در این همه‌پرسی که اوکراین و متحدان غربی این کشور آن‌را محکوم کرده‌اند، مردم تحت اشغال در دونتسک لوهانسک، خرسون و همچنین ژاپوریژژیا در خصوص الحاق به خاک روسیه پای صندوق‌های رای می‌روند.

 به گزارش جماران، همه‌پرسی روسیه در مناطقی از شرق اوکراین که آنها را در ماه‌های اخیر اشغال کرده روز جمعه ۲۳ سپتامبر آغاز شد. 

در این همه‌پرسی که اوکراین و متحدان غربی این کشور آن‌را محکوم کرده‌اند، مردم تحت اشغال در دونتسک لوهانسک، خرسون و همچنین ژاپوریژژیا در خصوص الحاق به خاک روسیه پای صندوق‌های رای می‌روند. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش از این فرخوان اجباری جذب حدود ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای پیوستن به ارتش این کشور را اعلام کرده بود. اقدامی که با مخالفت‌های گسترده در سراسر این کشور رو به رو شده بود. روسیه چندین ماه است که اعلام کرده قصد دارد در چندین منطقه از خاک اوکراین که به اشغال خود در آورده همه‌پرسی برگزار کند. 

این اقدام مسکو با مخالفت‌های جهانی رو به رو شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ سپتامبر در نشست شورای امنیت سازمان ملل با انتقاد از این اقدام روسیه، آن را «ساختگی» خواند و افزود: «ما اینجا جمع شده‌ایم تا از نظم بین‌المللی حمایت کنیم. هیچ کشوری نمی‌تواند مرزهای دیگری را با زور تغییر دهد. ما همچنان در دفاع از حاکمیت اوکراین که بخشی از حفاظت از نظم بین‌المللی است متعهد هستیم.» 

برگزاری این همه‌پرسی در واقع یادآور اقدام مشابهی است که روسیه در سال ۲۰۱۴ انجام داد و شبه جزیره کریمه را هم به خاک خود اضافه کرد. 

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک ساکنان باید تصمیم بگیرند که از پیوستن به جمهوری فدرال روسیه حمایت می‌کنند یا خیر. در رای‌گیری که در مناطق خرسون و ژاپوریژژیا برگزار می‌شود این سوال روی برگه‌های رای نوشته شده است؟ «آیا طرفدار جدایی از اوکراین، تشکیل کشور مستقل توسط این منطقه و پیوستن آن به فدراسیون روسیه هستید؟»

ایتارتاس گزارش داده که با توجه به کمبود تجهیزات فنی قرار است رای‌گیری به صورت سنتی و با استفاده از برگه‌های کاعذ صورت گیرد و خبری از رای‌گیری الکترونیکی نخواهد بود. 

لئونید پاسچنیک، رهبر جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک، به تاس گفت که مردم این منطقه از سال ۲۰۱۴ منتظر برگزاری این همه‌پرسی بوده‌اند و آن را «رویای مشترک و آینده مشترک ما» خواند.

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، همه‌پرسی‌ها را «مضحک» دانست و متحدان غربی این کشور را به دلیل محکومیت اقدامات روسیه مورد ستایش قرار داد. زلنسکی در سخنرانی خود در روز پنجشنبه گفت: «من از همه کسانی که در جهان از ما حمایت کردند و به وضوح دروغ دیگر روسیه را محکوم کردند سپاسگزارم.»

ولادمیر پوتین پیشتر تاکید کرده بود که مسکو از همه ابزارها برای حفاظت از قلمرو خود استفاده خواهد کرد. همچنین دیمیتری مدودف رئیس جمهوری پیشین این کشور هم تهدید کرده که مسکو برای دفاع از سرزمین‌هایی که به روسیه ملحق خواهند شد از هر سلاحی استفاده خواهد کرد. او همچنین پیش‌بینی کرد که پس از برگزاری همه‌پرسی این مناطق به خاک روسیه اضافه خواهند شد. 

در همین حال، «دمیتری مِدوِدِف»، رئیس جمهوری سابق روسیه می‌گوید هرگونه تسلیحات از جمله سلاح‌های هسته‌ای راهبری می تواند برای دفاع از سرزمین‌های ادغام شده به روسیه از اوکراین مورد استفاده قرار گیرد. 

این تهدید مستقیم مِدوِدِف برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که قرار است به زودی همه‌پرسی «الحاق به روسیه» در چندین منطقه از خاک اوکراین برگزار شود. 

مِدوِدِف که در حال حاضر نایب رئیس شورای امنیت روسیه است همچنین تاکید کرد که همه‌پرسی توسط مقام‌های مستقر در مسکو و همچنین جدایی طلبان در مناطق وسیعی از خاک اوکراین که تحت کنترل روسیه است برگزار می‌شود. 

روسیه اعلام کرده که از هرگونه سلاح روسی از جمله تسلیحات هسته‌ای استراتژیک و سلاح‌های مبتنی بر اصول جدید برای حفاظت از مناطقی که از خاک اوکراین اشغال کرده استفاده خواهد کرد. 

همه‌پرسی الحاق به خاک روسیه، همانگونه که در سال ۲۰۱۴ میلادی در شبه جزیره کریمه اوکراین برگزار شد، قرار است روز جمعه در استان‌های دونتسک، لوهانسک، خرسون و همچنین زاپوریژیا برگزار شود. 

مِدوِدِف همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه با قدرت از این مناطق دفاع خواهند کرد و حضور روسیه در این استان‌ها تقویت خواهد شد.  

کی‌یف و متحدان غربی آن اعلام کرده‌اند که نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نخواهند شناخت. روسیه پیش از این هم در اقدامی مشابه و پس از حمله نظامی به شبه جزیره کریمه، با برگزاری یک همه‌پرسی این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرد. 

اگر همانطور که پیش‌بینی می‌شود نتایج این همه‌پرسی به پیوستن مناطق اشغالی اوکراین به روسیه بیانجامد، تحت دکترین هسته‌ای روسیه، مسکو حق حفاظت از آنها را حتی با سلاح‌های هسته‌ای برای خود محفوظ خواهد دانست. 

دمیتری مِدوِدِف در ماه‌های اخیر با اظهارات تند و خشن، رویه‌ای تند و تهاجمی علیه اوکراین و غرب در پیش گرفته است. مِدوِدِف، سیاستمدار به ظاهر «لیبرال» و نزدیک به غرب در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی و بعنوان رئیس جمهوری وقت روسیه بود، اکنون «بازِ جنگ‌طلب» و تندروی روسیه شده است.  

مسکو در حال حاضر کنترل کامل چهار منطقه‌ای را که قصد دارد در آنجا همه‌پرسی برگزار کند، در اختیار ندارد و گفته می‌شود حدود ۶۰ درصد دونتسک و ۶۶ درصد زاپوریژیا در حال حاضر در کنترل نیروهای ارتش روسیه است.

 

تکرار سناریوی کریمه در ۴ استان اوکراین؛ آیا بروکسل گزنده‌ترین تحریم را علیه روسیه تصویب می‌کند؟ 

 

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا در نظر دارد با اعمال تحریم‌های جدید به تلاش‌های اخیر روسیه برای الحاق مناطق دیگری از اوکراین به خاک خود پاسخ دهد.

 روسیه که در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیره کریمه اوکراین را به دنبال برگزاری یک همه‌پرسی ضمیمه خاک خود کرد در پی آن است که همین کار را در استان‌های دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا تکرار و این مناطق اوکراین را به خاک خود ضمیمه کند. 

آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی ضمن اشاره به انجام رایزنی‌های جدی در بروکسل برای اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه نسبت به رسیدن کشورهای عضو به اجماع در این خصوص ابراز تردید کرده و یادآور شده است که وضع مجازات‌های تازه می‌تواند تبعاتی برای اقتصاد این کشورها داشته باشد.

بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا از زمانی که ولادیمیر پوتین به نیروهای ارتش خود دستور داد تا در روز ۲۴ فوریه تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کنند، شش دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

بانک ها، شرکت‌ها و بازارهای روسیه و حتی قسمت‌هایی از بخش حساس انرژی در این کشور به شدت تحت تحریم واقع شدند؛ این در حالیست که دارایی‌های بیش از ۱۲۰۰ مقام مسئول و یا کارمند ارشد بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی توقیف شد و برای آنها ممنوعیت سفر وضع گردید.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: آنچه در گذشته می‌توانست سال‌ها طول بکشد، در کمتر از سه ماه محقق شد و تحریم‌های اروپایی مسکو به سرعت نور وضع و اجرا شد.

اقتصادهای اروپایی که قبلاً از همه‌گیری کووید-۱۹ آسیب دیده‌اند، اکنون در پی وقوع بزرگ‌ترین مناقشه نظامی پس از جنگ دوم جهانی در قاره سبز و بواسطه تحریم بخش انرژی روسیه با تورم بالا و افزایش سرسام‌آور بهای برق و گاز طبیعی مبارزه می‌کنند.

انگیزه اتحادیه اروپا برای اقدام تنبیهی تازه علیه مسکو اعلام برپایی همه‌پرسی در چهار منطقه اشغالی جنوب و شرق اوکراین به منظور الحاق آنها به خاک روسیه است.

این فرایند که قرار است از روز جمعه ۲۳ سپتامبر در چهار استان یا منطقه لوهانسک، دونتسک در شرق و خرسون و زاپوریژیا در جنوب کلید بخورد، می تواند به مسکو اجازه دهد تا به ویژه پس از تصمیم پوتین برای فراخوانی ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره آتش جنگ را شعله‌ور تر کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ضمن تهدید اعمال تحریم‌ها و مجازات‌های تازه علیه مسکو گفت: «روسیه، رهبری سیاسی آن و همه کسانی که در سازماندهی همه پرسی دخیل هستند به همراه همه افرادی که در سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در اوکراین نقش دارند، پاسخگو خواهند بود.»

وی پس از ریاست نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تدابیر محدودکننده بیشتر علیه روسیه در اسرع وقت با هماهنگی شرکای ما اجرا خواهد شد.»

نویسنده گزارش آسوشیتدپرس اما معتقد است که بیانیه‌های سیاسی از سوی مقامات بروکسل بخش آسان این ماجرا است زیرا توافق بر سر اقدامات تنبهی تازه در میان ۲۷ کشور عضو بسیار دشوار خواهد بود.

مجارستان خواهان لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است

در این گزارش بزرگترین مانع بر سر تحریم‌های جدید، تبعات این تحریم‌ها بر بخش انرژی عنوان شده و آمده است که مجارستان تاکنون در برابر تحریم‌های این بخش که ممکن است به تامین انرژی به نسبت ارزان‌تر مورد نیاز در این کشور از روسیه ضربه بزند، مقاومت کرده است.

رویترز در این خصوص به نقل از یک روزنامه حامی دولت در مجارستان آورده است که ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور به حزب حاکم تحت رهبری خود موسوم به «فیدس» گفته است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه باید لغو شود.

سخنگوی دولت مجارستان نیز در پاسخ به ایمیل خبرگزاری رویترز اظهارات منتسب به ویکتور اوربان در این خصوص را تایید کرده است.

اوربان، منتقد سرسخت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو است که پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین علیه این کشور اعمال شد.

وی اظهارات اخیر در خصوص لزوم لغو تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را در جلسه غیرعلنی اعضای حزبش در روز چهارشنبه ایراد کرده است.

وی معتقد است که تحریم‌های اتحادیه اروپا باعث افزایش قیمت گاز و تورم شده و اگر این اقدامات لغو شود، قیمت گاز بلافاصله ۵۰ درصد کاهش می یابد و تورم نیز تا حد زیادی مهار خواهد شد.

نخست وزیر مجارستان با تکرار موضع قبلی خود مبنی بر اینکه تحریم‌ها بیشتر از روسیه به اروپا آسیب می‌زند، گفته است: «بدون تحریم‌ها، اروپا می‌تواند قدرت خود را بازیابد و از رکود اقتصادی در آینده جلوگیری کند.»

وی همچنین با انتشار پستی در فیس‌بوک هنگام حضور در نشست اخیر با اعضای حزب حاکم نوشت: تحریم های بروکسل اروپا را وارد یک بحران انرژی کرده است.

گفتنی است که جوزپ بورل در نیویورک به خبرنگاران گفته است که تحریم‌های تازه «بخش‌های جدیدی از اقتصاد روسیه، به‌ویژه حوزه‌های فناوری» را هدف قرار خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرده که اطمینان دارد اعضای اتحادیه می‌توانند برای توافق بر سر بسته‌های تازه تحریمی علیه روسیه به اجماع برسند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.