اتحادیه اروپا در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین سومین دور تحریم‌ها علیه مسکو را ماه ژوئیه به تصویب رساند.

به گزارش جماران ، دولت سوئیس روز چهارشنبه ۳ اوت اعلام کرد که بنا دارد تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین اعمال کند.

این تحریم‌ها بر اساس آنچه کابینه سوئیس به آن اشاره کرده همسو با آخرین اقدام تنبیهی اتحادیه اروپا در منع واردات طلا و محصولات طلا از روسیه است.

دولت سوئیس، کشوری که عضو اتحادیه اروپا نیست اعلام کرده که برای تحریم‌های تازه علیه روسیه دو معافیت قائل است که یکی از آنها به معاملات مرتبط به محصولات کشاورزی و دیگری به فروش و عرضه نفت به کشورهای ثالث اختصاص دارد.

گفتنی است که اتحادیه اروپا نیز ماه ژوئیه در یک عقب‌نشینی دیگر نسبت به تحریم نفتی روسیه اعلام کرده بود که برای تراکنش‌های مورد نیاز شرکت‌های دولتی روسیه در فروش نفت به کشورهای ثالث معافیت قائل شده است تا از هرگونه اختلال در کانال‌های پرداخت جلوگیری شود.

در بیانیه دولت سوئیس آمده است: «اقدامات تحریمی تازه در درجه اول مربوط به ممنوعیت خرید، واردات یا حمل طلا و محصولات طلا از روسیه است. خدمات مرتبط با این کالاها نیز ممنوع است.»

در این بیانیه آمده است: «هیچ یک از اقدامات تنبیهی در پیش گرفته شده علیه روسیه تجارت محصولات کشاورزی یا غذایی بین کشورهای ثالث و روسیه را شامل نمی‌شود.»

دولت سوئیس در بیانیه خود می‌افزاید: «شورای فدرال (کابینه) برای جلوگیری از اختلال در کانال‌های پرداخت همانند اتحادیه اروپا دو معافیت جدید در رابطه با معاملات مربوط به محصولات کشاورزی و عرضه نفت به کشورهای ثالث قائل شده است.»

بروکسل خرید نفت خام روسیه از طریق دریا توسط شرکت‌های اتحادیه اروپا و صادرات آن به کشورهای ثالث را مجاز اعلام کرده است. 

همچنین به موجب بازنگری‌های به عمل آمده در بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که از ماه گذشته اجرایی شد، پرداخت‌های مربوط به خرید چنین محموله‌هایی ممنوع نخواهد بود.

«برن» در ادامه اعلام کرده که این معافیت‌ها سبب تضعیف موقعیت سوئیس نمی شود؛ سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز معتقد 

است که اقدامات جدید به معنای کاهش تحریم‌ها نیست بلکه همسو با مواضع تازه اتحادیه اروپا در مبارزه با نا‌امنی غذایی و بحران انرژی در سراسر جهان است.

گفتنی است که دولت سوئیس علاوه بر تحریم واردات طلا و خدمات مرتبط با آن اعلام کرده که دارایی‌های «اسبربانک»، بزرگترین بانک روسیه را مسدود کرده است.

اسبربانک همچنین بنا به اعلام دولت سوئیس از دریافت وجوه، منابع مالی و اقتصادی و حتی خدمات فنی منع شده است.

اتحادیه اروپا در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین سومین دور تحریم‌ها علیه مسکو را ماه ژوئیه به تصویب رساند.

 

آلمان: روسیه سنگ‌اندازی می‌کند، گازپروم توربین خود را پس نمی‌گیرد 

 صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه روسیه را به سنگ‌اندازی در برابر تحویل یک توربین مورد نیاز برای حفظ جریان گاز در خط لوله نورد استریم۱ متهم کرد.

اولاف شولتس در جریان بازدید از شرکت زیمنس گفت که توربین مورد نیاز شرکت گازپروم کاملا در دسترس است و به خوبی هم کار می‌کند لذا هیچ دلیلی برای تحویل نگرفتن آن از طرف شرکت روسی وجود ندارد. 

او همچنین تاکید کرد که این توربین «تمام تاییدیه‌های» مورد نیاز برای صادرات از آلمان به روسیه را دریافت کرده و گازپروم برای دریافت آن کافیست که پا پیش بگذارد و اطلاعات گمرکی لازم را برای حمل آن به روسیه ارائه کند.

پیشتر، گازپروم، غول انرژی روسیه، تاخیر در بازگشت این توربین ارسال شده برای تعمیر در کانادا را دلیل کاهش افت فشار گاز ارسالی به اروپا از طریق خط لوله گاز نورد استریم۱ اعلام کرده بود. اما آلمان که به شدت به گاز روسیه وابسته است، کاهش عرضه گاز را اقدامی «سیاسی» ارزیابی کرده بود. 

آلمان از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، تلاش برای کاهش واردات انرژی از روسیه را آغاز‌کرده و بر همین اساس، آقای شولتس روز چهارشنبه گفت که فعال نگاه داشتن سه نیروگاه هسته‌ای باقی مانده «به نظر منطقی می‌رسد.» اظهارنظری که بار دیگر بحث تمدید طول عمر نیروگاه‌های هسته‌ای در آلمان را به بحث داغی میان احزاب ائتلاف حاکم بر آلمان که در این خصوص با یکدیگر هم‌نظر نیستند، بدل خواهد کرد.

 

درخواست رییس جمهور اوکراین از چین برای پایان دادن به جنگ با روسیه

رییس جمهور اوکراین از رییس جمهور چین خواست برای پایان دادن به جنگ با روسیه مداخله کند.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از پکن خواست تا از نفوذ سیاسی و اقتصادی خود بر روسیه برای کمک به پایان دادن به جنگ در کشورش استفاده کند. وی همچنین برای گفت‌وگوی مستقیم با شی جین‌پینگ رییس جمهور چین هم درخواست کرد.

زلنسکی در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد به «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفت: از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه، از رئیس‌جمهور چین درخواست گفت‌وگو کرده است، اما این گفتگو هنوز انجام نشده است.

زلنسکی به نشریه چینی گفت: من می خواهم مستقیما صحبت کنم. من یک سال پیش با [رئیس جمهور] شی جین پینگ گفتگو کردم. از زمان آغاز تجاوز گسترده در 24 فوریه، ما رسماً برای گفت‌وگو درخواست کرده‌ایم، اما هیچ گفت‌وگویی با چین [تاکنون] نداشته‌ایم، اگرچه من معتقدم که مفید خواهد بود.

 

تحریم دوست دختر پوتین

وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی روز سه‌شنبه دور جدید تحریم‌های این کشور علیه روسیه را اعلام کرد که نام آلینا کابائوا، دوست‌دختر احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در فهرست تحریم‌شدگان دیده می‌شود. 

از آلینا کابائوا، قهرمان پیشین المپیک در رشته ژیمناستیک در گزارش رسانه‌ها به عنوان شریک زندگی ولادیمیر پوتین یاد شده است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرده که اعتبار ویزای آلینا کابائوا را به حالت تعلیق درآورده است. دولت آمریکا همچنین محدودیت‌هایی برای این تبعه ۳۹ ساله روسیه در زمینه مالکیت در نظر گرفته است. 

بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا آلینا کابائوا در راس یک شرکت رسانه‌ای روس فعالیت می‌کند که در حال تبلیغ در دفاع از تهاجم نظامی به اوکراین است. 

الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین پیش از این با انتقاد از فعالیت‌های شرکت رسانه‌ای آلینا کابائوا از کشورهای غربی خواسته بود او را تحریم کنند. 

آلینا کابائوا سابقه عضویت در دومای روسیه را نیز دارد. بریتانیا و اتحادیه اروپا پیش از این به ترتیب طی ماه‌های مه و ژوئن تحریم‌هایی را علیه او وضع کرده بودند. 

در فهرست تحریم‌شدگان وزارت خزانه‌داری آمریکا نام آندری گوریف، الیگارش سرشناس روس نیز دیده می‌شود. این مرد ثروتمند روس صاحب دومین خانه بزرگ لندن پس از کاخ باکینگهام است. ویلای او در لندن ۲۵ اتاق خواب دارد. 

آمریکا پیش از این در ماه آوریل اسامی کاترینا تیخونوا و ماریا ورونتسوا، دو دختر ولادیمیر پوتین را در فهرست تحریم‌شدگان قرار داده بود.

 

برای نخستین بار از آغاز جنگ، یک کشتی حامل غلات اوکراین بندر اودسا را ترک کرد 

دولت ترکیه، میانجی میان روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غله از بنادر دریای سیاه روز دوشنبه اعلام کرد که نخستین کشتی حامل غلات اوکراین بندر اودسا در دریای سیاه را به مقصد طرابلس لبنان ترک کرده است. روسیه، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ناتو از این اقدام استقبال کردند.

 اند.وزارت دفاع ترکیه، کشور میانجی و ناظر بر اجرای موافقت صدور غلات اوکراین از دریای سیاه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشتی رازونی قرار است طبق برنامه دوم اوت (فردا) به استانبول برسد و پس از بازرسی‌های لازم، مسیر خود را به سوی لبنان ادامه دهد.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ‌کی‌یف، روسیه را به سرقت و صادرات غلات اوکراین متهم می‌کند. بر مبنای همین اتهام، هفته گذشته دادگاهی در لبنان یک کشتی روسی حامل غلات به مقصد سوریه را توقیف کرد.

روسیه و اوکراین جمعه دو هفته پیش در استانبول با میانجیگری دولت ترکیه و سازمان ملل متحد برای از سرگیری صدور غلات از بنادر جنوبی اوکراین در دریای سیاه موافقت کردند. با وجود استقبال محتاطانه همپیمانان کی‌یف از این توافق، اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا هفته پیش و پس از بمباران اودسا، حسن نیت روسیه برای بازگشایی عملی این آبراه استراتژیک را زیر سوال بردند. روسیه می‌گوید اهداف نظامی را در این بندر هدف قرار داده است. 

روسیه حدود یک هفته پیش از آغاز رسمی حمله نظامی، با اعزام ناوگان نظامی به دریای سیاه، ارتباط دریایی میان اوکراین و آب‌های بین‌المللی را قطع کرد. ارتش اوکراین هم با مین‌گذاری گسترده آب‌های ساحلی، امکان تردد شناورها در همین دریا را عملا از بین برده است. 

دولت ترکیه در زمان امضای توافق برای مین‌روبی دریای سیاه اعلام آمادگی کرد. 

روسیه و اوکراین از دهه ۳۰ قرن بیستم و در پی توسعه صنایع کشاورزی به دو صادرکننده عمده غلات جهان تبدیل شدند. از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه و کاهش شدید صادرات محصولات این دو کشور، بهای غلات، آرد، نان و روغن نباتی در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است. سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا پیشتر نسبت به بروز بحران غذایی و انسانی در آفریقا و همچنین موج جدید مهاجرت از این قاره به سوی اروپا در صورت ادامه این وضع هشدار داده بودند.

واکنش‌های جهانی به از سرگیری صادرات غلات اوکراین

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از آغاز دوباره صدور غلات اوکراین از دریای سیاه «به گرمی» استقبال کرد. 

آقای گوترش ابراز امیدواری کرد «این نخستین گام برای حرکت کشتی‌های پرشمار بعدی، رفع محاصره دریای سیاه و آغازگر راهی برای تامین امنیت غذایی در جهان باشد.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این اقدام را «بسیار مثبت» و محکی برای سنجش کارآمدی توافق استانبول توصیف کرد.

پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل، رئیس سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود استقبال از حرکت نخستین کشتی حامل غلات از جنوب اوکراین از زمان آغاز جنگ، خواستار اجرای کامل توافق استانبول شد. اتحادیه اروپا یکی از حامیان بزرگ اوکراین در جنگ با روسیه است.

یانس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم با انتشار پیامی در توییتر، از نقش مهم ترکیه در تصویب و اجرای توافق استانبول میان روسیه و اوکراین استقبال کرد. آقای استولتنبرگ هم مانند اتحادیه اروپا، خواستار اجرای کامل این توافق برای پاسخ به بحران جهانی مواد غذایی شد.

بورل: اقتصاد روسیه نفتی و به فناوری غرب وابسته است

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن دفاع از تحریم‌ها علیه روسیه ادعا کرد که مسکو به فناوری کشورهای غربی وابسته است.

در حالی که تحریم‌های ضد روسی باعث اختلاف در کشورهای اروپایی شده، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعایی درباره وابستگی مسکو به غرب مطرح کرده است.

در حالی که پاسخ‌های تلافی‌جویانه روسیه به غرب به ویژه در زمینه توقف صدور نفت و گاز به کشورهای اروپایی شدت یافته است، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه (امروز) در دفاع از تحریم‌ها علیه روسیه موضع گرفت.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سلسله پیام توییتری به بیان چرایی پیروی اتحادیه از مواضع ضد روسی آمریکا پرداخت و ادعایی درباره وابستگی مسکو به غرب مطرح کرد.

بورل نوشت: «تحریم‌های اقتصادی ما یک کارکرد ارائه پیام و سیگنال دارند که نشان می‌دهد رفتار روسیه غیرقابل قبول است و نمی‌تواند بدون مجازات بماند و (تحریم‌ها) یک کارکرد قهری برای محدود کردن منابع اقتصادی این کشور کشور به منظور تغییر رفتار دارند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه مدعی وابستگی روسیه به کشورهای غربی شد و درباره نظام اقتصادی و سیاست داخلی روسیه هم ادعاهایی را مطرح کرد.

به نوشته جوزپ بورل، «اقتصاد روسیه اساسا بر صادرات نفت و گاز تحت کنترل دولت استوار است. (روسیه) در داخل، اجازه می‌دهد کنترل سیاسی زیادی روی بخش خصوصی اعمال شود. با این حال، روسیه به شدت به فناوری غربی از جمله در بخش نظامی وابسته است».

دفاع و توجیه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ها علیه روسیه در شرایطی انجام شده که برخی از کشورهای عضو اتحادیه طی هفته‌های اخیر بارها به صراحت با تحریم روسیه مخالفت کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در اقدامی هماهنگ با آمریکا در زمینه اعمال فشار علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین، تحریم‌های شدیدی علیه مسکو اعمال کرد و این اقدامات، پاسخ تلافی جویانه روسیه از قبیل توقف صدور گاز را به دنبال داشته است.

مقام‌های مجارستان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که ضمن مخالفت با تحریم‌ها علیه روسیه، درباره تبعات تحریم‌ها هشدار داده‌اند.

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان اخیرا طی اظهاراتی گفته بود که مجارستان در حال مذاکره با روس‌ها برای خرید ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز اضافی است و این قرارداد می‌تواند در تابستان منعقد شود

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی جنگ اوکراین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.