هنگامی که یک خودروی بمب گذاری شده در حومه مسکو منفجر شد و داریا دوگینا 29 ساله را کشت، چشمان غرب بلافاصله به پدرش الکساندر دوگین معطوف شد - فیلسوف افراطی ناسیونالیست که به عنوان "راهنمای معنوی" زبان روسی شناخته می شود.

 به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  در حمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  به اوکراین  دوگینا نقش کوچکتر و عمومی را در پیشبرد قدرت نرم روسیه ایفا کرد - حمله به غرب در نمایش های تلویزیونی در داخل، در حالی که یک پلتفرم آنلاین مخفی به زبان انگلیسی را اداره می کرد که جهان بینی طرفدار کرملین را به خوانندگان غربی منتقل می کرد. در سال های اخیر، او به دنبال ایجاد نفوذ عمومی، اغلب با در نظر گرفتن مخاطبان بین المللی بود. و او تنها نبود. دوگینا یکی از چند زن تأثیرگذار روسی در خط مقدم جنگ اطلاعات نادرست روسیه بود که نمایانگر چهره عمومی تلاش های تبلیغاتی گسترده تر، چه در داخل و چه در خارج از کشور بود.

یک دستگاه عظیم وجود دارد که برای این تلاش تبلیغاتی کار می کند، (و) او بخشی از این ماشین بود." نوشته ها و خروجی دیجیتال از سال 2020.

اوسادچوک به سی ان ان گفت: او احتمالاً پتانسیل تبدیل شدن به یک بازیکن مهم را داشت.

مرگ او دریچه ای را به آن عملیات گسترده، که در سطوح مختلف وجود دارد، فراهم می کند. دوگینا از کار سخنگویان بلندپایه کرملین، مجریان تلویزیونی، فعالان و تولیدکنندگان بی‌شماری محتوا تقلید کرد که - مانند او - محتوای دوستدار کرملین را در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های غربی منتشر کردند، که بسیاری از آنها منشأ پنهانی دارند.

اوسادچوک گفت: "چیزی که برای همه آنها مشابه است، جهت تلاش آنهاست." ایده اصلی این است که (برای) تفرقه افکنی و بی اعتمادی نسبت به دولت های جهان غرب... (برای) ایجاد قطبی شدن بیشتر، یا افشای مشکلات و شکاف در جوامع غربی.

وب سایتی مخوف که غرب را به باد انتقاد گرفت به گفته اوسادچوک، دوگینا در بیشتر عمرش «جا پای پدرش را دنبال کرده بود». او از سخنرانی‌های عمومی، حضور در رسانه‌ها و وب‌سایت خود برای پیشبرد جهان‌بینی مشابه پدرش استفاده کرد، که «پایه‌ای سنگین از قدرت سنت‌ها» قرار می‌داد و دین را «بخش اصلی خود حکومت‌داری» می‌دانست.

حضور خود دوگینا در تلویزیون داخلی او را محکم در گروه تحلیلگران و سران سخنگو قرار داد که به طور شبانه از اهداف جنگی روسیه حمایت می کردند. او در یک گفتگوی تلویزیونی قبل از مرگش گفت که غرب باید از جنگ روسیه در اوکراین "تغذیه" شود تا از جهان بینی بی سواد خود "بیدار شود".

کامیل گالیف، محقق مستقل و همکار سابق مرکز ویلسون، یک اندیشکده سیاست غیرحزبی در واشنگتن دی سی، در یک تاپیک طولانی توییتری نوشت: «بسیاری او را «کودک» خطاب می کنند، اما او اینطور نبود. دوگینا را یک "مبلغ" توصیف کرد و ظاهر او را به تعدادی از کارشناسان مرد روسی تشبیه کرد.

به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده، دوگینا در سال 2020 سردبیر یونایتد جهانی اینترنشنال (UWI) شد - یک سایت روابط خارجی انگلیسی و ترکی زبان که توسط تلاش تبلیغاتی شرکتی "پروژه لختا" ایجاد شده است، که وزارت می گوید از شخصیت های آنلاین ساختگی استفاده می کند. برای دخالت در انتخابات آمریکا این وب‌سایت از قالب اتاق‌های فکر غربی و وبلاگ‌های خبری تقلید می‌کند، که شامل مقالاتی از مشارکت‌کنندگان مهمان از سراسر جهان است، و جدای از ترجمه‌های نادرست گاه و بی‌گاه، آثار کمی از منشأ روسی خود دارد. اوسادچوک، که تحقیقاتش در سال 2020 نشان داد که حساب‌های رسانه‌های اجتماعی متعلق به دوگینا مسئول این موضوع بوده‌اند، گفت: تحقیقات او در سال 2020 نشان داد که حساب های رسانه های اجتماعی متعلق به دوگینا مسئول ایجاد حضور UWI در فیس بوک بوده اند.

او افزود: «اما اگر به خود مقاله ها بروید، می توانید آن را بخوانید و موضع روسیه را در همه جا ببینید. یکی از تیترهای سایت خود اعلام کرد: "اگر اوکراین به عضویت ناتو پذیرفته شود، به عنوان یک کشور از بین خواهد رفت." در داستانی که چهار روز پس از حمله روسیه به اوکراین منتشر شد، ادعا شد که پوتین پس از دریافت اطلاعاتی از حمله قریب الوقوع اوکراین به روسیه، در دفاع از کشورش عمل می کند. یکی دیگر ادعا می کند که "الحاق اوکراین به ناتو منجر به ناپدید شدن کشوری به نام فدراسیون روسیه از نقشه جهان می شود." سایر مقالات بر روی امور اروپا متمرکز شده اند. اغلب رهبران غربی را مورد انتقاد قرار می دهند یا بر رشد گروه های چپ افراطی و راست افراطی در غرب تاکید می کنند.

اوسادچوک گفت که این سایت برای ایجاد بستری برای دانشگاهیان و متفکران حاشیه ای کار می کرد و در عین حال خوانندگان غربی را که نسبت به نهادهای سیاسی جریان اصلی بدبین بودند نسبت به جهان بینی مسکو تحریک می کرد. او افزود: "ماشین تبلیغاتی کرملین مخاطبان هدف متفاوتی دارد. آنها شهروندان خود را دارند... (اما) در عین حال باید متحدانی در خارج از کشور پیدا کنند." "این جایی است که دوگینا وارد می شود." فیس بوک اعلام کرد که UWI را در سپتامبر 2020 پس از داریافت اطلاعاتی از FBI درباره فعالیت آن در سایر بخش های وب از این پلتفرم حذف کرده است.

در بیانیه فیس بوک آمده است: «افراد پشت این فعالیت تلاش کردند هویت و هماهنگی خود را پنهان کنند.» و افزود که تحقیقات آن پیوندهایی را با افرادی که قبلاً با آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه (IRA) درگیر بودند، یک مزرعه بدنام ترول روسی که به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 شهرت دارد کشف کرده است.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، دوگینا نیز به دلیل مشارکت در UWI توسط ایالات متحده و بریتانیا به همراه پدرش مورد تحریم قرار گرفت. دولت بریتانیا به این نتیجه رسید که او "مکرر و سرشناس در انتشار اطلاعات نادرست در رابطه با اوکراین و حمله روسیه به اوکراین در پلتفرم های مختلف آنلاین" بوده و بنابراین "از سیاست ها یا اقداماتی که اوکراین را بی ثبات می کند یا تضعیف می کند حمایت و ترویج می کند. تمامیت ارضی، حاکمیت یا استقلال (آن) را تهدید کند." اما UWI همچنان در سرتاسر اینترنت قابل دسترسی است و مکرراً مقالات نظر دوستانه روسیه در مورد امور خارجی را ارسال می کند. وب سایت آن هیچ اشاره ای به مرگ سردبیر خود در روزهای پس از انفجار نکرد، علیرغم اینکه این رویداد بر کانال های خبری جهانی و روسیه مسلط بود، و هرگز به دوگینا یا موقعیت او در سایت اعتراف نکرد.

دسترسی UWI مشخصاً متوسط است. قبل از ممنوع شدن، هر کدام حدود 5000 فالوور در فیس بوک و اینستاگرام داشت، در حالی که نسخه ذخیره شده حساب توییتر آن نیز حدود 6800 دنبال کننده داشت. (اکانت جدیدی که مقالاتی را از سایت پست می کند هنوز فعال است و حدود 4200 دنبال کننده دارد). اوسادچوک گفت: «مشکل این است که همیشه می تواند آبشاری باشد. حتی اگر خود وب‌سایت آنقدر تأثیرگذار نباشد، همچنان ایده‌ها و بستری را برای دیگران فراهم می‌کند تا از آن به عنوان یک منبع معتبر استناد کنند.»

"خلع سلاح" فعالان جوان روسیه در اروپا

به گفته اولگا لاوتمن، کارشناس ارشد مرکز تحلیل سیاست اروپا (CEPA) مستقر در واشنگتن، که خروجی آنها را برای اهداف قدرت نرم روسیه "بسیار مهم" می‌داند، می‌گوید وب‌سایت‌هایی مانند Dugina غیر معمول نیستند.

او گفت: "این یک روش بسیار سیستماتیک است... شما خواهید دید که همه این سایت ها پیام یکسان، همان نکات صحبت را منتشر می کنند."

لاوتمن افزود: «خواننده آن را به زبان خود می‌خواند، با خواندن آن راحت است، اما لزوماً مطمئن نیست که اطلاعات از کجا سرچشمه می‌گیرد. "کل هدف در مقیاس بزرگتر این است که توازن قدرت را از ایالات متحده به روسیه تغییر دهیم و اجازه دهیم اقتدارگرایی و براندازی دموکراسی ایجاد شود."

علاقه دوگینا فراتر از روسیه و اوکراین بود. وب سایت و گفتگوهای او اغلب بر انتخابات در سراسر اروپا متمرکز بود و در سال 2017 او به ویژه در تبلیغ مارین لوپن، نامزد راست افراطی ریاست جمهوری فرانسه نقش داشت.

بر اساس نوشته ای توسط گروه ملی گرای روسی رودینا در یک حضور عمومی قبل از اولین دور رای گیری در سال 2017، دوگینا در یک سخنرانی در مسکو گفت که لوپن یک "رهبر مردم" است و در عین حال از برنده نهایی امانوئل مکرون انتقاد کرد.

حواشی سیاست اروپا فضایی بود که دوگینا با تعدادی دیگر از فعالان و تحریک کنندگان جوان روسی، از جمله ماریا کاتاسونوا -- یک خالق محتوا که جنبش آنلاین "زنان برای داریانوردی" را راه اندازی کرد و هنگامی که لوپن برای دیدار از مسکو بازدید کرد، احوالپرسی کرد. پوتین در سال 2017

و لوتمن می گوید تصادفی نیست که زنان جوان اغلب خود را در خط مقدم جنگ اطلاعات جهانی می بینند. او گفت: «روسیه همیشه می‌دانست که از زنان به عنوان عوامل عملیاتی استفاده می‌کند. "زنان به طور اتفاقی برای جمعیت بزرگتری جذب می شوند ... "آنها خلع سلاح تر هستند، (در مورد دوگینا و کاتاسونوا) آنها جوان تر هستند، آنها می توانند با جمعیت جوان تر ارتباط برقرار کنند."

من نمی توانم یک گروه 20، 30 ساله را تصور کنم که با تک تک کلمات (الکساندر) دوگین آویزان شده اند، در حالی که دوگینا پرانرژی تر است و می تواند بیشتر با آن گروه سنی درگیر شود."

جبهه داخلی

 در داخل کشور، ثمرات کمپین ارتباطی روسیه هر روز عصر از طریق دستگاه‌های تلویزیونی به اتاق‌های نشیمن پمپاژ می‌شود، در مقیاسی که عملکرد فعالان جوان‌تر و عمدتاً دیجیتالی مانند دوگینا را به شدت کاهش می‌دهد. پزشکان متخصص رسانه های دولتی مانند ولادیمیر سولوویف، مجری محبوب برنامه های گفتگو که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده به عنوان "پرانرژی ترین" مبلغ دولت روسیه شناخته می شود، نقش برجسته ای در جنگ اطلاعاتی کرملین دارند. اما کارشناسان خاطرنشان می کنند که این تلاش نیز اغلب توسط شخصیت های برجسته زن انجام می شود، بسیاری از آنها برای ادای احترام به دوگینا عجله کردند و خواستار تلافی شدید علیه اوکراین برای مرگ او شدند، علیرغم انکار مکرر کی یف مبنی بر دست داشتن در قتل او.

لوتمن به چندین زن برجسته در رأس دستگاه های خبری و رسانه ای روسیه اشاره کرد - از مارگاریتا سیمونیان، سردبیر کانال تلویزیونی دولتی RT (روسیه تودی سابق) که از پخش در چندین کشور غربی منع شد. پس از تهاجم مسکو

پس از مرگ دوگینا، سیمونیان در کانال تلگرامی خود گفت که روسیه باید "مراکز تصمیم گیری" را هدف قرار دهد. در اوکراین.

گزارش ژانویه توسط وزارت خارجه ایالات متحده "روابط نزدیک بین مقامات دولتی روسیه و RT" را تشریح کرد و نتیجه گرفت که "در برنامه های تلویزیونی RT، اطلاعات نادرست و تبلیغاتی که باعث می شود کرملین خوب به نظر برسد (و مخالفان مورد نظر آن بد به نظر می رسند) بارها به عنوان واقعیت بیان می شود. "

خود سیمونیان در بسیاری از درگیری‌های کرملین با قدرت‌های غربی نقش اصلی و محوری داشته است. او با دو مردی که توسط دولت بریتانیا مظنون به مسمومیت سرگئی و یولیا اسکریپال در سال 2018 معرفی شده بودند، مصاحبه بسیار مضحکی انجام داد که در آن مردان ادعا کردند که صرفا از شهر سالزبری انگلیس دیدن کرده اند تا کلیسای جامع و مناره بلند آن را تحسین کنند. . پس از اینکه دولت روسیه ادعا کرد که قاتل دوگینا را شناسایی کرده و گفت که فرد مسئول به استونی گریخته است، سیمونیان به نظر می رسد به آنچه دو مظنون سالزبری به او گفته اند اشاره می کند - به شوخی در توییتر مبنی بر اینکه روسیه متخصصانی دارد که "می خواهند مناره های نزدیک تالین را تحسین کنند."

لاوتمن امپراتوری رسانه‌ای را که سیمونیان بر آن نظارت می‌کند، به‌ویژه در جذب بینندگان مسن‌تر که نسبت به اتحاد جماهیر شوروی سابق نوستالژیک دارند، «بسیار تأثیرگذار» توصیف کرد.

سیمونیان در سال 2015 به مجله تایم گفت که روی میزش یک تلفن زرد با خط مستقیم به کرملین دارد که "برای بحث در مورد چیزهای مخفی" نصب شده است. او در سال 2012 به روزنامه روسی کومرسانت گفت: "هیچ عینی وجود ندارد."

دنیای به شدت کج و جنجالی تلویزیون دولتی روسیه، شاید به شدت توسط اولگا اسکابیوا، مجری تلویزیونی آتشین اشغال شده است که مرتباً خواستار تشدید شدید حملات روسیه به اوکراین است و از مسکو خواسته است که «همه ناتو را نیز غیرنظامی کند».

اغلب، این نکات صحبت ابتدا توسط ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مطرح می‌شود که در کنار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، مرتباً بیانیه‌های تند علیه کشورهای غربی صادر می‌کند.

لاوروف می‌گوید: «آنها می‌خواهند مطمئن شوند که همه را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ لاوروف برای برخی از پیرمردان نسلی جذاب خواهد بود (اما) آنها برای هر جمعیت کسی را دارند و داشتن او به عنوان یک سخنگوی مطبوعاتی قدرتمند است. در اینجا شما این زن جوان‌تر را دارید که این قدرت‌های (غربی) را به دست می‌گیرد و از به چالش کشیدن آنها نمی‌ترسد.»

اوسادچوک گفت، اگرچه دوگینا و بسیاری از زنان دیگر در دستگاه اطلاعات غلط روسیه در سطوح و در حوزه‌های متضاد به شدت متفاوت عمل می‌کنند، "آنها قطعاً به همدیگر به عنوان نمونه‌هایی نگاه می‌کنند که واقعاً می‌توانند روی این موضوع چه کار کنند و چگونه کار کنند."

مرگ دوگینا یک جنبه از این عملیات را روشن کرده است. او گفت: «آنها این وظیفه را متفاوت انجام می دهند. "(اما) آنها اعضای مختلف یک بدن هستند."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.