۹ فروند هواپیمای جنگنده روسیه در پی وقوع یک رشته انفجار در یک پایگاه هوایی واقع در شبه‌جزیره کریمه به نام ساکی منهدم شد.

به گزارش جماران، اوکراین اعلام کرد که ۹ فروند هواپیمای جنگنده روسیه در پی وقوع یک رشته انفجار در یک پایگاه هوایی واقع در شبه‌جزیره کریمه به نام ساکی منهدم شد.

هر چند روسیه انهدام هواپیمای جنگی خود را در جریان انفجارهای روز سه‌شنبه را تکذیب کرد اما تصاویر ماهواره‌ای به وضوح نشان می‌دهد که حداقل هفت هواپیمای جنگنده در این پایگاه هوایی منفجر شده‌اند و احتمالا به سایر هواپیماها نیز آسیب جدی وارد شده است.

البته مقام‌های اوکراینی هنوز به طور رسمی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌اند اما برخی تحلیلگران معتقدند، اوکراینی‌ها به احتمال زیاد از موشک‌های ضد کشتی برای حمله به این پایگاه هوایی استفاده کرده‌اند. در همین حال، در شبکه‌های اجتماعی خبری غیررسمی از قول یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین همرسانی شده مبنی بر این که این انفجارها یا ناشی از تسلیحات دوربرد ساخت اوکراین بوده یا کار چریک‌های اوکراینی فعال در کریمه بوده است.

در صورتی که نیروهای اوکراینی مسئول رخداد این انفجارها بوده باشند، این نخستین حمله بزرگ شناخته شده به یک پایگاه نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه پس از اشغال آن از سوی ارتش این کشور در سال ۲۰۱۴ بوده است.  

به گزارش یورونیوز، مطابق اعلام مقام‌های محلی در کریمه، انفجارهای روز سه‌شنبه در پایگاه هوایی ساکی منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۴ نفر نیز شده است. همچنین حدود ۲۵۰ نفر از ساکنان مناطق مسکونی نزدیک به پایگاه ساکی پس از آسیب رسیدن به ده‌ها ساختمان مسکونی به خانه‌های موقت منتقل شده‌اند.

با این وجود، مقامات روسیه همچنان به دنبال کم اهمیت جلوه دادن این انفجارها هستند. به طوری که چهارشنبه گفتند که تمام هتل‌ها و سواحل در شبه‌جزیره توریستی کریمه مملو از گردشگران است. اما ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر صف های طولانی خودروهای خروجی از کریمه است.

روسیه در طول تهاجم نظامی به خاک اوکراین بارها از پایگاه ساکی برای انجام حمله هوایی به اوکراین استفاده کرده است.

 

اوکراین بار دیگر خواستار تحریم تمام مردم روسیه شد

 

وزیر خارجه اوکراین چهارشنبه شب از کشورهای غربی بار دیگر خواست تا تمام مردم روسیه را به دلیل حمایت آن‌ها از دولت این کشور در جنگ با اوکراین تحریم کنند.

به گزارش رویترز، دیمیترو کولبا در حساب توییتری خود نوشت: روس‌ها از جنگ با اوکراین حمایت می‌کنند، تا زمانی که آن‌ها احترام به مرزهای بین المللی را نیاموخته‌اند، نباید حق عبور از آن‌ها را داشته باشند.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هم اعلام کرد که راه جلوگیری از الحاق قسمت بیشتری از خاک اوکراین توسط روسیه این است که کشورهای غربی تمام مردم روسیه را تحریم کنند.

زلنسکی در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: مهمترین تحریم‌ها بستن مرزها است، زیرا روس‌ها خاک کشورهای دیگر را اشغال می‌کنند.

وی افزود که روس‌ها باید تا زمانی که روش خود را تغییر دهند در انزوا زندگی کنند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با تداوم جنگ اوکراین بار دیگر در سخنانی علیه مسکو، روسیه را متهم به زورگویی و تصرف خاک اوکراین کرد.

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد و آن را «عملیات نظامی ویژه» خواند، کشورهای غربی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه سیستم مالی و شرکت‌های روسیه اعمال کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که روسیه در برابر فشار بی‌سابقه مقاومت کرده است و تحریم‌ها نتیجه معکوس بر آمریکا و متحدان اروپایی آن داشته، رشد تورم را تسریع کرده و همچنین استانداردهای زندگی را پایین آورده است.

رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

 

روسیه: حمله اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا، اقدام تروریستی است

وزارت خارجه روسیه ضمن تکذیب ادعای اعزام جنگجو از کره شمالی به عملیات در دونباس، حمله ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا را اقدامی تروریستی توصیف کرد.

بعد از حملات توپخانه‌ای و موشکی ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب شرقی این کشور و متهم کردن روسیه به انجام این حمله، مسکو این اقدام کی‌یف را تروریستی خواند.

«ایوان نِچایف» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت: «بمباران نیروگاه زاپوریژیا توسط اوکراین یک اقدام تروریستی است و می‌تواند منجر به فاجعه‌ای شود که پیامدهای آن فراتر از حادثه چرنوبیل است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، نچایف طی نشست خبری در مسکو، گزارش‌ها در مورد پیشنهاد کره شمالی برای اعزام داوطلبان برای شرکت در عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را ساختگی و جعلی خواند.

وی درباره صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین نیز اظهار داشت: «کشتی‌های مملو از غلات از اوکراین به کشورهای نیازمند نمی‌روند، بلکه به غرب می‌روند و این موضوع صحت ایده‌های حل بحران جهانی غذا را زیر سوال می‌برد».

این دیپلمات روس درباره کمک نظامی آمریکا به اوکراین توضیح داد: «ایالات متحده با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای خصوصی، اطلاعاتی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که منجر به نظامی‌شدن فضا می‌شود».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، نچایف همچنین تاکید کرد که عرضه کنترل نشده تسلیحات غربی به رژیم کی‌یف هم‌اکنون منجر به افزایش قابل توجه قاچاق و فروش آنها در بازار سیاه اینترنتی شده است.

پیش از این نیز نمایندگی روسیه در سازمان ملل درخواستی برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت جهت بررسی حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا با حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای روز پنجشنبه ارائه کرده بود.

 

بورل: روسیه در اوکراین پیروز شود اروپا باخته است

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است که پیروزی روسیه باخت اروپا خواهد بود.

به نقل از آرتی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: کمک به اوکراین در مبارزه با روسیه برای اروپا بهایی دارد که شهروندان باید مایل به پرداخت آن باشند.

وی با اذعان به اینکه هزینه ها باید «عادلانه» توزیع شود، افزود: این چیزها رایگان نیست. بورل به تورم فزاینده و کمبود بالقوه برق اشاره کرد که کشورهای اروپایی پس از تصمیم به مجازات روسیه به دلیل حمله به اوکراین با امتناع از خرید انرژی آن، با آن مواجه شدند.

بورل در این مصاحبه گفت که اروپایی‌ها نمی‌توانند با چنین نزاع‌هایی "فقدان همبستگی" را نشان دهند.

وی هشدار داد که اروپا باید برای ادامه درگیری در اوکراین برای مدت طولانی آماده باشد.

بورل درباره اهداف اروپا در این مناقشه گفت: اگر روسیه در این جنگ پیروز شود و بخشی از خاک اوکراین را اشغال کند، ما اروپایی‌ها شکست خورده‌ایم و با تهدید بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که کشورهای غربی برای حمایت از کی‌یف "ضرورتی اخلاقی" دارند. او گفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد این موضوع "همکاری مطلق" داشته‌اند و اظهار داشت که اگر درگیری در صورت حضور دونالد ترامپ در قدرت در واشنگتن آغاز می شد، چنین نمی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.