سخنرانی 8 ساعت و 32 دقیقه‌ای هم اما نتوانست مانع تصویب پیش‌نویس لایحه مدنظر دموکرات‌ها شود. صبح روز جمعه دموکرات‌ها درحالی پیش‌نویس اولیه بودجه یک تریلیون و 750 میلیارد دلاری جو بایدن را به تصویب رساندند که هیچ‌یک از جمهوری‌خواهان با آنان همراهی نکردند.

به گزارش جماران؛ پیش‌نویس اولیه بودجه 1.75 تریلیون دلاری دولت بایدن، در حالی 19 نوامبر و با یک روز تاخیر در مجلس نمایندگان به تصویب رسید که رهبر جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از تصویب آن، بیش از 8 ساعت بی‌وقفه به سخنرانی پرداخت و مانع از آن شد که این لایحه پنجشنبه شب به رای گذاشته شود.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده‌های اقتصادی زیادی به شهروندان امریکایی داده بود و با فاصله کوتاهی از آغاز به کارش در کاخ سفید نیز لوایحی را در همین راستا به کنگره ارسال کرد، اما مخالفت جمهوری‌خواهان با طرح‌های اقتصادی دموکرات‌ها و اصرار اولیه بایدن بر ضرورت مذاکره با آنها برای تصویب دو حزبی این لوایح باعث شد تحقق وعده‌های اقتصادی رییس‌جمهور ایالات متحده برای مدتی طولانی به تاخیر بیفتد. این وضعیت در کنار اشتباهات بین‌المللی دولت امریکا نظیر خروج از افغانستان و همچنین تداوم شیوع بیماری کووید 19 باعث شده بود، مقبولیت عمومی جو بایدن به کمتر از 36درصد افت کند.

افت محسوس محبوبیت دولت بایدن - هریس در میان افکار عمومی و نگرانی‌ها پیرامون انتخابات‌های پیش‌ رو (کنگره 2022 و ریاست جمهوری 2024) باعث شد تا حزب دموکرات تلاش‌ها برای تصویب لوایح اقتصادی جو بایدن را بیشتر کند. درحالی‌که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته از سوی دموکرات‌ها، قرار بود لایحه 1.75 تریلیون دلاری هزینه‌های اجتماعی روز پنجشنبه به رای گذاشته شود، اقدامی عجیب از سوی جمهوری‌خواهان باعث شد همه‌چیز به صبح روز جمعه موکول شود.

عصر روز پنجشنبه، دقایقی پس از ارایه گزارش اداره بودجه کنگره - که پیش‌شرط برخی دموکرات‌های میانه‌رو برای موافقت با پیش‌نویس لایحه 1.75 تریلیون دلاری دولت بایدن بود - کوین مک کارتی (جمهوری‌خواه – کالیفرنیا) رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان در ساعت 20:38 دقیقه به وقت محلی سخنرانی خود را در مخالفت با لایحه مذکور آغاز کرد. دموکرات‌ها امیدوار بودند این سخنرانی خیلی زود به پایان برسد و شرایط لازم برای رای‌گیری محقق شود، اما این سخنرانی که موضوعات مختلفی از ترور آبراهام لینکلن گرفته حوادث میدان تیان‌آن‌من چین را شامل می‌شد تا ساعت 5:10 صبح روز جمعه به طول انجامید تا بسیاری از دموکرات‌های خسته جلسه را ترک کرده باشند و رای‌گیری به تاخیر بیفتد.

 

او می‌توانست تا هر زمانی که دلش می‌خواهد به سخنرانی ادامه بدهد!

 

براساس گزارش اکسیوس، سخنرانی کوین مک کارتی طولانی‌ترین سخنرانی مجلس نمایندگان امریکا از سال 1909 به این سو به حساب می‌آید. پیش‌تر نانسی پلوسی (دموکرات - کالیفرنیا)، رییس کنونی مجلس نمایندگان ایالات متحده در سال 2018 با  8 ساعت و 7 دقیقه سخنرانی رکورددار طولانی‌ترین سخنرانی در تاریخ مدرن مجلس نمایندگان محسوب می‌شد.

یکی از دموکرات‌های ارشد کنگره در این خصوص می‌گوید: «او می‌توانست تا هر زمانی که دلش می‌خواهد به سخنرانی ادامه بدهد، اما واقعیت این است که هرقدر هم این موضوع به طول می‌انجامید، در پایان ما بازمی‌گشتیم و لایحه تصویب می‌شد.» شیلا جکسون لی (دموکرات - تگزاس) که بیشتر طول سخنرانی رهبر جمهوری‌خواهان را در جلسه حضور داشت معتقد است کوین مک کارتی می‌دانست صحبت‌های او نتیجه‌ای در پی ندارد و تنها به این دلیل بیش از 8 ساعت سخنرانی کرد که به هم‌حزبی‌های خود نشان دهد چه «رهبر سرسختی» است.

تیم رایان (دموکرات - اوهایو) نیز هنگام خروج از جلسه درحالی‌که همچنان سخنرانی مک کارتی ادامه داشت بر سر او فریاد کشید «هرقدر می‌خواهی حرف بزن، هیچ کس به تو گوش نمی‌دهد.» رهبر جمهوری‌خواهان در این سخنرانی گفت: «آیا امروز نسبت به 10 ماه پیش وضعیت بهتری داریم؟ خیر. پیام ما به دموکرات‌ها این است: دیگر بس است. خرج کردن را متوقف کنید. جنگ با خانواده‌های کارگر را متوقف کنید و به کسانی که کشور ما را اداره می‌کنند (دولت) نسبت به زندگی کسانی که کشور ما را می‌سازند (مردم) کنترل بیشتری ندهید.»

این سخنرانی 8 ساعت و 32 دقیقه‌ای هم اما نتوانست مانع تصویب پیش‌نویس لایحه مدنظر دموکرات‌ها شود. خبرگزاری رویترز گزارش داد صبح روز جمعه دموکرات‌ها درحالی پیش‌نویس اولیه بودجه یک تریلیون و 750 میلیارد دلاری جو بایدن را به تصویب رساندند که هیچ‌یک از جمهوری‌خواهان با آنان همراهی نکردند. بر این اساس، مجلس نمایندگان امریکا با 220 رای موافق که همگی از حزب دموکرات بودند توانست تاییدیه شروع بحث درباره طرح زیرساختی هنگفت بایدن در کنگره را به دست آورد. پیش از این دفتر بودجه کنگره اعلام کرده بود قانون کسری بودجه فدرال را به مدت 10 سال تا سقف 367 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

مقامات امریکایی پیش‌بینی کرده‌اند اجرای دوباره قانون مالیات موجب افزایش 127 میلیارد دلاری درآمد دولت تا سال 2031 خواهد شد. کاخ سفید هم تخمین زده این تغییرات می‌تواند 400 میلیارد دلار درآمد مازاد برای دولت ایجاد کند. در صورت تصویب نهایی این طرح بودجه بایدن می‌تواند علاوه بر بودجه یک تریلیون دلاری که در هفته‌‌های اخیر به تصویب رسید، از این بودجه به مبلغ یک تریلیون و 750 میلیارد دلار نیز استفاده کند. این بودجه به گفته بایدن قرار است برای ارتقای خدمات اجتماعی از جمله آموزش رایگان و امور سالمندان و افراد کم‌توان مورد استفاده قرار گیرد. این لایحه علاوه بر تامین مالی برنامه‌های اجتماعی گسترده، 550 میلیارد دلار برای مبارزه با تغییرات اقلیمی فراهم می کند. جمهوری‌خواهان معتقدند این بودجه در شرایط فعلی می‌تواند فشار تورمی بی سابقه‌‌ای را به اقتصاد امریکا وارد کند.

استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان، این لایحه را «تحول‌ساز» خواند و افزود که موفقیت در اجرای آن می‌تواند برای امریکایی‌ها خوشحال‌کننده باشد، چراکه آنها می‌بینند چرخ‌های اقتصاد کشور در مسیر بهبود زندگی‌شان می‌چرخد. در مقابل گای رشنتالر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان معتقد است: «تورم را در ایالات متحده بدتر خواهد کرد» و این لوایح را «قانون‌شکنی بزرگ دولت سوسیالیستی جمهوری‌خواهان» خواند.

دموکرات‌ها که 221 کرسی را در مجلس نمایندگان دراختیار دارند، برای تصویب نهایی این لایحه به دست‌کم 218 رای نیاز دارند و در صورتی که 3 عضو دموکرات مجلس نمایندگان با آن مخالفت کنند، تصویب لایحه 1.75 تریلیون دلاری بایدن عملا غیرممکن می‌شود. تاکنون یک دموکرات میانه‌رو گفته که ممکن است رای مخالف به این لایحه بدهد. در صورتی که مخالفت یکپارچه جمهوری‌خواهان با این لایحه در مجلس سنا نیز ادامه داشته باشد دموکرات‌ها در آنجا هم کار سختی پیش روی خود خواهند داشت و مجبور می‌شوند به جای تصویب لایحه بودجه با اکثریت معمول دست‌کم 60 رای، فرآیندی حقوقی را طی کنند که در پایان آن بتوانند با 50 رای به علاوه رای تساوی‌شکن کامالا هریس، معاون اول رییس جمهور و رییس مجلس سنا لایحه خود را به تصویب برسانند. علاوه بر این، مخالفت احتمالی دو عضو دموکرات سنا می‌تواند جدی‌ترین چالش پیش روی دموکرات‌ها در مسیر تصویب این لایحه باشد.

 

منبع: روزنامه اعتماد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.