جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قبل از اینکه دستور کشتن ایمن الظواهری را بدهد، می خواست از نزدیک بفهمد که رهبر القاعده در کجا پنهان شده است.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که الظواهری را در بالکن او در مرکز شهر کابل کشت، محصول ماه‌ها برنامه‌ریزی بسیار محرمانه بایدن و حلقه تنگ مشاوران ارشد او بود. در میان آماده‌سازی‌ها، مدل کوچکی از خانه امن الظواهری بود که توسط مقامات اطلاعاتی ساخته شد و در اتاق موقعیت کاخ سفید قرار گرفت تا بایدن در حین بحث درباره گزینه‌های خود بررسی کند.

برای بایدن، فرصت بیرون کردن تحت تعقیب‌ترین تروریست جهان، یکی از طراحان حملات 11 سپتامبر 2001، مملو از خطر کشته شدن تصادفی غیرنظامیان در پایتخت افغانستان بود - همانطور که حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در 11 ماه پیش در جریان خروج آشفته نظامی ایالات متحده از کشور انجام داد.

جزئیات برنامه ریزی آن توسط یک مقام ارشد دولت در حالی که بایدن در حال آماده شدن برای اعلام این ماموریت در روز دوشنبه بود، فاش شد. در طول تلاش چند ماهه برای برنامه ریزی حمله آخر هفته، بایدن بارها مقامات خود را موظف کرد تا اطمینان حاصل کنند که غیرنظامیان - از جمله اعضای خانواده الظواهری - کشته نمی شوند. به گفته کاخ سفید، هیچکدام آنجا نبودند.

بایدن که به دلیل ابتلا به  کووید-19 در جریان مذاکرات نهایی و مجوز حمله در حال قرنطینه بود، روز دوشنبه در بالکن کاخ سفید اعلام موفقیت کرد. این لحظه پیروزی برای رئیس‌جمهوری بود که تحت محاصره مشکلات سیاسی داخلی قرار داشت که به عقب‌نشینی مرگبار افغانستان در یک سال پیش بازمی‌گردد.

بایدن از بالکن اتاق آبی کاخ سفید گفت: مردم در سراسر جهان دیگر نیازی به ترس از قاتل شریر و مصمم ندارند. ایالات متحده همچنان به نشان دادن عزم و توانایی خود برای دفاع از مردم آمریکا در برابر کسانی که به دنبال آسیب رساندن به ما هستند، ادامه می دهد.

این که این ساختمان در مرکز شهر کابل واقع شده بود، چالش های خاص خود را داشت. مقامات که توسط یک محله مسکونی احاطه شده بودند، قبل از ارائه هر گونه گزینه ای به بایدن، برنامه ریزی و اطلاعات مورد نیاز خود را برای "محکم بودن" مورد توجه قرار دادند. و آنها به شدت مراقب درز اطلاعات بودند -- فقط یک "گروه بسیار کوچک و منتخب" در پراکنده ای از آژانس های کلیدی از طرح های در حال اجرا مطلع شدند. بایدن همچنین نگران این بود که چگونه ممکن است بر تلاش های ایالات متحده برای تضمین بازگشت مارک فریکس، شهروند آمریکایی که بیش از دو سال پیش در افغانستان گروگان گرفته شده بود، تأثیر بگذارد. یک مقام ارشد دولت گفت بایدن تیمش را تحت فشار قرار داد تا خطرات ناشی از این تلاش ها را کاهش دهد، همراه با تلاش های مداوم برای جابجایی افغان هایی که در طول جنگ به ایالات متحده کمک کردند.

در ادامه با طالبان، ما همچنان آنها را در قبال اقداماتشان پاسخگو خواهیم دانست. و ما در روزهای میانی به آنها تصریح کرده‌ایم که از آنها انتظار داریم هیچ اقدامی که به مارک فریکس آسیب برساند، انجام ندهند، زیرا ما در تلاش برای آزادی او پس از بازداشت و اسارت طولانی مدت او بودیم." با پایان ماه مه و ژوئن، بایدن در جریان تحولات قرار گرفت.

در 1 ژوئیه، او مقامات کلیدی امنیت ملی را در اتاق وضعیت کاخ سفید جمع کرد تا در مورد یک عملیات پیشنهادی توضیحاتی را دریافت کند. بیل برنز، رئیس سیا، آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و جان فاینر، معاونش، و لیز شروود راندال، مشاور امنیت داخلی، دور میز نشستند.

یک مقام ارشد گفت، بایدن «عمیقاً درگیر جلسه توجیهی و غرق در اطلاعات بود». او "سوالات مفصلی درباره آنچه می دانستیم و چگونه می دانستیم" پرسید. مدلی از خانه الظواهری که مقامات اطلاعاتی آن را ساخته بودند و برای بررسی رئیس جمهور به کاخ سفید آورده بودند، مورد توجه ویژه بود. به گفته این مقام، بایدن از چگونگی روشن شدن خانه توسط خورشید، مصالح ساختمانی و چگونگی تأثیر آب و هوا بر هر عملیاتی سوال کرد.

به گفته این مقام، او به ویژه بر اطمینان از اینکه هر گامی برداشته شده است تا اطمینان حاصل شود که این عملیات خطر تلفات غیرنظامیان را به حداقل می رساند، متمرکز بود. بایدن از تیم خود خواست تا اطلاعات بیشتری در مورد طرح های ساختمان و چگونگی تاثیر یک اعتصاب بر آن داشته باشد. او بعد از ظهر همان روز به کمپ دیوید پرواز کرد. تیم او عقب ماند و در طی هفته‌های بعد چندین بار در اتاق موقعیت گردهم آمد تا برنامه‌ریزی خود را تکمیل کند، به سؤالات رئیس‌جمهور پاسخ دهد و اطمینان حاصل کند که همه موارد احتمالی را برای به حداقل رساندن خطرات انجام داده‌اند.

تلاش موازی توسط وکلای ارشد دولت برای بررسی اطلاعات مربوط به الظواهری و ایجاد مبنای قانونی برای عملیات در جریان بود. در 25 ژوئیه - در حالی که با کووید-19 در اقامتگاه کاخ سفید در حال انزوا بود - بایدن تیم خود را برای دریافت آخرین جلسه توجیهی گرد هم آورد. این مقام گفت که او مجدداً روی "سطح ریز" فشار آورد و در مورد گزینه های اضافی که می تواند تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند پرسید.

او در مورد چیدمان خانه - جایی که اتاق ها پشت پنجره ها و درهای طبقه سوم قرار گرفته اند - و تأثیر بالقوه حمله پرسید. و او دور تیمش رفت و نظر هر یک از مقامات را جویا شد. در پایان، او مجوز "حمله هوایی دقیق" را برای از بین بردن هدف صادر کرد. پنج روز بعد، ساعت 6:18 صبح به وقت محلی، دو موشک هلفایر به بالکن خانه امن در کابل شلیک شد. «جریان های متعدد اطلاعاتی» کشته شدن الظواهری را تایید کردند. به گفته این مقام، اعضای خانواده وی که در سایر مناطق خانه بودند، آسیبی ندیدند. بایدن که هنوز در محل اقامت کاخ سفید به دلیل ابتلای مجدد به کووید در قرنطینه بود، از زمان شروع و پایان عملیات مطلع شد.

شایان ذکر است: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر گروه شبه‌نظامی القاعده، شامگاه شنبه در حمله نیروهای آمریکایی کشته شده است.

آقای بایدن غروب دوشنبه طی سخنرانی خود در کاخ سفید اظهار داشت که اکنون «عدالت برقرار شده است» و «این رهبر تروریست دیگر وجود خارجی ندارد».

وی گفت که نیروهای اطلاعاتی ایالات متحده رد ایمن الظواهری را تا خانه‌ای در مرکز کابل، پایتخت افغانستان،گرفته بودند، جایی که او همراه خانواده‌اش پنهان شده بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده سپس تاکید کرد که در این حمله پهپادی هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری و نه هیچ فرد غیرنظامی کشته نشده است.

آقای بایدن ابراز امیدواری کرد که «این اقدام قاطع» کمکی به التیام رنج خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر بکند.

ساعتی قبل از این سخنرانی، رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع ناشناس گزارش داده بودند ایمن الظواهری در حمله پهپادی سی‌آی‌ای در افغانستان کشته شده است.

این رخداد از سال ۲۰۱۱ و کشته شدن اسامه بن لادن، بنیان‌گذار القاعده، بزرگ‌ترین ضربه به این گروه شبه‌نظامی توصیف شده است.

ایمن الظواهری، پزشک و جراح مصری، در هماهنگی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت که در جریان آن چهار هواپیمای غیرنظامی ربوده و به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک، پنتاگون در نزدیکی واشینگتن و مزرعه‌ای در پنسیلوانیا کوبیده شدند. این رخداد حدود سه هزار کشته بر جای گذاشت.

الظواهری پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر و بنیانگذار القاعده در ماه مه سال ۲۰۱۱ رهبری این گروه را بر عهده داشت.

از الظواهری به عنوان نظریه‌پرداز اصلی القاعده در دوران رهبری اسامه بن لادن و مغز متفکر حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نام برده می‌شود.

نقش برجسته او در هدایت القاعده باعث شد تا که دولت آمریکا برای دستگیری او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کند.

پزشک و جنگجوی مصری

ایمن الظواهری در نوزدهم ژوئن ۱۹۵۱ در خانواده‌ای سرشناس در قاهره مصر به دنیا آمد.

پدربزرگ ایمن الظواهری امام دانشگاه اسلامی الازهر بود و پدرش دکتر داروساز و استاد دانشگاه قاهره بود.

او در نوجوانی به خاطر عضویت در گروه اخوان المسلمین به زندان افتاد و سپس با ادامه تحصیلاتش متخصص چشم پزشکی شد و در قاهره به طبابت پرداخت.

آقای الظواهری در سال ۱۹۷۳ به همراه هم‌فکرانش گروه جهاد اسلامی را در مصر تاسیس کرد.

در پی ترور انور سادات، رییس جمهوری اسبق مصر به دست پیروان این گروه در سال ۱۹۸۱، ایمن الظواهری به همراه صدها تن دیگر به زندان افتاد.

او پس از سه سال از زندان آزاد شد و به عربستان سعودی و سپس برای کمک به مجاهدین افغان و جنگجویان عرب به پیشاور پاکستان رفت.

در سال ۱۹۹۳ آقای الظواهری به رهبری جهاد اسلامی مصر انتخاب شد و به مبارزه خونینی برای سرنگون کردن حکومت این کشور دست زد.

آمریکا در سال ۱۹۹۷ آقای الظواهری را مسئول کشتار توریست‌های غربی در اقصر مصر معرفی کرد.

دو سال بعد یک دادگاه نظامی در مصر به صورت غیابی او را به مرگ محکوم کرد.

الظواهری در این سال‌ها با هویت جعلی به کشورهای مختلفی مانند سوییس، روسیه، بلغارستان، عراق و دانمارک سفر کرد.

او در سال ۱۹۹۶ به خاطر انقضای ویزا به مدت ۶ ماه در جمهوری چچن در بازداشت نیروهای امنیتی روسیه قرار گرفت.

اتحاد با بن‌لادن

در سال ۱۹۹۷ ایمن الظواهری به جلال آباد افغانستان به نزد اسامه بن لادن رفت تا با القاعده برای «جهاد با یهودی‌ها و صلیبی‌ها متحد شود.»

او دست راست اسامه بن لادن شد و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم این گروه نقش داشت.

تشکیل این جبهه متحد با بمبگذاری در دو سفارتخانه آمریکا در کنیا و تانزانیا و کشته شدن ۲۲۳ نفر همراه شد.

آمریکایی‌ها با شنود مکالمات آقای الظواهری متوجه نقش بن لادن و القاعده در این حمله شدند و دو هفته بعد به تلافی آن، با موشک به مقر القاعده در افغانستان حمله کردند.

او همچنین در حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت و به همین خاطر پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

بعد از حمله آمریکا به افغانستان و فروپاشی حکومت طالبان، ایمن الظواهری همانند بن لادن به مناطق صعب العبور گریخت.

بعد از کشته شدن اسامه بن لادن، آقای الظواهری رهبری القاعده را برعهده گرفت.

او در این سال‌ها از مخفیگاه‌های خود فعالیت می‌کرد اما با بالا گرفتن فعالیت گروه‌های جهادی مختلف در سراسر جهان و ظهور داعش از نفوذ او کاسته شده بود.

سرنگونی حکومت افغانستان و بازگشت طالبان باعث شد تا آقای الظواهری در ابتدای سال جاری میلادی به خانواده خود در کابل بپیوندد و در این شهر ساکن شود.

نیروهای اطلاعاتی آمریکا با شناسایی مخفیگاه جدید ایمن الظواهری برای کشتن او برنامه‌ریزی کردند و نهایتا او را در سی و یکم ژوییه در سن ۷۱ سالگی از پا در آوردند.

 

استقبال عربستان

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که از بیانیه جو بایدن، رئیس جمهور امریکا درباره حمله به ایمن الظواهری، رهبر القاعده و کشته شدن او استقبال می کند.

عربستان اعلام کرد که الظواهری از رهبران تروریستی بود که برای عملیات تروریستی در امریکا و عربستان و شماری از کشورهای دیگر برنامه ریزی و عملیاتی را اجرایی کرده بود که در پی آنها هزاران بی گناه از کشورها و ادیان مختلف از جمله شهروندان عربستان به قتل رسیدند.

دولت عربستان ضمن تاکید بر تقویت همکاری و تلاش بین المللی برای مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن، از همه کشورها خواست برای حفاظت از بی گناهان در برابر تشکیلات تروریستی همکاری کنند.

 

اولین واکنش خانواده الظواهری به خبر مرگ وی

خانواده ایمن الظواهری، رهبر القاعده در اولین واکنش به خبر مرگ وی اعلام کردند نمی‌دانند که آیا این خبر صحت دارد یا خیر. وزارت امور خارجه عربستان هم امروز سه شنبه در پیامی از مرگ رهبر تروریست‌های القاعده در حمله آمریکا به افغانستان و پیام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دیگر تروریست‌ها استقبال کرد.

به گزارش آرتی، خانواده الظواهری در اظهاراتی به سایت مصری "قاهره ۲۴" گفتند که دقایقی پیش پس از انتشار این خبر توسط رسانه‌های آمریکایی از این خبر مطلع شدند.

خانواده الظواهری افزود که خبر مرگ وی به طور گسترده منتشر شده، اما آنها نمی‌دانند که چقدر این خبر صحت دارد و بسیاری از رسانه‌های بین المللی این خبر را اعلام کرده‌اند.

آنها توضیح دادند از زمانی که ایمن الظواهری از چند دهه پیش مصر را ترک کرد و سپس به القاعده در افغانستان پیوست، هیچ تماسی با او نداشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.