به نوشته رویترز، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در تماس تلفنی خود با بایدن، همتای آمریکایی خود که ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه طول کشید، ضمن هشدار درباره تایوان، گفت: کسانی که با آتش بازی می‌کنند مطمئناً خواهند سوخت.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، کاخ سفید پس از گفتگوی بیش از دوساعته جو بایدن با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین اعلام کرد که این گفتگو برای مدیریت مسوولانه اختلافات میان دو کشور بود.

کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امروز با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفتگو کرد. این گفتگو  بخشی از تلاش‌های دولت بایدن برای حفظ و تعمیق خطوط ارتباطی میان آمریکا و چین و مدیریت مسئولانه اختلافات و همکاری با یکدیگر در راستای منافع آمریکا بود.

 در بیانیه کاخ سفید آمده است: این تماس پس از گفتگوی دو رهبر در 18 مارس و مجموعه ای از مکالمات بین مقامات عالی رتبه آمریکا و چین انجام می شود.

 در این بیانیه آمده است روسای جمهوری دو کشور در مورد طیف وسیعی از موضوعات مهم در روابط دوجانبه و سایر مسائل منطقه ای و جهانی گفتگو کردند و تیم های خود را موظف کردند گفتگوی امروز به ویژه در مورد تغییرات اقلیمی و امنیت سلامت را پیگیری کنند.

 در این بیانیه آمده است: در مورد تایوان، بایدن تاکید کرد که سیاست آمریکا تغییر نکرده و آمریکا به شدت با تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست خبری به خبرنگاران گفت: بایدن در تماس تلفنی خود با رئیس جمهوری چین، مسائل مربوط به نسل‌کشی و کار اجباری را مطرح کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به صورت تلفنی در مورد موضوعاتی چون تنش های فزاینده بر سر تایوان، اختلافات تجاری و تلاش آنها برای کنترل رقابت دو جانبه، گفتگو کرد.

کاخ سفید گفت این تماس تلفنی از ساعت ۸:۳۳ صبح  به وقت واشنگتن آغاز شده و در ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه صبح به پایان رسید.

در حالی که این پنجمین گفتگوی بایدن با شی از زمان ریاست جمهوری وی در یک سال و نیم پیش است، مخفی کردن بی اعتمادی عمیق بین دو کشور  بسیار دشوار به نظر می رسد.

در روزهای اخیر تنش ها میان دو کشور بر سر سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان افزایش یافته است.

گفتگوی بین رهبران دو کشور در حالی است که از سویی تنش میان دو کشور به دلیل تایوان افزایش یافته و از سوی دیگر دولت بایدن به علت مشکلات اقتصادی داخلی از جمله تورم بی سابقه و فشار بر مصرف کننده، کاهش عوارض گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین را در دست بررسی دارد.

آمریکا چین را به عنوان یک رقیب راهبردی خود قلمداد می‌کند و ماه گذشته به ناتو فشار آورد تا در سند راهبردی خود پکن را یک چالش امنیتی در نظر بگیرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» در ۱۸ جولای (۲۷ تیرماه) گزارش داد که پلوسی قصد دارد در ماه اوت از تایوان بازدید کند.

یک روز پس از این گزارش، وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف می‌کند و آمریکا با عواقب این اقدام مواجه خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.