ترکیه از 10 روز پیش تا کنون آب را به روی مردم استان الحسکه در شمال شرق سوریه بسته است.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: ده روز گذشته است و استان «الحسکه» سوریه با یک میلیون شهروند سوری بدون آب است زیرا ترکیه اب را از تأسیسات آبی«علوک» در این استان که تنها منبع تأمین آب شرب آن است را قطع کرد و اکنون این استان واقع در شمال شرق سوریه در عملیاتی که مجازات دسته جمعی غیرانسانی و غیراخلاقی به منظور فشار بر مناطق تحت کنترل کردها قرار دارد؛ امری که طی روزهای گذشته در شهر الحسکه و حومه آن منجر به یک فاجعه شد.

مردم این شهر از طریق شبکه های اجتماعی و نیز فعالان در استان از همه رسانه های حرفه ای و انسانی و همه سازمان های بین المللی مربوطه در زمینه حقوق بشر و جامعه بین المللی خواستند بر آنکارا به منظور توقف مجازات شهر از طریق قطع آب آن و آثار فاجعه بار آن بر ساکنان شهر فشار بیاورند.

در شبکه های اجتماعی در سوریه نیز وسیع ترین کارزار همبستگی با اهالی الحسکه به راه افتاد و هشتگ «تشنگی الحسکه را خفه می کند» در صدر قرار گرفت.

همزمان با آن برخی منابع آگاه از اوضاع  گفتند طرف روس مذاکره با آنکارا برای بازگرداندن آب شرب به استان را آغاز کرده است ولی هنوز هیچ گونه نشانه ای مبنی بر پیشرفت در مذاکرات نمایان نشده است.

دولت سوریه نیز اقدام به انتقال آب به شکل فوری از طریق تانکرها به ساکنان استان کرده است به رغم آن که بخش بزرگی از این استان تحت سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است که با دولت سوریه مخالف هستند.

به نظر می رسد که ترکیه در واکنش به قطع برق منطقه «رأس العین» و «تل ابیض» که در اشغال نیروهای ترکیه در شمال سوریه توسط اداره خودمختار کرد که بر بخش هایی از الحسکه سیطره دارد، به قطع آب از تنها منبعی که مردم الحسکه را تأمین می کند اقدام کرد.

در مقابل، اداره خودمختار کرد قطع برق را با کاهش آب واردتی به تأسیسات«علوک» توسط ترکیه توجیه کرد. ساکنان الحسکه تلاش می کنند که به عنوان جایگزین آب شربی که ترکیه آن را قطع کرده است و در سیطره اش دارد، چاه حفر کنند اما آب این چاه ها به گفته مردم منطقه به دلیل شور بودن و آلودگی اش با آب های فاضلاب قابل شرب نیست.

از سوی دیگر، «بشار الجعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل از سازمان ملل خواست که برای پایان دادن به رنج های مردم الحسکه سوریه به دلیل قطع آب شرب آن توسط ترکیه دخالت کند.

الجعفری در تماسی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل وی را در جریان اوضاع فاجعه بار شهر الحسکه و حومه آن به دلیل قطع آب آن توسط «نظام ترکیه»گذاشت.

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل تأکید کرد که این رفتار تجاوزکارانه ترکیه «جنایت جنگی و جنایت ضد بشری» به شمار می رود و افزود که اوضاع ناشی از این جنایت غیرقابل تحمل شده است به ویژه در سایه هوای گرم تابستان و خطر شیوع کرونا.

بشار الجعفری از دبیر کل سازمان ملل خواست که به شکلی فوری دخالت کند و تلاش های لازم را برای توقف این جنایت مبذول کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.