برخی شاهدان عینی از 4 مورد حالت خفگی در اثر شلیک گاز اشک آور توسط نیروهای امنیتی عراق و کشته شدن یکی از هواداران صدر خبر دادند.

به گزارش جماران به نقل از شفق نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در همه استان های این کشور تا اطلاع ثانوی منع آمد و شد برقرار می شود. 

در بیانیه عملیات مشترک آمده است که در همه استان های عراق از ساعت هفت امروز دوشنبه تا اطلاع ثانوی منع آمد و شد برقرار می شود.

این در  حالی است که نیروهای امنیتی عراق توانستند با استفاده از زور کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست بگیرند و هواداران مقتدی صدر را بیرون کنند.

این در حالی است که گزارش های تأیید نشده ای از کشته شدن یکی از هواداران صدر در جریان بیرون کردن آنها از کاخ ریاست جمهوری منتشر شده است.

به گزارش موازین نیوز برخی شاهدان عینی از 4 مورد حالت خفگی در اثر شلیک گاز اشک آور توسط نیروهای امنیتی عراق و کشته شدن یکی از هواداران صدر خبر دادند.

برخی منابع نیز از کشته شدن دو نفر از هواداران صدر خبر داده اند.

رسانه هایی که  از  تیراندازی و کشته شدن تظاهرکنندگان هوادار صدر خبر می دهند رسانه های عراقی نیستند. به طور مثال وبسایت روزنامه رأی الیوم کویت نوشت که برخی منابع پلیس و منابع پزشکی از کشته شدن 2 هوادار صدر و زخمی شدن 19 تن دیگر خبر دادند. ایندیپندت عربی نیز از کشته و زخمی شدن هواداران صدر خبر داد. 

روزنامه الایام بحرین نیز از درگیری هواداران صدر و الحشد الشعبی خبر داد.

در تحولی دیگر، وبسایت بغداد الیوم گزارش داد که هواداران صدر به ساختمان دولتی استان های «دیالی»، «بصره»، «الدیوانیه» و «السماوه» حمله کردند و آنها را به تصرف خود در آوردند.

در همین حال، وبسایت المعلومه نیز گزارش داد که یک منبع امنیتی در استان بصره گفت که تظاهرکنندگان پس از ریختن به خیابان های بصره از خیابان های این شهر خارج شدند و اکنون اوضاع در این استان آرام است و هیچ گونه خیابانی قطع نیست و تجمعی نیز در نزدیکی موسسات دولتی وجود ندارد.

این منبع اخبار منتشر شده در رسانه ها درباره قطع خیابانهای بصره یا حمله به ساختمان های دولتی در این استان را تکذیب کرد.

آشوب هواداران مقتدی صدر در پی آن رخ داد که وی اعلام کرد که از سیاست کناره گیری می کند. در پی آن هواداران وی به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز در بغداد حمله کردند.

 

 

  • پایان منع آمد و شد در خیابان های عراق

    عملیات مشترک عراق منع آمد و شد در بغداد و دیگر استان ها لغو کرد/ جماران

     

  • تشکر مقتدی صدر از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی

     تشکر مقتدی صدر از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی: یک گلوله به سمت هموطنان خود شلیک نکردند/ جماران

  • خروج افراد مسلح و تظاهرکنندگان از منطقه سبز بغداد آغاز شد

    تظاهرکنندگان مطیع مقتدی صدر، شروع به عقب نشینی از تحصن منطقه سبز کردند./صابرین نیوز

     

  • ضرب الاجل مقتدی صدر به هوادارانش

    رهبر جریان صدر گفت: در عرض 60 دقیقه طرفداران صدر باید از اطراف منطقه سبز و پارلمان عقب نشینی کنند و گرنه من از آنها تبری می‌جوییم.

     

  • مقتدی صدر: ریختن خون عراقی ها حرام است/ از مردم عراق عذر خواهی می کنم که از این جریانات خسارت های زیادی دیده اند

    مقتدی صدر در نشست خبری: آن چه اتفاق افتاده است انقلاب نیست زیرا از چارچوب مسالمت آمیز خارج شده است

    اکنون از انقلاب جریان صدر انتقاد می کنم کما اینکه از انقلاب تشرین  انتقاد کرده بودم

     

  • ناآرامی های عراق مشکلی برای بازگشت ایرانی ها به کشور

    گزارش های دریافتی از مخاطبان جماران نشان می دهد تعدادی از هموطنان که پیش از ناآرامی های شب گذشته در عراق حضور داشتند برای بازگشت به کشور دچار مشکل شده اند، و وسایل حمل و نقل در دسترس ایشان قرار ندارد. 

    تعدادی از آنان در شهر سامرا گزارشاتی در این رابطه برای جماران ارسال کردند. 

    در همین خصوص وزیر خارجه کشورمان شب گذشته طی تماس تلفنی با سرکنسولگری ایران در عراق بر پیگیری وضعیت همه هموطنان حاضر در عراق تاکید کرد.

    مدیرکل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت نیز در این خصوص گفت: اعزام کاروان‌ها فعلا لغو شده است. زائران ایرانی در عراق نیز در صحت و سلامت هستند و هماهنگی‌های لازم  انجام شده است. برای برگشت زائران به کشور نیز ان‌شاء‌الله تدبیر لازم انجام خواهد شد./ جماران

  • تعداد کشته های حوادث عراق به 30 تن رسید

    آخرین گزارش های حاکی از آن است که تعداد تلفات درگیری ها در عراق به 30 کشته و 390 زخمی رسیده است/ جماران

  • افزایش بهای نفت در پی ناآرامی ها در عراق

    خشونت های عراق باعث افزایش بهای جهانی نفت شد.

    عراق دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک به شمار می رود./ جماران

  • پیام آیت‌الله صدر به طرف‌های درگیر در عراق: سلاح‌ها را زمین بگذارید

    آیت الله سید حسین صدر همه طرف های سیاسی و اجتماعی را به کنار گذاشتن سلاح و توقف تنش و حملات که منجر به کشته و زخمی شدن شماری در مناطق مختلف عراق شده، دعوت کرد و گفت:

    انتظار می رود احزاب و فعالان جامعه، عراق را بسازند؛ نه آتش شعله ور کنند که تنش های سیاسی هر چقدر تشدید شود، بهتر از گلوله و نفرت است.

    آیت الله سید حسین با اشاره به اینکه همه کسانی که اکنون درگیر هستند از یک کشور، دین و فرزندان یک پدر و مادر و برادر یکدیگر هستند و جنگ بین برادران غیر منطقی و غیرانسانی است و در دین جایگاهی ندارد، همه آنها را به گفت وگو و آرامش و خاموش کردن شعله فتنه فراخواند و گفت

    اگر چاره ای نبود، سکوت بهتر و ماندن در منزل سودمندتر و به تقوا نزدیک تر است./ ایرنا

     

  • ۲۰ کشته و صدها زخمی در حوادث عراق تا این لحظه

    خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع پزشکی تعداد جان باختگان درگیری هواداران صدر یا نیروهای عراق در شب گذشته را ۲۰ جان باخته و تعداد زخمی ها را صدها تن اعلام کرد.

    برخی منابع نیز از جان باختن ۱۵ تن و زخمی شدن ۳۵۰ نفر گزارش دادند./ جماران

     

  • زائران اربعین به مرز خسروی مراجعه نکنند

    در اطلاعیه ستاد اربعین استان کرمانشاه تاکید شده است: با توجه به اتفاق‌ها و ناآرامی‌های اخیر در عراق، این کشور مرزهای مشترک با ایران را بسته و خروج زوار ایرانی در تمام مرزها از جمله مرز خسروی متوقف شده است.

    زائران اخبار مرتبط با مرز را از منابع رسمی از جمله صدا و سیمای مرکز استان، منابع خبری استانداری کرمانشاه و اطلاعیه‌های رسمی ستاد اربعین کرمانشاه دنبال کنند.

     

  • نخست وزیر عراق: به سمت تظاهرکنندگان شلیک نکنید

    مصطفی الکاظمی دستور داد: علیه تظاهرکنندگان از گلوله استفاده نشود و به سمت شان تیراندازی نشود/ جماران

  • تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق بسته شد

    میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق خبر داد و گفت: باتوجه به نا آرامی‌های عراق و مقررات منع آمد و شد سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد.

     وی افزود: به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برایمان در اولویت است، لازم است هموطنان موقتاً و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

     

  • زائران از مراجعه به مرزهای ایران با عراق خودداری کنند

    استانداری ایلام: به علت نا آرامی‌ها و تجمعات سیاسی داخل عراق (به ویژه استان‌های هم‌مرز با ایران) مرزها به سمت عراق تا اطلاع ثانوی بسته است.

    بنابراین، زائرین محترم از مراجعه به مرز مهران جدا خودداری کنند و آن دسته از زواری عزیزی که در شهرهای مختلف استان ایلام به قصد زیارت عتبات عالیات وارد شده‌اند در صورت تمایل به اسکان، به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، مساجد و حسینه‌های سراسر استان مراجعه نمایند تا ترتیب اسکان عزیزان مهیا گردد.

     

  • تعداد جان باختگان ناآرامی های عراق به 10 تن رسید

    بغداد الیوم به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده است که تعداد جان باختگان تظاهرات امروز در عراق ۱۰ تن و تعداد زخمی ها ۱۵۰ تن است./ جماران

  • فرودگاه نجف هیچ پروازی را پذیرش نمی‌کند

    مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد: با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور عراق، فرودگاه نجف اعلام کرده است که هیچ پروازی را پذیرش نمی‌کند.

    وضعیت پروازهای مشهد به نجف تا اعلام شرایط فرودگاه نجف از طریق سازمان هواپیمایی کشوری، نامشخص خواهد بود./ ایسنا

     

  • اطلاعیه فرودگاه امام(ره) درمورد لغو پرواز برخی شرکت‌های هواپیمایی به بغداد

    فرودگاه امام خمینی(ره) در اطلاعیه‌ای از لغو پروازهای خروجی برخی شرکت‌های هواپیمایی به مقصد بغداد پایتخت عراق از عصر امروز (دوشنبه) خبر داد.

    هواپیمایی ماهان نیز به مسافران اعلام کرده به علت شرایط خاص فرودگاه بغداد، تا اطلاع ثانوی پرواز این شرکت در مسیر تهران - بغداد وضعیت نامشخصی دارد.

     

  • واکنش آمریکا

    سفارت آمریکا در بغداد: ناآرامی‌ها در عراق نگران‌کننده است.

     

  • منابع عراقی از توقف تیراندازی در منطقه سبز و بازگشت آرامش به آن خبر دادند

    منابع عراقی اعلام کردند هواداران صدر در حال عقب‌نشینی تدریجی از منطقه سبز هستند./ العالم

  • منع‌ آمد و شد در عراق سراسری شد

    فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که در همه استان‌ها و مناطق این کشور از ساعت ۱۹ عصر امروز، دوشنبه (به وقت محلی) تا اطلاع ثانوی، قانون منع تردد برقرار می‌شود./ایسنا 

     

  • کشته شدن دو نفر در اعتراضات عراق

    منابع خبری مختلف از جمله اسکای و رویترز مدعی شدند: در برخورد نیروهای امنیتی با حامیان مقتدی صدر دو نفر کشته شدند.

    طبق گزارش اسکای نیوز عربی، ۱۹ نفر دیگر در منطقه سبز بغداد زخمی شدند.

    رسانه های محلی همچنین از تخلیه پرسنل سفارت آمریکا در پایتخت خبر می دهند.

  • تخلیه کاخ ریاست جمهوری بغداد از طرفداران صدر

    منابع عراقی از تخلیه کاخ ریاست جمهوری از طرفداران صدر خبر دادند.

    نیروهای امنیتی طرفداران صدر را از کاخ ریاست جمهوری عراق بیرون کرده اند.

     همزمان اخباری درباره بازداشت برخی از گزارشگران شبکه های عربی در داخل منطقه سبز به اتهام اخلال در امنیت عراق مخابره شده است./مهر 

     

  • زائرین از سفر به عراق موقتا خودداری کنند

    رئیس ستاد مرکزی اربعین: به زائرین توصیه می‌شود از سفر به عراق موقتا خودداری کنند

  • با توجه به تحولات عراق/ زائران ایرانی منتظر اطلاع رسانی وزارت کشور برای عبور از مرزها باشند

    میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین در ارتباط زنده با شبکه خبر:

    باتوجه به نا آرامی های عراق و مقررات منع آمد و شد سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد. 

    سفارت کشورمان درحال مدیریت ماجراست و انشالله عزیزان زائر ایرانی به سلامت به کشور برخواهند گشت.

    به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برایمان در اولویت است، لازم است هموطنان عزیز موقتا و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

  • آخرین تحولات عراق پس از استعفای جدید مقتدی صدر

    نخست وزیر عراق هرگونه تعرض به ساختمان های دولتی را محکوم کرده و از مقتدی صدر خواست تا تجمع‌کنندگان را به خروج از این ساختمان‌ها که عمدتا در منطقه سبز بغداد قرار دارند، دعوت کند./ ایسنا

    رئیس جمهور عراق:  از تظاهرکنندگان می خواهم که از ساختمان های نهادهای رسمی عقب نشینی کنند و به نیروهای امنیتی اجازه دهند به وظایف خود عمل کنند. اخلال در نهادهای دولتی امری خطرناک است که کشور و منافع شهروندان را در معرض خطر جدی قرار می دهد./انتخاب

     شبکه عربستانی الحدث در گزارش‌هایی دروغین مدعی تیراندازی الحشد الشعبی به سوی طرفداران جریان صدر و آسیب دیدن شماری از تظاهرات کنندگان شد. تاکنون الحشد الشعبی هیچ فعالیتی در مواجهه با تظاهرات نداشته است./ نجباء

     فرمانده عملیات پایتخت عراق دستور داده تا حفاظت از ادارات دولتی و بانک های این شهر تقویت شود.

     

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.