فرانسه به شکل مخفیانه نیروهای ارتش اوکراین را در زمینه استفاده تخصصی از برخی تسلیحات آموزش می دهد.

به گزارش جماران به نقل از مجله پولیتیکو، یک مشاور در وزارت دفاع فرانسه گفت که فرانسه به شکل مخفیانه نیروهای ارتش اوکراین را آموزش می دهد.

بر اساس برخی اطلاعات فرانسه از ابتدای حمله روسیه به اوکراین تا کنون 40 نظامی اوکراینی را آموزش داده است و بیشتر این نیروها برای استفاده از توپهای خودکششی آموزش داده شدند.

این مشاور نظامی فرانسوی همچنین گفت که انگلیس تصمیم  گرفته است که به شکل اساسی نیروهای اوکراینی را آموزش دهد و فرانسه به نیروهای اوکراینی آموزش های تخصصی می دهد.

وی تصریح کرد که اقدام لندن برای آموزش ارتش اوکراین برای برآورده کردن نیازهای کنونی ارتش اوکراین کافی نیست به همین دلیل فرانسه می تواند آموزش های تخصصی ارائه کند.

همچنین بحث هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پایگاه آموزشی داخل ناتو ایجاد شود. 

 

جنایت روسیه در شرق اوکراین

مقام‌های اوکراینی در پی کشف یک گور دسته‌جمعی در شهر تازه آزاد شده «ایزیوم» از اشغال روسیه گفتند که برخی از افراد مدفون در این گورها شکنجه شده‌اند.

اوکراین روز پنج‌شنبه از کشف یک گور دسته جمعی با ۴۵۰ جسد در نزدیکی شهر ایزیوم در منطقه خارکیف خبر داد. اینک دادستان کل منطقه خارکیف گفت که دست برخی از اجساد از پشت بسته شده و طنابی دور گردن آن‌ها است.

خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس که موفق به بازدید از این منطقه مرزی شدند، در آنجا صدها گور را در میان درختان کاج مشاهده کردند که با صلیب‌های چوبی ساده‌ای مشخص شده بودند.  

تاکنون مشخص نیست که چه افرادی در این قبرها دفن شده‌اند یا چگونه جان‌باخته‌اند. به گفته ساکنان منطقه، برخی از آن‌ها با گلوله کشته و برخی دیگر بر اثر آتش توپخانه، حملات هوایی یا انفجار مین کشته شده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در مورد گور دسته‌جمعی و اجساد مدفون در آن تحقیق خواهد کرد.

به گفته مقام‌های اوکراینی، بیشتر افراد مدفون در این گورها غیرنظامیان بوده‌اند، اما دست‌کم یک گور دسته‌جمعی وجود دارد که نشان می‌دهد جسد ۱۷ سرباز اوکراینی در آن دفن شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از گور دسته‌جمعی در شهر ایزیوم به عنوان یکی از نتایج اشغالگری روسیه نام برده است. او گفت: «روسیه در همه جا پشت سرش مرگ باقی گذاشته است که باید در قبال آن پاسخگو باشد.»

گورهای کشف شده در جنگلی در نزدیکی ایزیوم که با صلیب‌های چوبی ساده مشخص شده بودند با دیگر گورهای کشف شده در اوایل جنگ اوکراین متفاوت بود. در آن زمان، اجساد کشف شده در یک گور دفن شده بودند که هیچ علامتی نداشت.

یکی از ساکنان شهر ایزیوم گفت که اجساد ده‌ها شهروند غیرنظامی بزرگسال و کودک در این گورهای انفرادی دفن شده‌اند که در حمله هوایی روسیه به یک مجتمع مسکونی کشته شدند. او گفت که برخی از آن‌ها را با دستان خودش از زیر آوار بیرون آورده است.

رئیس پلیس اوکراین هم گفت که پیش‌بینی می‌شود بیشتر اجساد کشف شده، متعلق به غیرنظامیان باشد. او با بیان اینکه اجساد از ماه مارس در این گورها دفن شده‌اند، گفت که تعیین علت مرگ آن‌ها کار یک هفته‌ نیست.

تیم‌های جستجوی اوکراینی که به فلزیاب مجهز بودند، ابتدا کار خود را برای یافتن مواد منفجره‌ای که احتمال می‌دادند زیر خاک پنهان شده باشند، انجام دادند.

یکی از اعضای شورای شهر ایزیوم مدعی شد که صدها نفر پس از اشغال این شهر توسط روسیه در ماه مارس کشته شده‌اند. او همچنین که شماری از ساکنان این شهر به دلیل کمبود امکانات پزشکی، جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های اوکراینی همچنین گفتند که آن‌ها شواهدی از شکنجه در سایر نقاط خارکیف پیدا کرده‌اند.

پلیس اوکراین مدعی شد که اتاق‌های شکنجه در شهرها و روستاهای بازپس گرفته شده در منطقه خارکیف کشف شده‌اند. این ادعا تاکنون به طور مستقل تأیید نشده است. پلیس اوکراین همچنین از «بدرفتاری» روس‌ها با هفت دانش‌آموز سریلانکایی خبر می‌دهد که در شهر کوپیانسک در استان خارکیف بازداشت شده بودند.

معاون وزیر کشور اوکراین هم از وجود آثار شکنجه روی اجساد کشف شده در این منطقه خبر داد.

 

سازمان ملل به سخنرانی مجازی زلنسکی رأی داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ولودیمیر زلنسکی به دلیل مسائل مرتبط با درگیری‌های اوکراین اجازه داد در گردهمایی رهبران جهان به طور مجازی سخنرانی کند.

به گزارش  آسوشیتدپرس، مجمع عمومی سازمان ملل در قالب یک رای‌گیری به رئیس جمهور اوکراین اجازه داد به دلیل نیاز به مدیریت مسائل مرتبط با درگیری با روسیه یک سخنرانی از پیش ضبط شده در گردهمایی رهبران جهان ارائه دهد، و از الزامات خود که همه رهبران را وادار می کند به شکل حضوری سخنرانی داشته باشند صرف‌نظر کرد.

این نهاد جهانی متشکل از 193 عضو، سخنرانی مجازی ولودیمیر زلنسکی را با 101 رای موافق در برابر 7 رای مخالف و 19 رای ممتنع - از جمله رأی ممتنع چین - تایید کرد. هفت کشوری که رای منفی دادند بلاروس، کوبا، اریتره، نیکاراگوئه، کره شمالی، روسیه و سوریه بودند.

این سند که توسط اوکراین پیشنهاد شده بود و بیش از 50 حامی داشت، به زلنسکی اجازه می دهد بیانیه ای از پیش ضبط شده را برای پخش در سالن مجمع عمومی ارائه کند. این سند همچنین تاکید می کند که چنین وضعی به عنوان یک سابقه برای جلسات آتی مجمع عمومی سازمان ملل محسوب نخواهد شد.

در نتیجه همه‌گیری کووید-19، نشست سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی در سال 2020 کاملاً مجازی و در سال 2021 ترکیبی بود. اما امسال مجمع تصمیم گرفت که همه سخنرانی‌ها باید حضوری باشد.

 

 امکان استفاده روسیه از سلاح هسته ای چقدر است؟

 دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز شنبه در پاسخ به سوالی درباره امکان استفاده روسیه از سلاح هسته ای در اوکراین گفت: شرط استفاده از این سلاحها در دکترین هسته ای ملی روسیه عنوان شده است.

دیمتری پسکوف در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: مواردی که روسیه از سلاح های هسته ای استفاده خواهد کرد، در دکترین هسته ای ملی کشور ذکر شده است.

پسکوف افزود: دکترین ملی را مطالعه کنید، همه چیز در آنجا نوشته شده است.

روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره تلاش‌ها برای حملات تروریستی در روسیه، از جمله علیه تاسیسات هسته‌ای روسیه، اظهار نظر کرد. وی با این حال تاکید کرد که اوضاع تحت کنترل است.

پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه هر اقدامی را انجام می دهد تا از تحولات منفی جلوگیری کند اما مسکو فعلا با خویشتنداری به حملات اوکراین به زیرساختارها و حملات تروریستی این کشور پاسخ می دهد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: اگر اوضاع به همین شیوه ادامه پیدا کند، پاسخ ما جدی تر خواهد بود.

وی پیشتر هشدار داده بود که جنگ هسته ای برنده ای نخواهد داشت و هرگز نباید آغاز شود.

رئیس کاخ کرملین خاطرنشان کرد که کشورش پیوسته از متن و روح پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) پیروی می کند.

پیشتر «رز گوته مولر» (Rose Gottemoeller) معاون سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) مدعی شده بود که پیشروی نیروهای اوکراینی می تواند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را متقاعد کند تا از سلاح های هسته ای استفاده کند.

 

موضوع اوکراین در دستور مذاکره گوترش و لاوروف  

آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که هفته آینده در حاشیه مذاکرات مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره موضوع اوکراین با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مذاکره می کند.

گوترش در رابطه با دیدار پیش بینی شده خود با لاوروف به خبرگزاری ریانووستی گفت: برنامه مذاکرات من همچنان در حال تغییر است اما تنها چیزی که می توانم به شما بگویم این است که مطمئنا این ملاقات انجام خواهد شد.

گوترش افزود که با لاوروف درباره مسائل اوکراین، توافق صادارت غلات و به ویژه مسائل مربوط به صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه مذاکره خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هنوز تاریخ دقیق این دیدار مشخص نیست.

هفتاد و هفتمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل از ۲۰ تا ۲۶ سپتامبر (۲۹ شهریور تا ۴ مهر) برای مدت شش روز در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک برگزار خواهد شد.

این نخستین گردهمایی رهبران و سران جهان در مقر سازمان ملل پس از شیوع بیماری همه گیر کووید -۱۹ در سال ۲۰۱۹ است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل ابراز امیدواری کرده که امسال در مجمع عمومی، کشورهای عضو سازمان ملل در یک فضای مشارکتی بتوانند راه حل‌هایی را برای مشکلات نسل کنونی و آینده بیابند؛ حتی اگر در زمینه های زیادی اختلاف نظر دارند.

وی گفت: مشکلات و چالش های جهان را نمی توان به تنهایی حل کرد. مشکلات چند جانبه نیاز به راه حل هایی چند جانبه دارد.

دوجاریک خاطرنشان کرد: جهان پر از مشکل است و همه این مشکلات به هم مرتبط هستند. اگر به گوشه و کنار جهان نگاه کنیم خواهیم دید که مشکلات و چالش ها اندک نیستند؛ مانند تغییرات اقلیمی، جنگ و گرسنگی.

 

صدراعظم آلمان: باید به برترین و بزرگترین قدرت نظامی اروپا تبدیل شویم 

صدراعظم آلمان، اولاف شولتس، در حالی که با اعضای ارتش آلمان دیدار می کرد، گفت: «آلمان باید به برترین و با عظمت ترین نیروی نظامی اروپا تبدیل شود.» 

صدراعظم آلمان روز جمعه تاکید کرد که «تحلیل رهبران پیشین این کشور مبنی بر اینکه آلمان در کنار همسایگان در امنیت قراردارد و نیازی به تقویت نیروی نظامی ندارد، کاملا اشتباه بود.»

اولاف شولتس در این دیدار از تقویت نقش اروپا در ناتو سخن گفت. صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان گفت: «ما اروپایی ها باید قاطعانه مسئولیت بیشتری در صحن ناتو بدست بگیریم.» 

صدراعظم آلمان در حالی این سخنان را بیان می کند که در هفته های اخیر شدیدا از سوی متحد بزرگ، ایالات متحده، بدلیل عدم حمایت های تسلیحاتی لازم از اوکراین در هفت ماه اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است. 

بی دلیل نبود که همزمان روز جمعه مقامات دفاعی آلمان متعهد شدند که تسلیحات بیشتری به اوکراین برای تقویت ارتش این کشور در جنگ با روسیه تحویل دهند. از جمله چند سامانه پرتاب موشک موسوم به «مارس ۲»  و همچنین ۲۰۰ موشک و ۵۰ نفربر زرهی. 

 اعلامیه مقامات دفاعی آلمان در حالی منتشر شده است که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در هفته های گذشته با ارسال تسلیحات سنگین آلمانی از جمله زره پوش «ماردر »و «تانک لئوپارد» مخالفت کرده است اما محافظه کاران و سبزهایی که در دولت ائتلافی آلمان هستند شدیدا موافق ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین می باشند. 

«راین‌اشتارل» غول اسلحه سازی آلمان پیشتر در روز چهارشنبه اعلام کرده بود که آماده تحویل فوری ده ها خودروی زرهی به اوکراین است اما مجوز دولتی برای این کار را ندارد. 

اولاف شولتس بارها در بحبوحه جنگ اوکراین گفت که کشورش به هیچ وجه در ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین از دیگر «اعضای ناتو و متحدان اروپایی خود پیشین نگرفته و تکروی نمی کند.» 

تاکنون هیچ کدام از کشورهای اروپایی تسلیحات سنگین از جمله تانک و خودروهای زرهی به اوکراین ارسال نکرده اند.

 سه شنبه گذشته دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در صفحه توییتر خود نوشت که از واکنش های دولت آلمان مبنی بر حمایت های تسلیحاتی کاملا سرخورده و ناامید شده است. وی تاکید کرد که هیچ دلیل موجهی برای عدم ارسال تانک و تسلیحات سنگین به اوکراین وجود ندارد. 

به جز وزیرخارجه اوکراین، رهبران احزاب متحد دولت این کشور، از جمله رئیس کمیسیون دفاعی بوندستاگ، پارلمان آلمان، و همچنین امید نوری پور، یکی از رهبران سبزها، در مصاحبه های خود با رسانه ها تاکید کرده اند که تا پیش از آغاز فصل زمستان «آلمان باید تسلیحات سنگین را به اوکراین ارسال کند.»

 

کمک 1.5 میلیاردی آمریکا به اوکراین

برخی رسانه ها اعلام کردند که اوکراین کمک های جدیدی به ارزش 1.5میلیارد دلار از آمریکا دریافت کرده است.

این رسانه ها اعلام کردند که بودجه اوکراین کمکی به ارزش 1.5میلیارد دلار دریافت کرده است و این کمک بخشی از کمک 4.5 میلیارد دلاری است که به این کشور است.

هشتم آگوست بانک جهانی اعلام کرد که آمریکا مبلغی اضافی به اندازه4.5میلیارد دلار برای حمایت از بودجه اوکراین اختصاص داده است.

بانک جهانی نزدیک به 13میلیارد دلار به شکل حمایت مالی اضطراری برای حمایت از کی یف گردآوری کرده است.                                          

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.