این جاده تاریخی اولین جاده در نوع خود بین این دو کشور است و قرار است روابط اقتصادی بین آنها را تقویت کند. ساخت این پل 1080 متری بر روی رودخانه آمور بین شهرهای بلاگووشچنسک روسیه و هیهه چین در اواخر سال 2016 آغاز شده است.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان برای دهه‌ها، رودخانه آمور چین مدرن و روسیه را از هم جدا کرده است - آب‌های آن اگرچه بیش از 1000 مایل از حدود 2500 مایل مرزی را قطع کرده است. اما همیشه یک چیز کم بود: پل وسیله نقلیه.

اکنون - در حالی که انزوای اقتصادی روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین، روسیه را به پکن نزدیک‌تر می‌کند - این با هیاهو در حال تغییر است.

جمعه گذشته، پکن و مسکو راه اندازی یک پیوند جدید دیگر را جشن گرفتند - چیزی که رسانه های دولتی در هر دو طرف آن را اولین پل بزرگراه بر روی رودخانه آمور نامیدند - با موشک‌هایی که دود رنگارنگ از بالای سرشان می‌ترکید، و مقامات محلی در سواحل رودخانه کف می‌زدند، در حالی که مافوق‌هایشان از مسکو و پکن از روی صفحه‌های تلویزیونی غول‌پیکری که مخصوص آن روز آورده شده بود، به تماشا آمدند.

انتظار می رود دومین گذرگاه، تنها پل راه آهنی که کشورها را از طریق رودخانه متصل می کند، به زودی افتتاح شود.

برای اولین سفر بزرگراهی هفته گذشته، هشت کامیون باری از چین و هشت کامیون از روسیه در صفوف روی این پل چند کیلومتری راندند که هر کدام دو پرچم ملی بزرگ را در دو طرف کابین خود حمل می‌کردند. در میان آتش‌بازی‌ها از ابتدا و انتهای این پل دو طرفه شروع به حرکت کردند.

 به گفته مسکو، کشتی‌های باری چینی وسایل الکترونیکی و لاستیک‌ها، روسی روغن سویا و چوب اره‌ای را حمل می‌کردند. و اگر بینندگانی در مورد نمادگرایی شک داشتند - در حالی که جنگ در اوکراین باعث شد مسکو ناامید نشان دهد که هنوز دوستان و شرکای تجاری دارد - معاون نخست وزیر روسیه جاهای خالی را پر کرد.

پل Blagoveshchensk-Heihe در دنیای پراکنده امروزی اهمیت نمادین خاصی دارد. یوری تروتنف، فرستاده کرملین در خاور دور روسیه گفت: این موضوع به یک رشته دوستی دیگر تبدیل خواهد شد که مردم روسیه و چین را به هم پیوند می دهد.

بر اساس گزارشی از وزارت خارجه چین، این نکته در تماسی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، رهبر چین در روز چهارشنبه، که در آن دو در مورد گشایش پیوند فرامرزی جدید خود و روابط اقتصادی "به طور پیوسته در حال پیشرفت" خود گفتگو کردند، تاکید شد.

شی طی این تماس که در جشن تولد 69 سالگی وی انجام شد، گفت: این پل "یک کانال جدید برای اتصال دو کشور ایجاد خواهد کرد."

شی گفت: طرف چینی آماده همکاری با طرف روسی است تا برای توسعه پایدار و بلندمدت همکاری عملی دوجانبه تلاش کند.

این پروژه 369 میلیون دلاری شهرهای دوقلوی شهر هیهه در استان هیلونگجیانگ چین را به مرکز منطقه آمور بلاگووشچنسک در خاور دور روسیه متصل می کند. مسکو انتظار دارد که در صورت بهره برداری کامل، سالانه حدود 4 میلیون تن کالا و دو میلیون مسافر را ترخیص کند.

این احتمالاً تجارت دوجانبه بین چین و روسیه را بیشتر تقویت خواهد کرد، که پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مسکو به طور فزاینده‌ای به پکن برای مشارکت اقتصادی نگاه می‌کند، افزایش می‌یابد، هر چند این سؤال وجود دارد که چین تا چه اندازه برای حمایت از همسایه تحریم‌شده خود پیش خواهد رفت.

زمان راه اندازی پل بر منافع پکن در این مشارکت تاکید می کند. این در حالی است که چین همچنان به رژیم بی امان «کووید صفر» ادامه می‌دهد، که شاهد بوده است این کشور بارها کنترل‌های مرزی زمینی را تشدید کرده است - حصارهایی روبه‌روی میانمار برپا می‌کند، گذرگاه‌های مرزی را با بازرسی‌های سختگیرانه می‌بندد و حتی از شهروندانش در مرز کره شمالی می‌خواهد. پنجره هایشان را ببندید تا ویروس نفوذ نکند.

هو چونهوا، معاون نخست وزیر چین روز جمعه در مراسم تحلیف گفت: چین آماده دیدار با روسیه در نیمه راه است.

ملاقات در نیمه راه

ین دو پل سال‌ها در حال ساخت هستند و پروژه راه‌آهن - در شرق در امتداد آمور در شهر تونگ‌جیانگ چین و نیژنلنینسکویه روسیه - در سال 2014 شروع به کار کرد. افتتاحیه پل بزرگراه در روز جمعه مسیر مشابهی را دنبال کرد: ساخت و ساز در سال 2016 آغاز شد و بیش از دو سال پیش تا حد زیادی تکمیل شد، اما افتتاح آن به دلیل همه‌گیری متوقف شد.

گذرگاه های جدید روابط رو به رشد بین کشورها را برجسته می کند. اینها در دوران پوتین و شی افزایش یافته است و هدفی را که مسکو در بهار امسال بیان کرد، برای رسیدن به 200 میلیارد دلار تجارت تا سال 2024 است که در مقایسه با رکورد شکستن 146 میلیارد دلار در سال گذشته، افزایش یافته است.

آرتیوم لوکین، دانشیار روابط بین الملل در دانشگاه فدرال خاور دور در ولادی وستوک می‌گوید: اخیراً روسیه و چین یک پل روی رودخانه آمور نداشتند، اما اکنون دو پل دارند... بنابراین روند روشن است.

اما پل‌ها – که هر کدام در دو نیمه ساخته شده‌اند، توسط چینی‌ها در یک طرف و روس‌ها در طرف دیگر – و رودخانه‌ای که از آن عبور می‌کنند نیز بر پایه‌های ناآرام این رابطه تأکید می‌کنند.

سواحل رودخانه‌های آن که به نام آمور در روسیه و هیلونگ‌جیانگ در چین شناخته می‌شوند، زمانی مناطقی پرتنش و تحت نظارت شدید بوده‌اند. یکی از شاخه های آمور محل درگیری مرزی در سال 1969 بود که نتیجه تنش های شدید بین اتحاد جماهیر شوروی و چین کمونیست جوان بود، و تا دهه 1990 بود که اختلافات ارضی تا حد زیادی حل و فصل نشد.

موافقت‌نامه‌ها در آن زمان برای توسعه همکاری در سراسر رودخانه برای سال‌ها متوقف شد، زیرا شناورها، هواناوها و جاده‌های یخی فصلی وسایل حمل و نقل مردم و کالاها باقی ماندند، در حالی که ارتباطات زمینی و دریایی در سایر نقاط کشورها تجارت بیشتری را انجام می‌داد.

به گفته لوکین، مسیرهای قبلی کافی نبودند، که باعث افزایش حجم تجارت بین روسیه و چین شد.

لوکین گفت: چین همیشه برای زیرساخت‌های بندری بیشتر فشار می‌آورد، اما روسیه تا همین اواخر کمی تمایلی به ایجاد این نوع زیرساخت‌ها نداشت، زیرا می‌ترسید بیش از حد به چین وابسته شود.

اما اکنون روسیه چاره‌ای ندارد. وی افزود که از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 و واکنش غرب متعاقب آن، روسیه «بسیار بازتر» در برابر ابتکارات چین برای توسعه زیرساخت‌های فرامرزی بوده است.

عصر جدید؟

پل بزرگراه، در مفهوم اولیه خود، نه تنها برای ایجاد امکان ترانزیت کالا، بلکه برای ایجاد مناطق اقتصادی جدید و سفر مسافر بین شهر هیهه چین، محل زندگی حدود 1.3 میلیون نفر که در منطقه شهری خود و بلاگووشچنسک با جمعیتی حدود یک چهارم میلیون نفر زندگی می کنند.

مقامات گفتند که سیاست‌های کووید-19 چین ممکن است فعلاً آن را متوقف کند، زیرا پل فقط با حمل و نقل شروع می‌شود. و حتی در مراسم افتتاحیه روز جمعه، کارگران بدنام کشور در کنار جاده در حال استقبال از کامیون‌های باربری روسی بودند که یادآور کنترل‌های شدید بود.

اما چشم‌انداز روابط فرامرزی نزدیک‌تر برای هیهه و بلاگوشچنسک، که پیش از همه‌گیری با گردشگری و تجارت شکوفا شده بودند، می‌تواند فاز جدیدی را برای منطقه آغاز کند. به گفته رسانه های محلی، دولت به همه دانش آموزان در بلاگوشچنسک دستور داده است که از اول سپتامبر به یادگیری زبان چینی بپردازند.

به گفته یو بین، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ویتنبرگ اوهایو و عضو ارشد مرکز مطالعات روسیه در دانشگاه عادی چین شرقی در شانگهای، این افتتاح ممکن است نشاط اقتصادی برای منطقه "کم جمعیت" روسیه ایجاد کند.

یو گفت، همچنین می تواند نشان دهنده دور شدن از "ادراک یا تصور نادرست" روسیه باشد که چنین پیوندهایی می تواند جرقه هجوم اتباع چینی به مناطق خاور دور روسیه را ایجاد کند.

شواهد کمی از چنین روندی وجود دارد، اما این نگرانی‌ها به نابرابری بین دو طرف رودخانه مرتبط است. هیهه، بخشی از استان هیلونگجیانگ با حدود 31 میلیون نفر، در دهه‌های اخیر به شهری شلوغ با افق رنگارنگ تبدیل شده است که در رودخانه آمور در بلاگوشچنسک منعکس شده است.

بلاگووشچنسک رشد آهسته‌تری داشته است و مدت‌هاست که مهاجرت جمعیت به غرب روسیه، مانند منطقه بزرگ‌تر خاور دور را تجربه کرده است. این منطقه بیش از 40 درصد از زمین های کشور را تشکیل می دهد، اما 8 میلیون ساکن آن تنها 5 درصد از جمعیت آن را تشکیل می دهند.

یو گفت: با این حال، "این بار به نظر می رسد تحریم های غرب علیه روسیه به کاهش این تصورات نادرست و نگرانی ها در مورد مهاجرت بالقوه چین کمک کرده است."

در سطح ملی، این پل - که رسانه های دولتی روسیه آن را یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک و اقتصادی می دانند - همچنین بر یک سوال معلق در مورد اینکه پکن در بحبوحه بحران بین المللی که پس از تهاجم به اوکراین برانگیخته است برای حمایت از روسیه تا کجا پیش خواهد رفت، تأکید می کند.

چین تا کنون خط باریکی را طی کرده است. پکن گفته است که از نظم جهانی مبتنی بر قوانین حمایت می کند، در حالی که از پیوستن به اکثر کشورهای جهان در محکومیت اقدام مسکو و استفاده از دستگاه رسانه ای دولتی خود برای تقلید از خطوط کرملین که ایالات متحده و ناتو را مسئول این بحران می کند، استفاده می کند.

این کشور همچنین برخی واردات را از همسایه خود که به شدت تحریم شده است، افزایش داده است، در حالی که به نظر می رسد مراقب باشد که از واردات خود جلوگیری کند.

لوکین از دانشگاه فدرال خاور دور، گفت: اولین دسته محموله ای که در روز افتتاح رسمی از بلاگوشچنسک وارد چین شد، روغن سویا... بر نقشی که روسیه از نظر اقتصادی برای چین به عنوان تامین کننده منابع طبیعی و کالا ایفا می کند، تاکید می کند. او گفت: سوال جالب‌تر این است که چه چیزی از چین از طریق این پل می‌آید؟

شایان ذکر است: مقامات روسیه که کمی پس از دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور برای حمله به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی اعلام کرده بودند که هیچ محدودیتی در مشارکت با چین وجود ندارد، گفتند، این پل با تقویت تجارت، مسکو و پکن را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.

یوری تروتنف، نماینده کرملین در شرق دور روسیه گفت: در جهان دو دسته شده امروز، پل بلاگووشچنسک- هایهی میان روسیه و چین معنای نمادین ویژه‌ای دارد.

هو چونهوا، معاون نخست وزیر چین نیز در مراسم افتتاحیه این پل گفت: پکن می‌خواهد در همه زمینه‌ها همکاری عملی خود با روسیه را تعمیق ببخشد.

ویتالی ساولیاف، وزیر حمل‌ونقل روسیه گفت: این پل کمک خواهد کرد تا تجارت سالانه دو جانبه به بیش از یک میلیون تن کالا ارتقا یابد.       

شرکت "BTS-MOST"، سازنده این پل در طرف روسی اعلام کرد، ساخت این پل از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد و در مه سال ۲۰۲۰ تکمیل شد اما افتتاح آن به خاطر محدودیت‌های بین مرزی کرونا به تعویق افتاده بود.

این شرکت افزود: این پل باعث می‌شود که مسیر انتقال کالاهای چینی به غرب روسیه توسط کامیون‌های باری تا ۱۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود. مبلغ عوارضی این پل نیز برای هر خودرو ۱۵۰ دلار در نظر گرفته شده است.

«ولادیمیر اوشیبکوف»، سرکنسول روسیه در شهر هاربین چین با اشاره به این که این اقدام زمینه های همکاری میان دو کشور را تقویت خواهد کرد گفت:« افتتاح این گذرگاه مرزی جدید در زمان بسیار مناسبی در سایه شرایط کنونی رخ داد ، به طوری که به توسعه حمل و نقل کالا میان روسیه و چین سرعت بخشیده و حجم مبادلات تجاری دوجانبه را افزایش می دهد» .

مبادلات تجاری میان روسیه و چین در بازه زمانی ژانویه- آوریل(دی- فروردین) به میزان 25.9% در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته و به 51 میلیارد دلار رسیده است.

چین یکی از اصلی‌ترین خریداران منابع طبیعی و محصولات کشاورزی روسیه است.

چین از محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین اجتناب کرده و از تحریم‌های غرب علیه مسکو انتقاد کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.