران‌دار سابق و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تأسیس شده است.

این شرکت که از پیمانکاران خصوصی کرملین به شمار می‌آید پیش‌ از این بارها به انجام جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در نقاط بحران‌خیز متهم شده است.

واحدهای نظامی تحت مدیریت و هدایت شرکت واگنر پیش‌تر در کریمه، سوریه، لیبی، مالی و جمهوری آفریقای مرکزی مستقر شده و عملیاتی انجام داده بودند.

فرمانده لوهانسک مدعی شده است که شمار زیادی از نیروهای روس در حمله به هتل محل استقرار اعضای گروه واگنر در استاخانوف، از شهرهای استان لوهانسک کشته شده‌اند و انتظار می‌رود که دست کم ۵۰ درصد از مصدومان این حمله به دلیل در دسترس نبودن امکانات درمانی مناسب جان خود را از دست بدهند.

حمله به هتل محل استقرار «مزدوران واگنر» در حالی به گفته فرماندار لوهانسک روی داده که همزمان با پیش‌روی نیروهای روسیه در شرق، درگیری‌ها میان دو طرف مخاصمه در جنوب اوکراین نیز شعله‌ور شده است.

ارتش اوکراین روز شنبه ضمن اشاره به حملات پهپادی روسیه به اودسا اعلام کرد که ۱۰ پهپاد مهاجم را سرنگون کرده است.

در بیانیه ارتش اوکراین همچنین آمده است که ۵ پهپاد شلیک شده به تاسیسات انرژی اصابت کرده و سبب محرومیت دست کم ۱ و نیم میلیون نفر از برق شده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که تازه‌ترین نبردهای جنگ ۹ ماه و نیمه روسیه در اوکراین در چهار استانی متمرکز شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر در اواخر ماه سپتامبر پیروزمندانه و به طور غیرقانونی مدعی ضمیمه آنها به کشورش شده بود.

اوکراین روز شنبه همچنین از حملات ارتش روسیه به دیگر استان‌ها نظیر خارکیف و سومی در شمال شرق، دنیپروپتروفسک در مرکز، زاپوریژیا در جنوب شرقی و خرسون در جنوب این کشور خبر داد.

 

«نماد‌های امید»؛ نوزادانی که ۹ ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین به دنیا می‌آیند

نه ماه و چندی پس از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نخستین «نوزادان جنگ» در این کشور یک به یک متولد می‌شوند.

به گزارش یورونیوز، این نوزادان ۹ ماه گذشته را به کل در شکم‌های مادرانشان گذراندند و در حالی در یک کشور «تحت تجاوز» دیده به جهان می‌گشایند که تقریبا با هیچ چیز به جز جنگ آشنا نیستند.

مادران این نوزادان در طول بارداری استرس‌های ناشی از حملات هوایی و موشکی ارتش روسیه به نقاط مختلف کشورشان را تحمل کرده و بی شک بخشی از آن را نیز به جنین‌های داخل شکم خود منتقل کرده‌اند.

زنانی که درست قبل یا در آغاز جنگ باردار شدند، دوران حاملگی پر اضطراب و بسیار دشواری را پشت سر گذاشتند که اغلب با ترس همراه بوده است.

بسیاری از آنها برای به دنیا آوردن فرزند خود مجبور شدند شهر و دیار خود را ترک کنند؛ این در حالیست که در طول این جنگ چندین زایشگاه در نقاط مختلف اوکراین هدف حملات ارتش روسیه قرار گرفته‌اند.

سوفیا یکی از «نوزدان جنگ» در اوکراین است که هفته گذشته به عنوان «نمادی برای امید» پا به دنیا گذاشت؛ «اینا» مادر این نوزاد مجبور شده بود از بمباران‌های ادوسا بگریزد و به لویو مهاجرت کند تا در آنجا فرزندش را به دنیا ‌آورد.

اینا می‌گوید: «بی صبرانه منتظر تولد بچه بودیم اما شرایط بسیار ترسناک بود. من فقط دو ماه از جنگ گذشته بود که متوجه شدم باردارم. نمی‌دانستم باید از کشور فرار کنم یا نه. بیمارستان‌ها قبلا بمباران شده بودند. شرایط خیلی سخت و هولناک بود اما به هر حال بسیار خوشحالیم که همه چیز خوب پیش رفت.»

مادر سوفیا می‌گوید که به رغم توصیه‌های همسرش تمایل نداشت از کشور خارج شود و فرزندش را بیرون از اوکراین به دنیا بیاورد.

او در این خصوص می‌گوید: «اگر می‌رفتم، همسرم چگونه می‌توانست بچه‌اش را ببیند؟ بنابراین تصمیم گرفتیم به لویو برویم، جایی که کمتر در معرض خطر بمباران قرار داشت.»

بازگشت پدر سوفیا به جبهه

خانواده سوفیا از اینکه همه چیز خوب پیش رفت و بالاخره فرزندشان در حالی که کنار هم بودند به دنیا آمد خیلی خوشحال هستند.

با این حال دمیترو، پدر سوفیا فقط یک هفته مرخصی دارد و نمی‌تواند بیشتر در کنار همسر و فرزند تازه به دنیا آمده‌اش بماند.

او در ارتش اوکراین مشغول به خدمت است و مانند اغلب نیروهای مقاومت باید برای مقابله با تهاجم نیروهای روسیه به زودی به جبهه بازگردد.

اینا در حالی که اشک در چشم دارد، می‌گوید: «تصور اینکه او برای جنگیدن باید در جبهه باشد خیلی سخت است. من خیلی گریه می‌کنم. می‌خواهم همه این ماجرا به زودی تمام شود. او در جبهه است و من هر روز صبح به امید تماس تلفنی و شنیدن صدایش از خواب بیدار می‌شوم.»

اینا و دمیترو از اینکه فرزندشان در بیمارستان و در شرایط مساعد به دنیا آمد، خرسند هستند اما دیگر زنان اوکراینی در این خصوص چندان خوش شانس نبوده‌اند.

به گفته صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، بسیاری از زنان اوکراینی در طول جنگ چاره‌ای جز زایمان در زیرزمین‌ها و پناهگاه‌ها نداشته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.