دادگاه مکزیک دستور بازداشت 83 مقام نظامی و پلیس را به اتهام دست داشتن در ناپدید شدن 43 دانشجوی مدرسه آیوتزیناپا در سال 2014 صادر کرد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان دادستانی مکزیک در بیانیه ای اعلام کرد: دادگاهی در مکزیک روز جمعه حکم بازداشت 83 نفر را صادر کرد که ادعا می شود در سال 2014 ناپدید شدن 43 دانش آموز دست داشته اند. در این پرونده، دستگاه قضایی حکم بازداشت بیش از ۶۰ مامور پلیس و ارتش را صادر کرده است.

این دستورات علیه «20 فرمانده نظامی و پرسنل نیرو از گردان های 27 و 41 در شهر ایگوالا، و همچنین پنج مقام اداری و قضایی از ایالت گوئررو، 26 افسر پلیس از هویتزوکو، شش نفر از ایگوالا و یک نفر از کوکولا صادر شده است. به علاوه 11 پلیس ایالتی از گوئررو و 14 عضو گروه جنایتکار Guerreros Unidos." دادستانی گفته است که این گروه به «جنایت سازمان یافته، ناپدید شدن اجباری، شکنجه، قتل و جرایم علیه اجرای عدالت» متهم است.

دفتر دادستانی افرادی را که ادعا می شود در این ماجرا نقش داشته اند شناسایی نکرد و تنها افزود که هم دستگیری ها و هم اتهامات در هر پرونده "در روند کیفری مربوطه فاش خواهد شد." تا بعدازظهر روز شنبه، نهادها در مورد احکام دستگیری اظهارنظر عمومی نکرده بودند. سی ان ان از آنها نظر خواست و آنها پاسخی ندادند. دانش‌آموزان از یک کالج معلمی در آیوتزیناپا از شهر ایگوالا در جنوب غربی بازدید می‌کردند که اتوبوس‌هایشان توسط پلیس محلی و نیروهای نظامی فدرال در سپتامبر 2014 رهگیری شد. دقیقاً آنچه پس از آن اتفاق افتاد ناشناخته باقی مانده است، زیرا اکثر دانش‌آموزان گمشده هرگز پیدا نشدند. اما اتوبوس‌های گلوله‌زده بعداً در خیابان‌های شهر با شیشه‌های شکسته و خون دیده شدند. بازماندگان از گروه 100 نفری اولیه گفتند که اتوبوس های آنها توسط افسران پلیس و سربازان مسلح متوقف شده بود که ناگهان تیراندازی کردند. این پرونده خشم بین المللی را برانگیخت.

تصمیم قاضی روز جمعه ساعاتی پس از دستگیری دادستان کل سابق مکزیک، خسوس موریلو کرم، در رابطه با ناپدید شدن ها منتشر شد. موریلو کرم تحقیقات دولتی در مورد ناپدید شدن را رهبری کرد.

دفتر دادستانی گفت که او را مظنون به "جرایم ناپدید شدن اجباری، شکنجه و علیه اجرای عدالت در پرونده "آیوتزیناپا" می داند.

سی‌ان‌ان نمی‌داند آیا موریلو کرم وکالت قانونی دارد یا اینکه چگونه خود را قبل از اتهامات اعلام می‌کند.

الخاندرو انسیناس، معاون وزیر حقوق بشر مکزیک، هنگام شرکت در گزارشی درباره دانشجویان مفقود شده توسط اعضای تیمی از کارشناسان بین‌المللی، در کاخ ملی مکزیکو سیتی، مکزیک، در 18 اوت 2022 صحبت می‌کند.

 دستگیری دادستان کل سابق و صدور حکم دستگیری یک روز پس از ارائه گزارشی از سوی کمیسیون حقیقت حکومتی مبنی بر اینکه ناپدید شدن دانشجویان یک "جنایت دولتی" است، صورت گرفت که در آن اعضای "گروه جنایتکاران Guerreros Unidos" آلخاندرو انسیناس، معاون وزیر حقوق بشر، جمعیت و مهاجرت مکزیک گفت که عواملی از مؤسسات مختلف ایالت مکزیک شرکت کردند. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، روز جمعه گفت که دولت به کار خود برای دستگیری افرادی که در این جنایت دست داشته‌اند و کشف اینکه دقیقاً چه اتفاقی برای دانش‌آموزان مفقود افتاده، ادامه خواهد داد.

این پرونده مربوط به گروهی از دانشجویان کالج تربیت معلم آیوتزیناپا است که در شب 26 تا 27 سپتامبر2014 برای حضور در تظاهرات در مکزیکو به شهر ایگوالا رفتند تا درخواست اتوبوس کنند.

تحقیقات حاکی از آن است که پلیس 43 مرد جوان از جمله این دانشجویان را در رابطه با یک پرونده مرتبط با قاچاق مواد مخدر دستگیر و به دلایلی که هنوز نامشخص است به آنها تیراندازی کرده و جسد آنها را در زباله دانی سوزانده است.

کمیته حقیقت آیوتزیناپا که به دستور رئیس جمهور این کشور تشکیل شده عنوان کرد که مسئولیت بخشی از ای حادثه برعهده ارتش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.