اوضاع تایوان در حال حاضر نگرانی ناتو را بر نمی انگیزد اما اوضاع به راحتی هر چه تمامتر می تواند تغییر کند و متشنج شود.

به گزارش جماران، روزنامه پولیتیکو به نقل از یک دیپلمات برجسته اروپابی که نامش را ذکر نکرد نوشت: در صورتی که تنش میان چین و تایوان بالا بگیرد آمریکا تمرکز و  توجه خود را از  جنگ اوکراین به تایوان منتقل می کند.

این دیپلمات تصریح کرد: در زمان وقوع بدترین سناریو، آمریکا تمرکز خود را از اوکراین به تنش ها با چین در موضوع تایوان تغییر می دهد.

دیپلمات اروپایی تأکید کرد که اوضاع تایوان در حال حاضر نگرانی ناتو را بر نمی انگیزد اما اوضاع به راحتی هر چه تمامتر می تواند تغییر کند و متشنج شود.

این دیپلمات اروپایی د رگفت و گو با روزنامه پولیتیکو در ادامه گفت که «جنگ کلاکی» میان ایالات متحده آمریکا و چین درباره جزیره تایوان ممکن است به سادگی هر چه تمامتر تشدید شود به همین دلیل کشورهای اروپایی اوضاع آن جا را به شدت دنبال می کنند.

موضوع تایوان در پی بحرانی شدن اوضاع در اوکراین در روابط آمریکا و چین  اهمیت ویژه ای پیدا کرده است اما پکن تأکید می کند که  به دلایل تاریخی و سیاسی نباید میان تایوان و اوکراین مقایسه کرد و از ایالات متحده آمریکا می خواهد که در امور داخلی چین دخالت نکند.

 

سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منطقه

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی روز یکشنبه سفر دوره‌ای خود را به چهار کشور آسیایی آغاز می کند که دفتر وی اشاره‌ای به نام تایوان به عنوان مقصد احتمالی یکی از این سفرها نکرد.

رسانه‌های آمریکای و برخی دیگر از منابع خبری پیش از آغاز این سفر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال بازدید نانسی پلوسی از جزیره خودگردانی که چین ادعای مالکیت بر آن را دارد مطرح کرده بودند.

دفتر ریاست مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نانسی پلوسی در راس هیئتی متشکل از نمایندگان کنگره عازم منطقه هند و اقیانوسیه می‌‌شود و قرار است از جمله از کشورهای سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن بازدید ‌کند.»

در این بیانیه آمده است که این سفر شامل کشورهای یاد شده خواهد شد، اما مشخص نیست که آیا خانم پلوسی، که فرد شماره ۳ در زمینه جانشینی ریاست جمهوری ایالات متحده است در جریان این سفرتوقف‌های دیگری نیز خواهد داشت یا خیر.

بخش اطلاع رسانی دفتر ریاست مجلس نمایندگان آمریکا همچنین اعلام کرده که این سفر بر محوریت امنیت متقابل، مشارکت اقتصادی و مدیریت دموکراتیک در منطقه هند و اقیانوس آرام متمرکز خواهد بود.

گرگوری میکس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این سفر از حمله اعضای هیئت همراه نانسی پلوسی خواهد بود.

چین بازدید مقامات آمریکایی از تایوان را به عنوان مداخله خارجی و نشانه حمایت دلگرم کننده از اردوگاه استقلال طلبان در این جزیره می داند.

واشنگتن روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما طبق قوانین ایالات متحده موظف است ابزاری برای دفاع از خود در اختیار این جزیره قرار دهد.

سفر احتمالی پلوسی به تایوان رویدادی پر سر و صدا و نشانه‌ای قوی و البته مسبوق به سابقه در زمینه حمایت ایالات متحده از تایوان خواهد بود.

نیوت گینگریچ، نماینده سابق جمهوری خواهان آخرین رئیس مجلس نمایندگان بود که در سال ۱۹۹۷ از تایوان بازدید کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه ضمن هشدار به همتای آمریکایی خود جو بایدن در زمینه پایبند بودن و احترام به اصل چین واحد تاکید کرده بود: «آنهایی که با آتش بازی می کنند نابود خواهند شد.»

جو بایدن نیز به شی جین پینگ گفته بود که سیاست ایالات متحده در خصوص تایوان تغییر نکرده و واشنگتن به شدت با تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.

وزارت خارجه تایوان روز جمعه پس از تماس روسای جمهوری چین و آمریکا اعلام کرد که تایپه به تعمیق همکاری امنیتی نزدیک خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر رسانه‌های دولتی چین روز یکشنبه به نقل از سخنگوی نیروی هوایی این کشور اعلام کردند که پکن «قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت خواهد کرد.»

متن «برای جنگ آماده شوید» که روز جمعه از سوی یک واحد ارتش آزادیبخش خلق چین ( ارتش ملی جمهوری خلق چین) در بخش نظرهای «ویبو»، شبکه اجتماعی مشابه توییتر در چین منتشر شد بیش از یک میلیون و هشتصد هزار لایک دریافت کرد.

جو بایدن روز چهارشنبه گذشته به خبرنگاران گفته بود که بنا به نظر مقامات ارتش ایالات متحده، سفر نانسی پلوسی به تایوان «در حال حاضر ایده خوبی نیست.»

سفر آسیایی پلوسی به کشورهای حوزه هند و اقیانوس آرام در زمان حساسی از بعد سیاسی برای رهبران چین و ایالات متحده انجام می شود.

انتظار می‌رود شی جین‌پینگ اواخر سال جاری در نشست کنگره ملی خلق به شکلی بی سابقه برای سومین دوره ریاست جمهوری این کشور برگزیده شود، این در حالیست که حزب دموکرات به رهبری جو بایدن در ایالات متحده برای حفظ کنترل مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر مبارزه سختی با حزب رقیب پیش رو خواهد داشت.


سوئیس: چین به تایوان حمله کند در تحریم پکن با اتحادیه اروپا همگام می‌شویم 

 

رئیس یک نهاد سوئیسی که وظیفه اجرای تحریم‌های اقتصادی بر عهده اداره متبوع اوست می‌گوید انتظار می‌رود در صورتی که چین به تایوان حمله کند، سوئیس که کشوری بی‌طرف است نیز از اقدامات تنبیهی اتحادیه اروپا علیه چین پیروی کند. 

«ماری گابریل اینایشن فلایش»، مدیر وزارت امور اقتصادی سوئیس SECO در گفتگو با روزنامه‌ای در این کشور ضمن اشاره به این مسئله تاکید کرد که سوئیس تحریم‌ها علیه چین را اجرایی خواهد کرد. 

او در ادامه در خصوص احتمال حمله چین به تایوان و تبعات آن گفت: «در صورتی که این اتفاق بیافتد، تحریم‌ها علیه چین بسیار شدیدتر از تحریم‌ها علیه روسیه خواهد بود، زیر روابط اقتصادی بسیار مهم‌تر است. بنابراین احتمالا در اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین سوئیس بحث‌های بزرگ‌تری در مقایسه با آنچه در خصوص روسیه مشاهده شد، در بر خواهد گرفت. هرچند من امیدوارم که هرگز به چنین موقعیتی نرسیم.»

چین فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده تا از این طریق بر دولت این منطقه فشار بیاورد که حاکمیت پکن بر این جزیره بپذیرد. دولت تایوان اما می‌گوید تنها کسانی که حق دارند درباره آینده تایوان تصمیم بگیرند ۲۳ میلیون نفر جمعیت این جزیره هستند. مقام‌های تایوان می‌گویند در صورتی که از سوی چین مورد حمله قرار گیرند از خود دفاع خواهند کرد. 

«ماری گابریل اینایشن فلایش» همچنین از اقدامات سوئیس در اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه افراد و شرکت‌های روسی دفاع کرد و آن‌را گامی ضروری و مهم برای نتیجه‌بخش بودن تحریم‌ها علیه روسیه دانست. 

در همین حال فشارهای بین‌المللی برای سوئیس برای شناسایی و مسدود کردن دارایی‌های صدها روس تحریم‌شده افزایش یافته است. سوئیس در دهه‌های اخیر به مقصدی محبوب برای نگهداری و انباشت ثروت نخبگان و ثروتمندان روس تبدیل شده است. 

تا ماه جاری، سوئیس بیش از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مالی روسیه و همچنین ۱۵ ملک متعلق به این کشور و یا اتباع روس را که در فهرست تحریم‌ها هستند، مسدود کرده است. اینایشن فلایش می‌گوید بعید است که این رقم تغییر زیادی کند. او می‌گوید: «ما در وزارت اقتصاد سوئیس هیچ نشانه‌ای نداریم که نشان دهد اموال دیگری از افراد تحریمی‌ جا مانده و مسدود نشده است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.