نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، شامگاه سه‌شنبه وارد تایوان شد و به‌رغم تهدید چین به تلافی‌جویانه در این سفر، حمایت قابل توجهی از تایوان نشان داد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان توقف پلوسی در تایپه اولین باری است که یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در 25 سال گذشته از تایوان بازدید می کند. سفر او با وجود هشدارهای دولت بایدن در مورد توقف در تایوان در نقطه پایینی در روابط ایالات متحده و چین قرار دارد. دموکرات کالیفرنیا رهبری یک هیئت کنگره را در سفری به آسیا در این هفته برعهده دارد که شامل توقف هایی در سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن است. اگرچه در برنامه سفر رسمی وی گنجانده نشده است، اما انتظارات مبنی بر برنامه ریزی وی برای سفر به تایوان، از زمان انتشار گزارش های سفر او در ماه گذشته، به تنش های آمریکا و چین دامن زده است.

پلوسی و هیأت کنگره که او را همراهی می‌کردند، در بیانیه‌ای پس از فرود آمدند و گفتند که این سفر "تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا برای حمایت از دموکراسی پر جنب و جوش تایوان را گرامی می دارد." پلوسی، منتقد صریح پکن، قبلا گفته بود که حمایت ایالات متحده از تایوان مهم است. چین از این دیدار انتقاد کرده است. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای پس از ورود پلوسی اعلام کرد که این سفر «تأثیر شدیدی بر پایه‌های سیاسی روابط چین و آمریکا» خواهد داشت. در این بیانیه آمده است: «چین قطعاً تمام اقدامات لازم را برای حفاظت قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در واکنش به سفر رئیس مجلس آمریکا انجام خواهد داد».

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که ارتش آزادیبخش خلق چین "در آماده باش کامل" است و "یک سری عملیات نظامی هدفمند را برای مقابله با وضعیت، دفاع قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، و قاطعانه خنثی کردن مداخله نیروهای خارجی و... آغاز خواهد کرد." طرح های جدایی طلبانه «استقلال تایوان»». قبل از این دیدار، مقامات ایالات متحده نگران بودند که چین بتواند به صورت نظامی واکنش نشان دهد و به طور بالقوه باعث بدترین بحران بین تنگه ای در چند دهه اخیر شود. هفته گذشته، وزارت دفاع چین هشدار داد: «اگر ایالات متحده بر اتخاذ مسیر خود پافشاری کند، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست.» این تنش ها زمینه را برای تماس تلفنی طولانی بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رهبر چین در روز پنجشنبه فراهم کرد که در آن شی به ایالات متحده هشدار داد که در مورد موضوع تایوان "با آتش بازی نکند". هیچ یک از طرفین بلافاصله تأیید نکردند که آیا برنامه های گزارش شده پلوسی مورد بحث قرار گرفته است یا خیر، اگرچه یک مقام آمریکایی بعداً تأیید کرد که این طرح ها مورد بحث قرار گرفته است.

چرا پکن از سفر پلوسی عصبانی است؟

حزب حاکم کمونیست چین ادعا می کند که دموکراسی خودگردان تایوان به عنوان قلمرو خود - علیرغم اینکه هرگز آن را اداره نکرده است - و استفاده از زور برای "اتحاد مجدد" جزیره با سرزمین اصلی چین را رد نکرده است. برای چندین دهه، پکن به دنبال منزوی کردن تایپه در صحنه جهانی بوده است، از انزوای متحدان دیپلماتیک خود تا ممانعت از پیوستن آن به سازمان های بین المللی.

هر اقدامی که به نظر می رسد به تایوان حس مشروعیت بین المللی بدهد، به شدت با مخالفت چین مواجه می شود. و از نظر پکن، بازدیدهای بلندپایه خارج از کشور توسط مقامات تایوانی، یا بازدید مقامات خارجی از تایوان، این کار را انجام خواهد داد.

در سال 1995، سفر لی تنگ هوی، رئیس جمهور وقت تایوان به ایالات متحده، بحران بزرگی را در تنگه تایوان ایجاد کرد. چین که از این سفر خشمگین شده بود، موشک‌هایی را به آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد و این بحران تنها پس از آن پایان یافت که ایالات متحده دو گروه جنگی ناو هواپیمابر را برای نشان دادن حمایت قاطع از تایپه به منطقه فرستاد.

در سال‌های اخیر، تایوان بازدیدهای زیادی از سوی هیئت‌های آمریکایی متشکل از مقامات و قانونگذاران مستقر و بازنشسته داشته است. این امر با واکنش‌های خشمگین چین از جمله ارسال هواپیماهای جنگی به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان روبرو شده است. اما جایگاه سیاسی پلوسی باعث می شود که سفر او به پکن بیش از پیش تحریک کننده باشد. سوزان ال. شیرک، رئیس مرکز چین قرن بیست و یکم در کالیفرنیا سن دیگو، گفت: پلوسی سومین مقام عمومی در خط جانشینی پس از رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور است، من فکر می کنم چینی ها این موضوع را بسیار جدی می گیرند.

بنابراین او شخصیت بسیار مهمی در سیاست آمریکاست. با عضو معمولی شما در کنگره متفاوت است

. پلوسی از منتقدان قدیمی حزب کمونیست چین است. او سابقه حقوق بشر پکن را محکوم کرده و با مخالفان دموکراسی و دالایی لاما - رهبر معنوی تبت تبعیدی که خاری در چشم دولت چین باقی مانده است، ملاقات کرده است. در سال 1991، پلوسی بنری را در میدان تیان‌آن‌من پکن برای بزرگداشت قربانیان قتل‌عام معترضان دموکراسی‌خواه در سال 1989 باز کرد. اخیراً، او از اعتراضات دمکراسی 2019 در هنگ کنگ حمایت کرده است.

چرا این سفر به تنش های آمریکا و چین دامن می زند؟

پکن سفر پلوسی را "نقض جدی" توافقات تاریخی آمریکا و چین حاکم بر روابط آنها می داند. ایالات متحده در سال 1979 رسماً به رسمیت شناختن دیپلماتیک خود را از تایپه به پکن تغییر داد - اما مدتهاست که یک راه میانه ظریف را طی کرده است. واشنگتن جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت قانونی چین به رسمیت می شناسد، اما روابط غیررسمی نزدیکی با تایوان دارد.

 ایالات متحده همچنین طبق قوانین چند دهه ای روابط تایوان، تسلیحات دفاعی را به تایوان می دهد، اما در مورد اینکه آیا در صورت تهاجم چین از تایوان دفاع می کند یا خیر، به طور عمدی مبهم باقی مانده است - سیاستی که به عنوان "ابهام استراتژیک" شناخته می شود.

چرخش اقتدارگرایانه چین تحت رهبری شی و کاهش شدید روابط با واشنگتن، تایوان را به مدار ایالات متحده نزدیکتر کرده است. این موضوع خشم پکن را برانگیخته است و واشنگتن را متهم به "بازی با کارت تایوان" برای مهار ظهور چین کرده است. در همین حال، ایالات متحده تعامل خود را با تایوان افزایش داده و فروش تسلیحات را تایید کرده و هیئت هایی را به این جزیره اعزام کرده است. بر اساس گزارش سی ان ان، از زمانی که قانون سفر تایوان توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده در مارس 2018 به تصویب رسید، مقامات و قانونگذاران آمریکایی بیش از 20 سفر به این جزیره را آغاز کرده اند. قانون 2018 بازدیدهای بین مقامات ایالات متحده و تایوان را در همه سطوح تشویق می کند.

بر اساس گزارشی از وزارت خارجه چین، تایوان نقش برجسته‌ای در تماس تلفنی دو ساعت و 17 دقیقه‌ای شی و بایدن داشت و رهبر چین از واشنگتن خواست به توافق‌های موجود با پکن «در گفتار و در عمل» احترام بگذارد. در این بیانیه افزوده شد که چین "قاطعانه" از حاکمیت ملی خود محافظت خواهد کرد. به نوبه خود، بایدن بار دیگر تاکید کرد که سیاست ایالات متحده «تغییر نکرده است»، بر اساس گزارش کاخ سفید از این تماس. بر اساس این بیانیه، بایدن گفت: «ایالات متحده به شدت با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است».

آیا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تا به حال به تایوان سفر کرده است؟

سفر پلوسی اولین بار نیست که یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر می کند.

در سال 1997، نیوت گینگریچ تنها چند روز پس از سفر خود به پکن و شانگهای از تایپه دیدن کرد. وزارت خارجه چین پس از سفر گینگریچ به تایوان از وی انتقاد کرد، اما پاسخ به لفاظی محدود شد.

نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، طی یک سفر کوتاه به تایوان در آوریل 1997، با معاون رئیس جمهور و نخست وزیر تایوان، لین چان، ملاقات کرد.

اما پس از گذشت بیست و پنج سال، چین قوی‌تر، قدرتمندتر و مطمئن‌تر است و رهبر آن شی جین‌پینگ به صراحت اعلام کرده است که پکن دیگر هیچ گونه کوچک‌ترین یا چالشی علیه منافع خود را تحمل نخواهد کرد.

درو تامپسون، محقق ارشد مدعو در مدرسه لی کوان یو می‌گوید: «چین در موقعیتی قرار دارد که قاطع‌تر باشد و هزینه‌ها و پیامدهایی را به کشورهایی که منافع چین را در سیاست‌گذاری یا اقدامات خود در نظر نمی‌گیرند، تحمیل کند. سیاست عمومی در دانشگاه ملی سنگاپور.

تامپسون پس از انتشار نامه پلوسی در توییتر اضافه کرد، تصمیم مبنی بر عدم گنجاندن تایوان در برنامه سفر رسمی منتشر شده توسط هیئت "ماهیت غیر رسمی این سفر را حفظ می کند" و باید "نتیجه خوبی برای روابط پکن و ایالات متحده و چین باشد". بیانیه یکشنبه که برنامه سفر او را فهرست می کند.

در مورد زمان بندی چطور؟

سفر پلوسی در زمان حساسی برای چین انجام می شود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این قصد داشت در آوریل رهبری یک هیئت کنگره آمریکا را به تایوان برساند، اما پس از مثبت شدن آزمایش کووید-19 او این سفر را به تعویق انداخت.

ارتش چین سالگرد تأسیس خود را در اول آگوست جشن گرفت، در حالی که شی، قدرتمندترین رهبر این کشور در دهه‌های اخیر، در حال آماده شدن برای شکستن کنوانسیون‌ها و تلاش برای سومین دوره در بیستمین کنگره حزب کمونیست در پاییز امسال است.

همچنین انتظار می‌رود رهبران چین در ماه آگوست برای نشست تابستانی سالانه خود در استراحتگاه ساحلی بیدایه گرد هم بیایند، جایی که در پشت درهای بسته درباره تحرکات پرسنل و ایده‌های سیاستی بحث کنند.

شیرک گفت: این دوران بسیار پرتنشی در سیاست داخلی چین است. خود (شی) و بسیاری دیگر از اعضای نخبگان در چین، دیدار پلوسی را تحقیر شی جین پینگ (و) رهبری او می دانند. و این بدان معناست که او احساس می کند مجبور است به گونه ای واکنش نشان دهد تا قدرت خود را نشان دهد. در حالی که زمان‌بندی حساس سیاسی می‌تواند باعث واکنش شدید پکن شود، برخی کارشناسان بر این باورند که می‌تواند به این معنا باشد که حزب کمونیست می‌خواهد ثبات را تضمین کند و از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری کند.

راستش را بخواهید، این زمان مناسبی برای شی جین پینگ نیست تا درست قبل از بیستمین کنگره حزب، درگیری نظامی را تحریک کند. تامپسون با اشاره به کندی اقتصاد چین، تعمیق بحران املاک و مستغلات، افزایش بیکاری و تلاش مداوم برای مهار بحران های پراکنده، گفت: به نفع شی جین پینگ است که این موضوع را به طور منطقی مدیریت کند و در کنار همه بحران های دیگری که باید با آنها مقابله کند، بحران ایجاد نکند. شیوع بیماری تحت سیاست کووید صفر آن.

واکنش چین چگونه بوده است؟

بر اساس بیانیه‌های منتشر شده سه شنبه از سوی فرماندهی تئاتر شرقی و وزارت دفاع، ارتش چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره خودگردان، تمرین‌هایی را در اطراف تایوان آغاز خواهد کرد و مجموعه‌ای از «عملیات نظامی هدفمند را برای مقابله با وضعیت» آغاز خواهد کرد.

از شامگاه دوم اوت، فرماندهی تئاتر شرق مجموعه‌ای از عملیات‌های نظامی مشترک را در اطراف جزیره تایوان انجام خواهد داد و تمرینات هوایی و دریایی مشترکی را در فضاهای دریایی و هوایی شمال، جنوب غربی و جنوب شرقی جزیره تایوان انجام خواهد داد. سرهنگ شی یی، سخنگوی فرماندهی تئاتر شرق، گفت، شلیک گلوله های واقعی دوربرد را در تنگه تایوان انجام دهید و آزمایش آتش هدایت شونده منظم را در آب های شرقی جزیره تایوان سازماندهی کنید. در این بیانیه آمده است: «این اقدام یک عامل بازدارنده جدی در برابر تشدید گسترده اقدامات منفی اخیر ایالات متحده در موضوع تایوان و هشداری جدی به نیروهای «استقلال تایوان» است. تئاتر شرقی یکی از پنج فرماندهی مشترک ارتش آزادی‌بخش خلق است که بر استان‌های ساحلی شرقی چین فوجیان و ژجیانگ، که روبروی تایوان و بالای تایوان قرار دارند، صلاحیت دارد.

قبل از ورود او، مقامات امنیت ملی بی سر و صدا تلاش کردند تا پلوسی را در مورد خطراتی که سفرش به تایوان می تواند داشته باشد را متقاعد کنند، در حالی که پنتاگون یک طرح امنیتی برای استفاده از کشتی ها و هواپیماها برای حفظ امنیت او تهیه کرد. نگرانی دائمی در میان مقامات آمریکایی این است که اگر چین و ایالات متحده به طور قابل توجهی عملیات هوایی و دریایی خود را در منطقه افزایش دهند، ممکن است محاسبات اشتباه یا حوادث یا سوانح غیرعمدی رخ دهد. اما آمریکا انتظار اقدام خصمانه مستقیم از سوی پکن در سفر پلوسی را ندارد. حداقل پنج مقام دفاعی که قبل از ورود او صحبت می کردند، این را یک احتمال بسیار دور توصیف کردند و گفتند که پنتاگون می خواهد شاهد کاهش لفاظی های عمومی باشد.

تایوان در مورد سفر پلوسی چه گفته است؟

پلوسی در فرودگاه مورد استقبال جوزف وو وزیر امور خارجه تایوان قرار گرفت و آسمان خراش نمادین تایپه 101 با پیام خوشامدگویی برای سخنران که "دوستی برای همیشه ایالات متحده و تایوان" را ستایش می کرد، روشن شد.

بر اساس بیانیه دفتر رئیس جمهور تایوان، تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان صبح روز 3 اوت در کاخ ریاست جمهوری از پلوسی و هیئت همراهش پذیرایی خواهد کرد.

خاویر چانگ، سخنگوی ریاست جمهوری گفت که پلوسی رئیس مجلس نه تنها برای مدت طولانی از تایوان حمایت کرده است، بلکه به توسعه دموکراتیک تایوان و صلح و امنیت منطقه ای نیز توجه داشته است. اما قبل از ورود او، تایوان در مورد وضعیت سخت صحبت کرده بود. زمانی که هفته گذشته روزنامه فایننشال تایمز برای اولین بار از سفر پلوسی خبر داد، وزارت امور خارجه تایوان گفت که "هیچ اطلاعاتی" در مورد این دیدار دریافت نکرده است. در جریان یک نشست خبری منظم در روز پنجشنبه، سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرد که هیچ اطلاعات قطعی در مورد اینکه آیا پلوسی از جزیره بازدید خواهد کرد یا خیر دریافت نکرده است و "هیچ اظهارنظر بیشتری" در این مورد نداشته است.

جوآن او، سخنگوی وزارت امور خارجه تایوان و دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه در ایالات متحده، گفت: دعوت از اعضای کنگره ایالات متحده برای بازدید از تایوان از دیرباز مورد توجه وزارت امور خارجه تایوان بوده است. اگرچه رسانه های بین المللی به دقت رویدادها را زیر نظر دارند، اما تشدید تنش به سختی در تایوان خبرساز شد. رسانه های تایوان بیشتر بر انتخابات محلی آتی و مانورهای نظامی تایوان متمرکز شده اند. پیش از این، مقامات تایوانی به طور علنی از سفرهای هیئت های آمریکایی استقبال کرده و آنها را نشانه حمایت واشنگتن می دانستند.

وزیر خارجه روسیه سفر نانسی پلوسی به تایوان را محکوم کرد

با شدت گرفتن تنش‌ها بر سر سفر تحریک آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، وزیر خارجه روسیه این اقدام واشنگتن را محکوم کرد.

شبکه تلویزیونی «راشا تودی» فیلمی از اظهارات روز چهارشنبه (امروز) سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که برای انجام سفری رسمی به میانمار رفته است، منتشر کرد.

یکی از خبرنگاران حاضر در سفر وزیر خارجه روسیه از او درباره هدف آمریکا از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان به رغم مخالفت‌های چین سوال کرد.

سناتور روس: در صورت درگیری مسلحانه در تایوان به چین کمک خواهیم کرد

معاون اول کمیته بین المللی شورای فدراسیون روسیه گفت که روسیه هیچ دلیلی برای امتناع از کمک به چین در صورت وقوع درگیری مسلحانه در تایوان نمی بیند.

این قانونگذار بلند پایه روس اعلام کرد که روسیه هیچ دلیلی برای امتناع از کمک به چین ندارد و در صورت درگیری مسلحانه در تایوان، اگر چین درخواست کمک کند، به این کشور کمک خواهیم کرد.

«ولادیمیر جباروف»، عضو مجلس سنا و معاون اول کمیته بین‌المللی روسیه در این ارتباط گفت: «من هیچ دلیلی برای امتناع از کمک به چین نمی‌بینم، اما مایلم شاهد یک حرکت دو طرفه با چین باشم. این بدان معناست که ما باید از این همکاری‌ها منافعی داشته باشیم.»

این سناتور مجلس سنای روسیه در ادامه افزود: در اصل، هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد. ما درک می کنیم که گاهی اوقات این یک بازی شانسی است و یک درگیری ممکن است به یک جنگ بزرگ تبدیل شود. اما من فکر می کنم که چین از این نظر بسیار محتاطانه رفتار می کند و به شیوه ای بسیار محدود، اما همچنان ادامه می دهد. من متقاعد شده‌ام که چین در این مورد به کمک روسیه امیدوار است.

به گفته جباروف، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین احتمالاً متوجه خواهد شد که باید به نزدیک شدن به روسیه ادامه دهد. وی افزود: «چون مقابله چین با آمریکا بدون حمایت روسیه دشوار خواهد بود.»

سفر پلوسی به تایوان اولین دیدار یک مقام عالی رتبه آمریکایی از این جزیره در 25 سال گذشته است. پکن بارها به طرف آمریکایی هشدار داده است که چنین اقدامی بی پاسخ نخواهد ماند و اقدامات سختگیرانه ای اتخاذ خواهد شد.

همزمان با دیدار پلوسی با رئیس جمهوری تایوان، پکن سفیر آمریکا را احضار کرد

همزمان با ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد. 

خانم پلوسی که بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که طی ۲۵ سال اخیر به تایوان سفر می‌کند، روز چهارشنبه و پس از ورود به این جزیره با رئیس جمهوری و نمایندگان پارلمان تایوان دیدار و گفتگو کرد. 

این سفر در حالی انجام می‌شود که پیش‌تر مقام‌های چینی هشدارهای شدیدالحنی در خصوص عواقب این سفر به طرف آمریکایی داده بودند. پکن می‌گوید واشنگتن تاوان این «اشتباه» خود را خواهد پرداخت. همزمان با حضور پلوسی، چند فروند جنگنده چینی در تنگه تایوان به پرواز در آمدند. 

رسانه‌های دولتی چین خبر داده‌اند که ژی فنگ، معاون وزیر امور خارجه چین، سه‌شنبه شب نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین را فراخواند تا مراتب اعتراض شدید پکن نسبت به سفر نانسی پلوسی به تایوان را اعلام کنند. 

خانم پلوسی پس از ورود به تایپه با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان دیدار و گفتگو کرد. خانم تسای در این دیدار از آنچه او «توجه و حمایت بی‌دریغ آمریکا» تایوان خواند تشکر کرد و افزود: «نانسی پلوسی رابطه طولانی و عمیقی با تایوان دارد و ما باید در این خصوص از او تشکر کنیم.» 

او همچنین پلوسی را «یکی از فداکارترین دوستان تایوان» نامید و ادامه داد: «تهاجم روسیه به اوکراین امنیت تنگه تایوان را هم به کانون توجهات جهانی تبدیل کرده است. تجاوزات به تایوان دموکراتیک، تاثیر گسترده‌ای بر امنیت کل اقیانوس هند و آرام خواهد گذاشت.» خانم تسای همچنین با اشاره به اینکه تایوان در مقابل فشارها عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: «ما قاطعانه از حاکمیت ملی خود دفاع خواهیم کرد و به خفظ خط دفاعی برای امنیت جهانی خود ادامه می‌دهیم.» 

خانم پلوسی هم در این دیدار تاکید کرد که سفر او این پیام را منتقل می‌کند که واشنگتن تعهد خود به تایوان را رها نخواهد کرد و به دوستی پایدار دو طرف افتخار می‌کند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه افزود: «اکنون، بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان اهمیت دارد و این پیامی است که ما امروز به اینجا می‌آوریم.»

خانم اینگ ون در بخش دیگری از اظهارات خود در دیدار با پلوسی تاکید کرد که تایوان ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد و «خط دفاعی» برای دموکراسی‌ها در منطقه را حفظ می‌کند. پلوسی هم در پاسخ گفت که ایالات متحده و تایوان یک مشارکت پر رونق مبتنی بر ارزش‌های مشترک میان دو طرف ایجاد کرده‌اند و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حمایت از تایوان متحد هستند. 

کمی پیش از دیدار خانم پلوسی با رئیس جمهوری تایوان، ارتش جزیره اعلام کرد که سطح هوشیاری خود را افزایش داده است. مقام‌های ارتش تایوان اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی را برای تضمین امنیت و ثبات در اطراف جزیره به اجرا می‌گذارند که پاسخی به رزمایش نظامی سه روزه چین در این منطقه بوده است. 

خانم تسای از این رزمایش‌ها انتقاد کرده و گفته است که این اقدامات یک واکنش غیرضروری از سوی پکن است و تایوان متعهد به حفظ وضعیت موجود در سراسر تنگه تایوان است.

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد که ارتش این کشور با «هر اقدامی که حاکمیت ارضی تایوان را نقض کند، مقابله خواهد کرد».

پکن می‌گوید هواپیماها یا کشتی‌های خارجی نباید تا زمانی که رزمایش‌هایشان در حال انجام است وارد منطقه شوند. تایوان استدلال می‌کند که این ناقض مقررات بین‌المللی و قوانین تجارت جهانی و کشتیرانی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.