همزمان با سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، آمریکا اقدام به استقرار ناوهای جنگی در دریای جنوبی چین کرد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، همزمان با سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، آمریکا اقدام به استقرار ناوهای جنگی در دریای جنوبی چین کرد.

فرماندهی نظامی آمریکا اعلام کرد که از گروه هجومی رونالد ریگان که شامل ناو هواپیمابر رونالد ریگان و ناوشکن های  USS Higgins (DDG 76) و USS Antietam (CG54)  و(  USS Chancellorsville (CG 62 می شود در حال حاضر در دریای چین جنوبی و دریای فیلیپین اقدام به گشت زنی می کنند.

برخی منابع در پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) نیز گفتند که در پی سفر پلوسی کشتی های نظامی آمریکا در نزدیکی جزیره تایوان گشت زنی می کردند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با وجود هشدارهای پکن در بخشی از سفر آسیایی خود، اواخر روز سه‌شنبه دو اوت (۱۱ مرداد) وارد تایپه پایتخت تایوان شد.

رئیس مجلس نمایندگان اروپا در فرودگاه از سوی جوزف وو، وزیر خارجه تایوان مورد استقبال قرار گرفت. نانسی پلوسی پس از ورود به تایپه تاکید کرد که سفرش به تایوان نشان‌دهنده «حمایت بی‌قید و شرط» آمریکا از این جزیره است. 

او افزود که بازدید از تایوان را با سیاست واشنگتن در قبال چین در «تناقض» نمی‌بیند. 

تلویزیون دولتی چین در آستانه ورود نانسی پلوسی به تایوان گزارش داده بود که جنگنده‌های این کشور در حال «عبور از تنگه تایوان» هستند. پکن همچنین دقایقی پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد که با «اقدامات نظامی هدفمند» به این سفر واکنش نشان خواهد داد. در همین راستا چین از روز پنجشنبه چهار اوت (۱۳ مرداد) با برگزاری رزمایش نظامی در نظر دارد جزیره تایوان را محاصره کند. 

دولت چین پس از ورود نانسی پلوسی به تایوان رویکرد «بسیار خطرناک» آمریکا را محکوم کرده بود. در مقابل دولت تایوان سفر نانسی پلوسی را نشانه حمایت «تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از این جزیره دانسته بود. 

پکن پیش از این بارها هشدار داده بود که سفر نانسی پلوسی به تایوان برای واشنگتن «پیامدهایی» به دنبال خواهد داشت. چین همچنین اعلام کرده است که «مسئولیت» تبعات سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برعهده واشنگتن خواهد بود. 

کاخ کرملین روز سه‌شنبه در واکنش به احتمال سفر نانسی پلوسی به تایوان چنین اقدامی را «تحریک محض» خوانده بود. مسکو علاوه بر این بر «همبستگی کامل» روسیه را با چین اعلام کرد. 

رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده پیش از این در چهارچوب سفر آسیایی خود از سنگاپور و مالزی بازدید کرده بود. نانسی پلوسی، ۸۲ ساله، عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. 

چین از تایوان به عنوان بخشی از خاک خود یاد می‌کند که در صورت لزوم با استفاده از «زور» باید به چین ملحق شود. پکن بازدید مقامات کشورهای خارجی از تایوان را نشانه به رسمیت شناختن دولت حاکم بر این جزیره می‌‌داند.

 

چین تایوان را تحریم کرد

دولت چین در واکنش به سفر پلوسی به تایوان تدابیر اقتصادی محدود کننده علیه تایوان اتخاذ کرد.

وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین اعلام کرد که تحر یم هایی را در زمینه صادارت برخی کالاها به تایوان و واردات برخی کالاها از تایوان را از سوم آگوست آغاز می کند.

دولت چین همچنین دو موسسه را در تایوان به دلیل حمایت شان از جدایی طلبان تایوانی و افترا به چین تحریم کرد.

 

 پکن سفیر آمریکا را احضار کرد

 

همزمان با ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد. 

خانم پلوسی که بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که طی ۲۵ سال اخیر به تایوان سفر می‌کند، روز چهارشنبه و پس از ورود به این جزیره با رئیس جمهوری و نمایندگان پارلمان تایوان دیدار و گفتگو کرد. 

این سفر در حالی انجام می‌شود که پیش‌تر مقام‌های چینی هشدارهای شدیدالحنی در خصوص عواقب این سفر به طرف آمریکایی داده بودند. پکن می‌گوید واشنگتن تاوان این «اشتباه» خود را خواهد پرداخت. همزمان با حضور پلوسی، چند فروند جنگنده چینی در تنگه تایوان به پرواز در آمدند. 

رسانه‌های دولتی چین خبر داده‌اند که ژی فنگ، معاون وزیر امور خارجه چین، سه‌شنبه شب نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین را فراخواند تا مراتب اعتراض شدید پکن نسبت به سفر نانسی پلوسی به تایوان را اعلام کنند. 

خانم پلوسی پس از ورود به تایپه با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان دیدار و گفتگو کرد. خانم تسای در این دیدار از آنچه او «توجه و حمایت بی‌دریغ آمریکا» تایوان خواند تشکر کرد و افزود: «نانسی پلوسی رابطه طولانی و عمیقی با تایوان دارد و ما باید در این خصوص از او تشکر کنیم.» 

او همچنین پلوسی را «یکی از فداکارترین دوستان تایوان» نامید و ادامه داد: «تهاجم روسیه به اوکراین امنیت تنگه تایوان را هم به کانون توجهات جهانی تبدیل کرده است. تجاوزات به تایوان دموکراتیک، تاثیر گسترده‌ای بر امنیت کل اقیانوس هند و آرام خواهد گذاشت.» خانم تسای همچنین با اشاره به اینکه تایوان در مقابل فشارها عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: «ما قاطعانه از حاکمیت ملی خود دفاع خواهیم کرد و به خفظ خط دفاعی برای امنیت جهانی خود ادامه می‌دهیم.» 

خانم پلوسی هم در این دیدار تاکید کرد که سفر او این پیام را منتقل می‌کند که واشنگتن تعهد خود به تایوان را رها نخواهد کرد و به دوستی پایدار دو طرف افتخار می‌کند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه افزود: «اکنون، بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان اهمیت دارد و این پیامی است که ما امروز به اینجا می‌آوریم.»

خانم اینگ ون در بخش دیگری از اظهارات خود در دیدار با پلوسی تاکید کرد که تایوان ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد و «خط دفاعی» برای دموکراسی‌ها در منطقه را حفظ می‌کند. پلوسی هم در پاسخ گفت که ایالات متحده و تایوان یک مشارکت پر رونق مبتنی بر ارزش‌های مشترک میان دو طرف ایجاد کرده‌اند و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حمایت از تایوان متحد هستند. 

کمی پیش از دیدار خانم پلوسی با رئیس جمهوری تایوان، ارتش جزیره اعلام کرد که سطح هوشیاری خود را افزایش داده است. مقام‌های ارتش تایوان اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی را برای تضمین امنیت و ثبات در اطراف جزیره به اجرا می‌گذارند که پاسخی به رزمایش نظامی سه روزه چین در این منطقه بوده است. 

خانم تسای از این رزمایش‌ها انتقاد کرده و گفته است که این اقدامات یک واکنش غیرضروری از سوی پکن است و تایوان متعهد به حفظ وضعیت موجود در سراسر تنگه تایوان است.

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد که ارتش این کشور با «هر اقدامی که حاکمیت ارضی تایوان را نقض کند، مقابله خواهد کرد».

پکن می‌گوید هواپیماها یا کشتی‌های خارجی نباید تا زمانی که رزمایش‌هایشان در حال انجام است وارد منطقه شوند. تایوان استدلال می‌کند که این ناقض مقررات بین‌المللی و قوانین تجارت جهانی و کشتیرانی است.

 

انتقاد کره شمالی از دخالت آمریکا در امور داخلی چین

وزارت خارجه کره شمالی بامداد چهارشنبه از «مداخله» آمریکا در امور داخلی چین به دلیل سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت که این کشور "به شدت" دخالت هر نیروی خارجی در مساله تایوان را محکوم می‌کند و از چین "به طور کامل حمایت می‌نماید. "

وی افزود: این حق یک کشور مستقل است که در برابر اقدامات تحریک آمیز نیروهای خارجی که آشکارا در امور داخلی آن دخالت و تمامیت ارضی آن را نقض می‌کند، اقدامات متقابل اتخاذ نماید.

وزارت خارجه چین روز سه شنبه در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد گفت که سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.

در این بیانیه هشدار داده شده است: این یک عمل بسیار خطرناک، بازی با آتش است. هر که با آتش بازی کند خود را می‌سوزاند.

این وزارتخانه اضافه کرد که چین "قاطعانه با این سفر مخالفت می‌کند و به شدت آن را محکوم می‌کند" و خاطرنشان کرد که آمریکا به دنبال محدود کردن چین با کمک تایوان است.

با این حال جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد که سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقض حاکمیت چین نیست.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیش از سفر پلوسی به تایوان با او صحبت نکرده است. کربی درحالی که سعی کرد دیدار پلوسی به تایوان را کم اهمیت جلوه دهد گفت: سفر اعضای کنگره به تایوان غیرمعمول نیست. همچنین سفر رئیس مجلس نمایندگان به تایوان بی‌سابقه نیست.

۷۰ سال رویارویی؛ ریشه مناقشه بین چین و آمریکا بر سر تایوان چیست؟

       

سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و واکنش تند چین به آن باعث شده است تا مناقشه بر سر این جزیره بار دیگر در کانون توجه‌ها قرار گیرد. 

تاریخچه این مناقشه به سال ۱۹۴۹ میلادی همزمان با پایه‌گذاری جمهوری خلق چین از سوی مائو تسه‌تونگ، رهبر حزب کمونیست چین بر می‌گردد. ملی‌گرایان کومینتانگ به رهبری چیانگ کای‌شک، رهبر دولت سرنگون‌شده به جزیره تایوان گریختند و در آنجا دولت «جمهوری چین» را تشکیل دادند. آنها هرگونه ارتباط بین چین کمونیست و جزیره تایوان را ممنوع اعلام کردند. 

ارتش جمهوری خلق چین در دسامبر سال ۱۹۴۹ برای اولین بار تلاش کرد تا جزایر ماتسو و کینمن در تنگه تایوان را تصرف کند. تایوان در سال ۱۹۵۰ به متحد آمریکا در جنگ علیه چین در شبه‌جزیره کره تبدیل شد.

کرسی چین در سازمان ملل متحد تا سال ۱۹۷۱ در اختیار تایوان بود. دولت مستقر در پکن در نهایت از سال ۱۹۷۱ کرسی چین در سازمان ملل را در اختیار گرفت. 

واشنگتن هشت سال پس از آن روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد تا جمهوری خلق چین را به رسمیت بشناسد. با این حال کنگره آمریکا از تحویل سلاح به تایوان برای دفاع از خود در برابر چین حمایت کرد. 

دولت ایالات متحده از آن زمان تاکنون سیاست «ابهام راهبردی» را در قبال تایوان در پیش گرفته است. به این معنا که آمریکا به طور مشخص درباره واکنش نظامی احتمالی در صورت حمله چین به تایوان اظهارنظر نمی‌کند. 

آمریکا نزدیکترین متحد تایوان و اولین تامین‌کننده سلاح و تجهیزات نظامی برای این جزیره است. 

تصویب قانون «ضد جدایی» در چین

ساکنان تایوان در روز دوم نوامبر سال ۱۹۸۷ برای اولین بار اجازه پیدا کردند تا برای دیدار اعضای خانواده خود به چین سفر کنند. این تصمیم در عمل راه را برای مبادلات تجاری بین چین و تایوان هموار کرد. 

دولت تایوان چهار سال بعد تصمیم گرفت تا قانون وضعیت جنگی به دلیل مناقشه با چین را لغو کند. با این حال پکن در سال ۱۹۹۵ در اعتراض به سفر رئیس‌جمهوری تایوان به آمریکا مذاکرات جاری در راستای عادی‌سازی روابط بین دو طرف را به حالت تعلیق درآورد. 

تایوان در سال ۱۹۹۶ شاهد برگزاری اولین انتخابات ریاست‌جمهوری با آرای عمومی بود. چین قبل از برگزاری این انتخابات چند موشک به نزدیکی ساحل تایوان شلیک کرد. نزدیک به یک دهه بعد در سال ۲۰۰۵ قانونی به نام قانون «ضد جدایی» در چین به تصویب رسید. دولت چین بنا به این قانون در صورت اعلام استقلال تایوان اجازه استفاده از روش‌های «غیر صلح‌آمیز» را خواهد داشت. 

تسای اینگ-ون، سیاستمدار عضو حزب پیشروی دموکرات که طرفدار استقلال تایوان است در سال ۲۰۱۶ به ریاست‌جمهوری این جزیره رسید. پکن در واکنش به انتخاب این سیاستمدار زن تصمیم گرفت تا همه تماس‌های خود با تایوان را به حالت تعلیق درآورد. 

دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ مجوز فروش یک محموله تسلیحاتی بزرگ به تایوان را صادر کرد. تنها یک سال پس از آن قانونی در آمریکا به تصویب رسید که هدف از آن تقویت روابط واشنگتن با تایوان بود. 

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در سال ۲۰۱۹ هشدار داد که برای بازپس‌گیری تایوان از توسل به زور صرف‌نظر نخواهد کرد. او همچنین در واکنش به فروش تسلیحات به تایوان از سوی آمریکا به این کشور هشدار داد که از «بازی با آتش» بپرهیزد.

تسای اینگ-ون در سال ۲۰۲۰ برای یک دوره دیگر به ریاست‌جمهوری تایوان انتخاب شد. او پس از انتخاب مجددش به این سمت گفت که تایوان «یک کشور» است.

رئیس‌جمهوری چین پس از آن در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ از ارتش کشورش خواست تا برای «جنگ» آماده شود. ۲۵ جنگنده چین در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ وارد محدوده شناسایی دفاع هوایی تایوان در حدود ۲۰۰ کیلومتری ساحل این جزیره شدند. این رکورد پس از آن هم شکسته شد و در مجموع در سال ۲۰۲۱ جنگنده‌های چین نزدیک به ۹۷۰ بار وارد محدوده شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ گفت که کشورش برای دفاع نظامی از تایوان در صورت حمله چین آمادگی دارد. سخنانی که با «ابهام راهبردی» یعنی سیاست قدیمی واشنگتن در قبال تایوان همخوانی نداشت. با این حال کاخ‌سفید پس از این اظهارات جو بایدن تاکید کرد که سیاست واشنگتن درباره تایوان تغییری نکرده است.

چین چند روز بعد با پیشنهاد آمریکا در راستای «مشارکت قابل توجه» تایوان در سازمان ملل متحد مخالفت کرد. رئیس‌جمهوری تایوان نیز برای اولین بار از سال ۱۹۷۹ از حضور نظامیان آمریکایی در خاک این جزیره سخن گفت.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده بهار سال جاری همزمان با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت که واشنگتن برای دفاع نظامی از تایوان آمادگی دارد. او در ادامه اظهار داشت که چین در مناقشه بر سر تایوان در حال بازی با «خطر» است.

پکن ماه گذشته درباره بازدید احتمالی نانسی پلوسی از تایوان به آمریکا هشدار داد که چنین سفری «پیامدهایی» به دنبال خواهد داشت. دولت چین در ادامه تهدیدهای لفظی خود روز سه‌شنبه تاکید کرد که «مسئولیت» سفر نانسی پلوسی به تایوان با آمریکا خواهد بود و واشنگتن «بهای آن را خواهد پرداخت».

مقامات آمریکایی برنامه بازدید نانسی پلوسی از تایوان را تائید نکرده‌اند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از سفر به سنگاپور وارد مالزی شده است. برخی از رسانه‌های آسیایی گزارش داده‌اند که نانسی پلوسی قرار است روز چهارشنبه در تایوان با رئیس‌جمهوری این جزیره دیدار کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.