در جدیدترین تحول،قیمت گاز در اروپا روز جمعه به دنبال اعلام تعطیلی چند روزه خط لوله «نورداستریم» به رکورد جدیدی در پایان معاملات روزانه رسید.

به گزارش جماران، «ولادیمیر پوتین» رهبر روسیه که در پی حمله ارتش اش به اوکراین در معرض تحریم های گسترده غرب قرار گرفته است برای تنبیه اروپایی ها صادرات گاز به این کشورها را کاهش داده و در مقاطعی این صادرات را به طور کامل قطع کرده است.

در پی این اقدامات پوتین بهای گاز در اروپا به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

در جدیدترین تحول،قیمت گاز در اروپا روز جمعه به دنبال اعلام تعطیلی چند روزه خط لوله «نورداستریم» به رکورد جدیدی در پایان معاملات روزانه رسید.

قیمت گاز در معاملات بورس گاز تی تی اف هلند (TTF) در حالی در پایان داد و ستدهای روزانه به ۲۵۷.۴ یورو رسید که این رقم برای پایان معاملات روزانه بی‌سابقه محسوب می‌شود. 

شرکت روسی گازپروم روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق «نورداستریم» بین روزهای ۳۱ اوت و دوم سپتامبر برای «تعمیرات» متوقف خواهد شد.

در مقابل اتحادیه اروپا مسکو را متهم می‌کند که از گاز به عنوان ابزاری در چهارچوب راهبرد خود پس از تهاجم نظامی به اوکراین استفاده می‌کند. رکورد جدید برای قیمت گاز در اروپا در حالی به ثبت رسید که نگرانی‌ها از احتمال عدم وجود ذخیره کافی گاز برای زمستان پیش‌رو بدون نیاز به واردات گاز از روسیه افزایش یافته است.

مقام‌های آلمان روز پنجشنبه گفته بودند که این کشور احتمالا به هدف تعیین‌شده از سوی دولت اولاف شولتس، صدراعظم این کشور برای ذخیره گاز دست نخواهد یافت. 

روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین و به دنبال وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو تاکنون چند بار سطح صادرات گاز از طریق «نورداستریم» به اروپا را کاهش داده است. 

اتحادیه اروپا تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کرد.

 

ادامه تحریک روسیه توسط آمریکا

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه از بسته کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به ارزش 775 میلیون دلار خبر داد که شامل مهمات و پهپاد می‌باشد.

بر اساس اعلام پنتاگون، این بسته کمک‌های نظامی شامل 15 پهپاد شناسایی و مهمات برای سامانه موشکی هایمارس است.

در کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین، ۱۰۰۰ موشک تاو و هزار موشک ضد تانک جاولین نیز در نظر گرفته شده است.

این کمک ها شامل توپخانه های متحرک و مهمات آنها نیز می شود.

برخی مسئولان آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که ارتش اوکراین از این توپها و موشک ها به شکل موثر برای  مقابله با نیروهای ارتش روسیه و بازپس گیری اراضی ای که به اشغال روسیه در آمده است، استفاده می کند.

این مسئولان همچنین گفتند که پهپادهای جدید برد بیشتری دارند و می توان آنها را پس از پرتاب و انجام عملیات برگرداند.

در همین حال، طی چهار ماه اخیر جنگ روسیه بر کنترل منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز شده است که جدایی طلبان هوادار روسیه بر بخش هایی از اراضی آن سیطره دارند.

همچنین در حالی که نیروهای  روسی دستاوردهایی در شرق اوکراین داشته است اما  در مناطق دیگر در وضعیت دفاعی قرار گرفته است زیرا کی یف حملات خود را به شبه جریره کریمه واقع در دریای سیاه افزایش داده است. کریمه را  روسیه در سال 2014 به اشغال خود در آورد.

همچنین هفته پیش اخباری مبنی بر انهدام 9 هواپیمای جنگی روسیه در یک پایگاه نظامی در شبه جزیره کریمه  در حملات هوایی اوکراین منتشر شد که نشان دهنده قدرت اوکراینی ها در حملات هوایی به عمق پشت خطوط دشمن است.

 

حمله دوباره به مقر فرماندهی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه 

فرماندار شبه‌جزیره کریمه روز شنبه ۲۰ اوت از یک حمله پهپادی به مقر ستاد مشترک فرماندهی نیروی دریایی روسیه در شهر سواستوپول خبر داد. این دومین بار در یک ماه گذشته است که این مرکز نظامی مهم هدف حمله یک هواپیمای بدون سرنشین قرار می‌گیرد.

میخائیل رازاووژایف، فرماندار منصوب روسیه در کریمه با انتشار پیامی در تلگرام، ضمن تائید این خبر اعلام کرد صدای انفجار بامداد یکشنبه در سواستوپول، نتیجه رهگیری و انهدام پهپاد مهاجم بوده است. به گفته این مقام ارشد محلی، سقوط هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده «خساراتی نه چندان زیاد» در محل بر جا گذاشت. این حمله تلفات جانی از بین نظامیان نداشته است. 

یک پهپاد در ۳۱ ژوئیه، روز ملی نیروی دریایی روسیه، با فرود بر سقف ساختمان مقر فرماندهی در شهر سواستوپول، اجرای برنامه گرامیداشت این روز در ناوگان نیروهای مستقر در دریای سیاه را متوقف کرد و ۵ زخمی بر جای گذاشت. 

روسیه اوکراین را مسئول این حملات پهپادی معرفی می‌کند اما کی‌یف با رد این اتهام آن را مصداق رفتار تحریک آمیز مسکو توصیف می‌کند. 

در دو هفته گذشته چند انبار مهمات در شبه جزیره کریمه منفجر شد. اوکراین مسئولیت این انفجارها را بر عهده نمی‌گیرد اما به نظر می‌رسد نیروهای ویژه یا نفوذی ارتش اوکراین حملات به مواضع نظامی روسیه در کریمه «اشغالی» را سازماندهی می‌کند.

روسیه با وجود تهدید شدید نسبت به پاسخ گسترده در صورت حمله به این منطقه استراتژیک، تاکنون اقدام متقابل قابل توجهی در برابر حملات یا خرابکاری‌ها در کریمه انجام نداده است. 

ارتش اوکراین از حدود یک ماه پیش در مناطق اشغالی جنوبی آرایش نظامی خود را از حالت دفاعی به موضعی تهاجمی تغییر داده و به ویژه در حومه شهر خرسون، پیشروی‌هایی داشته است. 

روسیه در سال ۲۰۱۴ و کمتر از ۲ ماه پس از پیروزی «انقلاب میدان» در اوکراین و سرنگونی حاکمان نزدیک به مسکو، شبه‌جزیره کریمه را با برگزاری یک رفراندوم از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد.

جامعه جهانی این اقدام را به رسمیت نمی‌شناسد. کی‌یف، اتحادیه اروپا و آمریکا هشدار داده‌اند که روسیه می‌خواهد برنامه مشابهی را در دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین، لوهانسک و دونتسک، اجرا کند.

شبه‌جزیره کریمه پس از جنگ جهانی دوم و در زمان رهبری نیکیتا خروشچف از روسیه جدا و به خاک جمهوری سوسیالیستی اوکراین وقت ضمیمه شده بود.

 

موافقت پوتین با بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا 

کاخ ریاست جمهوری فرانسه پس از گفتگوی تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور با رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز جمعه با انجام ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا با عبور از اوکراین و نه روسیه، موافقت کرده است. نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین واقع و تحت کنترل روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با امانوئل ماکرون  با بازنگری بر شرایط لازم برای عبور بازرس سازمان بین المللی انرژی اتمی از روسیه و همچنین بازرسی از نیروگاه زاپوریژیا در صورتی که  بازرس سازمان انرژی اتمی از خاک اوکراین عبور کند، موافقت کرد.  

رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در پایان این گفتگو خواستار سازماندهی «در اسرع وقت» بازرسی از نیروگاه زاپوریژیا توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به منظور ارزیابی موقعیت این نیروگاه شدند.  

همزمان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر به اوکراین از روسیه خواست این نیروگاه که در جنوب اوکراین واقع شده است را از شبکه تامین برق این کشور قطع نکند. نیروگاه زاپوریژیا در هفته‌های اخیر هدف حملاتی بوده که مسکو و کی‌یف یکدیگر را مسئول آن‌ها می‌دانند.

شرکت ملی تولید انرژی هسته‌ای اوکراین پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به این که ارتش روسیه به دنبال منابعی برای ژنراتورهای دیزلی است و دسترسی کارکنان را به تاسیسات محدود کرده است از سناریوی قطع ارتباط نیروگاه زاپوزیژیا از شبکه تامین انرژی اوکراین توسط روسیه بیم دارد. ژنراتورهای دیزلی معمولا پس از خاموشی راکتورها فعال می شوند.

 

بحرانی دیگر برای کشور هم‌مرز با اوکراین 

کشور کوچک مولداوی در شرق اروپا طی روزهای گذشته با تهدیدهای زیادی مبنی بر بمبگذاری در مناطق مختلف کیشیناو، پایتخت روبرو بوده است.

این تهدیدها باعث شده است تا تدابیر امنیتی در اماکن مختلف کیشیناو از جمله فرودگاه این شهر افزایش یابد. 

نزدیک به ۶۰ مورد تهدید به بمبگذاری از ابتدای ماه گذشته تاکنون در مولداوی گزارش شده است. از این تعداد بیش از ۱۵ مورد تنها از ابتدای هفته جاری تاکنون صورت گرفته است.  

ساختمان شهرداری کیشیناو، فرودگاه، دیوان عالی مولداوی، مراکز خرید و بیمارستان‌ها از جمله اماکنی هستند که پیام‌های تهدیدآمیز مبنی بر بمبگذاری دریافت کرده‌اند. همه این تهدیدها پس از تحقیق مقامات مولداوی مشخص شده که به دروغ صورت گرفته است. 

مولداوی که فقیرترین کشور اروپا محسوب می‌شود با کشور جنگزده اوکراین هم‌مرز است. تحلیلگران بر این باور هستند که این تهدیدها در راستای بی‌ثبات کردن مولداوی همزمان با جنگ در اوکراین صورت می‌گیرد. 

بنا به اعلام مقامات مولداوی تهدیدها به بمبگذاری در این کشور با ارسال ایمیل صورت می‌گیرد. به گفته آنها رایانه‌هایی که این ایمیل‌ها از آنها ارسال شده است در روسیه، اوکراین و بلاروس قرار دارند.

مولداوی از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با بحران‌های متعددی از جمله موج ورود پناهجویان اوکراینی، تنش در منطقه جدایی‌طلب «ترانس‌نیستریا»، بحران انرژی و افزایش تورم روبرو بوده است. 

مولداوی که از نظر تاریخی روابط نزدیکی با مسکو داشت به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه کرد. بروکسل ماه ژوئن با اعطای عنوان عضویت نامزدی به مولداوی موافقت کرد. تنها چند هفته پس از آن تهدیدهای دروغین به بمبگذاری در مولداوی آغاز شد.

 

مقام روس: سوئیفت، دلار و یوروی مسموم را کنار می‌گذاریم

معاون وزیرخارجه روسیه با اعلام اینکه بانک این کشور در حال ایجاد یک سازوکار جایگزین برای شبکه بین المللی بین‌بانکی سوئیفت (SWIFT) است، افزود: مسکو در روابط اقتصادی با شرکایش، علاوه بر سوئیفت، دلار و یورو را نیز کنار می‌گذارد زیرا این ارزها « سمی» هستند.

«الکساندر پانکین» معاون وزیرخارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: مسکو به یک جایگزین ایمن‌ برای سامانه سوئیفت نیاز دارد و در این راستا، بانک روسیه در حال ایجاد «سامانه تبادل داده‌های مالی» (SPFS) است که توانایی مقاومت در برابر فشارهای خارجی را دارد.

در حالی که تنش‌ها در روابط مسکو و کشورهای غربی بر سر اوکراین ادامه دارد، «الکساندر پانکین» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، روسیه دلار و یورو را در روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری با شرکای خود کنار خواهد گذاشت چرا که به گفته او این ارزها با توجه به فشار فزاینده غرب، «مسموم» شده‌اند.

وی در مصاحبه با خبرگزاری روسی تاس از رجوع روسیه در تبادلات اقتصادی و تجاری با شرکای خود به ارزهای ملی خبر داد.

این مقام روس گفت: «در برابر فشار فزاینده ژئوپلیتیک از سوی "غرب جمعی"، تنها راه تضمین روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری باثبات بین روسیه و شرکایش پرهیز از استفاده از ارزهای دلار آمریکا و یورو است که "مسموم" شده‌اند، و تغییر به تسویه با جایگزین‌های قابل قبول در درجه اول به ارزهای ملی».

به گفته او، سیستم مالی جهانی کنونی ساخته شده توسط واشنگتن ثابت کرده است که «برای شرایط نظم جهانی چند قطبی، نامناسب است و اساسا به ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی یک گروه از کشورها تبدیل شده است».

الکساندر پانکین افزود: «کاملا مشخص است که در شرایط کنونی غرب قصد دارد به سوء استفاده از موقعیت ممتاز خود ادامه دهد. مایه دلگرمی است که می‌بینیم بسیاری از کشورها با مشاهده تحریم‌های فوق‌العاده و غیرقانونی علیه روسیه در حال فکر روی ضرورت دلار زدایی از فعالیت اقتصادی خارجی به منظور تضمین حاکمیتشان هستند همانطور که مشخص شد، اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، موضوع کاملا قابل حل است».

تاکید این مقام ارشد مسکو بر ضرورت کنار گذاشتن ارزهای غربی در تعاملات تجاری و اقتصادی روسیه با شرکای خودش در شرایطی مطرح شده که کشورهای مختلف بارها از سوءاستفاده غرب از دلار و یورو برای سلطه بر کشورهای جهان صحبت کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.