هواپیمای حامل نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بالاخره در تایوان به زمین نشست.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، به گزارش جماران، بعد از ظهر امروز سه شنبه هواپیمای نیروی هوایی آمریکا  که حامل «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است در فرودگاه «سونگ چان» در پایتخت  تایوان به زمین نشست.

سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در حالی صورت می‌گیرد که پکن پیش از این هشدار شدیدی درباره این سفر صادر کرده بود.

پلوسی عالی‌ترین مقام آمریکا به شمار می‌آید که از سال 1997 به بعد به تایوان سفر می‌کند.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به حضور پلوسی در تایوان اعلام کرد که این اقدام، خیانت عمدی آمریکا به اصل «چین یکپارچه» است.

وزارت امور خارجه چین تاکید کرده است که پایان، برای آمریکایی‌ها خوب نخواهد بود.

فعالان و رسانه ها تصاویری از فرود هواپیمای پلوسی و پیاده شدن وی از آن منتشر کردند.

وزارت دفاع چین   در واکنش به سفر پلوسی اعلام کرد که عملیات نظامی معینی را برای رویارویی با سفر پلوسی به تایوان آغاز می کند.

تلویزیون رسمی چین نیز اعلام کرد که جنگنده های ارتش این کشور از تنگه تایوان عبور کردند. 

جنگنده های ارتش چین از نوع«سو35» از تنگه تایوان عبور کردند.

هنوز جزئیات دیگری در این زمینه منتشر نشده است.

سی ان ان پیش از این گزارش داد که سفر  پلوسی به تایوان خطر ایجاد بی ثباتی بیشتر بین ایالات متحده و چین را به همراه دارد.

نه ایالات متحده و نه چین منافع آشکاری در رقابت ابرقدرت های نوظهور خود ندارند که به درگیری های نظامی آشکار تبدیل شود، علیرغم افزایش تنش ها در آستانه دیدار مورد انتظار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان. و با این حال، رویارویی بر سر موضوعی است که بیش از هر مورد دیگری جرقه جنگ آینده آمریکا و چین را می دهد. و سفر پلوسی، اگر ادامه یابد، تقریباً مطمئن است که بی ثباتی بیشتری در روابط ایجاد می کند که احتمال درگیری در آینده را بیشتر می کند. در همین حال، هشدارهای خشمگین چین مبنی بر اینکه دموکرات کالیفرنیا نباید برود و قول واشنگتن مبنی بر اینکه مرعوب نشود، نشان می دهد که چگونه نیروهای سیاسی ملتهب در هر کشوری می توانند مدیریت حساس ترین دوئل ژئوپلیتیکی جهان را تقریبا غیرممکن کنند.

به گفته یک مقام ارشد دولت تایوان و یک مقام آمریکایی، علیرغم هشدارهای مقامات دولت بایدن که نگران واکنش چین به چنین سفر بلندپایه‌ای هستند، انتظار می‌رود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در چارچوب تور آسیایی خود به تایوان سفر کند. . این توقف - اولین توقف برای یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در 25 سال گذشته - در حال حاضر در برنامه سفر عمومی پلوسی نیست و در زمانی انجام می شود که روابط ایالات متحده و چین در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد. این مقام تایوانی افزود که انتظار می رود او یک شب در تایوان بماند. مشخص نیست که پلوسی دقیقا چه زمانی در تایپه فرود خواهد آمد.

این مقام آمریکایی افزود که مقامات وزارت دفاع به طور شبانه روزی بر روی نظارت بر هرگونه تحرکات چینی در منطقه و تضمین برنامه ای برای حفظ امنیت وی کار می کنند. پلوسی روز دوشنبه برای اولین توقف رسمی تور آسیایی وارد سنگاپور شد و در آنجا با رئیس جمهور، نخست وزیر و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار کرد.

واکنش روسیه به سفر احتمالی پلوسی

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به جنجال‌ها بر سر سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت ایالات متحده بی‌ثباتی را برای جهان به ارمغان می‌آورد.

در روزهای اخیر احتمال سفر پلوسی به تایوان، هشدارهای جدی مقام‌های چین را در پی داشته و تنش‌ها بین واشنگتن و پکن که روابطشان در سطح پایینی قرار دارد را تشدید کرده است. با این حال، گفته شده که پلوسی قصد دارد عصر امروز وارد این جزیره شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم امروز در ادامه واکنش‌ها به این سفر احتمالی، با بیان این که «مشخص شده که آمریکا به تنش در منطقه دامن می‌زند و باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد»، افزود: اگر واشنگتن مسئولانه عمل نکند، عواقبی برای تایوان و نظم جهانی خواهد داشت.

هوا چونینگ افزود: ایالات متحده باید از هرگونه تلاش برای بازی با کارت تایوان دست بردارد و صادقانه به اصل چین واحد پایبند باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر پلوسی بر سفر به تایوان پافشاری کند، چین چه اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد، ضمن «غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز» خواندن این سفر، گفت: آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ایالات متحده مسئول خواهد بود و بهای آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را پرداخت خواهد کرد.

پیش‌تر، «هو شیجین» مفسر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در توییتی در خصوص واکنش چین به سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از احتمال اقدام نظامی پکن خبر داد. وی در این خصوص نوشت: بر اساس آنچه می‌دانم، در واکنش به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، پکن مجموعه‌ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم کرده است.

رزمایش نظامی چین

با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره ورود رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رسانه‌ها از آغاز رزمایش 4 روزه ارتش جمهوری خلق چین در دریای چین جنوبی خبر دادند.

ارتش آزاد خلق چین (PLA) در آستانه برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص سفر «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش نظامی خود را امروز (سه شنبه) در دریای چین جنوبی آغاز کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش کرد، اداره ایمنی دریایی چین اعلام کرد که رزمایش نظامی در منطقه دریای چین جنوبی برگزار می‌شود و مختصات آن در وب‌سایت این سازمان قرار می‌گیرد. این رزمایش از امروز (دوم آگوست، 11 مرداد ماه) آغاز می‌شود و تا 6 آگوست (15 مرداد ماه) به وقت محلی ادامه دارد و ورود تمامی کشتی‌ها به این منطقه در بازه زمانی مذکور ممنوع است.

طبق این گزارش، جزئیات درباره نوع نظامیانی که در این رزمایش ها شرکت می‌کنند و نوع رزمایش‌ها منتشر نشده است. این رزمایش‌ها در میان افزایش تنش‌ها در خصوص سفر احتمالی هیأت کنگره آمریکا به ریاست پلوسی به تایوان در جریان تور آسیایی برگزار می‌شود.

مقام‌های چین در خصوص هرگونه ورود مقام‌های آمریکایی به تایوان هشدار داده‌اند و گفته‌اند که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد اما با این حال رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که پلوسی امروز عصر وارد تایوان می‌شود و امشب را در هتل‌های آن جا خواهد گذراند.

از طرف دیگر، شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، ارتش آزادیبخش خلق چین رزمایش‌هایی را در آب‌های استان شرقی «فوجیان» چین، در امتداد تنگه تایوان برگزار کرده است.

در همین راستا، برخی رسانه‌ها گزارش کردند که تایوان نیز قصد دارد رزمایشی را در تقابل با چین برگزار کند و علی‌رغم هشدارهای پی در پی چین، وزارت دفاع تایوان امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای خطاب به چین اعلام کرد: «تایوان برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات چین مصمم است».

طبق این گزارش، این رزمایش‌ها در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین تایوان، چین و ایالات متحده آمریکا برگزار شده است.

تهدید بمب‌گذاری در فرودگاه بین‌المللی تایوان

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در پی احتمال سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رسانه‌های تایوانی از تهدید به بمبگذاری در فرودگاه بین‌المللی «تائویوان» خبر داده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی تایوانی گزارش می‌دهند که مقامات اطلاعاتی دریافت کرده‌اند مبنی بر این که سه وسیله انفجاری در فرودگاه بین‌المللی «تائویوان» در شهر تایپه پایتخت تایوان جاسازی شده است.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، این خبر در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در تور آسیایی خود به سر می‌برد، قرار است امروز (دوم اوت) به تایوان سفر کند؛ اگرچه طبق این گزارش، او از فرودگاه دیگری وارد خواهد شد.

روزنامه «یونایتد دیلی نیوز» گزارش داده که پلیس هوانوردی تحقیقاتی را پس از تهدید بمب‌گذاری در فرودگاه بین‌المللی تائویوان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، هیچ گونه تخلیه‌ای از فرودگاه اعلام نشده، اما از کارکنان خواسته شده حداکثر هوشیاری را به کار گیرند.

پیش‌تر، «هو شیجین» مفسر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در توییتی در خصوص واکنش چین به سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، از احتمال اقدام نظامی پکن خبر داد. وی در این خصوص نوشت: بر اساس آنچه می‌دانم، در واکنش به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، پکن مجموعه‌ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم کرده است.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سفر پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای جدی مقام‌های چین درباره احتمال تقابل نظامی مطرح شده است. در عین هشدارهای پی در پی چین، گفته شده که پلوسی قصد دارد عصر امروز وارد این جزیره شود. 

در صورت حضور پلوسی در تایوان، این اولین توقف یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۵ سال گذشته در این جزیره است و در زمانی انجام می‌شود که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی قرار دارد.

نماینده چین در سازمان ملل هم با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داده پکن اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام خواهد داد.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند

چین: به سفر پلوسی به تایوان پاسخی محکم می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت موضع طرف چینی روشن است و پکن اعتراضات جدی خود را به آمریکا ابلاغ کرده است.

وی افزود: ما از نزدیک برنامه سفر نانسی پلوسی را دنبال می‌کنیم. اگر ایالات متحده در مسیر اشتباه بایستد، اقدامات محکم و قاطعانه‌ای برای تضمین حاکمیت و امنیت خود انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «هوا چونینگ» همچنین با بیان این که «مشخص شده که آمریکا به تنش در منطقه دامن می‌زند و باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد»، افزود: اگر واشنگتن مسئولانه عمل نکند، عواقبی برای تایوان و نظم جهانی خواهد داشت.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین هم به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور گزارش داد: ایالات متحده باید از هرگونه تلاش برای بازی با کارت تایوان دست بردارد و صادقانه به اصل چین واحد پایبند باشد. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر پلوسی بر سفر به تایوان پافشاری کند، چین چه اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد، ضمن «غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز» خواندن این سفر، گفت: آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ایالات متحده مسئول خواهد بود و بهای آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را پرداخت خواهد کرد. 

این دیپلمات چینی در عین حال گفت که پکن و واشنگتن تماس‌ را در همه سطوح و از طریق کانال‌های مختلف حفظ می‌کنند.

در روزهای اخیر احتمال سفر پلوسی به تایوان، هشدارهای جدی مقام‌های چین را در پی داشته و تنش‌ها بین واشنگتن و پکن که روابطشان در سطح پایینی قرار دارد را تشدید کرده است. با این حال، گفته شده که پلوسی قصد دارد عصر امروز وارد این جزیره شود. 

«هو شیجین» مفسر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در توییتی در خصوص واکنش چین به سفر احتمالی پلوسی به تایوان از احتمال اقدام نظامی پکن خبر داد. وی در این خصوص نوشت: بر اساس آنچه می‌دانم، در واکنش به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، پکن مجموعه‌ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم کرده است.

وزارت دفاع تایوان در واکنش به هشدارهای پکن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: تایوان برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات چین مصمم است.

رسانه‌های تایوانی دوشنبه (اول اوت) گزارش کردند که پلوسی امروز بعد از ظهر وارد تایوان می‌شود و احتمالاً یک روز را نیز در هتل‌های این شهر می‌گذراند. به دنبال انتشار این خبر، منابع خبری شامگاه دوشنبه از پرواز ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین به منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر دادند.

در صورت حضور پلوسی در تایوان، این اولین توقف یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۵ سال گذشته در این جزیره است و در زمانی انجام می‌شود که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی قرار دارد.

نماینده چین در سازمان ملل با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داده پکن اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام خواهد داد.

در طرف دیگر، وزیر خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید با درخواست از چین برای عدم تنش‌زایی در صورت سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مدعی شده‌اند که رفتارهای عصبی مقامات پکن بی‌مورد است.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل «چین واحد» را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.