وزارت دفاع آمریکا قرار است امروز 8سپتامبر ارسال تسلیحات جدید به اوکراین به قیمت 675میلیون دلار را اعلام کند.

به گزارش جماران، آمریکا با ادامه تغذیه جنگ اوکراین طول عمر این جنگ را افزایش می دهد.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی نوشت که وزارت دفاع آمریکا قرار است امروز 8سپتامبر  ارسال تسلیحات جدید به اوکراین به قیمت 675میلیون دلار را اعلام کند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت که این تسلیحات شامل مهمات سامانه موشکی«هیمارس» و نیز خودروهای نظامی و دیگر تجهیزات می شود. 

واشنگتن پست این خبر را به نقل از یک مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود منتشر کرد.

این درحالی است که «کولن کول» معاون وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که بسته کمک های نظامی جدیدی به کی یف ارسال می شود و قرار است « لوید اوستن» وزیر دفاع آمریکا این کمک را  در جریان نشست گروه کشورهای غربی جهت هماهنگی کمک نظامی به کی یف اعلام کند.

کول هزینه این بسته تسلیحاتی و تجهیزات و تسلیحاتی که قرار است به اوکراین فرستاده شود را ذکر نکرد.

در همین حال،آنتونی بلینکن، وزیر  خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه هشت سپتامبر در سفری از قبل اعلام نشده به کی‌یف رفت. این دومین سفر بلینکن به کی‌یف از زمان آغاز تهاجم روسیه به این کشور است.

او دیدار خود را از بیمارستانی شروع کرد که کودکان قربانی جنگ در آن بستری هستند. در این دیدار دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، او را همراهی می‌کرد. بلینکن به کودکان مجروح جنگی عروسک‌هایی را هدیه داد.

این دیدار در حالی انجام شد که دولت بایدن کمک نظامی جدیدی به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار برای اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی را اعلام کرده است.

بلینکن در دیدار با مقامات ارشد اوکراینی گفت که دولت بایدن کنگره را از قصد خود برای ارائه ۲ میلیارد دلار بودجه نظامی خارجی دراز مدت به اوکراین و ۱۸ کشور همسایه آن از جمله اعضای ناتو و شرکای امنیتی منطقه‌ای آگاه کرده است. طبق گفته بلینکن این کشورها در معرض خطر تجاوز روسیه در آینده قرار دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که پس از تصویب کنگره، یک میلیارد دلار از این مبلغ به اوکراین اختصاص خواهد یافت و مابقی بین آلبانی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، گرجستان، یونان، کوزوو، لتونی، لیتوانی، مولداوی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی، لهستان، رومانی اسلواکی، اسلوونی تقسیم می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نیز گفت که واشنگتن به این کشورها کمک خواهد کرد تا از طریق تقویت همگرایی نظامی خود با ناتو، «در برابر تهدیدهای فوری علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهایشان دفاع کنند.»

در این بیانیه آمده است: «این کمک بار دیگر تعهد تزلزل‌ناپذیر ما به آینده اوکراین به‌عنوان یک کشور دموکراتیک، مقتدر و مستقل و همچنین امنیت متحدان و شرکا در سراسر منطقه را نشان می‌دهد.»

تامین مالی نظامی خارجی به کشورهای دریافت کننده این امکان را می‌دهد که تجهیزات دفاعی ساخت ایالات متحده آمریکا را خریداری کنند.

این بودجه شامل بسته ۶۷۵ میلیون دلاری تسلیحات سنگین، مهمات و خودروهای زرهی برای اوکراین است. ساعاتی قبل از ورود بلینکن به کی‌یف، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا این موضوع را اعلام کرده بود.

 

کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین به چه معنایی است؟ 

 

به تازگی کاخ سفید ادعا کرد که «روسیه میلیون ها گلوله توپخانه و موشک از کره شمالی، متحد قدیمی جنگ سرد این کشورخریده است.» هرچند این ادعا توسط سفیر روسیه در آمریکا رد و «خبر جعلی» خوانده شد اما کارشناسان می گویند کره شمالی می تواند طیف وسیعی از سلاح های سبک متعارف را در اختیار روسیه قرار دهد. 

کره شمالی می تواند چه سلاح و مهماتی در اختیار روسیه بگذارد؟

بروس بکتول، استاد دانشگاه ایالتی آنجلو در تگزاس ایالات متحده که تحقیقاتی در همین زمینه انجام داده است به خبرگزاری رویترز می گوید که در میان محتمل ترین سلاح ها می توان به راکت های ۱۰۷ میلی متری کاتیوشا، راکت اندازهای ۱۲۲ میلی متری، گلوله های توپخانه ۱۵۵ و یا ۱۲۲ میلی متری، یا سایر مهمات سلاح های کوچک برای مسلسل یا تفنگ های خودکار اشاره کرد. 

به گفته این استاد دانشگاه «هر چیزی که کره شمالی می سازد اساسا گرته برداری از ساختارهای قدیمی اتحاد جماهیر شوروی است.» به همین دلیل با سامانه های تسلیحاتی روسیه کاملا هماهنگ هستند. 

البته به گفته آقای بکتول، اگر روسیه به روزی رسیده که برای تامین تسلیحاتی مجبور شده به کره شمالی رجوع کند، دو حالت بیشتر وجود ندارد نخست روسیه در وضعیت بحرانی در جنگ اوکراین قرار دارد و یا اینکه پوتین خود را آماده یک حمله بزرگ بی سابقه می کند. به گفته این استاد دانشگاه این فرضیه دوم بسیار قوی تر به نظر می آید.

بروس بکتول معتقد است که در صورت صحت این خبر، شاهد یک توافق بزرگ خواهیم بود که البته بی سابقه نیست. 

هر چند که سالهاست کره شمالی تحت شدیدترین تحریم های بین المللی فروش تسلیحات قراردارد اما به گفته کارشناسان روسیه می تواند راحت تر از دیگر کشورها محموله های تسلیحاتی را پیش از آنکه مشمول تحریم شوند، دریافت کند. 

 

مرز مشترک روسیه و کره شمالی مشکل گشاست؟

بزرگترین مشکل کره شمالی در ارسال تسلحیات در سال های اخیر انتقال آن از طریق کشتی های باری و یا هواپیما بوده است. کشتی ها زمانیکه در آب های بین المللی قرار می گیرند امکان دارد که از سوی دیگر کشورها متوقف شوند. هواپیماها هم برای ارسال سلاح به کشورهای متحد با کره شمالی، بی تردید باید آسمان کشورهای دیگری را بپیماند که بی تردید بار تسلیحاتی کره شمالی را متوقف خواهند کرد. 

اما درباره روسیه وضع متفاوت است چرا که بین دو کشور هم مرز خط راه آهن مشترکی وجود دارد که پیونگ یانگ این امکان را می دهد تسلیحات خود را بدون نگرانی به روسیه ارسال کند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.