موضوع «تهاجم ترکیه به خاک سوریه»، به مذاکراتی بستگی دارد که در حال حاضر مسکو آن را هدایت می‌کند از همین رو چگونگی اوضاع در روزهای آینده، روشن‌تر خواهد شد.

به گزارش جماران به نقل از العالم، هرچه احتمال حمله ترکیه به شمال سوریه افزایش می یابد، گزینه های پیش روی شبه نظامیان شورشی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) برای جلوگیری از تهاجم زمینی آنکارا، محدودتر می شود.

در حالی که وزارت دفاع ترکیه همچنان مصمم است که نبرد با تروریست‌ها در شمال سوریه به طور موثر و قاطع ادامه یابد، موضع اخیر شبه نظامیان شورشی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، مبنی بر اعلام تعلیق هماهنگی و عملیات مشترک با ائتلاف آمریکایی علیه هسته‌های داعش پس از بمباران و حمله ترکیه، نشان‌دهنده گستردگی اختلافات بین شبه‌نظامیان قسد و دولت آمریکا بود؛ چراکه واشنگتن به اعلام «رد هرگونه حمله جدید ترکیه به سوریه» بسنده کرد اما هیچ اقدام تضمینی برای جلوگیری از حمله ترکیه انجام نداد، بلکه حریم هوایی مورد استفاده هواپیماهای جنگی ترکیه را «منطقه پرواز ممنوع» اعلام نکرد تا از بمباران مکرر مواضع نیروهای قسد توسط جنگنده های ترکیه جلوگیری کند.

با توجه به تصمیم شبه نظامیان قسد مبنی بر تعلیق عملیات مشترک با ائتلاف آمریکایی به نظر می رسد به این نتیجه نهایی رسیده اند که این ائتلاف هیچ اقدام جدی و عملی برای توقف تهاجم ترکیه انجام نخواهد داد و اکنون دو گزینه پیش رو دارد:

نخست اینکه به گفته منابع مختلف، «میانجیگری روسیه» برای کاهش شروط اعلامی ترکیه در جریان مذاکرات است که ورود ارتش سوریه و استقرار آن در مرزها و مناطق تحت کنترل شبه نظامیان قسد و عقب نشینی شبه نظامیان قسد به عمق 30 کیلومتری از مرز را مطالبه کرده است، در حالی که آنچه به عنوان «حکومت خودگردان کردها» شناخته می شود، همچنان در جای خود باقی می ماند.

گزینه دوم پیشِ روی شبه نظامیان قسد گزینه نامطلوب «توسل به درگیری» است، زیرا آنها خود را برای سناریوی جنگ، در غیاب راه حل سازش، آماده کرده اند و در صورت شروع درگیری، جنگ شدید رخ خواهد داد و بنا به گفته تحلیلگران، عواقب منفی جدی برای منطقه خواهد داشت.

در این زمینه، منابع کردی با تاکید بر اینکه شبه نظامیان قسد از دمشق خواسته‌اند برای مقابله با تهدید ترکیه اقدام به «دفاع مشترک» کنند. این منابع تاکید کردند شبه نظامیان قسد از پیامدهای عقب نشینی از کنترل و اداره منطقه بیم دارند.

در حالی که تشدید تنش نظامی ادامه دارد، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه نیروهای کمکی نظامی شامل تانک‌های مدرن T90 و نفربر ارسال و صدها پرسنل را در امتداد خطوط تماس با به اصطلاح «ارتش ملی وفادار به ترکیه» در حومه شمالی حلب شمالی مستقر کردند. این تقویت‌ جدید نیروهای نظامی، بزرگ‌ترین حضور ارتش سوریه در این منطقه، از زمان آغاز تشدید تنش‌ها از سوی ترکیه است.

نیروهای روسیه نیز با ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در روستای تل جیجان در محدوده استقرار ارتش سوریه و شبه نظامیان قسد در حومه شرقی حلب و به اهتزاز درآوردن پرچم روسیه، توپخانه های صحرایی را در نقاط جدیدی در مجاورت این شهر مستقر کردند.

این روستا با روستای عبله در حومه باب در شرق حلب همجوار است که در کنترل ارتش ترکیه و گروه های مسلح است؛ گفتنی است یک پایگاه نظامی متعلق به ارتش ترکیه نیز در این منطقه وجود دارد و نیروهای روسی تلاش می کنند تا حد امکان، راه ارتباط این دو را قطع کنند.

وب سایت آمریکایی «مانیتور» گزارش داد که همه کارمندان دولت آمریکا از جمله دیپلمات ها از شمال شرق سوریه به اربیل در عراق منتقل شده اند.

همچنین، عقب‌نشینی‌های نظامی آمریکا از چند نقطه مانند پایگاه «لافارج» در جنوب شرقی عین العرب (کوبانی) گزارش شده که هدف آن جلوگیری از تلفات انسانی آمریکایی ها در نتیجه حمله نظامی مورد انتظار ترکیه به شمال سوریه است.

از سوی دیگر، گروه‌های مسلح وفادار به ترکیه به آمادگی خود برای شرکت در حمله زمینی ادامه می دهد و در این راستا بنا به درخواست ارتش ترکیه فهرستی از تعداد جنگنده‌ها، سلاح‌های موجود و مورد نیاز و هزینه مالی لازم ارائه کرده است.

همزمان ترکیه به اعزام نیروهای کمکی نظامی به حومه حلب ادامه می دهد و شورای امنیت ملی ترکیه در جلسه جدید خود اعلام کرد: «اجازه حضور و فعالیت هیچ سازمان تروریستی در منطقه را نخواهیم داد و اقدامات لازم برای آن انجام خواهد شد.»

بدین ترتیب، موضوع «تهاجم ترکیه به خاک سوریه»، به مذاکراتی بستگی دارد که در حال حاضر مسکو آن را هدایت می‌کند از همین رو چگونگی اوضاع در روزهای آینده، روشن‌تر خواهد شد.

در همین حال، روسیه از آمادگی خود برای برگزاری دیدار میان رهبران سوریه و ترکیه خبر داد.

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر امور خارجه این کشور گفت که کشورش میانجیگری را بر آنکارا و دمشق تحمیل نمی کند.

میخائیل بوگدانوف در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه افزود: مسکو آماده است تا دیداری میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد رئیس جمهور سوریه برگزار کند.

وی ادامه داد که ما همیشه آمادگی خود را اعلام می کنیم، اما تاکنون هیچ اقدام مشخصی در سطح سیاسی صورت نگرفته است و تا به امروز هیچ طرحی ارائه نشده است.

بوگدانف یادآور شد که همه چیز به خواست طرفین بستگی دارد، اما ما چیزی را به کسی تحمیل نمی کنیم، اگر دو کشور از ما بخواهند که میانجیگری کنیم و شرکای ما در آنکارا و دمشق چنین قصدی داشته باشند، ما حتما به آن پاسخ مثبت خواهیم داد.

کرملین پیشتر به ترکیه نسبت به بی ثباتی در شمال سوریه به خاطر حملات هوایی آنکارا هشدار داده و تاکید کرده بود که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت و اوضاع امنیتی را پیچیده تر خواهد نمود.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه چند روز پیش گفت که عملیات نظامی در شمال سوریه ضد سازمان های تروریستی ممکن است در هر زمانی آغاز شود به ویژه که ترکیه خواستار دور شدن نیروهای قسد از مرز تا مسافت 30 کیلومتر است.

اردوغان پیشتر گفته بود که عملیات نظامی در شمال سوریه و عراق تا زمانی که همه سازمان‌های تروریستی از بین بروند ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.