یکی از مقامات کاخ سفید به سی ان ان گفت، جو بایدن، رئیس جمهور، روز پنجشنبه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، صحبت خواهد کرد، زیرا تنش ها بین دو کشور در بحبوحه گزارش ها مبنی بر اینکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در حال بررسی سفر به تایوان است، بالا گرفته است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان تماس مورد انتظار در حالی صورت می گیرد که مقامات امنیت ملی بی سر و صدا تلاش می کنند تا پلوسی را در مورد خطراتی که سفر احتمالی او در یک لحظه بسیار حساس بین جزیره خودگردان و چین ایجاد می کند متقاعد کنند. منابع آگاه از برنامه‌های رئیس مجلس می‌گویند که وی در هفته‌های آینده به عنوان بخشی از سفر گسترده‌تر به آسیا برنامه‌ریزی می‌کند و از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دعوت کرده است تا او را همراهی کنند. اگر او برود، اولین رئیس مجلس نمایندگان خواهد بود که در یک ربع قرن به دیدارش می‌رود.

مقامات امنیت ملی بی سر و صدا تلاش می کنند تا نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان را در مورد خطراتی که سفر احتمالی او به تایوان در یک لحظه بسیار حساس بین جزیره خودگردان و چین ایجاد می کند، متقاعد کنند.

منابع آگاه از برنامه‌های رئیس مجلس می‌گویند که وی در هفته‌های آینده به عنوان بخشی از سفر گسترده‌تر به آسیا برنامه‌ریزی می‌کند و از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دعوت کرده است تا او را همراهی کنند. اگر او برود، اولین رئیس مجلس نمایندگان خواهد بود که در یک ربع قرن به دیدارش می‌رود.

این سفر احتمالی نگرانی‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن را در مورد طرح‌های چین در مورد تایوان نشان می‌دهد، زیرا پکن در ماه‌های اخیر لفاظی‌ها و اقدامات تهاجمی خود را نسبت به این جزیره افزایش داده است، از جمله چندین بار هواپیماهای جنگی را به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان که خود اعلام شده است. مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که این اقدامات می‌تواند پیش‌گامی برای اقدامات تهاجمی‌تر چین در ماه‌های آینده باشد که به منظور اعمال قدرت خود بر جزیره است.

جنگ در اوکراین تنها این نگرانی‌ها را تشدید کرده است، زیرا بایدن و سایر مقامات ارشد با عصبانیت مراقب باشند تا ببینند چین ممکن است از واکنش غرب به تجاوز روسیه چه درس‌هایی بگیرد.

در همین حال، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین - که بایدن انتظار دارد این هفته با او صحبت کند - زمینه را برای سومین دوره ریاست‌جمهوری بی‌سابقه در پاییز فراهم می‌کند و به ژئوپلیتیک متشنج در منطقه کمک می‌کند. مقامات خاطرنشان کردند که تماس بایدن با شی پیش از علنی شدن سفر احتمالی پلوسی به تایوان در حال انجام بود.

مقامات دولت نه تنها در مورد امنیت پلوسی در طول این سفر نگرانی های خود را به اشتراک گذاشته اند، بلکه نگرانی های خود را در مورد چگونگی واکنش چین به چنین بازدید بلندپایه ای ابراز کرده اند. چندین مقام به سی ان ان گفتند که چین اخیراً بدترین عملکرد اقتصادی خود را در دو سال اخیر گزارش کرده است، شی جینپینگ در آستانه یک نشست مهم در مورد تمدید سلطنت خود در یک مکان حساس سیاسی قرار می گیرد و می تواند از یک پیروزی سیاسی استفاده کند.

در حالی که دستیاران بایدن ایده هایی در مورد چگونگی واکنش بالقوه او دارند، اما مطمئن نیستند که رهبر چین کدام جهت را انتخاب خواهد کرد. در مقابل آن پس‌زمینه بسیار پرمخاطره‌ای است که پلوسی پیشنهاد دیدار از تایوان با یک هیئت کنگره را داده است، سفری که او تاکنون از تایید علنی آن خودداری کرده است. اما این مانع از انتقاد چین نشد و گفت که این سفر ناقض سیاست ایالات متحده در قبال این جزیره است.

وزارت دفاع ملی چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفر پلوسی باید لغو شود و هشدار داد که ارتش چین در صورت مواجهه با «نیروهای خارجی» که استقلال تایوان را تشویق می‌کنند، «قاطعانه از حاکمیت ملی دفاع خواهد کرد». تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش‌هایی درباره سفر گزارش شده پلوسی به تایپه گفت: چین از آمریکا می‌خواهد اقدامات مشخصی برای انجام تعهدات خود مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» و عدم هماهنگی برای سفر پلوسی به تایوان انجام دهد.

اگر ایالات متحده بر اتخاذ مسیر خود پافشاری کند، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست و قطعاً برای خنثی کردن هرگونه مداخله نیروی خارجی و طرح های جدایی طلب برای «استقلال تایوان» و دفاع قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، اقدامات قاطعانه ای انجام خواهد داد. "تان اضافه کرد. کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد از آنجایی که پلوسی در صف جانشینی ریاست‌جمهوری قرار دارد، دولت هنگام سفر به خارج از کشور مراقبت بیشتری برای امنیت او انجام می‌دهد.

به گفته جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات در شورای امنیت ملی، این شامل ایجاد ردپایی بر روی زمین بر اساس مکان و محیط، گاهی اوقات با استفاده از منابع نظامی است.

کربی گفت: «ما این تعهدات را جدی می‌گیریم. حتی همانطور که او تکرار کرد پلوسی هیچ برنامه سفری برای سفر به تایوان اعلام نکرده است.

دولت خطرات پلوسی را مشخص می کند

در پشت صحنه، مقامات دولت بایدن در دیدار با پلوسی و تیمش تلاش کرده اند تا خطرات احتمالی سفر را بیان کنند. به گفته افراد آشنا، مقامات پنتاگون هفته گذشته در مورد تایوان و تشدید تنش ها در منطقه به سخنران توضیحاتی دادند. مقامات کاخ سفید نیز در این نشست حضور داشتند. رئیس جمهور هفته گذشته اجازه داد که ارتش آمریکا مخالف سفر پلوسی به تایوان در حال حاضر است، اما کاخ سفید از توضیح اظهارات وی خودداری کرده است. حتی پلوسی هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که مطمئن نیست دقیقا منظور بایدن چیست.

من فکر می‌کنم آنچه رئیس‌جمهور می‌گفت این بود که شاید ارتش از سرنگونی هواپیمای من یا چیزی شبیه به آن می‌ترسید. من دقیقا نمی دانم، "او گفت. کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که اطلاعاتی در مورد سفر احتمالی پلوسی ارائه می کند. "من به سخنران اجازه می‌دهم در مورد برنامه‌های سفر خود صحبت کند.

البته کار ما این است که مطمئن شویم که او قبل از سفر به هر نقطه‌ای از همه زمینه‌ها و اطلاعات برخوردار است. اما این نوع لفاظی که از طرف چینی بیرون می‌آید به وضوح مفید نیست و کربی در برنامه "روز جدید" شبکه سی ان ان  گفت: ضروری نیست.

کربی افزود: هیچ درخواستی برای این نوع لفاظی های افزایشی وجود ندارد. باز هم، هیچ یک از اینها نباید به درگیری تبدیل شود. هیچ چیزی در مورد سیاست های ما در رابطه با چین واحد یا حمایت از توانایی تایوان برای دفاع از خود تغییر نکرده است. بنابراین، هیچ دلیلی برای تشدید این موضوع وجود ندارد، حتی فقط در لفاظی."

سفر احتمالی در لحظه ای پرتنش در چین انجام می شود

مقامات دولت نگران هستند که سفر پلوسی در یک لحظه پرتنش انجام شود، زیرا انتظار می‌رود شی جینپینگ در کنگره آتی حزب کمونیست چین به دنبال یک دوره سوم بی‌سابقه باشد. انتظار می‌رود که مقامات حزب چین در هفته‌های آینده مقدمات برگزاری آن کنفرانس را آغاز کنند و بر رهبری پکن فشار بیاورند تا قدرت خود را نشان دهند.

مقامات همچنین معتقدند که رهبری چین به طور کامل پویایی سیاسی در ایالات متحده را درک نمی کند، که منجر به سوء تفاهم در مورد اهمیت سفر احتمالی پلوسی می شود. مقامات می گویند که چین ممکن است سفر پلوسی را با سفر رسمی دولت اشتباه بگیرد، زیرا او و بایدن هر دو دموکرات هستند. مقامات دولت نگرانند که چین پلوسی را زیاد از بایدن جدا نکند.

در عوض، سیاست پیرامون سفر احتمالی تا حدودی معکوس شده است. تعدادی از جمهوری‌خواهان پلوسی را تشویق کرده‌اند تا به برنامه‌هایش ادامه دهد و استدلال می‌کنند که این یک موضع قوی علیه چین خواهد بود، از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا. "نانسی، من با تو خواهم رفت. من در چین ممنوع شده ام، اما نه تایوان آزادیخواه. شما را آنجا می بینم!" پمپئو این هفته توییت کرد. پلوسی مدتهاست که موضع سرسختانه ای در قبال چین ایجاد کرده است. او در ماه ژوئن در سالگرد کشتار میدان تیان‌آن‌من بیانیه‌ای قوی صادر کرد و به همه یادآوری کرد که دو سال پس از قتل عام، بنری را در آنجا باز کردند که روی آن نوشته شده بود: «به کسانی که برای دموکراسی در چین جان باختند».

بایدن به دنبال ثبات است

بایدن که به دنبال تثبیت روابط با چین از طریق مکالمات منظم با همتای خود بوده است، در حال برنامه ریزی برای گفت و گوی تلفنی با شی این هفته است که احتمالاً موضوع تایوان ممکن است مطرح شود. او آخرین بار در ماه مارس با شی صحبت کرد، زمانی که او تلاش کرد تا رهبر چین را متقاعد کند که در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین از روسیه حمایت نکند. مقامات از نزدیک نحوه واکنش پکن به این تهاجم را مشاهده کرده‌اند و امیدوارند که واکنش عمدتا متحد غرب - از جمله مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی و میلیاردها دلار در محموله‌های تسلیحاتی - روشن شود زیرا چین به اقدامات خود در قبال تایوان فکر می‌کند.

کربی روز سه‌شنبه اشاره کرد که چین واکنش جهانی به تهاجم روسیه به اوکراین را در حالی که گام‌های بعدی را در تایوان طراحی می‌کند مشاهده می‌کند، و گفت: "مطمئن هستم که آنها این موضوع را به‌طور واقعی تماشا می‌کنند" اما "هیچ دلیلی برای واگذاری آن وجود ندارد." به هر نوع درگیری." مقامات آمریکایی بر این باورند که این خطر کوچک وجود دارد که چین در پاسخ به سفر پلوسی اشتباه محاسباتی کند. یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که مقامات دولت بایدن نگران این هستند که چین پیش از سفر احتمالی به دنبال اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز تایوان به عنوان تلاشی برای متوقف کردن این سفر باشد که به طور بالقوه باعث افزایش تنش ها در منطقه می شود.

مقامات بایدن خاطرنشان کردند که در پایان، رئیس مجلس تصمیم خود را خواهد گرفت.

شایان ذکر است به میان آوردن احتمال سفر به تایوان از سوی نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، با واکنش خشم‌آلود چین روبرو شده و کاخ‌سفید را در میانه یک تنش جدید میان واشنگتن و پکن قرار داده است.

دولت چین، روز دوشنبه رسما نسبت به «پیامدهای جدی» چنین سفری هشدار داد و گفت چنانچه سفر احتمالی خانم پلوسی، که بعد از جو بایدن و کامالا هریس، سومین مقام سیاسی در حکومت آمریکا را دارد، عملی شود، واشنگتن باید منتظر واکنش قاطع پکن باشد.

هنوز نه دفتر خانم پلوسی و نه وزارت خارجه آمریکا از برنامه رسمی چنین سفری خبر نداده‌اند اما در صورت انجام، نانسی پلوسی بالاترین مقام آمریکایی خواهد بود که از سال ۱۹۹۷ تاکنون به تایوان سفر می‌کند.

با وجود این که چنین سفری هنوز قطعی و رسمی اعلام نشده، اما کاخ‌سفید در چند روز گذشته تلاش کرده از افزایش تنش پیشگیری کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، هفته پبش به خبرنگاران گفت که از نظر «مقام‌های ارتش آمریکا، انجام چنین سفری ایده خوبی نیست». همزمان کاخ‌سفید به واکنش تند پکن هم پاسخ داده و آن را «آشکارا غیرسودمند و غیرضروری» خوانده است.

وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده خانم پلوسی هیچ برنامه سفری را به این وزارتخانه اعلام نکرده و این که سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییری نکرده است.

آمریکا به سیاست «چین واحد» پکن که طی آن تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود پایبند است اما همزمان تاکید دارد که ساختار سیاسی و دموکراتیک تایوان و نحوه حکومت داری د این جزیره خودمختار نباید از سوی پکن تهدید و مورد مداخله قرار گیرد.

چرا نانسی پلوسی از ایده سفر به تایوان سخن گفته؟

دو حزب سیاسی غالب در آمریکا، دموکرات و جمهوری‌خواه، بر سر مساله تایوان وحدت و اتفاق‌نظر جدی دارند. همزمان نانسی پلوسی در طی ۳۵ سال حضور در کنگره آمریکا، همیشه یکی از مخالفان سرسخت دولت چین بوده است. او بارها با مخالفان دولت چین و فعالان حقوق بشری این کشور همراه و هم صدا شده و حتی در سال ۱۹۸۹ با سفر به میدان تیان آنمن، در مراسم بزرگداشت قربانیان قیام این میدان پکن، همراه شد.

ابتدا قرار بود خانم پلوسی در ماه آوریل گذشته به تایوان سفر کند اما به علت ابتلا به کرونا آن برنامه لغو شد.

یک هفته پیش خانم پلوسی دوباره درباره برنامه سفر خود به تایوان سخن گفت و اگر چه از بیان جزییات و زمان سفر خود چیزی نگفت اما تاکید کرد که از نظر او «مهم است که ما حمایت خودمان از تایوان را نشان دهیم».

هشدار شدیداللحن چین به دولت آمریکا

چین روز چهارشنبه، پنجم مرداد، هشدار داد که اگر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان دیدار کند، آمریکا مسئول «عواقب» این دیدار خواهد بود.

این هشدار در حالی صادر شده است که یک گفت‌وگوی تلفنی برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و شی جی پینگ، همتای چینی او، برای روز پنج‌شنبه، ششم مرداد، در  دستور کار دو رهبرتعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارزیابی می‌شود که قصد خانم پلوسی برای دیدار از تایوان یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در مذاکرات تلفنی پیش ‌رو میان روسای جمهوری دو کشور باشد.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که دولت چین پیام‌های خصوصی تندی با لحن هشدار شدید در مورد عواقب سفر خانم پلوسی به تایوان، برای آمریکا ارسال کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید نیز نگران است که دیدار نانسی پلوسی از تایوان، هرچند هنوز از سوی کنگره آمریکا تایید نشده، «عبور از خط قرمز چین» باشد.

خانم پلوسی گفته بود که مایل است که این سفر در اوت (ماه میلادی آتی) انجام شود تا نشان حمایت از تایوان باشد.

تصمیم خانم پلوسی که دموکرات است، از حمایت قاطع جمهوری‌خواهان نیز برخوردار است و جایگاه او را در ریاست کنگره تحکیم کرده است.

اما آقای بایدن روز پنجم مرداد به طور تلویحی از هم‌حزبی خود، خانم پلوسی، خواست تا به توصیه‌های ارتش توجه کند.

به گفته جو بایدن، «ارتش فکر می‌کند که انجام این سفر در حال حاضر فکر خوبی نیست».

آمریکا نگران است که هدف چین انزوای هر چه بیشتر جزیره تایوان و سرانجام، تسلط بر آن باشد. چین تایوان را بخشی از قلمرو خود و یک استان چین تلقی می‌کند.

در همین زمینه ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، هفته گذشته اظهار داشت، با وجود این ‌که ارزیابی می‌شد چین از عواقب به بار آمده برای روسیه به خاطر حمله‌اش به اوکراین درس عبرت گرفته باشد، به نظر می‌رسد که رئیس جمهور چین هنوز مصمم است تا از زور علیه تایوان استفاده کند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، که برای هماهنگی با کشورهای هم‌پیمان در حوزه هند و اقیانوسیه در برابر اقدامات احتمالی چین علیه تایوان به آسیای شرقی سفر کرده، این هفته گفت که ارتش چین در پنج سال گذشته در هوا و دریا تهاجمی‌تر عمل می‌کند.

برخی از ناظران جهانی بعید ندانسته‌اند که حمله چین به تایوان و واکنش احتمالی آمریکا به آن، به جنگ جهانی منجر شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.