پیامدهای منفی جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، در پی اقدام جدید روسیه بهای گاز در اروپا 12 درصد افزایش یافت و هزار هزار  متر مکعب به 1890 دلار رسید.

قیمت گاز در اروپا پس از آن افزایش یافت که شرگت گاز روسیه«گازپروم»امروز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل کارهای تعمیر و نگهداری انتقال گاز از خط لوله «سیل شمالی1» را متوقف کرده است.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین و تحریم های گسترده اروپا و آمریکا علیه مسکو، روس ها اقدام به کاهش  صادارت گاز به اروپا کرده و یا شیر گاز را به روی اروپایی ها به شکل مرتب می بندد و همین امر منجر به جهش قیمت گاز در این قاره شده است.

 

دیگر تحولات

 

وام اروپا به اوکراین

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا وامی به ارزش1.59میلیارد یورو به اوکراین می دهد.

فون در لاین تأکید کرد که یک میلیارد یورو بلافاصله از طریق بانک سرمایه گذاری اروپا تحویل اوکراین داده شد.

 

یک سناتور آمریکایی: دشمن ما همین جاست

سناتور پیشین ایالت ویرجینیا و افسر بازنشسته ارتش آمریکا یکشنبه شب گفت که ایالات متحده با سیاست تحریم روسیه به بن‌بست می‌ رسد.

بنابر گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه، ریچارد بلاک سناتور پیشین ایالت ویرجینیا در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: سیاست آمریکا و غرب غیر عقلانی و ویرانگر بوده، چرا که این سیاست موجب تنش‌های کلان اقتصادی در جهان می‌شود.

این افسر بازنشسته ارتش آمریکا افزود: زمان آن رسیده است که دست از متهم کردن ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که قیمت سوخت را افزایش داده، بررداریم چرا که مسکو محدودیتی برای صادرات زغال سنگن، نفت و گاز طبیعی ایجاد نکرده، بلکه این کنگره آمریکا بوده که این کار را کرده است.

وی افزود که دولت آمریکا با سیاست های اینچنینی خود موجب افزایش قیمت سوخت شده است.

بلاک اضافه کرد: اتحادیه اروپا که از کاهش زیاد گاز از طریق خط لوله جریان شمالی ۱ صحبت می کند، نمی خواهد بپذیرد که این اتفاق به دلیل عدم تمایل کانادا برای بازگرداندن به موقع توربین ها رخ داده است.

اتحادیه اروپا در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین از کشورها عضو خواسته تا از وابستگی به گاز روسیه بکاهند.

در حالی که کمیسیون اروپا از کشورهای عضو خواسته است تا میزان وابستگی به گاز روسیه را از ماه اوت آتی تا پایان ماه مارس سال آینده میلادی (۲۰۲۳) به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند؛ آلمان از هم اکنون زنگ خطر را درمورد فوریت طرح گاز به صدا در آورده است.

مقامات آلمانی هشدار داده‌اند که به محض قطع دریافت گاز از مسکو، این امر به شدت بر اقتصاد این کشور آسیب وارد خواهد ساخت.

مجارستان نیز اعلام کرده که اتحادیه اروپا باید بر منافع شهروندان خود متمرکز باشد تا آنکه بطور فزاینده‌ای خود را در مناقشه بین روسیه و اوکراین وارد کند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز ماه گذشته گفته بود بروکسل با اعمال تحریم علیه مسکو، راه تنفسی خود را بست.

پیش از این صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، تحریم گاز روسیه موجب رکود اقتصادی شدید در مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و ایتالیا خواهد شد.

 عرضه گاز روسیه در چند ماه اخیر از طریق خط لوله‌های اصلی از جمله مسیر اوکراین و بلاروس و نورد استریم کاهش یافته است.

گازپروم در ۱۴ ژوئن (۲۳ خرداد) ظرفیت نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد کاهش داد.

گازپروم با اشاره به تاخیر در بازگرداندن توربین گازی از تعمیر و نگهداری در کانادا توسط تامین کننده تجهیزات زیمنس انرژی (ENR۱n. 

DE) تحریم‌ها را عامل این کاهش عرضه دانسته است.

اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کرده، قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند، اما می‌خواهد تا زمان یافتن جایگزین، به واردات گاز از روسیه ادامه دهد.

 

سه بندر اوکراین آماده صادرات غلات می‌شوند

پس از توافق مسکو، آنکارا ، کی یف و سازمان ملل که روز جمعه به امضا رسید، سه بندر اوکراین در کنار دریای سیاه آماده از سرگیری صادرات غلات از این کشور می‌شوند.

رسانه های غربی اعلام کردند که مسئولان اداره بنادر اوکراین روز یک‌شنبه، ۲۴ ژوئیه گفتند که اقدام‌های لازم در سه بندر اودسا، چرنومورسک و یوژنی برای از سرگیری صادرات غله در حال انجام است.

اوکراین از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات جهان است اما از زمان تجاوز نظامیان روسی به این کشور و مسدود شدن مهم‌ترین مسیرهای ارتباط دریایی قادر به ادامه صادرات نبوده است.

این مسئله باعث کمبود و افزایش بهای غلات در بازارهای جهانی و به خطر افتادن امنیت غذایی بسیاری از کشورهای جهان شد.

نمایندگان روسیه و اوکراین روز جمعه با میانجیگری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل توافق‌نامه‌ای امضاء کردند که قرار است امکان ارسال غلات از مسیر دریای سیاه را فراهم کند.

روسیه و اوکراین متعهد شده‌اند، از هر اقدام نظامی که انتقال محموله‌های مواد غذایی را به مخاطره بیندازد بپرهیزند. با این حال اندکی پس از توافق، بندر اودسا که بخشی از بزرگ‌ترین انبارها و سیلوهای اوکراین در آن قرار دارد هدف حمله موشکی قرار گرفت.

دویچه وله گفت : مسو روز یک‌شنبه پس از تائید حمله اعلام کرد انبار موشک‌های ارسالی آمریکا را هدف گرفته که کی‌یف از آنها برای حمله به شناورهای نیروی دریایی روسیه استفاده می‌کند.

اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح یک‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت، پس از حمله روسیه به بندر اودسا احتمال می‌دهد زمینه‌سازی برای صادرات غلات با مشکل روبرو شود.

برآورد می‌شود در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تن غلات آماده صدور از اوکراین باشد. مشاور زلنسکی می‌گوید، اگر محاصره بندرهای دریای سیاه واقعا برداشته شود اوکراین می‌تواند ظرف هشت تا نه ماه تا ۶۰ میلیون تن غلات به خارج ارسال کند.

او افزود، اما اگر روسیه به تعهدات خود مطابق توافق استانبول پایبند نباشد ارسال این حجم غله از مسیرهای دیگر می‌تواند ۲۰ ماه تا دو سال زمان ببرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز یک‌شنبه پس از تائید حمله موشکی به بندر اودسا گفت، توافق‌نامه بین‌المللی برای ارسال غلات اوکراین از طریق دریای سیاه همچنان معتبر است.

لاوروف می‌گوید، یک مرکز کنترل در استانبول بر انتقال محموله‌ها نظارت می‌کند و نیروهای مسلح ترکیه و روسیه به طور مشترک تامین امنیت شناورهای حامل غلات را بر عهده دارند.

وزیر خارجه روسیه این سخنان را در آستانه سفر خود به چند کشور آفریقایی بیان کرد. نخستین مقصد لاوروف مصر است که به دریافت غلات از روسیه و اوکراین به شدت وابسته است.

او اطمینان داد که صادرکنندگان روسی به تعهدات خود در مقابل مصر پایبند هستند. مصر از معدود کشورهای جهان است که در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین از محکوم کردن مسکو خودداری کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.