قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا به دنبال از سرگیری ارسال گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۱، تا ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، پس از پایان تعمیرات سالانه خط لوله نورد استریم ۱ و از سرگیری ارسال گاز روسیه به قاره سبز، قیمت گاز در اروپا کاهش پیدا کرد.

 قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا به دنبال از سرگیری ارسال گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۱، تا ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

طبق داده‌های شرکت بورس کانتیننتال لندن، قیمت معامله‌های ماه اوت برای گاز طبیعی در شرکت تی‌تی‌اف هلند حدود ساعت ۱۰:۳۰ امروز پنجشنبه به ۱۴۵ یورو در هر مگاوات- ساعت رسید.

عرضه گاز روسیه به اروپا امروز ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) پس از یک دوره تعمیرات ده روزه در نورد استریم، مجدد از سرگرفته شد و طبق اعلام اپراتور این خط لوله، ارسال گاز به میزان ۴۰ درصد همچنان ادامه دارد.

گازپروم در ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) جریان گاز را جهت تعمیر و نگهداری سالانه به حالت تعلیق درآورد. پس از اینکه توربین کمپرسور خط لوله در بحبوحه تحریم‌ها در کانادا توقیف شد، عرضه گاز در ماه ژوئن ۶۰ درصد کاهش یافت. گازپروم اعلام کرد که به این قطعه برای بازیابی ظرفیت کامل نیاز دارد و اتاوا اجازه داد تا اوایل ماه ژوئیه قطعه به آلمان بازگردانده شود.

گازپروم روز چهارشنبه اعلام کرد که همچنان منتظر تحویل اسناد شرکت آلمانی زیمنس (مسئول تعمیر این توربین) به روسیه است. روز ۲۶ تیر رسانه‌های روسیه اعلام کرده بودند که در صورت نبود مشکل در تدارکات و گمرک، پنج تا هفت روز دیگر توربین به روسیه می رسد.

 

راه حل لوکاشنکو برای پایان دادن به جنگ اوکراین

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، متحد اصلی روسیه، پنجشنبه ۲۱ ژوئیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فرانسه گفت: «غرب، اوکراین و روسیه باید برای نیفتادن در«پرتگاه جنگ هسته‌ای» موافقت کنند.

آقای لوکاشنکو در ادامه افزود: «بیایید تمامش کنیم. ما نباید جلوتر برویم. اگرادامه دهیم در پرتگاه می‌افتیم. جلوتر رفتن یعنی جنگ هسته‌ای. نباید تا این حد پیش رفت. باید این هرج و مرج را متوقف کنیم. باید توافق کرد و به جنگ پایان داد».

اما به زعم رئیس جمهور بلاروس، که خود نیز قلمرو سرزمینش را برای حمله به اوکراین در اختیار ارتش روسیه قرار داده بود، این کی‌یف است که باید قبول کند که امتیاز دهد. لوکاشنکو تنها راه برون رفت از این مناقشه را رفتن به میز مذاکره می داند.

مذاکرات قبلی که در روزهای نخستین حمله روسیه به اوکراین آغاز شده بود، با شکست مواجه شد و هر یک از طرفین یکدیگر را مقصر دانستند.

آقای لوکاشنکو در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «همه چیز به اوکراین بستگی دارد. خاص بودن این لحظات در حال حاضر این است که جنگ می تواند طی یک شرایط مطلوبتر و قابل قبول‌تری برای اوکراین پایان پذیرد».

وی خاطرنشان کرد: اوکراین باید موافقت کند که «هرگز سلاح‌هایی که تهدیدی برای روسیه محسوب می‌شود را در خاک خود نداشته باشد».

به گفته وی، اصطلاح «نازی‌زدائی» که روسیه درباره اهداف نظامی خود در اوکراین به کار می‌برد، یک بحث «فلسفی» است و نکته مهم در واقع تنها امنیت روسیه است.

 

طرح روسیه برای ضمیمه کردن مناطق اشغالی اوکراین؛ «کرملین در تدارک برگزاری همه‌پرسی است» 

بلومبرگ به نقل منابع آگاه در امور روسیه از آغاز تدارک کرملین برای برگزاری همه‌پرسی (رفراندوم) در مناطق اشتغالی اوکراین با هدف فراهم کردن زمینه الحاق آنها به خاک روسیه خبر داد.

به گفته آنها، این پروژه از سوی سرگئی کرینکو، نخست وزیر پیشین و معاون کنونی نهاد ریاست جمهوری روسیه، با تمرکز بر مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و همچنین مناطق جنوبی خرسون و زاپروژیا مدیریت می‌شود. پروژه‌ای که قصد دارد برگزاری همه‌پرسی الحاق به خاک روسیه را تا اوایل سپتامبر تضمین و روسیه نیز بتواند تا اواسط سپتامبر این مناطق را ضمیمه خاک خود اعلام کند. 

بلومبرگ همچنین گزارش داده که پیشروی‌های اخیر ارتش روسیه در خاک اوکراین موتور محرکه اصلی اجرای این پروژه و عدم تمایل مسکو برای واگذاری مناطق اشغال شده در قالب طرح صلح شده است. 

روسیه در برخی مناطق اشغالی مقام‌های تحت حمایت خود را مسئول اداره امور کرده و حتی روبل را به عنوان واحد پول به جریان انداخته است. همچنین توزیع گذرنامه روسی نیز در میان مردم مناطق تحت اشغال آغاز شده است. 

البته کرملین برنامه‌ریزی برای برگزاری رفراندوم در مناطق اشغالی را تکذیب می‌کند. با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید: «تعیین سرنوشت آینده این مردم [مناطق اشغالی اوکراین] در دست خودشان است. بنابراین می‌توانند بر اساس تصمیم خودشان همه‌پرسی برگزار کنند.» 

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی اشغال شبه‌جزیره کریمه نیز اقدام به برگزاری همه‌پرسی الحاق کرد که در نتیجه اعلام رای مثبت اکثریت مردم، پارلمان جمهوری کریمه نیز به‌طور رسمی استقلال این جمهوری کریمه از اوکراین را اعلام و خواهان پیوستن به روسیه شد. البته غرب همواره در با ابراز تردید در سلامت برگزاری این رفراندوم، اشغال و الحاق این شبه‌جزیره اوکراین به خاک روسیه را محکوم کرده است.

 

 اتحادیه اروپا صادرات طلا و بزرگ‌ترین بانک روسیه را هدف گرفت 

اتحادیه اروپا واردات طلا و جواهرات از روسیه را تحریم کرد و همزمان دارایی‌های اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک این کشور را نیز مسدود کرد.

بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه و پنج روز پس از ارائه طرح تحریم‌های جدید اتحادیه علیه روسیه از سوی کمیسیون اروپا در مورد افزایش دامنه تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل ادامه تهاجم نظامی به خاک اوکراین به توافق رسیدند. 

روسیه چهارمین صادرکننده بزرگ طلا در جهان است. این فلز گرانب‌ها بزرگترین منبع تامین ارز حاصل از صادرات پس از انرژی است و ارزش آن در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۸.۵ میلیارد یورو (۱۸.۹ میلیارد دلار) بوده است.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا همچنین دارایی‌های اسبربانک در این اتحادیه را مسدود می‌کند. همچنین تمام تبادلات پولی این بانک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به استثنای عملیات مالی مرتبط با تجارت مواد غذایی و کود کشاورزی ممنوع خواهد بود.

اسبربانک از اوایل ژوئن نیز از دریافت خدمات سوئیفت محروم شده بود. 

اتحادیه اروپا پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، واردات طیف وسیعی از محصولات روسیه، از جمله زغال سنگ، نفت، ودکا، سیمان، چوب، غذاهای دریایی، خاویار و تجهیزات و لوازم شکار را تحریم کرده است. البته گاز، منبع عظیم درآمد مسکو، همچنان از تحریم‌های اتحادیه اروپا مستثنی است.

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را ناکافی خواند و تاکید کرد که روسیه باید با هزینه بسیار بالاتری برای جنگ مواجه شود تا تن به صلح بدهد.

 

لاوروف: دیگر تمرکز روسیه تنها بر شرق اوکراین نخواهد بود 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید عملیات نظامی مسکو پس از این دیگر تنها محدود به شرق اوکراین نخواهد بود و مناطق دیگری از این کشور نیز مورد هدف نیروهای ارتش روسیه قرار می‌گیرند. 

آقای لاوروف، روز چهارشنبه در گفتگو با رسانه دولتی ریانووستی، همچنین تاکید کرد مذاکرات صلح در شرایط کنونی بی‌معنی است چرا که به باور کرملین دولت‌های غربی به جای گفتگو برای پایان دادن به جنگ اوکراین، به دنبال ادامه درگیری نظامی هستند. 

این اظهارات وزیر خارجه روسیه با پاسخ همتای اوکراینی او رو به رو شد؛ جایی که دیمیتری کولبا، روسیه را متهم کرد که این کشور خواهان خون است و نه گفتگو. 

صحبت‌های لاوروف به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که پیشتر مقام‌های روسی تاکید کرده بودند برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارند و تنها برای دفاع از حقوق اقلیت روس در مناطق شرقی اوکراین عملیات نظامی خود را کلید زده‌اند. این در حالیست که اظهارات جدید وزیر خارجه روسیه نشان می‌دهد که احتمالا راهبرد جنگی کرملین در اوکراین تغییر و دامنه عملیات نظامی این کشور گسترش یافته است. 

لاوروف در بخش دیگری از این گفتگو همچنین تایید کرد که واقعیت‌های جغرافیایی از زمانی که مذاکره کنندگان روس و اوکراینی در اواخر ماه مارس در ترکیه دور یک میز نشسته‌اند، تغییر کرده‌است. او ضمن اشاره به اینکه در آن زمان تمرکز مسکو روی جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک بود، افزود: «اکنون جغرافیا متفاوت است و فقط دو منطقه دونتسک و لوهانسک مد نظر روسیه نیست، بلکه مناطقی چون خرسون و زاپوریژیا و تعدادی از مناطق دیگر نیز در اوکراین مورد توجه است و این روند به طور منطقی و مداوم ادامه دارد.»

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که این کشور نمی‌تواند به زلنسکی اجازه دهد که قلمرو یک کشور یا جمهوری‌های خودخوانده در دونتسک و لوهانسک را با سیستم‌های دوربرد تهدید کند. اشاره‌ای که نشان از نارضایتی مقام‌های روسیه از تجهیز اوکراین با تسلیحات غربی دارد. 

پیش از این و در ماه مارس هم روسیه تلاش‌هایی برای تصرف کی‌یف انجام داده بود اما پس از ناکامی در رسیدن به اهداف مورد نظر اعلام کرده بود که هدف اصلی این کشور «آزادسازی دونباس» خواهد بود. 

نزدیک به چهار ماه بعد، نیروهای روسیه توانستند لوهانسک را به تصرف خود در آورند اما تا تصرف دونتسک هنوز فاصله زیادی وجود دارد. روسیه در چند هفته گذشته حملات موشکی خود به شهرهای مختلف اوکراین را افزایش داده است. 

 اظهارات لاوروف یک روز پس از آن مطرح می‌شود که کاخ سفید اعلام کرده بود، روسیه در حال آغاز طرحی برای الحاق بخش‌های بزرگی از جنوب اوکراین به این کشور است. واشنگتن می‌گوید این برنامه روسیه در قالب برگزاری «رفراندوم‌های ساختگی» صورت خواهد گرفت.

زاخارووا: اوکراین در تلاش برای رقم زدن فاجعه هسته ای در اروپا است

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه با بیان این که اوکراین در تلاش است تا فاجعه هسته ای در اروپا رقم بزند، اعلام کرد که مسکو هیچ ارتباطی با واشنگتن در مورد مذاکرات صلح با کی ف نداشته است.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، زاخارووا به خبرنگاران گفت که دولت آمریکا به عوامل خود در کی‌یف حتی اجازه فکر کردن درباره مذاکره با روسیه را نمی‌دهد و در نهایت آنها را مجبور می‌کند تا آخرین نفس مبارزه کنند.

مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین از اوایل ماه آوریل زمانیکه ترکیه میانجیگری گفتگوها در استانبول را انجام می‌داد، متوقف شده است.

ولودمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین احتمال انجام مذاکرات صلح را ضعیف می‌داند درحالیکه نیروهای روسیه همچنان خاک اوکراین را در تصرف خود دارند. روز چهارشنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات صلح با اوکراین هیچ معنایی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این نشست خبری در مسکو همچنین خبر داد که مسکو در مورد حملات ماه مارس اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوروژیا از آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست رسیدگی کرد و منتظر واکنش جامعه بین المللی بود.

زاخارووا در این باره بیان کرد که کی‌یف از طریق حملات پهپادی تأسیسات هسته ای اوکراین را تهدید می کند و در تلاش است تا فاجعه هسته ای در اروپا رقم بزند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.