نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و چند تن دیگر از اعضای کنگره روز دوشنبه از سنگاپور بازدید می کنند، اولین توقف رسمی آنها در یک تور آسیایی با سابقه که توجه بین المللی را به دلیل گمانه زنی ها برای سفر او به تایوان به خود جلب کرده است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان به گفته وزارت خارجه سنگاپور، سفر دو روزه این هیئت به سنگاپور شامل دیدار با حلیمه یاکوب، رئیس جمهور سنگاپور و لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور و تعدادی از وزرای کابینه خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود پلوسی در یک مهمانی  که توسط اتاق بازرگانی آمریکا در بعد از ظهر دوشنبه در ایالت شهر برگزار می‌شود، شرکت کند.

طبق بیانیه دفتر پلوسی در روز یکشنبه، هیئت پلوسی قبل از ورود به اقیانوس هند و اقیانوس آرام در هاوایی توقف کرد. به گفته دفتر پلوسی، این هیئت همچنین قصد دارد از مالزی، کره جنوبی و ژاپن دیدار کند، جایی که جلسات سطح بالا برای رسیدگی به "منافع مشترک" از جمله تجارت، همه گیری کووید-19 و بحران آب و هوا برگزار خواهد شد. در این بیانیه هیچ اشاره ای به تایوان نشده است.

هفته ها است که گمانه زنی ها مبنی بر اینکه پلوسی، که در ردیف جانشینی ریاست جمهوری پس از معاون رئیس جمهور دوم است، ممکن است در حال برنامه ریزی برای بازدید از این جزیره دموکراتیک خودمختار باشد، چرخید. حزب کمونیست چین که ادعا می کند تایوان بخشی از خاک خود است - علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است - بارها نسبت به سفر پلوسی به این جزیره هشدار داده و متعهد شده است در صورت انجام این سفر "اقدامات قاطعانه و قاطعانه" اتخاذ کند. برخی از مقامات ایالات متحده نگران هستند که این سفر گزارش شده با واکنش نظامی چین مواجه شود و به طور بالقوه باعث بدترین بحران بین تنگه ای در چند دهه اخیر شود.

در جریان تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رهبر چین در پنجشنبه گذشته، شی به ایالات متحده هشدار داد که در مورد موضوع تایوان "با آتش بازی نکند" - اگرچه هیچ یک از طرفین تایید نکردند که آیا برنامه های گزارش شده پلوسی مورد بحث قرار گرفته است. آمادگی برای تماس گزارش های قبلی از سفر احتمالی.

سو تسنگ چانگ، نخست‌وزیر تایوان وقتی در مورد دیدار احتمالی پلوسی در روز دوشنبه سؤال شد، تأیید نکرد که آیا او ممکن است در این سفر متوقف شود یا خیر و تکرار کرد که تایپه از مهمانان خارجی استقبال می‌کند. سو به خبرنگاران گفت: «دولت به گرمی از دوستان VIP خارجی برای بازدید از کشور ما استقبال می کند. در کنار پلوسی به عنوان بخشی از هیئت کنگره، رئیس گرگوری میکس (رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان)، رئیس مارک تاکانو (رئیس کمیته امور کهنه سربازان مجلس)، سوزان دلبن، نماینده کنگره، راجا کریشنامورتی، عضو کنگره و اندی کیم، عضو کنگره هستند. .

شایان ذکر است دفتر رسمی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایدگان آمریکا از آغاز سفر هیاتی از کنگره به سرپرستی پلوسی از منطقه هند-اقیانوسیه شامل کشورهای سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن خبر داد.

بر اساس بیانیه مذکور، تمرکز این تور آسیایی بر روی "مسائل مشترک امنیتی"، شراکت اقتصادی و حکمرانی دموکراتیک منطقه هند-اقیانوسیه است. 

نانسی پلوسی در بیانیه‌ای گفت: «امروز،هیاتی از کنگره به منطقه هند-اقیانوسیه سفر می‌کنند تا بر تعهداتِ محکم آمریکا برای متحدان و دوستانمان در منطقه صحه گذارند.» 

وی در ادامه خاطرنشان کرد ملاقات‌هایی در سطوح بسیار بالا  با مقام‌های ارشد در کشورهای مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن برای بحث و تبادل نظر پیرامون منافع و ارزش‌های مشترک برگزار خواهد شد. 

با وجود گمانه زنی‌های بسیار درباره دیدار نانسی پلوسی از تایوان، در میانه افزایش تنش‌ها تاکنون اشاره ای به سفر به تایوان صورت نگرفته است. 

 تایوان بزرگترین نقطه چالش در روابط ایالات متحده و چین است.

حضور نیروهای نظامی چین در حریم هوایی و آب های نزدیک تایوان در چند سال گذشته تهاجمی تر شده است و خطر درگیری را افزایش داده است.

این در حالیست که برخی از تحلیلگران آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند که توانایی های نظامی چین به حدی رسیده است که پیروزی آمریکا در دفاع از تایوان دیگر تضمین شده نیست.

آیا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدنبال تهدید چین به تایوان نمی‌رود؟

سفر احتمالی پلوسی به تایوان رویدادی پر سر و صدا و نشانه‌ای قوی و البته مسبوق به سابقه در زمینه حمایت ایالات متحده از تایوان خواهد بود.

نیوت گینگریچ، نماینده سابق جمهوری خواهان آخرین رئیس مجلس نمایندگان بود که در سال ۱۹۹۷ از تایوان بازدید کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه ضمن هشدار به همتای آمریکایی خود جو بایدن در زمینه پایبند بودن و احترام به اصل چین واحد تاکید کرده بود: «آنهایی که با آتش بازی می کنند نابود خواهند شد.»

جو بایدن نیز به شی جین پینگ گفته بود که سیاست ایالات متحده در خصوص تایوان تغییر نکرده و واشنگتن به شدت با تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.

وزارت خارجه تایوان روز جمعه پس از تماس روسای جمهوری چین و آمریکا اعلام کرد که تایپه به تعمیق همکاری امنیتی نزدیک خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر رسانه‌های دولتی چین روز یکشنبه به نقل از سخنگوی نیروی هوایی این کشور اعلام کردند که پکن «قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت خواهد کرد.»

متن «برای جنگ آماده شوید» که روز جمعه از سوی یک واحد ارتش آزادیبخش خلق چین ( ارتش ملی جمهوری خلق چین) در بخش نظرهای «ویبو»، شبکه اجتماعی مشابه توییتر در چین منتشر شد بیش از یک میلیون و هشتصد هزار لایک دریافت کرد.

جو بایدن روز چهارشنبه گذشته به خبرنگاران گفته بود که بنا به نظر مقامات ارتش ایالات متحده، سفر نانسی پلوسی به تایوان «در حال حاضر ایده خوبی نیست.»

سفر آسیایی پلوسی به کشورهای حوزه هند و اقیانوس آرام در زمان حساسی از بعد سیاسی برای رهبران چین و ایالات متحده انجام می شود.

انتظار می‌رود شی جین‌پینگ اواخر سال جاری در نشست کنگره ملی خلق به شکلی بی سابقه برای سومین دوره ریاست جمهوری این کشور برگزیده شود، این در حالیست که حزب دموکرات به رهبری جو بایدن در ایالات متحده برای حفظ کنترل مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر مبارزه سختی با حزب رقیب پیش رو خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.