برای نخستین بار از آغاز جنگ اوکرین «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه یا «سباستین لیکورنو» تلفنی گفت و گو کردند و اوضاع نیروگاه هسته ای «زابورژیه» را بررسی کردند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که  برای نخستین بار از آغاز جنگ اوکرین «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه یا «سباستین لیکورنو» تلفنی گفت  و گو کردند و اوضاع نیروگاه هسته ای «زابورژیه» را بررسی کردند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که شویگو در این تماس تلفنی ارزیابی روسیه از اقدامات ارتش اوکراین که خطری برای امنیت نیروگاه هسته ای ایجاد می کند به همتای فرانسوی ابلاغ کرد.

گرانی ادامه دار گاز در اروپا

 بهای گاز عمده‌فروشی هلند و انگلستان صبح امروز پنجشنبه به بالاترین حد خود رسید و رکورد جدیدی از این حیث برجا گذاشت. پیش‌بینی قطعی‌های نروژ در سپتامبر، کاهش تولید هسته‌ای فرانسه و عدم اطمینان در مورد جریان گاز روسیه پس از تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده در هفته آینده دلایل اصلی این افزایش بها به شمار می رود.

بهای گاز هلند برای تحویل در سپتامبر، که یک معیار مهم اروپایی محسوب می شود، صبح امروز با 15.95 یورو افزایش به 315.95 یورو در هر مگاوات ساعت رسید که یک رکورد جدید است، در حالی که بهای آن برای تحویل در ماه دسامبر با افزایشی معادل 30.55 یورو به 319.75 یورو در مگاوات ساعت رسید.

این در حالی است که قراردا تحویل گاز برای ماه‌های زمستان، 42.00 یورو افزایش داشت و 315.00 یورو در مگاوات ساعت بود.در انگلستان، قرارداد تحویل فوری گاز با 82.00 پنس افزایش به 580.00 پنس رسید و قرارداد تحویل برای روز بعد نیز با 72.15 پنس افزایش، 579.65 pنس بود.

کاسیا پیاسکوفسکا، تحلیلگر گاز در مؤسسه Refinitiv در این خصوص گفت: «سپتامبر تعمیر و نگهداری سنگینی را در فلات قاره نروژ به همراه خواهد داشت و در عین حال ما انتظار داریم چندین قطع همزمان در پایانه‌های خروجی گاز نروژ وجود داشته باشد.»

علاوه بر آن، شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز طبیعی به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم 1 را به مدت سه روز از 31 اوت تا 2 سپتامبر متوقف خواهد کرد و فشار بر منطقه را در حالی که به دنبال سوخت گیری پیش از زمستان است، افزایش خواهد داد.

به باور معامله گران، بازار نگران است جریان گاز، حتی با نرخ پایین 20 درصد ظرفیت فعلی، پس از قطع برنامه ریزی شده آن از سر گرفته نشود.

عرضه گاز روسیه به اروپا، تحت تأثیر تنش‌ها بر سر تحریم‌های اروپا علیه مسکو به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین، در سال جاری میلادی حدود 75 درصد کاهش یافته است.

داده‌های زیرساخت گاز اروپا نشان می‌دهد که سایت‌های ذخیره‌سازی گاز این قاره 78 درصد پر شده‌اند و به هدف کمیسیون اروپا برای دستیابی به 80 درصد تا اول اکتبر نزدیک شده‌اند.

این در حالی است که چندین رآکتور انرژی هسته ای EDF در فرانسه راه اندازی مجدد خود را دست‌کم تا اواسط نوامبر به تعویق انداخته اند.

 

کمک‌های جدید آمریکا و آلمان در ۳۱ سالگی استقلال اوکراین

در سی و یکمین سالگرد استقلال اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور وعده داد که سربازان اوکراینی تا پای جان در مقابل تهاجم روسیه ایستادگی می‌کنند و هیچ سازشی با دشمن در کار نخواهد بود. 

آقای زلنسکی روز چهارشنبه ۲۴ اوت، در یک سخنرانی ویدیویی همچنین تاکید کرد که ارتش اوکراین بدون اینکه اهمیتی به تجهیزات نیروهای دشمن بدهد، به دفاع از سرزمین خود ادامه داده و تا پایان هم برای این امر خواهند جنگید. رئیس جمهوری اوکراین در حالی این سخنان را به زبان می‌آورد که این کشور ۶ ماه است با روسیه می‌جنگد و تلاش می‌کند در مقابل تهاجمات ارتش دشمن مقاومت کند. 

برخلاف سالهای گذشته، مراسم جشن استقلال اوکراین امسال در سکوت برگزار شد و هرگونه تجمع بزرگ در کی‌یف از بیم حملات روسیه، ممنوع اعلام شده بود. 

همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به مناسبت روز استقلال اوکراین، ۳ میلیارد دلار کمک نظامی جدید به این کشور اعطا خواهد کرد. آقای بایدن در بیانیه‌ای ضمن اشاره به این موضوع، افزود: «من مفتخرم که بزرگترین کمک امنیتی آمریکا به اوکراین تا به امروز را اعلام کنم: بسته کمک‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی به ارزش حدود ۲.۹۸ میلیارد دلار که از طریق ابتکار کمک امنیتی به اوکراین ارائه می‌شود.» 

در هفته‌های اخیر اوکراین درگیر یک جنگ فرسایشی شدید با نیروهای روسیه در شرق و جنوب بوده است و هیچ یک از طرفین نتوانسته‌اند به پیشرفت قابل توجهی دست یابند. 

با گذشت شش ماه از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بار دیگر خواستار پایان دادن به این نزاع نظامی شد. او همچنین با مردم «رنج‌دیده اوکراین» که ۶ ماه است در شرایط جنگی به سر می‌برند ابراز همدردی کرد. رهبر واتیکان همچنین با اشاره به حملاتی که در جنوب اوکراین و در نزدیکی بزرگترین نیروگاه اروپا صورت گرفته، نسبت به احتمال وقوع یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد. 

در جبهه متحدان اوکراین هم، اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاکید کرد که حمایت برلین از کی‌یف «تا زمانی که لازم باشد» ادامه خواهد یافت. آقای شولتس در ویدیویی که در صفحه توییتر خود منتشر کرده همچنین افزود: «آلمان امروز استوار در کنار اوکراین که در معرض تهدید قرار دارد ایستاده است و تا زمانی هم که آنها به کمک ما نیاز داشته باشند این همراهی ادامه خواهد یافت.» 

آلمان همچنین اعلام کرده بسته تسلیحاتی جدید به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون یورو به اوکراین تحویل داده خواهد شد. آقای شولتس در این خصوص گفت: «ما به تامین تسلیحات و آموزش سربازان اوکراینی در خصوص جدیدترین تجهیزات نظامی اروپایی ادامه خواهیم داد. صدر اعظم آلمان همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌های این کشور علیه روسیه همچنان پابرجا باقی می‌ماند، اضافه کرد که اروپا به بازسازی شهرهای جنگ زده اوکراین نیز کمک خواهد کرد. 

همزمان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم روز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین رفت تا روز استقلال این کشور را در کی‌یف جشن بگیرد. زلنسکی هنگام استقبال از جانسون گفت: «این سومین بار است که از زمان حمله روسیه به اوکراین، بوریس جانسون به کی‌یف سفر می‌کند؛ همه کشورها آنقدر خوش‌شانس نیستند که چنین دوستی داشته باشند.» زلنسکی همچنین نشان آزادی اوکراین را که بالاترین نشان این کشور برای یک خارجی است به جانسون اعطا کرد. 

بوریس جانسون در کی‌یف به خبرنگاران گفت: «در میان اوکراینی‌ها اراده قوی برای مقاومت وجود دارد. و این چیزی است که (ولادیمیر) پوتین نمی‌فهمد.»

او همچنین ادامه داد: «شما از حق خود برای زندگی در صلح و آزادی دفاع می کنید و به همین دلیل است که اوکراین پیروز خواهد شد.»

آقای جانسون که در کمتر از دو هفته دیگر از سمت خود کنار خواهد رفت همچنین اضافه کرد: «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد بر همه ما تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که من امروز در کی‌یف هستم. به همین دلیل است که بریتانیا در کنار دوستان اوکراینی خواهد ایستاد.»

لیز تراس، وزیر امور خارجه کنونی بریتانیا که یکی از دو گزینه اصلی جانشینی جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا است نیز در این سفر حضور داشت.

 

چرا صادرات روسیه به اتحادیه اروپا با وجود وضع تحریم‌ها روندی صعودی دارد؟ 

 

صادرات اتحادیه اروپا به روسیه در چهار ماه نخست تهاجم نظامی مسکو به اوکراین ۴۸ درصد افت کرد ولی در همین مدت صادرات روسیه به ۲۷ کشور عضو اتحادیه به دلیل رشد قیمت انر‌ژی حدود ۶۸ درصد افزایش یافت.

 تازه‌ترین گزارش اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد که مجموع صادرات ۲۷ عضو اتحادیه به روسیه در فاصله مارس تا ژوئن گذشته که با چهار ماه نخست تهاجم نظامی مسکو به خاک اوکراین مصادف بود، ۱۵.۳۲ میلیارد یورو بوده است. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۰.۵ میلیارد یورو بوده است. 

بدین ترتیب، صادرات اعضای اتحادیه اروپا به روسیه تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی بروکسل علیه مسکو، تقریبا نصف شده است.

 اما در مقابل، صادرات روسیه به اتحادیه اروپا در چهار ماه منتهی به ژوئن گذشته به نزدیکی ۸۰ میلیارد یورو رسیده که ۶۸ درصد بیش از رقم ۴۷.۴۵ میلیارد یوریی ثبت شده در فاصله مارس تا ژوئن ۲۰۲۱ است. 

البته بهای هر متر مکعب گاز طبیعی از حدود ۲۱ سنت در مارس ۲۰۲۱ به ۱.۲ یورو در ژوئن ۲۰۲۲ افزایش یافته و بیش از ۵.۶ برابر شده است. 

بنابراین، اگر صادرات گاز روسیه به اروپا کاهش نمی‌یافت و در عین حال، طرح کاهش مصرف گاز و عقد قرارداد با سایر تامین کننده‌های جهانی گاز از سوی اتحادیه اروپا اجرا نمی‌شد، رقم واردات کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روسیه با افزایش به مراتب بیشتری مواجه می‌شد و این کشور می‌توانست جایگزین آمریکا به عنوان دوم صادر کننده کالا به اتحادیه اروپا شود. 

روسیه از شرکای تجاری مهم اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. به طوری که در سال ۲۰۲۱، این کشور پس از چین و ایالات متحده آمریکا، سومین تامین کننده کالاهای وارداتی اتحادیه بود. همچنین، روسیه پس از آمریکا، بریتانیا، چین و سوئیس پنجمین مقصد مهم کالاهای صادراتی اعضای اتحادیه بود.

روسیه در سال گذشته میلادی در مجموع ۱۵۸.۷ میلیارد یورو انواع کالا به اتحادیه اروپا صادر و در مقابل، ۸۹.۳ میلیارد یورو کالا از این اتحادیه وارد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.