کشورهای بالتیک و لهستان ورود شهروندان روسیه و بلاروس را با روادید شینگن که در کشورهای اتحادیه اروپا صادر شده است را از 19 سپتامبر ممنوع می کنند.

 به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه استونی اعلام کرد که کشورهای بالتیک و لهستان ورود شهروندان روسیه و بلاروس را با روادید شینگن که در کشورهای اتحادیه اروپا صادر شده است را از 19 سپتامبر ممنوع می کنند.

در نشستی غیررسمی در اول سپتامبر در پراک وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر تعلیق توافقنامه تسهیل روادید میان روسیه و اتحادیه اروپا به توافق رسیدند امری که باعث می شود دستیابی به روادید برای شهروندان روس طولانی تر، سخت تر و پرهزینه تر شود.

بر اساس این توافقنامه استونی و دیگر کشورهای همسایه روسیه می توانند ورود  شهروندان روس را محدود کنند و بدین ترتیب لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی بر سر اعمال محدودیت برای ورود شهروندان روسیه که قصد سفر به کشورها یاتحادیه اروپا برای گردش، کار یا ورزش و کار فرهنگی دارند به توافق رسیدند.

به موجب این توافقنامه رانندگان کامیون ها، دیپلمات ها و کسانی که به دلایل انسانی از مرزها عبور می کنند، مستثنی شدند.

در همین حال، شهروندان فدراسیون روسیه که دارای شینگن معتبر از روز دوشنبه نمی توانند وارد لیتوانی شوند.

خبرگزاری تاس گزارش داد این تصمیم توسط لهستان و سایر کشورهای حوزه بالتیک نیز حمایت می شود.

دولت ویلنیوس پایتخت لیتوانی پیشتر ممنوعیت ورود شهروندان روسی به این کشور را اعلام کرده بود اما این ممنوعیت شامل دیپلمات های روسی، نمایندگان مخالفان، کارمندان شرکت های حمل و نقل و اعضای خانواده دارای اقامت معتبر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال نمی شد.

به گفته سرویس حفاظت از مرزهای دولتی زیر نظر وزارت امور داخلی لیتوانی، در ماه اوت ۸۳ هزار شهروند فدراسیون روسیه از مرز جمهوری بالتیک عبور کردند، از جمله کسانی که به منطقه کالینینگراد رفتند.

این اداره تعداد مسافران ترانزیتی را مشخص نکرد. از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۹۵ هزار روس وارد لیتوانی شده اند که بیش از ۱۸۰ هزار نفر از آنها ترانزیت کرده اند. ۸۶۱ نفر به دلیل عدم رعایت الزامات کد شینگن در لیتوانی پذیرفته نشدند.

 

مقام آمریکایی: ما درگیر جنگ اوکراین هستیم

جوزف کیت کلوگ ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی مایک پنس در دولت ترامپ گفت که آمریکا با توجه به حجم ارسال تسلیحات و سایر کمک ها به کی یف، یکی از طرف های درگیری در اوکراین است.

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، کلوگ افزود: ما ۷۰ تا ۷۵ درصد کمک های اقتصادی، بشردوستانه و نظامی را ارائه می دهیم، ما در حال حاضر بخشی از درگیری شده ایم."

تاس در این گزارش افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه در پی درخواست رهبران جمهوری های دونباس برای کمک عملیات نظامی ویژه در اوکراین اعلام کرد و گفت که برنامه‌های مسکو شامل اشغال سرزمین‌های اوکراین نمی‌شود و اهداف غیرنظامی‌سازی این کشور است.

غرب در واکنش به تصمیم فدراسیون روسیه بتدریج تحریم های گسترده علیه این کشور اعمال و ده ها میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به کیف ارسال کرد.

تاس می گوید: تعدادی از سیاستمداران غربی اذعان کرده اند که این در واقع یک جنگ اقتصادی علیه روسیه است. همانطور که پوتین در ۱۶ مارس اعلام کرد، سیاست تحریمی غرب علیه مسکو دارای همه نشانه های تجاوز است. وی خاطرنشان کرد: سیاست مهار فدراسیون روسیه یک استراتژی بلندمدت غرب است.

دستور آماده‌باش به نظامیان آمریکایی در اروپا

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خواستار آماده باش و احتیاط نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا به خاطر آنچه که او شکست‌های اخیر روسیه در اوکراین خوانده است، شد.

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد کل ارتش آمریکا خواستار آماده باش و احتیاط نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا به خاطر تحولات اخیر در جنگ اوکراین شد.

براساس گزارش نیوزویک، میلی در جریان بازدید از نظامیان آمریکایی در پایگاه این کشور در لهستان که با هدف کمک با اوکراین در جنگ با روسیه انجام شده است گفت، واکنش روسیه به ناکامی‌های اخیر در اوکراین قابل پیش بینی نیست و از نیروهای آمریکایی خواست در این شرایط هوشیار باشند و آمادگی خود را حفظ کنند.

وی در عین تاکید بر آمادگی و هوشیاری تاکید کرد که نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا تحت خطر فزاینده قرار ندارند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه مدعی شد: جنگ در حال حاضر برای روسیه خیلی خوب پیش نمی رود. بنابراین بر ما واجب است که آمادگی و هوشیاری بالای خود را حفظ کنیم. در هر جنگی شما با درجه بالای اطمینان نمی‌توانید پیش بینی کنید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

گفته می‌شود مارک میلی برای بازدید از سامانه‌های پدافندی مختلف آمریکا در لهستان از ای پایگاه نظامی بازدید کرده است و از خبرنگاران خواسته شده است که به دلایل امنیتی اسم این پایگاه را در گزارش خود ذکر نکنند.

سفر میلی به نزدیکی مرزهای اوکراین درحالی انجام شده است که تنش لفظی میان رهبران آمریکا و روسیه طی روزهای اخیر شدیدا افزایش یافته است.

جو بایدن در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» به همتای روس خود درباره هرگونه استفاده از سلاح اتمی یا شیمیایی در اوکراین هشدار داد و گفت: این کار را نکن، این کار را نکن، این کار را نکن. شما چهره جنگ را تغییر خواهید داد، چیزی که از زمان جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اما به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد و اعلام کرد که استفاده مسکو از سلاح اتمی طبق شرایط مندرج در دکترین امنیت ملی این کشور انجام خواهد شد.

منابع رسانه‌ای از مسکو پایتخت روسیه خبر دادند که سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به سخنان هشدارآمیز جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره ادعای استفاده احتمالی مسکو از سلاح اتمی در اوکراین واکنش نشان داد.

 

دبیرکل سازمان ملل: برای کمک به برقراری صلح میان روسیه و اوکراین آماده ایم

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه درحال حاضر احتمال دیدار مستقیم میان رؤسای جمهور روسیه و اوکراین تقریبا غیرممکن است، گفت: سازمان ملل برای ارائه کمک در راستای تسهیل این امر و تلاش برای برقراری صلح بین دو کشور اعلام آمادگی می‌کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با اسپوتنیک، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی برگزاری یک دیدار مستقیم میان پوتین و زلنسکی دشوار است اما این موضوع در نهایت به هر دو رئیس جمهور بستگی دارد.

دبیرکل سازمان ملل، ایجاد شرایط برای دستیابی به صلح مطابق منشور سازمان ملل را امری مهم خواند و خاطر نشان کرد که به اعتقاد او در شرایط حاضر احتمال برقراری صلح میان مسکو و کی‌یف بسیار ضعیف است چرا که دو طرف همچنان به اهداف اولیه خود در این بحران پایبند هستند.

گوترش قرار است در روزهای آتی و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره موضوع اوکراین و توافق صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه مذاکره کند.

 هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ۱۳ سپتامبر آغاز شده اما تمرکز اصلی این نشست از ۲۰ تا ۲۶ سپتامبر (۲۹ شهریور تا ۴ مهر) برای مدت ۶ روز در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک است که سران و مقام های کشورها در صحن مجمع مواضع و دیدگاه های خود را مطرح می کنند.

 

حمله تند نخست‌وزیر کانادا به روسیه در حاشیه مراسم خاکسپاری ملکه

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا که برای شرکت در مراسم رسمی خاکسپاری ملکه الیزابت به انگلیس رفته، با همتای اوکراینی دیدار و علیه روسیه موضعگیری کرده است.

در حالی که فشارهای غرب علیه روسیه و ارائه کمک‌های همه جانبه به اوکراین ادامه دارد، نخست‌وزیر کانادا بر ادامه تعهد این کشور به اوکراین و تلاش برای مسئول شناختن «رژیم روسیه» تاکید کرد.

«دنیس شیمیهال» نخست‌وزیر اوکراین به نمایندگی از دولت این کشور عازم انگلیس شده تا در مراسم رسمی خاکسپاری ملکه الیزابت دوم ملکه سابق این کشور شرکت کند.

سفر این مقام ارشد اوکراینی به انگلیس در شرایطی انجام شده که لندن طی ماه‌های اخیر بشدت انواع حمایت مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار داشته و همزامان به همراه آمریکا اعمال تحریم‌های بی سابقه علیه روسیه را دنبال کرده است.

مراسم رسمی خاکسپاری رسمی ملکه سابق انگلیس باعث شده سران و مقام‌های ارشد کشورهای غربی و متحدانشان خودشان را به لندن رسانده‌اند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا که کشورش جزء کشورهای مشترک المنافع و رهبر حکومت آن ملکه یا پادشاه انگلیس است، در حاشیه این سفر با همتای اوکراینی دیدار کرد.

این مقام ارشد کانادایی پس از این دیدار در صفحه توییتر شخصی خود توییتی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی منتشر کرد و در این باره توضیحاتی داد.

جاستین ترودو در دیدار با نخست‌وزیر کانادا بر ادامه حمایت کانادا از این کشور تاکید کرد و علیه مواضع روسیه موضعگیری تندی کرد.

نخست‌وزیر کانادا نوشت: «کانادا به حمایت از احیای حاکمیت تمامیت ارضی و استقلال اوکراین متعهد است و همچنین به پاسخگو کردن رژیم روسیه بابت تهاجم غیرقانونی‌اش. من در این باره عصر امروز با دنیس شیمیهال نخست‌وزیر اوکراین حرف زدم».

حمله  دوباره جاستین ترودو علیه روسیه در شرایطی مطرح شده که دولت کانادا ضمن همراهی با مواضع آمریکا و انگلیس، ارائه انواع کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین و اعمال تحریم‌های بی سابقه علیه روسیه را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا، کانادا جزو اولین کشورهایی بود که به عنوان عضو ناتو از ارسال «تسلیحات» به اوکراین خبر داد.

 

 حمله روسیه به دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین شد

یک شرکت دولتی اوکراین در حوزه هسته‌ای مدعی شد که روسیه به دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین در جنوب کشور حمله کرده و خساراتی وارد آورده است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت انرژواتم روز دوشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک در منطقه جنوبی میکولایف را هدف قرار دادند اما راکتورهای آن آسیب ندیده و به صورت معمول کار می‌کند.

این شرکت در بیانیه خود آورده است که یک انفجار در ۳۰۰ متری راکتورها صورت گرفت و خساراتی به ساختمان‌های نیروگاه هسته‌ای وارد آورد. این حمله همچنین به یک نیروگاه برق آبی در نزدیکی محل انفجار و خطوط انتقال آسیب زده است.

مرکز ارتباطات راهبردی اوکراین روز یکشنبه در ادامه آنچه پیشروی‌های کی‌یف در شرق خوانده شده، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین از رود اوسکیل عبور کرده و از دیروز کنترل کرانه آن را به دست گرفته است.

این رود به لحاظ راهبردی بسیار مهم است زیرا از طریق استان لوگانسک به سمت جنوب جریان دارد. سرهی گایدای استاندار لوگانسک گفت که منطقه لوگانسک درست در مجاورت است و آزادسازی آن خیلی دور نیست.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در همین راستا وعده داد که هیچ توقفی در مبارزه برای بازپس گیری خاک کشور وجود نخواهد داشت.

همزمان با اعلام پیشروی از سوی اوکراین، یک شبکه فنلاندی از جابه‌جایی سامانه‌های دفاع هوایی روسیه خبر داده است. شبکه رادیویی اولیس فنلاند با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که مسکو تعداد زیادی از سامانه‌های ضد هوایی خود را به سمت اوکراین روانه کرده است.

بر اساس این گزارش، سامانه‌های دفاع هوایی از مناطقی از جمله سنت پترزبورگ یکی از مهمترین مناطق استقرار سامانه دفاع هوایی روسیه، ارسال شدند. تصاویر نشان می‌دهد که سکوهای پرتاب سیار و موشک‌ها در طول فصل تابستان از قسمت‌های مختلف از جمله یک پایگاه در زلنوگورسک در شمال شرقی سنت پترزبورگ ناپدید شدند. دومین شهر بزرگ روسیه با یک حلقه محافظتی از ۱۴ پایگاه سامانه دفاع موشکی محاصره شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.