کره شمالی تأکید کرد که آمریکا تعدادی آزمایشگاه بیولوژیک در ده ها کشور و منطقه از جمله اوکراین ایجاد کرد و این نقض معاهدات بین المللی به شمار می رود.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی امروز یکشنبه آمریکا را متهم کرد که سلاح های بیولوژیک در  اوکراین می سازد. پیش  از این روسیه چنین اتهامی به آمریکا وارد کرده بود که آمریکا آن را رد کرده بود.

کره شمالی تأکید کرد که آمریکا تعدادی آزمایشگاه بیولوژیک در ده ها کشور و منطقه از جمله اوکراین ایجاد کرد و این نقض معاهدات بین المللی به شمار می رود. کره شمالی اشاره کرد که نیروهای روسی این آزمایشگاه های بیولوژیک را در اوکراین کشف کردند.

پیونگ یانگ  واشنگتن را متهم کرد که حامی شرور تروریسم بیولوژیکی است که بشریت را نابود می کند.

کره شمالی همچنین آمریکا را متهم کرد که در جریان جنگ کره در دهه پنجاه«جنگ باکتریایی» راه انداخته بود.

چین، کره شمالی و روسیه پیش از این اتهام هایی از این نوع به آمریکا وارد کردند اما واشنگتن آنها را رد کرد.

روسیه ماه مارس گذشته واشنگتن را  به تأمین مالی پژوهش ها برای ساخت اسلحه بیولوژیک در اوکراین متهم کرد.

از سوی دیگر، کره شمالی رسما دو منطقه جدایی طلب و هوادار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

 

 

تحولات جدید

 

تسلیحات جدید  غربی در راه اوکراین

 

به گزارش رویترز، یک نماینده ارشد کنگره آمریکا می‌گوید ایالات متحده و متحدان غربی‌اش می‌توانند به طور بالقوه ۳۰ سامانه راکت‌انداز چندگانه در اختیار اوکراین قرار دهند؛ تجهیزاتی که از آنها برای انهدام انبارهای تسلیحاتی نیز استفاده می‌شود.

آدام اسمیت، نماینده دموکرات و رئیس کمیته خدمات تسلیحاتی کنگره آمریکا، در این خصوص گفت هدف کنونی افزایش سامانه‌های راکت‌انداز در اختیار اوکراین بین ۲۵ تا ۳۰ سامانه است.

وی که روز شنبه به همراه شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با رئیس‌جمهور اوکراین دیدار داشت، این اظهارات را در کی‌یف مطرح کرد.

اوکراین خواستار در اختیار گرفتن دست‌کم ۵۰ سامانه راکتی دقیق است که شامل راکت‌اندازهای چندگانه ام-۲۷۰ و پرتابگرهای سبک چندموشکی ام-۱۴۲ می‌شود.

این سامانه‌ها امکان پرتاب راکت را از فاصله دور و با دقتی بالا دارند.

ام-۲۷۰ امکان پرتاب ۱۲ راکت همزمان را دارد اما ام-۱۴۲ که امکان حمل‌ونقل آسان‌تری دارد، همزمان شش راکت پرتاب می‌کند.

آمریکا تا کنون ۱۲ سامانه ام-۱۴۲ به اوکراین ارسال کرده و تحویل چهار سامانه دیگر نیز به تازگی تأیید شده است. دیگر کشورهای غربی هم تا کنون تعدادی سامانه ام-۲۷۰ به اوکراین تحویل داده‌اند.

با این حال آدام اسمیت به چارچوب زمانی مشخصی برای تحویل سامانه‌های جدید به اوکراین اشاره نکرد.

 

مقامات امنیتی ارشد اوکراین به جاسوسی برای روسیه متهم شدند

  

رسانه‌های اوکراین گزارش دادند که دو مقام ارشد امنیتی سابق این کشور به اتهام جاسوسی برای روسیه تحت بازجویی قرار گرفتند.

به گزارش کی‌یف ایندیپندنت، اداره تحقیقات دولتی اوکراین اعلام کرد «ولودیمیر سیوکوویچ»، معاون سابق رئیس شورای امنیت این کشور به اتهام همکاری با سرویس اطلاعات روسیه و مدیریت یک شبکه جاسوسی در خاک اوکراین، تحت بازجویی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، «اولخ کولینیچ»، رئیس سابق سرویس امنیت اوکراین در شبه‌جزیره کریمه هم اخیراً به اتهام عضویت در این شبکه جاسوسی بازداشت شده است.

به نوشته کی‌یف ایندیپندنت، با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، صدها اوکراینی به اتهام خیانت و همکاری با دشمن بازداشت شده‌اند، فرایندی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین آن را «پاکسازی خود» می‌نامد.

رئیس‌جمهور اوکراین معمولاً در توضیح برکناری برخی از مقامات امنیتی و شماری از سفرای این کشور می‌گوید «این بخشی از فرآیند معمول دیپلماسی است».

زلنسکی هفته گذشته «ایوان باکانوف» رئیس سرویس امنیت داخلی و رؤسای این نهاد در نواحی مختلف و و همچنین «ایرینا وندیکتووا» دادستان کل کشور را برکنار کرد و پارلمان این کشور نیز با اکثریت آرا، رأی به اخراج آنها دادند.

رئیس‌جمهور اوکراین در یک ماه اخیر دست‌کم ۱۴ نفر از سفرای این کشور در کشورهای مختلف را برکنار کرده است.

 

گزارش فاکس نیوز 

 

هیاتی از نمایندگان کنگره آمریکا که به دیدار رییس‌جمهور اوکراین در کی‌یف رفته بودند، خواستار حضور مشاوران نظامی آمریکایی در اوکراین شدند.

شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز گزارش داد: قانون‌گذاران آمریکا پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی تاکید کردند که دولت بایدن باید به پنتاگون اجازه فرستادن مشاورین نظامی به اوکراین را بدهد.

به گفته هیات آمریکایی، این مشاوران به هماهنگی در توزیع تجهیزات نظامی که در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌گیرند و همچنین نظارت بر ذخایر اسلحه کمک‌ می‌کنند.

«مایکل والتز» عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا و نماینده فلوریدا با بیان اینکه واشگتن باید حمایت‌های خود را از کی‌یف گسترش دهد، 

تصریح کرد: این امر باید با حفاظت و نظارت صورت گیرد و تنها راه آن فرستادن مشاوران نظامی آمریکایی به این کشور است.

والتز، ضمن تایید اینکه راهنماهای نظامی احتمال دارد از نیروهای ارتش آمریکا باشند، ادامه داد: این مشاوران می‌توانند از شهروندان آمریکایی یا نیروهای‌ ارتش و یا به طور پیمانی انتخاب شوند.

عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا همچنین خواستار حمایت‌های مالی و نظامی بیشتر کشورهای اروپایی از کی‌یف شد.

بنابه گزارش نیویورک تایمز،‌ ایالات متحده تاکنون سه برابر بیشتر از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کمک‌های مالی در اختیار اوکراین قرار داده است.

«میکی شریل» عضو دموکرات کنگره آمریکا و نماینده نیوجرسی که در این سفر هیات نمایندگان را همراهی کرده است نیز ضمن حمایت از حضور گسترده کشورش در بخش‌های عملیاتی جنگ اوکراین اعلام کرد که اگر واشنگتن یک افسر برنامه‌ریزی در کی‌یف داشته باشد به نظارت بر روند ارسال اسلحه به آمریکا کمک خواهد کرد.

به گفته نمایندگان آمریکایی، حضور مشاوران نظامی این کشور در اوکراین، فعالیت سفارت آمریکا در کی‌یف را تقویت می‌کند و در بسیاری از زمینه ها کمک‌ خواهد کرد.

 گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در راستای حمایت از اوکراین به این کشور سفر کرده و در جریان دیدار با ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور در کی‌یف در بیانیه‌ای مشرک اعلام کردند که به تلاش‌های خود برای همراهی با اوکراین ادامه می‌دهند.

مسکو بارها اعلام کرده است بهترین حمایتی که کشورهای غربی از جمله آمریکا می‌توانند از اوکراین انجام دهند، تشویق رهبران کی‌یف به آغاز مذاکرات صلح‌آمیز معنادار و جدی با روسیه در مورد شرایط آتش بس است.

 

تحلیل گاردین در باره بحران فزاینده اروپا 

 

روزنامه گاردین با یادآوری شکست اتحادیه اروپا در واکنش به بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ میلادی نوشت: امسال راه های ورود غیرقانونی مهاجران افزایش ۸۴ درصدی داشته و اروپا در شیوه های مواجهه با این بحران با محدودیت هایی مواجه است.

روزنامه انگلیسی گاردین که در لندن منتشر می شود، در تحلیلی نوشت: در هفته‌ای که روسیه تهدید کرده مناطق بیشتری از اوکراین را به خاک خود الحاق می کند، کمبود گاز بروز کرده و تورم و کووید در سرتاسر اروپا افزایش یافته است، یادآوری بحران دیگری به رهبران اتحادیه اروپا و انگلیس تا حدی بیرحمانه به نظر می رسد.

گویا شکست داددن حمله روسیه به عنوان یک چالش برای اروپا کافی نبود و این قاره هم اکنون با «موج های» جدید پناهجویان غیرقانونی که به سرعت در حال افزایش هستند، مواجه است.

با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی که پس از ورود یک میلیون پناهجو، عمدتا سوری، به سواحل اروپا در سال ۲۰۱۵ رخ داد، انتظار می رود اتحادیه اروپا و انگلیس این بار آمادگی بیشتری داشته باشند.

ارقام منتشر شده توسط آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس)، نشان می دهد که «ورود مهاجران از ورودی های غیرقانونی» در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۱۱۴ هزار و ۷۲۰ مورد افزایش یافته است که ۸۴ درصد بیشتر از سال گذشته است. بسیاری از مهاجران دیگر ممکن است 

از شناسایی شدن فرار کرده باشند. تعداد تلاش برای ورود از طریق بالکان غربی نزدیک به ۲۰۰ درصد افزایش یافته و انتظار می رود امسال حدود ۶۰ هزار نفر با قایق از کانال مانش عبور کنند که دو برابر مجموع سال ۲۰۲۱ است.

جالب این که این ارقام شامل میلیون‌ها اوکراینی نمی‌شود که از فوریه تاکنون از اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند. اکثر پناهندگان و مهاجران اقتصادی غیراوکراینی که به عنوان مهاجران غیرقانونی طبقه بندی می شوند از سوریه، افغانستان، عراق، ترکیه، بلاروس، بنگلادش، مصر و کشورهای جنوب صحرای آفریقا آمده اند.

این موضوع برای درک چرایی افزایش جدید مهاجران مهم است. خروج غرب از افغانستان در سال گذشته به وضوح در افزایش تعداد پناهندگان بازتاب یافته است. ادامه درگیری در سوریه از جمله شهر ادلب؛ تهدید حملات نظامی فرامرزی بیشتر ترکیه به مناطق کردنشین؛ و درگیری های مختلف خاورمیانه و آفریقا، به علاوه میراث جنگ عراق، همچنان به بی ثباتی و بحران مهاجرت دامن می زند.

تاثیرات تجمیعی انسانی ناشی از شرایط اضطراری آب و هوایی نیز تصویر کلی مهاجرت را شکل می دهد. اما در حال حاضر، اختلال در عرضه مواد غذایی به دلیل محاصره دریای سیاه از سوی روسیه و کمبود، تورم قیمت و بی ثباتی ناشی از آن، عامل جدید بزرگ دیگری در دامن زدن به بحران مهاجرت است. برای پوتین، مهاجرت، مانند انرژی و غذا، یک سلاح جنگی است که قلب اروپا را هدف قرار می دهد.

توافق شکننده ای که روز جمعه در استانبول رونمایی شد و با هدف ایجاد مسیرهای امن دریایی برای غلات از بندر اودسا و دو بندر دیگر اوکراین مطرح شد، ممکن است در نهایت فشار بر کشورهای در حال توسعه وابسته به واردات را کاهش دهد. با این حال، حتی اگر توافق پابرجا باشد، از سرگیری تجارت زمان می برد و تا زمانی که درگیری ادامه دارد، صادرات نمی تواند به سطح قبل از جنگ برسد.

صرف نظر از اینکه محاصره برداشته شود یا نه، پیش بینی می شود که مهاجرت بی رویه به اروپا تا سال ۲۰۲۳ همچنان در حال افزایش باشد. آژانس پناهندگان سازمان ملل، گفته مجموع آوارگان جهانی به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است و در صورت طولانی شدن جنگ اوکراین، این رکورد شکسته خواهد شد.

الیزابت براو، تحلیلگر پیش‌بینی کرده «موج اول قربانیان غیرمستقیم جنگ به سمت اروپا حرکت می کند و تقریباً به طور قطع امواج بیشتری و بزرگ‌تری به دنبال خواهد داشت».

«ایلوا یوهانسون» (Ylva Johansson) کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی، در اوایل این ماه گفت که اروپا با «چالش بزرگی» روبرو شده است.

وی گفت: بحران‌های مرتبط با غذا و انرژی «می‌تواند منجر به بی‌ثباتی کشورها، قوی‌تر شدن گروه‌های تروریستی و قوی‌تر شدن گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته شود». این بدان معناست که مردم... از ماندن در کشورشان احساس امنیت نمی کنند.

آیا اتحادیه اروپا و انگلیس آماده چالش جدیدی هستند؟ پاسخ منفی است. آخرین تکرار پیمان مهاجرتی ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا - یک سازوکار همبستگی داوطلبانه - محدود، مبهم و فاقد اتفاق آرا است.

همانطور که از بحران سال ۲۰۱۵ تاکنون نیز چنین بوده است، اتریش، مجارستان، لهستان و سایر کشورها اساسا هنوز از انجام اقدامات بیشتر برای کمک به کشورهایی که به اصطلاح در «خط مقدم» بحران مهاجرت هستند- مانند یونان، ایتالیا، مالت، قبرس و اسپانیا- برای رسیدگی به وضعیت تقاضاها، پرداخت هزینه و اسکان پناهجویان خودداری می کنند.

تبعیض اروپا در رفتار با مهاجران

منتقدان همچنین می‌گویند که رفتار سخاوتمندانه اتحادیه اروپا در برخورد با اوکراینی‌ها در مقایسه با غیر اوکراینی‌ها، یک استاندارد دوگانه آشکار و مشهود است.

با افزایش دوباره آمار مهاجران به اروپا، خطر پیامدهای سیاسی منفی آن در سراسر اروپا افزایش می یابد. یک مورد آزمایشی ایتالیا است؛ جایی که انتظار می رود سیاستمداران راست افراطی، به امید تقلید از موفقیت حزب AfD (آلترناتیو برای آلمان) از این موضوع در انتخابات زودهنگام سپتامبر استفاده کنند.

دولت های اتحادیه اروپا و انگلیس باید برای جلوگیری از تکرار بحران انسانی سال ۲۰۱۵ اقدام کنند. بر اساس آمار «پروژه مهاجران گمشده» از سال ۲۰۱۴ بیش از۲۴ هزار نفر تنها در دریای مدیترانه مفقود شده اند. نوامبر گذشته، ۲۷ نفر فقط در یک روز در کانال مانش غرق شدند.

گاردین نتیجه گرفته که سیاست های فعلی اتحادیه اروپا کارامد نیست و تلفات انسانی ناشی از بحران مهاجرت مدام در حال افزایش است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ اوکراین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.