کشور کوچک «لتونی» عضو اتحادیه اروپا در حوزه دریای بالتیک و با روسیه هم مرز است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش اوکراین امروز یکشنبه اعلام کرد که در ضد حمله خود به منطقه «خرسون»در جنوب این کشور که زنجیره ارتباطی اصلی خطوط امدادرسانی ارتش روسیه به شمار می رود ده ها سرباز روس را کشته و دو انبار مهمات آنها را منهدم کرده است.

فرماندهی جنوب ارتش اوکراین اعلام کرد که حرکت قطارها که از راه رودخانه«دنیپرو»به خرسون می رسد به طور کامل متوقف شد و این اتفاق باعث منزوی شدن نیروهای روسیه در غرب رودخانه و قطع امداد رسانی به آنها از طریق شبه جزیره کریمه اشغالی و از شرق می شود.

ارتش اوکراین برای وارد آوردن خسارت ها و تلفات بیشتر و سنگین به سه پل روی رودخانه دنیپرو طی هفته های اخیر از سامانه موشکی دوربرد استفاده کرده است که اخیرا از غرب به دست آورده است. امری که منجر به انزوای شهر خرسون شده و این اتفاق باعث می شود که لشکر چهل و نه روسیه که در کرانه غربی رود مستقر است در وضع بسیار ضعیفی قرار گیرد.

فرماندهی جنوب ارتش اوکراین در بیانیه ای تأکید کرد: در نتیجه آتشباری که منجر به سیطره بر خطوط حمل و نقل اصلی در اراضی اشغالی شد مشخص شد که عبور از روی پل خط راه آهنی که از رودخانه دنیپرو می گذرد، غیر ممکن شده است.

در این بیانیه آمده است که در درگیری های روز جمعه در منطقه خرسون بیش از 100 نظامی روس کشته شدند و هفت تانک نیز منهدم شدند. خرسون نخستین منطقه ای بود که روس ها بعد از حمله 24 فوریه گذشته به اشغال خود درآوردند.

 در همین حال، «یوری سوبولفسکی» معاون اول رئیس شورای منطقه ای خرسون از مردم خواست که از انبارهای مهمات روسیه دور شوند.

وی در تلگرام نوشت که ارتش اوکراین فشار بر روس ها را گسترش می دهد و این چیزی جز آغاز نیست.

در تحولی دیگر، گازپروم، شرکت غول انرژی روسیه روز شنبه ۳۰ ژوئیه اعلام کرد صدور گاز طبیعی به کشور «لتونی» را متوقف کرده است، تصمیمی که در ارتباط مستقیم با جنگ روسیه علیه اوکراین است.    

شرکت گازپروم با اعلام این خبر در کانال تلگرامی خود دلیل این تصمیم خود را «تخطی» لتونی از شرایط «خرید» گاز طبیعی روسیه، اعلام کرده است.  

کشور کوچک «لتونی» عضو اتحادیه اروپا در حوزه دریای بالتیک و با روسیه هم مرز است.  

 گازپروم تصمیم به قطع گاز صادراتی خود به لتونی را یک روز پس از اعلامیه «لاتویاس گاز»، شرکت انرژی لتونی، گرفت. این شرکت روز گذشته اعلام کرد که بهای گاز وارداتی خود از روسیه را نه به روبل بلکه به یورو پرداخت می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ماه مارس و در اوج تنش مسکو با اتحادیه اروپا گفت کشورهایی که «دوست» مسکو نیستند باید بهای گاز وارداتی خود از روسیه را به روبل بپردازند. 

کاخ کرملین سیاست جدید خود را پس از آن در پیش گرفت که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، دارایی‌های این کشور را مسدود کردند.

 روسیه تا به امروز صدور گاز طبیعی خود به کشورهای لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک را به دلیل سرپیچی آنان از پرداخت بهای گاز به روبل، قطع کرده است.

 

ساز مخالف مجارستان در تحریم گاز روسیه

نخست وزیر مجارستان روز جمعه از امضای قرارداد جدیدی با روسیه در ماه‌های آینده خبر داد که به موجب آن نزدیک به یک میلیارد متر مکعب گاز به این کشور تزریق خواهد کرد.

ویکتور اوربان در گفتگو با یک شبکه رادیویی در کشورش تصریح کرد که انتظار دارد کشورش تابستان امسال با مسکو بر سر تحویل گاز مکمل و اضافی تا میزان ۷۰۰ میلیون متر مکعب به توافق برسد.

وی گفت: «ما در حال مذاکره با روس‌ها هستیم...این قرارداد قرار است در طول تابستان امضا شود و پس از آن امنیت انرژی کشور تامین خواهد بود.»

وی با اشاره به میزان گازی که بر اساس قرارداد جدید با روسیه به کشورش تحویل داده خواهد شد تاکید کرد که « مجارستان به اندازه کافی گاز خواهد داشت.»

گفتنی است که یک متر مکعب گاز تقریباً به اندازه یک لیتر گازوئیل می‌تواند در تولید انرژی نقش داشته باشد.

توافق جدید مجارستان با روسیه که اوربان از آن خبر داده علاوه بر قرارداد ۱۵ ساله ای است که بوداپست سال گذشته با غول انرژی دولتی روسیه موسوم به گازپروم به امضا رسانده بود.

این قرارداد که مجارستان برای تامین انرژی خود بسیار به آن وابسته است موجبات تحویل سالانه حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب گاز به بوداپست را فراهم کرده است.

خبر امضای این توافق گازی در حالی از سوی ویکتور اوربان اعلام شده که پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان هفته گذشته در سفر به مسکو در خصوص پتانسیل و ظرفیت‌های یک قرارداد مکمل گازی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفتگو کرده بود.

وزیر امور خارجه مجارستان روز ۲۲ ژوئیه در جریان یک کنفرانس خبری در مسکو گفته بود: «در شرایط بین‌المللی کنونی، مهم‌ترین موضوع برای ما تضمین امنیت انرژی مجارستان است.»

وی همچنین در ادامه تاکید کرد که تمایل دارد با همتای روس خود در باره افزایش حجم واردات گاز از روسیه به کشورش توافق کند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه روسیه نیز در پایان این ملاقات وعده داده بود که درخواست بوداپست (برای دریافت گاز بیشتر) فورا بررسی خواهد شد.

مجارستان در حال حاضر از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه تامین ذخایر گازی پیش از زمستان عقب‌تر است.

بر اساس گزارش پولیتیکو، ذخایر گازی این کشور تنها به حد ۵۰ درصد رسیده در حالی که میانگین کل ذخایر گازی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۶۸ درصد عنوان شده است.

مجارستان، مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی به شدت به انرژی روسیه وابسته است و حدود ۸۰ درصد گاز خود را از این کشور تامین می‌کند.

بوداپست از این رو به شدت با هرگونه تحریم احتمالی اتحادیه اروپا بر گاز روسیه مخالفت است.

 

هشدار واشنگتن به مسکو

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به همتای روس خود در خصوص هرگونه الحاق اراضی اوکراین هشدار داد و تاکید کرد که جامعه بین‌الملل و ایالات متحده این رویکرد را برنخواهد تافت.

این هشدار بخشی از گفتگوی تلفنی جمعه شب آنتونی بلینکن و سرگئی لاروف بود که بخش عمده آن به جنگ در اوکراین اختصاص داشت.

دو طرف از فرصت فراهم شده در این گفتگو که نخستین نمونه از نوع خود پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته محسوب می‌شود، برای انتقال پیام‌هایی به مخاطب خود استفاده کردند.

آنتونی بلینکن به ویژه ضمن تاکید بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی اوکراین به سرگئی لاوروف هشدار داد که جهان "هرگز" الحاق سرزمین های اوکراین را به رسمیت نمی شناسد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین از مسکو خواست تا پیشنهاد واشنگتن برای آزادی شهروندان بازداشت شده آمریکایی در روسیه را پیذیرد.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که برخی منابع خبری و رسانه‌ها در ایالات متحده پیش‌تر از احتمال معاوضه شهروندان بازداشت شده آمریکایی در روسیه با یک شهروند روس که به اتهام دلالی و قاچاق اسلحه در آمریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شده، خبر داده بودند.

آقای بلینکن سپس ضمن «صریح و رُک» خواندن گفتگوی تلفنی خود با سرگئی لاوروف تصریح کرد: از کرملین خواستم پیشنهادهای قابل توجهی که ما به آنها ارائه کردیم را بپذیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در این خصوص تاکید کرد: «برای روس‌ها بسیار مهم بود که مستقیماً از ما بشنوند که این امر (الحاق سرزمین‌های اوکراین) پذیرفته نمی‌شود و نه تنها پذیرفته نمی‌شود، بلکه هزینه‌های بسیار زیاد و قابل توجهی به روسیه تحمیل می‌کند».

این مقام آمریکایی همچنین گفت که روسیه در حال تدارک «رفراندم های تقلبی» است تا «به دروغ نشان دهد» مردم ساکن در سرزمین‌های اشغال شده اوکراین «به دنبال این هستند که بخشی از روسیه باشند.»

بخش دیگری از هشدارهای آنتونی بلینکن به همتای روس خود آنگونه که در رسانه‌های آمریکایی منعکس شده به رعایت توافق اخیر در خصوص تعهد برای آزاد کردن حمل و صادرات گندم و غلات از بنادر اوکراین اختصاص داشته است.

به گزارش یورونیوز، این توافق به تازگی میان دو طرف دخیل در جنگ اوکراین و با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد حاصل شده بود.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه نیز به گفتگوی تلفنی جمعه شب میان آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف واکنش نشان داد و تاکید کرد که دو طرف «دیدگاه‌های خود را در باره مشکلات موجود در روابط دوجانبه که به شدت نیاز به عادی سازی دارد، مبادله کردند.»

بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، آقای لاوروف همچنین در این گفتگو ادامه تحویل و ارسال کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و ناتو به اوکراین و گردان‌های ملی‌گرا این کشور را که به گفته وی علیه مردم غیرنظامی استفاده می‌شود و سبب طولانی‌تر شدن نبردها و افزایش شمار قربانیان خواهد شد، محکوم کرد.

 

اوکراینی‌ها طرح نمادین تانک‌های به غنیمت گرفته شده روسی را روی تمبر منتشر کردند 

اوکراینی‌ها هر بار که خودروهای نظامی رها شده روسیه را پیدا می‌کنند با این تجهیزات از جمله تانک‌های متعلق به دوران شوروی عکس و ویدئو می‌گیرند و آن را نشانه‌ای از مقاومت می‌نامند. این اتفاق چنان رایج شده است که اداره پست اوکراین اقدام به چاپ تمبری در این زمینه کرده است. 

گروهی از اوکراینی‌ها اخیرا «نفربر زرهی» متعلق به دوران شوروی را در شمال شرقی اوکراین پیدا کردند و به غنیمت گرفتند.

این وسیله نقلیه زرهی با نام MT-LB ساخت دهه ۱۹۷۰ متعلق به نیروهای روسیه است که آن را در حدود ۳۰ کیلومتری از مرز مشترک رها کردند.

ویتالی دنیسنکو، راننده تراکتور آن را در روستای مالا روگان پیدا کرد که به نظر می‌رسید در اواخر ماه مارس در یک عقب‌نشینی عجولانه رها شده بود.

این مرد ۴۴ ساله به گروهی از خبرنگاران که در مراسم نمایش آن جمع شده بودند می‌گوید: «ما برای بیرون کشیدن آن به دو تراکتور نیاز داشتیم که پس از مین‌زدایی زمین از سوی ارتش توانستیم این کار را انجام دهیم.»

از زمان حمله مسکو به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، ویدئوهایی از تانک‌ها و سایر خودروهای نظامی روسیه به‌طور مرتب در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و به نمادی از مقاومت این کشور تبدیل شده است.

کشاورزان اوکراینی بسیاری از خودروهای روسی را که در مناطق آزاد شده رها می‌شوند به ارتش کشور خود می‌دهند.

اداره پست اوکراین نیز دست به ابتکار تازه‌ای زده است. این نهاد تمبری را چاپ کرده است که به طور نمادین یدک کشیدن خودروهای جنگی روسی با تراکتورهای اوکراینی را نمایش می‌دهد. از این تمبرها روز پنجشنبه ۲۸ ژوئیه در مالا روگان رونمایی شد.

تنیانا فومنکو، مدیر فروشگاه کلکسیون تمبر منطقه خارکیف گفت که این چهارمین تمبر با مضمون نظامی است که در طول جنگ منتشر می‌شود و قرار است در پنج میلیون نسخه به فروش برسد.

مشخص نیست که کدام اوکراینی برای نخستین بار یک تانک روس را یدک کشید اما تب پیدا کردن خودروهای نظامی متعلق به روسیه زمانی شکل گرفت که ویکتور کیچوک و دوستانش در اول ماه مارس در اسلاتین، شهری ۶ هزار نفری در شمال شرقی اوکراین و در فاصله ۱۳ کیلومتر از روسیه تانک تی-۸۰ دوران شوروی را تصاحب کردند.

کیچوک ویدئویی از خود و دوستانش سوار بر تانک را برای فرمانده نظامی منطقه فرستاد و او آن را در یوتیوب منتشر کرد و به‌سرعت در فضای مجازی پخش  شد و صدها هزار نفر آن‌را مشاهده کردند.

صف بزرگی در روز پنجشنبه بیرون اداره پست مرکزی شهر کی‌یف کشیده شده بود و مردم در انتظار خریدن آخرین تمبر بودند. ویتالی، شهروند ۶۰ ساله اوکراینی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اینگونه از مبارزه سربازان خود علیه تجاوز روسیه حمایت می‌کنیم.»

بخشی از پول فروش این تمبرها به نیروهای مسلح اوکراین اختصاص داده می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.